Połączenie Kancelarii Rady Państwa z Kancelarią Sejmu Ustawodawczego.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 5 sierpnia 1952 r.
w sprawie połączenia Kancelarii Rady Państwa z Kancelarią Sejmu Ustawodawczego.

Rada Państwa uchwala:
1.
Połączyć Kancelarię Rady Państwa z Kancelarią Sejmu Ustawodawczego w jeden organ pod nazwą Kancelaria Rady Państwa.
2.
Pracownicy dotychczasowej Kancelarii Rady Państwa i Kancelarii Sejmu Ustawodawczego przechodzą do służby w Kancelarii Rady Państwa utworzonej w myśl pkt 1.
3.
Kancelarii Rady Państwa nadaje się tymczasowy statut organizacyjny w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszej uchwały.
4.
Wykonanie uchwały porucza się Szefowi Kancelarii Rady Państwa.
5.
Uchwała wchodzi w życie z mocą od dnia 5 sierpnia 1952 r.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY KANCELARII RADY PAŃSTWA

§ 1.
Kancelaria Rady Państwa jest organem pomocniczym Sejmu i Rady Państwa.
§  2.
W skład Kancelarii Rady Państwa wchodzą:

Gabinet Przewodniczącego Rady Państwa,

Wydział Kadr,

Wydział Ogólny,

Biuro Organizacji i Inspekcji,

Biuro Parlamentarne,

Biuro Prawne,

Biuro Odznaczeń,

Biuro Listów i Zażaleń,

Biuro Gospodarczo-Administracyjne,

Biblioteka Sejmowa,

Redakcja "Rady Narodowej",

Redakcja "Ustawodawstwa Polskiego".

§  3.
Gabinet Przewodniczącego Rady Państwa załatwia sprawy związane ze stanowiskiem Przewodniczącego i członków Rady Państwa oraz z prowadzeniem ich sekretariatów.
§  4.
1.
Do zakresu działania Wydziału Kadr należą sprawy osobowe, uposażeń, ewidencji i statystyki pracowników Kancelarii Rady Państwa, sprawy akcji socjalnej oraz kontroli socjalistycznej dyscypliny pracy.
2.
Wydział Kadr składa się z:

Referatu Osobowego,

Referatu Uposażeń,

Referatu Akcji Socjalnej.

§  5.
1.
Do zakresu działania Wydziału Ogólnego należą sprawy przyjmowania i ekspedycji korespondencji zwykłej, sprawy przyjmowania, przechowywania i wysyłania pism tajnych, sprawy archiwum, hali maszyn i powielarni.
2.
Wydział Ogólny składa się z:

Samodzielnego Referatu Podawczego,

Kancelarii Tajnej,

Archiwum,

Hali Maszyn,

Powielarni.

§  6.
1.
Do zakresu działania Biura Organizacji i Inspekcji należą czynności pomocnicze związane z wykonywaniem przez Radę Państwa zwierzchniego nadzoru nad radami narodowymi, a w szczególności:
a)
czuwanie nad prawidłowością wyborów do rad narodowych, wyborów organów wykonawczych i komisji rad narodowych,
b)
udzielanie organom wykonawczym i komisjom rad narodowych pomocy i instruktażu w sprawach przygotowania sesji rad, pracy komisji, łączności radnych z wyborcami i innych form pracy organizacyjno-masowej,
c)
opracowywanie materiałów dotyczących organizacji i działalności rad narodowych i ich organów,
d)
opracowywanie projektów uchwał Rady Państwa w sprawach dotyczących rad narodowych i ich organów.

Do zakresu działania Biura Organizacji i Inspekcji należy ponadto przygotowanie materiałów do decyzji Głównej Komisji Kwalifikacyjnej przy Radzie Państwa (ustawa z dnia 23 lipca 1945 r. o zasiłkach i pomocy dla osób pozostałych po uczestnikach ruchu podziemnego i partyzanckiego i dekret z dnia 13 listopada 1945 r. o zasiłkach i pomocy dla ofiar wrogów demokratycznego ustroju Polski), obsługa biurowa Komisji oraz wykonywanie jej decyzji.

2.
Biuro Organizacji i Inspekcji składa się z:

Wydziału Organizacji,

Zespołu Inspektorów,

Samodzielnego Referatu Głównej Komisji Kwalifikacyjnej.

§  7.
1.
Do zakresu działania Biura Parlamentarnego należą czynności pomocnicze związane ze zwoływaniem sesji Sejmu, obradami Sejmu i komisji sejmowych oraz opracowywanie protokołów, stenogramów i diariusza z posiedzeń Sejmu i komisji sejmowych.
2.
Biuro Parlamentarne składa się z:

Wydziału Prac Parlamentarnych,

Wydziału Stenografii i Diariusza.

§  8.
1.
Do zakresu działania Biura Prawnego należą czynności pomocnicze w sprawach: ustawodawczych, ustalania powszechnie obowiązującej wykładni ustaw, stosowania prawa łaski oraz orzekania w sprawach obywatelstwa polskiego.

Do zakresu działania Biura Prawnego należy ponadto opracowywanie protokołów z posiedzeń Rady Państwa oraz udzielanie opinii prawnych dla potrzeb biur i wydziałów Kancelarii Rady Państwa.

2.
Biuro Prawne składa się z:

Wydziału Prac Ustawodawczych,

Wydziału Ułaskawień,

Samodzielnego Referatu Spraw Obywatelstwa.

§  9.
1.
Do zakresu działania Biura Odznaczeń należą czynności pomocnicze związane z nadawaniem odznaczeń państwowych, a w szczególności: analiza i opracowanie wniosków odznaczeniowych, sporządzanie projektów decyzji o nadaniu odznaczeń, wykonywanie decyzji o nadaniu odznaczeń, czuwanie nad należytym wręczaniem nadanych odznaczeń oraz prowadzenie ewidencji osób odznaczonych.
2.
Biuro Odznaczeń składa się z:

Wydziału Analizy i Opracowania Wniosków,

Wydziału Wykonawczego,

Kartoteki Odznaczonych.

§  10.
1.
Do zakresu działania Biura Listów i Zażaleń należą czynności określone w uchwale Rady Państwa Nr 8/51 z dnia 22 lutego 1951 r. w sprawie organizacji i regulaminu działania Biura Listów i Zażaleń.
2.
Biuro Listów i Zażaleń składa się z:

Zespołów Referentów,

Wydziału Prasowego,

Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki.

3.
Zespoły referentów powołuje Szef Kancelarii Rady Państwa według podziału rzeczowego w zależności od charakteru napływających skarg i zażaleń.
§  11.
1.
Do zakresu działania Biura Gospodarczo-Administracyjnego należą sprawy finansowo-budżetowe i gospodarczo-administracyjne Kancelarii Rady Państwa, a w szczególności: opracowanie, wykonywanie i kontrola wykonania budżetu Kancelarii Rady Państwa, sprawy rachunkowo-kasowe, wykonywanie planu inwestycyjnego, zarząd, konserwacja i remont budynków i innych nieruchomości, utrzymywanie ogrodów, zawieranie umów na dostawy i roboty, zakupy, sprawy eksploatacji i remontu pojazdów mechanicznych, zaopatrywanie w materiały biurowe, utrzymywanie porządku na terenie gmachów sejmowych.
2.
Biuro Gospodarczo-Administracyjne składa się z:

Wydziału Finansowo-Budżetowego,

Wydziału Gospodarczego,

Wydziału Technicznego,

Wydziału Nieruchomości,

Samodzielnego Referatu Inwestycyjnego,

Samodzielnego Referatu Ogrodów,

Straży Marszałkowskiej.

§  12.
1.
Biblioteka Sejmowa gromadzi, opracowuje i udostępnia wydawnictwa krajowe i zagraniczne, ze szczególnym uwzględnieniem nauk społeczno-politycznych i publikacji urzędowych.
2.
Biblioteka Sejmowa składa się z następujących Samodzielnych Referatów:

Ogólnego,

Uzupełnienia Księgozbioru,

Opracowania Księgozbioru,

Czytelni i Biblioteki Podręcznej.

§  13.
Redakcja "Rady Narodowej" wydaje dwutygodnik "Rada Narodowa".
§  14.
Redakcja "Ustawodawstwa Polskiego" wydaje pismo, zawierające teksty polskich ustaw, dekretów i rozporządzeń w językach obcych.
§  15.
W skład biur wchodzą sekretariaty biur, powołane do:
a)
obsługi kancelaryjnej,
b)
zaopatrywania wydziałów i samodzielnych referatów w urządzenia i materiały biurowe,
c)
załatwiania spraw doraźnych, zleconych przez dyrektora biura.
§  16.
Szczegółowy podział czynności pomiędzy biura, wydziały i samodzielne referaty oraz tok urzędowania w Kancelarii Rady Państwa określi instrukcja wydana przez Szefa Kancelarii Rady Państwa,

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-73.1158

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Połączenie Kancelarii Rady Państwa z Kancelarią Sejmu Ustawodawczego.
Data aktu: 05/08/1952
Data ogłoszenia: 30/08/1952
Data wejścia w życie: 05/08/1952