- uznając za konieczne dla podniesienia stanu zaopatrzenia w rybę ludności pracującej dalsze zwiększenie połowów morskich i dążąc do poprawy warunków pracy i bytu rybakówRada Ministrów uchwala:
I. W zakresie polityki podatkowej i premiowania zwiększonych połowów:
1. Ustalić nowe normy opodatkowania rybołówstwa według następujących zasad:
a) samodzielni rybacy kutrowi opłacają zryczałtowany podatek dochodowy od wartości połowu według następujących stawek:
Klasa podatkowa kutra |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
podatek w % od wartości połowu |
6 |
5 |
4 |
2,5 |
1,0 |
0,3 |
plan połowu kutra w tonach |
powyżej 251 |
191-250 |
141-190 |
101-140 |
50-100 |
poniżej 50 |
Zasady klasyfikacji jednostek ustali Minister Żeglugi.
b) Właściciele, użytkownicy lub dzierżawcy kutrów zarejestrowanych w portach macierzystych położonych na obszarze województwa szczecińskiego i powiatu lęborskiego korzystają z 40% ulgi od stawek ustalonych w p. a).
c) Za przekroczenie planu połowu, ustalonego przez Morski Urząd Rybacki, samodzielny rybak kutrowy otrzymuje następujące ulgi od podatku:
1. za przekroczenie planu o 5% - ulga wynosi 10% stawki
2. za przekroczenie planu o 10% - ulga wynosi 15% stawki
3. za przekroczenie planu od 11-20% - ulga wynosi 25% stawki
4. za przekroczenie planu ponad 20% - ulga wynosi 30% stawki.
d) W stosunku do rybaków, którzy cały swój połów zbywają Centrali Rybnej albo przedsiębiorstwom wskazanym przez Ministerstwo Handlu Wewnętrznego, informacje tych przedsiębiorstw będą stanowić wystarczającą podstawę wymiaru podatku.
e) Zaklasyfikowania kutrów do klas podatkowych dokonuje Morski Urząd Rybacki na podstawie cyfr planu połowu.
2. a) Najemni członkowie załóg na wszystkich kutrach opłacają podatek od wynagrodzeń i związane z nim stawki na S.F.O. według obowiązujących przepisów, przy czym traktowani są jako pracownicy sezonowi.
b) Najemni członkowie załóg na kutrach, które przekroczą plan połowu, korzystają z ulg podatku od wynagrodzeń jak przodownicy pracy, zależnie od procentowego przekroczenia norm.
3. Właściciele łodzi rybackich opłacają zryczałtowany podatek dochodowy obliczony według klasy łodzi i strefy połowu, według następujących stawek:
Typ łodzi |
Strefa |
I |
II |
III |
IV |
motorowa |
|
podatek w złotych miesięcznie |
6 mtr. |
|
600 |
500 |
400 |
350 |
6-7 mtr. |
|
700 |
600 |
500 |
400 |
powyżej 7 mtr. |
|
1000 |
850 |
700 |
500 |
wiosłowo-żaglowa |
|
|
|
|
|
6 mtr. |
|
wolne od podatku dochodowego |
8 mtr. |
|
550 |
450 |
350 |
300 |
10 mtr. |
|
900 |
800 |
600 |
500 |
Podział na strefy określi zarządzenie Ministra Żeglugi.
4. a) Wystąpić z inicjatywą ustawodawczą stworzenia w ramach S.P.O. działu D - Społecznego Funduszu Oszczędzania Rybołówstwa. Celem uzyskania środków na remonty i uzupełnienie taboru i sprzętu rybackiego.
Właściciele, użytkownicy i dzierżawcy kutrów rybackich są obowiązani ponosić opłaty na S.F.O.R. jak następuje:
Klasa podatkowa kutra |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
S.F.O.R. % od wartości połowu |
4,0 |
3,0 |
2,0 |
1,5 |
1,0 |
- |
b) Wpłaty na S.F.O.R., obliczone według powyższych stawek, ulegają zmniejszeniu o kwoty opłacane przez rybaka z tytułu spłat albo dzierżawy kutra przekazanego przez Państwo.
c) Rada Ministrów postanawia zwolnić z rachunku S.F.O.R. sumy wydatkowane na kapitalny remont kutra lub silnika albo na zakup silnika.
5. Niezależnie od powyższych zasad Rada Ministrów upoważnia Ministra Skarbu do:
a) rozkładania zaległości z tytułu podatku dochodowego i wpłat na S.F.O. na raty bez liczenia odsetek zwłoki,
b) szerokiego korzystania z art. 35 dekretu o zobowiązaniach podatkowych przy redukcji zaległości, a nawet całkowitego umarzana zaległości, zwłaszcza najemnym członkom załóg i niezamożnym rybakom,
c) umorzenia wszystkim najemnym członkom załóg kutrowych wpłat na S.F.O. wymierzonych do 31.XII.1948 r.
6. Minister Handlu Wewnętrznego zarządzi wypłacenie wyższej ceny za rybę złowioną w okresach dotychczas bezpołowowych, które oznaczy w porozumieniu z Ministrem Żeglugi.
II. W zakresie ułatwienia połowów i zwiększenia ich wydajności:
Zobowiązać Ministra Żeglugi do:
a) dopomożenia rybakom w organizacji połowów flotyllowych, zapewniających większy połów kutra samodzielnym rybakom,
b) zorganizowania próbnych połowów, badania łowisk na obszarach dotychczas nie eksploatowanych,
c) unowocześnienia wyposażenia kutrów rybackich,
d) wyposażenia i usprawnienia bazy remontowej rybołówstwa morskiego,
e) przyspieszenia budowy chłodni w portach rybackich,
f) wzmożenia akcji pomocy naukowej oraz zmiany ustawy rybackiej,
g) zmniejszenia przestojów w portach i premiowania połowów w okresach dotychczas bezpołowowych,
h) przyspieszenia planu udogodnienia dla rybołówstwa portów II i III klasy,
i) usprawnienia państwowych przedsiębiorstw połowowych przez zmniejszenie kosztów własnych,
j) przyjścia ze specjalną pomocą rybakom łodziowym przez zorganizowanie zaopatrzenia w sieci, sprzęt, przynętę i w organizacji połowów,
k) przyjścia z pomocą Zw. Zawod. i Zrzeszeniu Rybackiemu w akcji socjalnej.
III. W zakresie ustalenia stanu własności taboru w rybołówstwie:
1. a) Ciężary ponoszone przez samodzielnych rybaków kutrowych z tytułu spłaty kutrów państwowych obniżyć do wysokości amortyzacji, przyjmując okres eksploatacji nowej jednostki na lat 20 zamiast dotychczasowych uciążliwszych terminów spłat.
b) Celem przyjścia z pomocą mniej zasobnym rybakom, spłaty za kutry przejmowane na własność rozłożyć na okres nie krótszy niż 5 lat.
c) Od sumy spłaty potracić wszelkie wkłady, jakie poniósł użytkownik przy wydobyciu i odbudowie kutra.
2. Zwolnić rybaków od ciężaru odsetek od, bankowego kredytu inwestycyjnego, przyznanego Morskiemu Instytutowi Rybackiemu i Morskiej Centrali Handlowej na budowę taboru i zakup sprzętu rybackiego w latach 1946-1949 przez skonwertowanie tego kredytu na kredyt skarbowy w związku z upaństwowieniem Morskiej Centrali Handlowej.
3. Upoważnić Ministra Żeglugi do przejęcia od urzędów likwidacyjnych w zarząd poniemieckiego i opuszczonego taboru rybackiego.
4. Upoważnić Ministra Żeglugi do sprzedaży i wydzierżawiania poniemieckiego taboru rybackiego oraz wydzierżawiania opuszczonego taboru rybackiego.
5. Pływający tabor rybołówstwa z dostaw zagranicznych, będący w dyspozycji instytucji i przedsiębiorstw podległych Ministrowi Żeglugi, uznaje się za posiadający charakter inwestycyjny w rozumieniu instrukcji Ministra Skarbu o regulowaniu należności za niektóre kredytowe i nieodpłatne dostawy zagraniczne.
IV. W zakresie rozbudowy i modernizacji taboru:
Wystąpić do Sejmu o podwyższenie planu inwestycyjnego w dziale rybołówstwa o kwotę 569 milionów zł, na rozbudowę, modernizacją taboru rybackiego oraz wzmożenie połowów.
V. Wykonanie niniejszej uchwały poruczyć Ministrowi Żeglugi w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami. Minister Żeglugi przedstawi w terminie do dnia 31 marca 1949 r. Radzie Ministrów sprawozdanie z wykonania niniejszej uchwały.