uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 98 ust. 5a akapit trzeci,
(1) Scenariusze wstrząsu stosowane do celów nadzorczych zostały określone przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego 2 i są odzwierciedlone w wytycznych Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego dotyczących zarządzania ryzykiem stopy procentowej wynikającym z działalności w ramach portfela bankowego 3 , które mają zastosowanie od dnia 30 czerwca 2019 r. Należy zapewnić, by scenariusze wstrząsu stosowane do celów nadzorczych określone w niniejszym rozporządzeniu opierały się na tych specyfikacjach i tej metodyce.
(2) Do celów obliczania wartości ekonomicznej kapitału własnego oraz wyniku odsetkowego netto należy określić wspólne założenia na potrzeby modelowania i założenia parametryczne, które instytucje powinny stosować. W tym celu przy obliczaniu wyniku odsetkowego netto należy przyjąć założenie bilansu stałego w rocznym horyzoncie czasowym, natomiast przy obliczaniu wartości ekonomicznej kapitału własnego należy przyjąć założenie bilansu odpływów, w przypadku którego zapadające pozycje nie są zastępowane. Założenia te mają na celu osiągnięcie właściwego kompromisu między dokładnością obliczeń, wiarygodnością wartości szacunkowych i złożonością operacyjną.
(3) Aby osiągnąć odpowiednią równowagę między zapewnieniem porównywalności wyników oraz elastyczności niezbędnej ze względu na długookresowy horyzont czasowy i nieodłączną złożoność operacyjną, przy obliczaniu wyniku odsetkowego netto należy uwzględniać marże handlowe i elementy składowe spreadu, natomiast przy obliczaniu wartości ekonomicznej kapitału własnego instytucje powinny postępować zgodnie ze swoim wewnętrznym podejściem w zakresie zarządzania i pomiaru w odniesieniu do ryzyka stopy procentowej w portfelu bankowym.
(4) Zgodnie ze standardami Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego w ramach każdego testu wartości odstających, do którego przeprowadzenia zobowiązano w uzupełnieniu testu dotyczącego wartości ekonomicznej kapitału własnego, należy stosować wartość progową służącą identyfikacji banków wykazujących wartości odstające, która jest co najmniej tak rygorystyczna jak wartość progowa stosowana w przypadku testu dotyczącego wartości ekonomicznej kapitału własnego (15 % kapitału Tier 1). Ta wartość progowa powinna zasadniczo odzwierciedlać panujące aktualnie warunki w sposób proporcjonalny i solidny pod względem ostrożnościowym, przyczyniając się tym samym do pewności prawa i osiągnięcia harmonizacji w obrębie Unii, mając również na uwadze fakt, że przekroczenie wartości progowych w przypadku wartości ekonomicznej kapitału własnego i wyniku odsetkowego netto w ramach testów wartości odstających niekoniecznie będzie oznaczać konieczność dokonania przez instytucje ponownej kalibracji swoich wewnętrznych ustaleń, procesów lub mechanizmów oraz odpowiadających im modeli i podejść, ani też pociągać za sobą automatyczne skorzystanie z uprawnień nadzorczych, o ile zarządzanie przez instytucję ryzykiem stopy procentowej wynikającym z działalności w ramach portfela bankowego jest adekwatne oraz proporcjonalne do modelu biznesowego, a instytucja nie jest nadmiernie narażona na ten rodzaj ryzyka.
(5) Aby zapewnić zharmonizowaną metodykę na potrzeby nadzorczego testu wartości odstających w odniesieniu do tego, co stanowi "duże obniżenie" wyniku odsetkowego netto w następstwie nagłej i nieoczekiwanej zmiany poziomu stóp procentowych, należy wprowadzić referencyjną wartość progową, która będzie równie rygorystyczna jak wartość progowa na potrzeby nadzorczego testu wartości odstających w odniesieniu do wartości ekonomicznej kapitału własnego, jak również specyfikacje dotyczące obliczania wyniku odsetkowego netto.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(7) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 grudnia 2023 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
01.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.856 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/856 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających scenariusze wstrząsu stosowane do celów nadzorczych, wspólne założenia na potrzeby modelowania i założenia parametryczne oraz definicję dużego obniżenia |
Data aktu: | 01/12/2023 |
Data ogłoszenia: | 24/04/2024 |
Data wejścia w życie: | 14/05/2024 |