a także mając na uwadze, co następuje:(1) Europejskie korytarze transportowe jako instrumenty ułatwiające skoordynowane wdrażanie sieci bazowej i rozszerzonej sieci bazowej przewidziano w rozdziale V rozporządzenia (UE) 2024/1679 i wymieniono w art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) 2024/1679 wyznacza się koordynatorów europejskich, aby ułatwić skoordynowane wdrażanie europejskich korytarzy transportowych, europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) i europejskiego obszaru transportu morskiego.
(3) Rola koordynatorów europejskich ma duże znaczenie dla rozwoju i współpracy w obrębie europejskich korytarzy transportowych.
(4) Koordynatorzy europejscy, w porozumieniu z zainteresowanym państwem członkowskim, powinni ułatwiać rozmowy dotyczące ukończenia korytarzy i wskazać źródła finansowania, zarówno prywatne, jak i publiczne, złożonych projektów transgranicznych, uzupełnienia brakujących połączeń i eliminacji wąskich gardeł, a także rozwiązania kwestii interoperacyjności i intermodalności, aby zapewnić wdrożenie europejskich korytarzy transportowych.
(5) Europejscy koordynatorzy ds. systemu ERTMS i europejskiego obszaru transportu morskiego powinni, działając w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi, przyjąć skoordynowane podejście do opracowywania priorytetów horyzontalnych, ze szczególnym naciskiem na ścisły związek z europejskimi korytarzami transportowymi, a także z sieciami bazowymi i rozszerzonymi sieciami bazowymi, aby zapewnić realizację tych priorytetów horyzontalnych.
(6) Koordynator europejski nie powinien być obywatelem państwa członkowskiego, którego dotyczy przydzielony mu europejski korytarz transportowy, aby dawać gwarancję bezstronności i niezależności.
(7) Koordynatorzy europejscy, aby mogli wykonywać swoje zadania, powinni otrzymywać comiesięczny zryczałtowany dodatek na pokrycie kosztów działania sekretariatu, których nie mogą pokryć bezpośrednio służby Komisji, oraz zwrot kosztów podróży służbowych zgodnie z przepisami Komisji.
(8) Należy wyznaczyć 9 koordynatorów europejskich, po jednym dla każdego europejskiego korytarza transportowego, jednego koordynatora ds. systemu ERTMS, jednego koordynatora ds. europejskiego obszaru transportu morskiego, z wyjątkiem korytarza Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie, ze względu na brak porozumienia między państwami członkowskimi w kontekście konsultacji na temat odpowiedniego kandydata, a także korytarza "Ren - Dunaj", ponieważ proponowany koordynator zmarł 25 lipca 2024 r. Koordynatorzy dla tych dwóch europejskich korytarzy transportowych powinni zostać wyznaczeni na późniejszym etapie.
(9) Zgodnie z art. 52 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1679 przeprowadzono konsultacje z Parlamentem Europejskim, Radą, państwami członkowskimi oraz państwami trzecimi, które należą do europejskich korytarzy transportowych i które są uwzględnione w priorytetach horyzontalnych. Zainteresowane państwa członkowskie wyraziły zgodę na wyznaczenie koordynatorów europejskich, Parlament Europejski wydał pozytywną opinię w kwietniu 2024 r., a Rada - w lipcu 2024 r.
(10) Stanowiska koordynatorów pozostają obecnie nieobsadzone, w związku z czym należy ich pilnie mianować. Z tego względu decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: