a także mając na uwadze, co następuje:1) Art. 168 dyrektywy 2006/112/WE ustanawia prawo podatnika do odliczenia od podatku od wartości dodanej ("VAT") należnego lub zapłaconego w danym państwie członkowskim podatku VAT naliczonego od dostarczanych mu towarów i świadczonych na jego rzecz usług, które są wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Zgodnie z art. 26 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy użycie towarów stanowiących część majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa, w przypadkach kiedy VAT od takich towarów podlegał w całości lub w części odliczeniu, należy traktować jako odpłatne świadczenie usług.
2) Decyzją wykonawczą Rady 2012/232/UE 2 upoważniono Rumunię do ograniczenia do wysokości 50 % prawa do odliczania VAT od zakupu, nabycia wewnątrzwspólnotowego, przywozu, wynajmu lub leasingu niektórych silnikowych pojazdów drogowych, a także VAT naliczanego od wydatków z nimi związanych, jeśli takie pojazdy nie są używane wyłącznie do celów działalności gospodarczej, oraz do zwolnienia podatników z obowiązku uznawania korzystania z takich pojazdów w celach niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej za odpłatne świadczenie usług zgodnie z art. 26 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE (zwane dalej "szczególnymi środkami").
3) Pismem, które wpłynęło do Komisji dnia 14 września 2023 r., Rumunia wystąpiła z wnioskiem, zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2006/112/WE, o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnych środków w celu ograniczenia prawa do odliczenia w odniesieniu do wydatków na niektóre silnikowe pojazdy drogowe nieużywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej oraz w celu zwolnienia podatników z obowiązku uznawania korzystania z takich pojazdów w celach niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej za odpłatne świadczenie usług.
4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 9 listopada 2023 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Rumunię pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 10 listopada 2023 r. Komisja poinformowała Rumunię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
5) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji wykonawczej 2012/232/UE Rumunia przedłożyła Komisji - wraz z wnioskiem o przedłużenie - sprawozdanie ze stosowania tej decyzji wykonawczej. W oparciu o obecnie dostępne informacje Rumunia stwierdza, że ograniczenie do wysokości 50 % jest wciąż uzasadnione i pozostaje właściwe.
6) Szczególne środki zatwierdzone decyzją wykonawczą 2012/232/UE wygasły w dniu 31 grudnia 2023 r. Ze względu na pozytywne skutki zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla organów administracji właściwe jest udzielenie Rumunii upoważnienia do zastosowania tych szczególnych środków.
7) Aby zapewnić osiągnięcie celów szczególnych środków, w tym jego nieprzerwane stosowanie, oraz aby zapewnić pewność prawa w odniesieniu do okresu rozliczeniowego, należy udzielić upoważnienia do stosowania szczególnych środków ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2024 r. Ponieważ Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnych środków w dniu 14 września 2023 r. i w dalszym ciągu stosowała reżim prawny ustanowiony w jej prawie krajowym na podstawie decyzji wykonawczej 2012/232/UE po dniu 1 stycznia 2024 r., uzasadnione oczekiwania zainteresowanych osób nie zostały naruszone.
8) Szczególne środki powinny być ograniczone do czasu potrzebnego do oceny ich skuteczności oraz stosowności ograniczenia procentowego. Należy zatem upoważnić Rumunię do stosowania szczególnych środków do dnia 31 grudnia 2026 r.
9) Szczególne środki są proporcjonalne do zamierzonych celów, tj. uproszczenia procedury poboru VAT i zapobiegania niektórym formom uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania, ponieważ są one ograniczone w czasie i mają ograniczony zakres. Ponadto szczególne środki nie stwarzają niebezpieczeństwa, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich.
10) W przypadku gdyby Rumunia uznała, że konieczne jest obowiązywanie szczególnych środków na okres po 2026 r., powinna do dnia 31 marca 2026 r. przedłożyć Komisji wniosek o przedłużenie wraz ze sprawozdaniem zawierającym przegląd stosowanego ograniczenia procentowego dotyczącego prawa do odliczenia VAT.
11) Z informacji przekazanych przez Rumunię wynika, że szczególne środki wpłyną jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę dochodów z podatku pobieranego przez Rumunię na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będą mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: