Decyzja wykonawcza 2023/2522 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Utworzenie europejskiego urzędu ds. środowiska zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2522
z dnia 8 listopada 2023 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Utworzenie europejskiego urzędu ds. środowiska" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(Jedynie tekst w języku węgierskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 28 września 2023 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Utworzenie europejskiego urzędu ds. środowiska".

(2) Celem inicjatywy określonym przez organizatorów jest, aby Komisja "utworzyła europejski urząd ds. środowiska, który zostanie powołany albo w miejsce Europejskiej Agencji Środowiska i będzie wykonywać prerogatywy władzy publicznej, albo jako nowy urząd". Urząd ten ma być uprawniony do "podejmowania decyzji administracyjnych, które są wiążące dla państw członkowskich oraz osób fizycznych i prawnych" i do "zatwierdzania i nadzorowania działalności, która ma wpływ na środowisko, oraz do podejmowania działań w przypadku zanieczyszczenia środowiska w UE. W tym drugim przypadku urząd karałby zanieczyszczającego, na przykład przez zakazanie działalności zanieczyszczającej środowisko, nakazanie przywrócenia stanu pierwotnego, czy nałożenie sankcji proporcjonalnych do wielkości zanieczyszczeń, zgodnie z zasadą »zanieczyszczający płaci«".

(3) Załącznik do inicjatywy zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Odnosi się on do Europejskiego Zielonego Ładu i wyjaśnia, że z uwagi na to, że Unia "dąży do tego, by stać się pierwszym na świecie kontynentem neutralnym dla klimatu, ta transformacja społeczno-gospodarcza nieuchronnie pociągnie za sobą upowszechnienie nowych, złożonych technologii i pojawienie się nowych, złożonych skutków środowiskowych dla całej Unii". W tym kontekście inicjatywa "ma na celu utworzenie organu odpowiedzialnego za zapobieganie zanieczyszczeniu środowiska w UE, który będzie dysponował najnowszą wiedzą fachową w dziedzinie środowiska i który razem z krajowymi organami państw członkowskich zajmującymi się ochroną środowiska będzie podejmował wiążące decyzje administracyjne w sytuacjach, w których działalność rolnicza, przemysłowa lub usługowa państwa członkowskiego wywiera wpływ na środowisko wykraczający poza granice tego państwa i dotyczący UE". W załączniku wymieniono przykłady "wpływu na środowisko i zanieczyszczeń w UE", w odniesieniu do których europejski urząd ds. środowiska mógłby podjąć działania. Przykłady te obejmują: transgraniczne zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie wody, zanieczyszczenie morza, zanieczyszczenie gleby, zanieczyszczenie hałasem, transgraniczne gospodarowanie odpadami i zmianę klimatu.

(4) Jeżeli chodzi o cel inicjatywy, Komisja uważa, że utworzenie urzędu ds. środowiska można by zaproponować na podstawie art. 192 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, dotyczącego działań służących osiągnięciu celów polityki Unii w dziedzinie środowiska. Komisja mogłaby w szczególności zaproponować, by przyznać organowi ds. środowiska uprawnienia do wydawania wiążących decyzji administracyjnych, takich jak zezwolenie na działalność mającą wpływ na środowisko, zakaz prowadzenia działalności zanieczyszczającej środowisko czy nałożenie kary, pod warunkiem że takie uprawnienia decyzyjne nie wiążą się ze swobodą uznania w zakresie prowadzonej polityki.

(5) Z wymienionych powodów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(6) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(7) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(8) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(9) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Utworzenie europejskiego urzędu ds. środowiska".

(10) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "Utworzenie europejskiego urzędu ds. środowiska".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "Utworzenie europejskiego urzędu ds. środowiska", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Anna Júlia DONÁTH i Rebeka HEVESI.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 listopada 2023 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2522

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/2522 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Utworzenie europejskiego urzędu ds. środowiska zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 08/11/2023
Data ogłoszenia: 16/11/2023