a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/2400 2 wprowadzono wspólną metodę umożliwiającą obiektywne porównanie działania pojazdów ciężkich wprowadzanych na rynek Unii pod względem emisji CO2 i zużycia paliwa. Określono w nim przepisy dotyczące certyfikacji części, które mają wpływ na emisję CO2 i zużycie paliwa przez pojazdy ciężkie, wprowadzono narzędzie symulacyjne w celu określania i zgłaszania poziomu emisji CO2 i zużycia paliwa przez te pojazdy oraz m.in. zobowiązano organy państw członkowskich i producentów do sprawdzania zgodności certyfikacji części i zgodności w zakresie użytkowania narzędzia symulacyjnego.
(2) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 3 przeniesiono przepisy dotyczące dostępu do informacji z pokładowego układu diagnostycznego pojazdu oraz informacji dotyczących napraw i konserwacji pojazdu z rozporządzenia (WE) nr 595/2009. W celu dostosowania brzmienia rozporządzenia (UE) 2017/2400 do zmienionego brzmienia rozporządzenia (WE) nr 595/2009, należy usunąć z rozporządzenia (UE) 2017/2400 odniesienia do informacji z pokładowego układu diagnostycznego pojazdu oraz informacji dotyczących napraw i konserwacji pojazdu.
(3) W rozporządzeniu (UE) 2017/2400 określono emisje CO2 i zużycie paliwa przez ciężkie samochody ciężarowe. Jednak w celu uzyskania lepszego zrozumienia w kwestii emisji CO2 należy obliczyć emisje CO2 dalszych pojazdów. Konieczne jest zatem określenie emisji CO2 i zużycia paliwa innych pojazdów ciężkich, a mianowicie średnich samochodów ciężarowych i ciężkich autobusów.
(4) Aby odpowiednio uwzględnić przyszłe technologie, konieczne jest określenie dodatkowych wymogów dotyczących nowych technologii, takich jak hybrydowe pojazdy elektryczne i pojazdy wyłącznie elektryczne, pojazdy dwupaliwowe, odzysk ciepła odpadowego i zaawansowane systemy wspierania kierowców.
(5) Ponieważ drogowa procedura badania weryfikacyjnego okazała się ważnym narzędziem weryfikacji obliczeń emisji CO2 i zużycia paliwa, właściwe jest, aby miała ona zastosowanie do średnich samochodów ciężarowych i nowych technologii. Ze względu na złożoność wieloetapowego systemu produkcji i homologacji, który ma zastosowanie do ciężkich autobusów, rozszerzenie na nie drogowej procedury badania weryfikacyjnego nie jest jednak obecnie możliwe.
(6) Niektóre definicje i wymogi zawarte w rozporządzeniu (UE) 2017/2400 wymagają dalszych wyjaśnień i korekt, w tym dalszego dostosowania do norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 4 .
(7) Aby zapewnić państwom członkowskim, organom krajowym i podmiotom gospodarczym wystarczającą ilość czasu na przygotowanie się do stosowania przepisów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
(8) Ponieważ niektórzy producenci mogą uznać, że wolą spełnić wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu przed datą rozpoczęcia jego stosowania, powinni mieć możliwość uzyskania licencji na użytkowanie narzędzia symulacyjnego i uzyskania certyfikacji części zgodnie z przepisami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem przed datą rozpoczęcia jego stosowania.
(9) W przypadku niektórych grup pojazdów i niektórych technologii narzędzie symulacyjne potrzebne do spełnienia obowiązku określenia i zadeklarowania emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy będzie dostępne dopiero po dacie rozpoczęcia ogólnego stosowania niniejszego rozporządzenia. W tych przypadkach wymogi mogą obowiązywać dopiero od chwili udostępnienia narzędzia symulacyjnego. Z tego powodu niektóre przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się dopiero od późniejszej daty.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 5 lipca 2022 r.
ZAŁĄCZNIK
WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW
ZAŁĄCZNIK I Klasyfikacja pojazdów w grupach pojazdów oraz metoda ustalania emisji CO2 i zużycia paliwa przez ciężkie autobusy
ZAŁĄCZNIK II Wymagania i procedury związane z użytkowaniem narzędzia symulacyjnego
Dodatek 1 Wzór dokumentu informacyjnego do celów użytkowania narzędzia symulacyjnego w celu określenia emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy
Dodatek 2 Wzór licencji na użytkowanie narzędzia symulacyjnego w celu określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy
ZAŁĄCZNIK III Informacje wejściowe dotyczące właściwości pojazdu
Dodatek 1 Technologie stosowane w pojazdach, w przypadku których nie mają zastosowania zobowiązania określone w art. 9 ust. 1 akapit pierwszy, jak przewidziano w tym akapicie
ZAŁĄCZNIK IV Wzór plików wyjściowych narzędzia symulacyjnego
ZAŁĄCZNIK V Weryfikacja danych dotyczących silnika
Dodatek 1 Wzór świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu
Dodatek 2 Dokument informacyjny dotyczący silnika
Dodatek 3 Rodzina silników CO2
Dodatek 4 Zgodność właściwości powiązanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa
Dodatek 5 Określenie poboru mocy przez części silnika
Dodatek 6 Oznakowania
Dodatek 7 Parametry wejściowe do narzędzia symulacyjnego
Dodatek 8 Ważne etapy oceny i równania wykonywane przez narzędzie do wstępnego przetwarzania danych dotyczących silnika
ZAŁĄCZNIK VI Weryfikowanie danych dotyczących przekładni, przemiennika momentu obrotowego, innej części przenoszącej moment obrotowy oraz dodatkowej części układu przeniesienia napędu
Dodatek 1 Wzór świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu
Dodatek 2 Dokument informacyjny dotyczący przekładni
Dodatek 3 Dokument informacyjny dotyczący hydrodynamicznego przemiennika momentu obrotowego (TC)
Dodatek 4 Dokument informacyjny dotyczący innych części przenoszących moment obrotowy (OTTC)
Dodatek 5 Dokument informacyjny dotyczący dodatkowych części układu przeniesienia napędu (ADC)
Dodatek 6 Pojęcie rodziny
Dodatek 7 Oznakowania i numeracja
Dodatek 8 Standardowe wartości strat momentu obrotowego - przekładnia
Dodatek 9 Przemiennik momentu obrotowego - model ogólny
Dodatek 10 Standardowe wartości strat momentu obrotowego - inne części przenoszące moment obrotowy
Dodatek 11 Standardowe wartości strat momentu obrotowego - przekładniowy napęd kątowy lub część układu
napędowego z pojedynczym wskaźnikiem prędkości
Dodatek 12 Parametry wejściowe do narzędzia symulacyjnego
ZAŁĄCZNIK VII Weryfikacja danych dotyczących osi
Dodatek 1 Wzór świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu
Dodatek 2 Dokument informacyjny dotyczący osi
Dodatek 3 Obliczanie standardowej straty momentu obrotowego
Dodatek 4 Pojęcie rodziny
Dodatek 5 Oznakowania i numeracja
Dodatek 6 Parametry wejściowe do narzędzia symulacyjnego
ZAŁĄCZNIK VIII Weryfikacja danych dotyczących oporu powietrza
Dodatek 1 Wzór świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu
Dodatek 2 Dokument informacyjny dotyczący oporu powietrza
Dodatek 3 Wymagania dotyczące wysokości samochodów ciężarowych jednoczłonowych i ciągników
Dodatek 4 Konfiguracje standardowych rodzajów nadwozia i naczep dla samochodów ciężarowych jednoczłonowych i ciągników
Dodatek 5 Rodzina oporu powietrza
Dodatek 6 Ocena zgodności certyfikowanych właściwości powiązanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa
Dodatek 7 Wartości standardowe
Dodatek 8 Oznakowania
Dodatek 9 Parametry wejściowe do narzędzia symulacyjnego
ZAŁĄCZNIK IX Weryfikowanie danych dotyczących urządzeń pomocniczych samochodów ciężarowych i autobusów
ZAŁĄCZNIK X Procedura certyfikacji dotycząca opon pneumatycznych
Dodatek 1 Wzór świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu
Dodatek 2 Dokument informacyjny dotyczący współczynnika oporu toczenia opon
Dodatek 3 Parametry wejściowe do narzędzia symulacyjnego
Dodatek 4 Numeracja
ZAŁĄCZNIK Xa Zgodność użytkowania narzędzia symulacyjnego oraz właściwości powiązanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa w odniesieniu do części, oddzielnych zespołów technicznych i układów: procedura badania weryfikacyjnego
Dodatek 1 Główne etapy oceny i równania wykonywane przez narzędzie symulacyjne podczas symulacji procedury badania weryfikacyjnego
ZAŁĄCZNIK Xb Certyfikacja części elektrycznego mechanizmu napędowego
Dodatek 1 Wzór świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu
Dodatek 2 Dokument informacyjny dotyczący układu maszyny elektrycznej
Dodatek 3 Dokument informacyjny dotyczący zintegrowanego elektrycznego układu przeniesienia napędu
Dodatek 4 Dokument informacyjny dotyczący zintegrowanego układu przeniesienia napędu w hybrydowych pojazdach elektrycznych typu 1
Dodatek 5 Dokument informacyjny dotyczący układu akumulatorów lub typu reprezentatywnych podukładów akumulatorów
Dodatek 6 Dokument informacyjny dotyczący układu kondensatorów lub typu reprezentatywnych podukładów kondensatorów
Dodatek 7 -
Dodatek 8 Wartości standardowe dla układu maszyny elektrycznej
Dodatek 9 Wartości standardowe dla zintegrowanego elektrycznego układu przeniesienia napędu
Dodatek 10 Wartości standardowe dla układu magazynowania energii wielokrotnego ładowania (REESS)
Dodatek 11 -
Dodatek 12 Ocena zgodności certyfikowanych właściwości powiązanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa
Dodatek 13 Pojęcie rodziny
Dodatek 14 Oznakowania i numeracja
Dodatek 15 Parametry wejściowe do narzędzia symulacyjnego
ZAŁĄCZNIK XI Zmiany w dyrektywie 2007/46/WE
1 Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1).
5 Regulamin nr 107 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M2 i M3 w odniesieniu do ich budowy ogólnej, Dz.U. L 52 z 23.2.2018, s. 1.
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/683 z dnia 15 kwietnia 2020 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz.U. L 163 z 26.5.2020, s. 1).
7 Dane wejściowe i informacje wejściowe określone w załączniku III dla pojazdów podstawowych.
8 Wyniki dotyczące poziomów emisji CO2 i zużycia paliwa nie muszą być przekazane w dokumentacji pojazdu, ponieważ informacje te można obliczyć na podstawie wyników dotyczących zużycia energii i znanego rodzaju paliwa.
9 Treść dokumentacji pojazdu wyszczególniono w załączniku IV części III.
10 Podzbiór danych wejściowych i informacji wejściowych określonych w załączniku III dla pojazdów kompletnych i skompletowanych.
11 "i" oznacza liczbę etapów w dotychczasowym procesie produkcji.
12 Zob. załącznik IV część III pkt 1.1.
* Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1.
* Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 z dnia 12 grudnia 2012 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 661/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymagań w zakresie homologacji typu dotyczących mas i wymiarów pojazdów silnikowych oraz zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 353 z 21.12.2012, s. 31).
** Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 (Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1).
* Regulamin nr 49 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące działań, jakie mają zostać podjęte przeciwko emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników o zapłonie samoczynnym oraz z silników o zapłonie iskrowym stosowanych w pojazdach (Dz.U. L 171 z 24.6.2013, s. 1).
* W przypadku silników dwupaliwowych należy oddzielnie podać wartości dla każdego rodzaju paliwa i każdego trybu pracy";
* Regulamin nr 85 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji silników spalinowych lub elektrycznych układów napędowych przeznaczonych do napędzania pojazdów silnikowych kategorii M i N w zakresie pomiaru mocy netto oraz maksymalnej mocy 30-minutowej elektrycznych układów napędowych (Dz.U. L 323 z 7.11.2014, s. 52)";
* Regulamin nr 54 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych pojazdów użytkowych i ich przyczep (Dz.U. L 183 z 11.7.2008, s. 41).
* Regulamin nr 107 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M2 i M3 w odniesieniu do ich budowy ogólnej, Dz.U. L 52 z 23.2.2018, s. 1.
** Regulamin ONZ nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej (Dz.U. L 14 z 16.1.2019, s. 42).
*** Regulamin nr 122 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite wymagania techniczne dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w odniesieniu do ich układów ogrzewania (Dz.U. L 19 z 24.1.2020, s. 42).
* Regulamin nr 54 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych pojazdów użytkowych i ich przyczep (Dz.U. L 183 z 11.7.2008, s. 41).
** Regulamin nr 117 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do emisji hałasu toczenia lub przyczepności na mokrych nawierzchniach, lub oporu toczenia [2016/1350] (Dz.U. L 218 z 12.8.2016, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/740 z dnia 25 maja 2020 r. w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych parametrów, zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1369 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1222/2009 (Dz.U. L 177 z 5.6.2020, s. 1)";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (Dz.U. L 200 z 31.7.2009, s. 1).
** Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 (Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1)";
* Regulamin nr 30 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep (Dz.U. L 201 z 30.7.2008, s. 70).
* Dyrektywa Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiająca dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 59).
** Wyłącznie gdy pomiar tej części należy przeprowadzić zgodnie z pkt 1 dodatku 1 do załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 582/2011.
*** Dla silników o zapłonie iskrowym.
*** Dla silników o zapłonie iskrowym.