uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 165 ust. 4 i art. 166 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Solidarność obywateli Unii i państw członkowskich stanowi jedną z uniwersalnych wartości, na których opiera się Unia. Unia w swoich działaniach kieruje się tą wspólną wartością, która zapewnia jedność niezbędną do stawiania czoła obecnym i przyszłym wyzwaniom społecznym, w czym młodzi Europejczycy chcą pomóc, wykazując swoją solidarność w praktycznych działaniach. Solidarność rozbudza również zainteresowanie osób młodych wspólnym europejskim projektem. Zasada solidarności została zapisana w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) oraz w preambule Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
(2) W orędziu o stanie Unii wygłoszonym dnia 14 września 2016r. podkreślono potrzebę inwestowania w osoby młode oraz ogłoszono, że ma zostać utworzony Europejski Korpus Solidarności, w celu stworzenia osobom młodym z całej Unii szansy na wniesienie znaczącego wkładu do społeczeństwa, okazanie solidarności oraz rozwijanie swoich umiejętności, kompetencji oraz wiedzy, a tym samym nabywanie cennych ludzkich doświadczeń, mających również zasadnicze znaczenie dla powstania aktywnego i zaangażowanego obywatelstwa Unii.
(3) W swoim komunikacie z dnia 7 grudnia 2016 r. zatytułowanym "Europejski Korpus Solidarności" Komisja podkreśliła potrzebę wzmocnienia podstaw prac na rzecz solidarności w całej Europie, aby zapewnić osobom młodym więcej lepszych możliwości podejmowania wysokiej jakości działań solidarnościowych o szerokim zasięgu oraz aby wspierać podmioty krajowe, regionalne i lokalne w ich próbach radzenia sobie z różnymi wyzwaniami i kryzysami. Komunikatem tym Komisja rozpoczęła pierwszy etap Europejskiego Korpusu Solidarności, w ramach którego zmobilizowano różne programy unijne w celu zaoferowania osobom młodym możliwości podjęcia wolontariatu, stażu lub pracy w całej Unii. Działania te, wdrożone przed wejściem lub po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, powinny nadal opierać się na stosowaniu zasad i warunków określonych w poszczególnych programach Unii, w ramach których finansowano te działania w czasie pierwszego etapu Europejskiego Korpusu Solidarności.
(4) W kontekście niniejszego rozporządzenia solidarność można rozumieć jako poczucie odpowiedzialności za innych i gotowość poświęcenia się dla wspólnego dobra, wyrażające się konkretnymi działaniami podejmowanymi bez oczekiwania w zamian jakiejkolwiek przysługi.
(5) Osobom młodym należy zapewnić łatwo dostępne możliwości zaangażowania się w wysokiej jakości działania solidarnościowe o wyraźnym wymiarze europejskim, będące jednym ze sposobów wzmocnienia spójności, solidarności, włączenia społecznego i demokracji w państwach uczestniczących z korzyścią dla społeczności lokalnych, a także podniesienia kompetencji w kontekście własnego rozwoju osobistego, a tym samym wzmocnienia poczucia własnej wartości, niezależności i motywacji do nauki, stymulowania rozwoju edukacyjnego, społecznego, artystycznego, językowego, kulturowego, obywatelskiego i zawodowego oraz sprzyjania aktywności obywatelskiej, szansom na zatrudnienie i wchodzeniu na rynek pracy. Te działania solidarnościowe wspierałyby także mobilność uczestników.
(6) Na mocy niniejszego rozporządzenia ustanawia się program działań Unii zwany Europejskim Korpusem Solidarności, będący podstawą dokonania pozytywnej zmiany społecznej poprzez udzielanie wsparcia grupom osób fizycznych i podmiotom chcącym poszerzać solidarność w Europie. W niniejszym rozporządzeniu przewiduje się więc instrument finansowania działań Unii, który będzie miał zastosowanie od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na stałe, oraz ustanawia się podstawę Europejskiego Korpusu Solidarności jako wspólnoty i jako źródła inspiracji do umocnienia ducha solidarności w Europie dzięki szerokim skutkom działań prowadzonych w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności.
(7) Działania solidarnościowe oferowane osobom młodym powinny być wysokiej jakości w takim sensie, iż powinny przyczyniać się do osiągnięcia celów Europejskiego Korpusu Solidarności i pomagać w przezwyciężaniu wyzwań społecznych, a jednocześnie zaspokajać potrzeby społeczności lokalnych. Działania solidarnościowe powinny oferować osobom młodym możliwość zdobycia cennych kompetencji dla rozwoju osobistego, społecznego, obywatelskiego i zawodowego, łącznie z silnym wymiarem edukacyjnoszkoleniowym, być dostępne dla osób młodych, zostać wdrożone w bezpiecznych i zdrowych warunkach oraz być odpowiednio walidowane. Działania solidarnościowe nie powinny mieć negatywnego wpływu na istniejące miejsca pracy lub staże i powinny przyczyniać się do wzmocnienia zobowiązań podjętych przez przedsiębiorstwa w ramach społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, nie zastępując ich.
(8) Każdy podmiot chcący uczestniczyć w Europejskim Korpusie Solidarności - bez względu na to, czy jest on finansowany z budżetu Europejskiego Korpusu Solidarności, w ramach innego programu unijnego lub z innego źródła finansowania - powinien uzyskać znak jakości, pod warunkiem że zostaną spełnione specjalne wymogi. Wymóg uzyskania znaku jakości nie powinien dotyczyć osób fizycznych ubiegających się o wsparcie finansowe w imieniu nieformalnej grupy uczestników z przeznaczeniem na ich projekty solidarnościowe. Znak jakości przyznany organizacjom uczestniczącym powinien poświadczać zdolność tych organizacji do zapewnienia jakości oferowanych przez nie działań solidarnościowych. Proces przyznawania znaku jakości powinien być prowadzony przez organy wykonawcze Europejskiego Korpusu Solidarności w przystępny i przejrzysty sposób. Przyznany znak jakości należy poddawać okresowej ocenie i powinna istnieć możliwość jego cofnięcia, jeśli w wyniku przeprowadzenia ponownej oceny okaże się, że warunki, które doprowadziły do jego przyznania, nie są już spełniane.
(9) Europejski Korpus Solidarności pełniłby rolę pojedynczego punktu kontaktowego do działań solidarnościowych w całej Unii. Należy zapewnić spójność i komplementarność Europejskiego Korpusu Solidarności z innymi stosownymi politykami, programami i instrumentami Unii. Europejski Korpus Solidarności powinien wykorzystywać mocne strony i synergię dotychczasowych i poprzednich programów, w szczególności programów Erasmus + oraz "Młodzież w działaniu". Powinien on także uzupełniać starania państw członkowskich na rzecz wspierania osób młodych i ułatwiania im przechodzenia ze szkoły do zatrudnienia w ramach mechanizmów takich jak Gwarancje dla młodzieży, wprowadzonych zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie ustanowienia Gwarancji dla młodzieży,3 poprzez zapewnienie im dodatkowych możliwości uczestnictwa w działaniach solidarnościowych w formie staży lub stanowisk pracy w ich stosownych państwach członkowskich lub za granicą. Należy również zapewnić komplementarność z dotychczasowymi unijnymi sieciami związanymi z działaniami w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, takimi jak Europejska Sieć Publicznych Służb Zatrudnienia, EURES i sieć Eurodesk. Ponadto należy wspierać komplementarność i lojalną współpracę między istniejącymi mechanizmami powiązanymi i Europejskim Korpusem Solidarności, zwłaszcza z przeznaczonymi dla osób młodych mechanizmami solidarności, wolontariatu, służby cywilnej i mobilności, działającymi na poziomach krajowym, regionalnym lub lokalnym, a także z priorytetami związanymi z solidarnością i młodzieżą w krajach uczestniczących, w stosownych przypadkach, aby wzajemnie zwiększać i wzbogacać wpływ oraz jakość tych mechanizmów, a także wykorzystywać dobre praktyki. Europejski Korpus Solidarności nie powinien zastępować podobnych krajowych mechanizmów solidarności, wolontariatu, służby cywilnej i mobilności. Należy zapewnić wszystkim osobom młodym jednakowy dostęp do krajowych działań solidarnościowych. Należy zachęcać do nawiązywania partnerstw z europejskimi sieciami specjalizującymi się w określonych pilnych kwestiach społecznych.
(10) Aby zmaksymalizować wpływ Europejskiego Korpusu Solidarności, inne unijne programy powinny być w stanie wnieść wkład w osiąganie celów Europejskiego Korpusu Solidarności poprzez wspieranie jego działań. Wkład ten powinien być finansowany zgodnie z odpowiednimi aktami prawnymi stosownych programów z myślą o zapewnieniu większego udziału osób młodych, społeczeństwa obywatelskiego oraz istniejących programów wolontariatu w państwach członkowskich. Po uzyskaniu ważnego znaku jakości organizacje uczestniczące powinny uzyskać dostęp do portalu Europejskiego Korpusu Solidarności oraz mieć zapewnione środki dotyczące jakości i wsparcia w zależności od rodzaju oferowanych działań solidarnościowych.
(11) Europejski Korpus Solidarności powinien otwierać osobom młodym nowe możliwości odbycia wolontariatu, stażu lub podjęcia pracy, a także dawać im możliwość opracowywania lub rozwijania z ich własnej inicjatywy projektów solidarnościowych, posiadających wyraźną europejską wartość. Takie możliwości powinny pomóc wyjść naprzeciw niezaspokojonym potrzebom społecznym oraz przyczyniać się do wzmacniania społeczności, a także wspierać rozwój osobisty, edukacyjny, społeczny, obywatelski i zawodowy osób młodych. Europejski Korpus Solidarności powinien również wspierać działania służące tworzeniu sieci kontaktów dla uczestników i uczestniczących organizacji, a także środki zapewniające jakość działań objętych wsparciem i usprawniające system walidacji efektów uczenia się. Powinien on także przyczyniać się do wspierania i umacniania istniejących organizacji realizujących działania solidarnościowe.
(12) Wolontariat stanowi ważne doświadczenie w kontekście uczenia się formalnego i nieformalnego, które wspiera rozwój osobisty, społecznoedukacyjny i zawodowy oraz szanse na zatrudnienie, a także aktywne obywatelstwo osób młodych. Wolontariat nie powinien zastępować staży ani pracy i powinien się opierać na pisemnej umowie wolontariackiej. Komisja i państwa członkowskie współpracują w zakresie polityki wolontariatu dotyczącej młodzieży przez zastosowanie otwartej metody koordynacji.
(13) Praktyki zawodowe i miejsca pracy powinny być wyraźnie oddzielone od wolontariatu, zarówno z punktu widzenia finansowego, jak i organizacyjnego. Staże nie powinny nigdy prowadzić do zastępowania rzeczywistego zatrudnienia. Jednakże płatne staże i praca mogą stanowić dla osób młodych w niekorzystnej sytuacji oraz osób młodych o mniejszych możliwościach zachętę do uczestnictwa w działaniach solidarnościowych, które w przeciwnym wypadku mogłyby być dla nich niedostępne. Staże mogą ułatwiać osobom młodym przejście od edukacji do zatrudnienia oraz zwiększyć szanse osób młodych na zatrudnienie, co ma decydujące znaczenie dla ich trwałej integracji na rynku pracy. Staże i miejsca pracy oferowane w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności powinny zawsze być opłacane przez organizację uczestniczącą przyjmującą lub zatrudniającą uczestnika. W stosownym przypadku staże powinny opierać się na pisemnej umowie wolontariackiej zgodnej z mającymi zastosowanie ramami regulacyjnymi kraju, w którym staż ma miejsce, i być zgodne z zasadami określonymi w zaleceniu Rady z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży 4 .
Praca powinna być oparta na umowie o pracę zgodnie z krajowymi ramami regulacyjnymi lub mającymi zastosowanie układami zbiorowymi - lub też z oboma tymi systemami - państwa uczestniczącego, w którym praca jest wykonywana. Okres wsparcia finansowego dla organizacji uczestniczących oferujących pracę nie powinien przekraczać dwunastu miesięcy. Stażom i pracy powinno towarzyszyć odpowiednie przygotowanie, szkolenie w miejscu pracy oraz wsparcie po ich zakończeniu w związku z udziałem uczestnika. W przypadku działań transgranicznych stosowne podmioty rynku pracy, w szczególności publiczne i prywatne służby zatrudnienia, partnerzy społeczni oraz izby handlowe, a także organizacje członkowskie EURES, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/589 5 , powinny zapewniać ułatwienia w zakresie staży i pracy.
(14) Duch inicjatywy osób młodych oraz ich aktywne obywatelstwo jest istotną wartością dla społeczeństwa. Europejski Korpus Solidarności powinien przyczyniać się do pielęgnowania tego aspektu poprzez oferowanie osobom młodym możliwości opracowywania lub rozwijania ich własnych projektów, mających wyraźną wartość dodaną, ukierunkowanych na kluczowe wyzwania i służących społecznościom lokalnym, zwłaszcza społecznościom na obszarach wiejskich, odizolowanych lub marginalizowanych. Projekty te powinny stanowić dla osób młodych okazję do rozwijania innowacyjnych rozwiązań, a także wypróbowania pomysłów w zrównoważony sposób oraz do zdobycia doświadczenia polegającego na inicjowaniu działań solidarnościowych. Mogłyby one także służyć jako odskocznia w dalszym zaangażowaniu w działania solidarnościowe i być pierwszym krokiem w kierunku zachęcania uczestników do podejmowania działalności o charakterze przedsiębiorczości społecznej lub w charakterze wolontariuszy w stowarzyszeniach, organizacjach pozarządowych, organizacjach młodzieżowych lub innych podmiotach aktywnie działających w sektorach zaangażowanych w działania solidarnościowe, non-profit i działania na rzecz młodzieży, a także do zakładania własnych stowarzyszeń. Wsparcie po zakończeniu aktywności ma na celu wspieranie osób młodych w kontynuowaniu zaangażowania i aktywności w obszarze solidarności, w tym dzięki zaangażowaniu w działalność stowarzyszeń, spółdzielni, przedsiębiorstw społecznych, organizacji młodzieżowych i ośrodków społeczności lokalnych.
(15) Wolontariat i projekty solidarnościowe powinny pokrywać ponoszone przez uczestników wydatki wynikające z uczestnictwa w takich działaniach solidarnościowych, ale nie powinny im zapewniać wynagrodzenia ani korzyści ekonomicznych.
(16) Uczestnicy i organizacje uczestniczące powinny czuć, że należą do wspólnoty osób i do podmiotów zaangażowanych we wzmacnianie solidarności w całej Europie i poza nią. Jednocześnie organizacje uczestniczące potrzebują wsparcia, aby zwiększać swoje zdolności oferowania coraz większej liczbie uczestników wysokiej jakości działań solidarnościowych, a także by przyciągać nowe osoby. Europejski Korpus Solidarności powinien wspierać działania służące tworzeniu sieci kontaktów, mające na celu zwiększenie zdolności osób młodych i organizacji uczestniczących do zaangażowania się w tę wspólnotę, pielęgnowanie ducha Europejskiego Korpusu Solidarności, a także wspieranie wymiany przydatnych praktyk i doświadczeń solidarnościowych, czerpiących także - w stosownych przypadkach - z doświadczenia w zakresie ochrony cywilnej. Działania służące tworzeniu sieci kontaktów powinny także przyczyniać się do podnoszenia świadomości na temat Europejskiego Korpusu Solidarności wśród podmiotów publicznych i prywatnych, a także obejmować gromadzenie informacji zwrotnych od uczestników i organizacji uczestniczących na temat jego wdrożenia.
(17) Szczególną uwagę należy zwrócić na zapewnienie jakości działań solidarnościowych i innych możliwości oferowanych w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, w szczególności przez oferowanie uczestnikom szkoleń internetowych (online) i prowadzonych poza internetem (offline) oraz wsparcia językowego (z poszanowaniem zasady wielojęzyczności), ubezpieczenia, wsparcia administracyjnego oraz wsparcia przed rozpoczęciem działania solidarnościowego, po zakończeniu działania solidarnościowego, lub w obu przypadkach, a także na walidacji kompetencji zdobytych w czasie aktywności w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności. Te środki wsparcia powinny być opracowywane i udzielane we współpracy z organizacjami młodzieżowymi i innymi organizacjami non-profit oraz organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w celu skorzystania z ich wiedzy fachowej w tej dziedzinie. Te środki wsparcia powinny uwzględniać środowisko i rodzaj działań wykonywanych przez uczestników, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkiego ewentualnego ryzyka.
(18) Aby zapewnić wpływ działań w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności na rozwój osobisty, edukacyjny, artystyczny, społeczny, obywatelski i zawodowy uczestników, kompetencje stanowiące efekty uczenia się uzyskane podczas działań solidarnościowych powinny być właściwie zidentyfikowane i udokumentowane, zgodnie z okolicznościami i specyfiką danego kraju oraz zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego 6 . W tym celu należy zachęcać do wykorzystywania istniejących na poziomach unijnym i krajowym instrumentów uznawania pozaformalnego i nieformalnego uczenia się, takich jak - w stosownych przypadkach - Youthpass i Europass.
(19) Każdy podmiot publiczny lub prywatny, w tym organizacje międzynarodowe, organizacje społeczeństwa obywatelskiego, organizacje młodzieżowe oraz przedsiębiorstwa społeczne, powinien mieć możliwość ubiegania się o znak jakości. Należy ustanowić oddzielne znaki jakości dla wolontariatu oraz staży i pracy w celu zapewnienia skutecznego i stałego przestrzegania przez organizacje uczestniczące zasad i wymogów Europejskiego Korpusu Solidarności w zakresie ich praw i obowiązków na wszystkich etapach działań w obszarze solidarności. Uzyskanie znaku jakości powinno być warunkiem wstępnym uczestnictwa, lecz nie powinno automatycznie prowadzić do finansowania w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności.
(20) Organizacje uczestniczące mogą sprawować różne funkcje w Europejskim Korpusie Solidarności. Pełniąc funkcję przyjmującą, prowadzą one działania związane z przyjmowaniem uczestników, łącznie z organizowaniem - w stosownych przypadkach - działań i udzielaniem uczestnikom wskazówek oraz wsparcia podczas działania solidarnościowego. Pełniąc funkcję wspierającą, prowadzą one działania związane z wysyłaniem i przygotowywaniem uczestników przed wyjazdem oraz podczas i po zakończeniu działania solidarnościowego, w tym szkolenie uczestników i kierowanie ich do organizacji lokalnych po zakończeniu działania solidarnościowego.
(21) Centra Zasobów Europejskiego Korpusu Solidarności powinny udzielać pomocy organom wykonawczym, organizacjom uczestniczącym oraz uczestnikom w celu podnoszenia jakości działań solidarnościowych i ich wdrażania, jak również oraz w lepszej identyfikacji i walidacji kompetencji zdobytych poprzez działania solidarnościowe, w tym poprzez wydawanie Youth Pass.
(22) Należy stale ulepszać portal Europejskiego Korpusu Solidarności, aby zapewnić łatwy dostęp do Europejskiego Korpusu Solidarności oraz by ustanowić punkt kompleksowej obsługi dla zainteresowanych osób i organizacji, między innymi do celów rejestracji, identyfikacji i dopasowywania profili i możliwości, tworzenia sieci kontaktów oraz wirtualnych wymian, szkoleń internetowych, wsparcia językowego oraz wszelkiego innego wsparcia przed rozpoczęciem działania solidarnościowego, po zakończeniu działania solidarnościowego, lub w obu przypadkach, a także do innych przydatnych funkcji, które mogłyby pojawić się w przyszłości.
(23) Organy wykonawcze podejmują środki konieczne do zagwarantowania, że zarejestrowanym kandydatom oferuje się wolontariat, staże i pracę w rozsądnym i względnie przewidywalnym wymiarze czasu. Ponadto, aby pobudzić zaangażowanie się zarejestrowanych kandydatów, zorganizowane zostaną systematyczne działania informacyjne, i komunikacyjne oraz w zakresie tworzenia sieci kontaktów.
(24) W niniejszym rozporządzeniu określono pulę środków finansowych na lata 2018-2020, która podczas corocznej procedury budżetowej ma stanowić dla Parlamentu Europejskiego i dla Rady całkowity budżet w rozumieniu pkt 17 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 7 .
(25) Aby zapewnić ciągłość działań objętych wsparciem w ramach programów przyczyniających się do realizacji Europejskiego Korpusu Solidarności, wsparcie finansowe na działania solidarnościowe powinno w przybliżeniu wynosić 90 % na wolontariat i projekty solidarnościowe z jednej strony oraz 10 % na staże albo miejsca pracy - lub oba te działania - z drugiej strony, z przeznaczeniem maksymalnie 20 % na działania krajowe.
(26) Aby zmaksymalizować wpływ Europejskiego Korpusu Solidarności, należy wprowadzić przepisy umożliwiające państwom uczestniczącym przekazywanie dodatkowego finansowania krajowego, regionalnego lub lokalnego dostępnego zgodnie z przepisami dotyczącymi Europejskiego Korpusu Solidarności.
(27) Aby uprościć wymagania dla beneficjentów, należy w możliwie najszerszym zakresie stosować kwoty ryczałtowe, koszty jednostkowe oraz finansowanie ryczałtowe.
(28) Państwa członkowskie powinny móc uczestniczyć w wolontariacie, stażach, pracy, projektach solidarnościowych i działaniach służących tworzeniu sieci kontaktów. Ponadto, podobnie jak w przypadku wolontariatu europejskiego, projekty solidarnościowe i działania służące tworzeniu sieci kontaktów powinny być otwarte na uczestnictwo innych krajów, ze szczególnym uwzględnieniem krajów sąsiadujących z Unią. Takie uczestnictwo powinno opierać się, w stosownych przypadkach, na dodatkowych środkach przyznawanych zgodnie z procedurami ustalonymi z zainteresowanymi państwami.
(29) Uczestnictwo w Europejskim Korpusie Solidarności powinno być otwarte dla osób młodych w wieku 18-30 lat. Uczestnictwo w działaniach solidarnościowych powinno wymagać wcześniejszej rejestracji na portalu Europejskiego Korpusu Solidarności, który jest dostępny dla osób w wieku 17-30 lat.
(30) Należy skupić się na tym, aby działania objęte wsparciem Europejskiego Korpusu Solidarności były dostępne dla wszystkich osób młodych, w szczególności osób młodych o mniejszych możliwościach, zgodnie ze szczegółowymi informacjami zawartymi w Strategii na rzecz Włączenia Społecznego i Różnorodności, opracowanej i stosowanej w ramach programu Erasmus+ w obszarze działań na rzecz młodzieży. Należy zatem wprowadzić specjalne środki wspierania włączenia społecznego i uczestnictwa osób młodych w niekorzystnej sytuacji, takie jak odpowiednie formy działań solidarnościowych i spersonalizowane doradztwo, a także uwzględnić ograniczenia wynikające z odległego położenia najbardziej oddalonych regionów Unii oraz krajów i terytoriów zamorskich zgodnie z decyzją Rady 2013/755/UE 8 . Analogicznie, państwa uczestniczące powinny starać się przyjąć wszystkie odpowiednie środki w celu zniesienia prawnoadministracyjnych przeszkód dla prawidłowego funkcjonowania Europejskiego Korpusu Solidarności. Obejmuje to rozwiązanie - tam, gdzie to możliwe i bez uszczerbku dla dorobku Schengen i prawa Unii w zakresie wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich - kwestii administracyjnych powodujących trudności z uzyskaniem wiz i zezwoleń na pobyt.
(31) Podmiot chcący ubiegać się o finansowanie w celu oferowania działań solidarnościowych w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności powinien najpierw, jako warunek wstępny - określony w sposób przystępny i przejrzysty - uzyskać znak jakości. Ten wymóg nie powinien dotyczyć osób fizycznych ubiegających się o wsparcie finansowe w imieniu nieformalnej grupy uczestników na ich projekty solidarnościowe. Odpowiednie organy wykonawcze powinny przeprowadzać kontrole jakości, aby zapewnić przestrzeganie przez te osoby fizyczne wymogów Europejskiego Korpusu Solidarności.
(32) Ważnym kryterium oceny jakości projektów powinny być potrzeby i oczekiwania społeczności lokalnych. W związku z tym należy wprowadzić odpowiednie wskaźniki.
(33) Skuteczne zarządzanie wykonaniem, w tym monitorowanie i ocena, wymaga opracowania zestawu określonych, wymiernych i realistycznych wskaźników jakościowych i ilościowych, które można mierzyć w czasie i które odzwierciedlają logikę interwencji.
(34) Należy zapewnić odpowiednie działania informacyjne, promocję i upowszechnianie możliwości i wyników działań objętych wsparciem w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, na poziomach europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym. Szczególną uwagę powinno się zwrócić na przedsiębiorstwa społeczne, które należy zachęcać do wspierania działań Europejskiego Korpusu Solidarności. Działania informacyjne, promocja i upowszechnianie powinny być realizowane, bez zwiększania obciążenia administracyjnego, przez wszystkie organy wykonawcze Europejskiego Korpusu Solidarności, w tym, w stosownych przypadkach, przy wsparciu innych kluczowych zainteresowanych podmiotów.
(35) W celu skuteczniejszego osiągania celów Europejskiego Korpusu Solidarności Komisja, państwa członkowskie i agencje narodowe powinny ściśle współpracować, najlepiej w ramach partnerstwa z organizacjami pozarządowymi, organizacjami młodzieżowymi i lokalnymi zainteresowanymi stronami dysponującymi wiedzą fachową w zakresie aktywności solidarnościowych.
(36) Aby zapewnić skuteczne i sprawne wdrożenie niniejszego rozporządzenia Europejski Korpus Solidarności powinien w jak największym stopniu wykorzystywać już istniejące mechanizmy zarządzania w ramach programu Erasmus+. Wdrożenie Europejskiego Korpusu Solidarności powinno zatem zostać powierzone istniejącym strukturom, takim jak Komisja Europejska, Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego, a także Agencje Narodowe odpowiedzialne za zarządzanie działaniami, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 9 . Na potrzeby uczestników i organizacji uczestniczących w odpowiednich dokumentach programowych, takich jak roczny program prac czy przewodnik po programie, opracowuje się jasne i szczegółowe procedury w odniesieniu do wszystkich etapów działania solidarnościowego. Komisja powinna regularnie przeprowadzać konsultacje z głównymi zainteresowanymi stronami, w tym z organizacjami uczestniczącymi, na temat realizacji Europejskiego Korpusu Solidarności.
(37) Aby zapewnić finansowo skuteczne wdrożenie i ścisłe monitorowanie Europejskiego Korpusu Solidarności na poziomie krajowym, istotne jest wykorzystanie istniejących władz krajowych odpowiedzialnych za zarządzanie działaniami, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia (UE) nr 1288/2013.
(38) Organy krajowe wyznaczone do zarządzania działaniami, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia (UE) nr 1288/2013, powinny również pełnić funkcję organów krajowych na potrzeby niniejszego rozporządzenia. Nie powinno to jednak uniemożliwiać wyznaczenia większej liczby organów krajowych zgodnie z prawem krajowym i praktyką krajową, jak przewidziano w art. 27 ust. 1 tego rozporządzenia. Jeśli w trakcie funkcjonowania Europejskiego Korpusu Solidarności państwo uczestniczące zechce zmienić swój organ krajowy, zastosowanie powinny mieć procedury przewidziane, w art. 27 ust. 2 tego rozporządzenia.
(39) Aby zapewnić skuteczne zarządzanie finansowe oraz pewność prawa w każdym państwie uczestniczącym, każdy organ krajowy powinien wyznaczyć niezależną instytucję audytową. Gdy jest to możliwe i aby zmaksymalizować efektywność, niezależna instytucja audytowa może być tym samym podmiotem, który wyznaczono do działań, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia (UE) nr 1288/2013.
(40) Należy chronić interesy finansowe Unii z zastosowaniem proporcjonalnych środków w całym cyklu wydatkowania, w tym prewencji, wykrywania i analizy nieprawidłowości, odzyskiwania straconych, nienależnie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych środków oraz, w stosownych przypadkach, nakładania kar.
(41) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 10 .
(42) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 11 Komisja powinna przyjąć programy prac i poinformować o nich Parlament Europejski i Radę. Programy prac powinny określać środki niezbędne do wdrożenia prac zgodnie z celami ogólnymi i szczegółowymi Europejskiego Korpusu Solidarności, kryteria wyboru i przyznawania dotacji, a także inne wymagane elementy. Programy prac i wszelkie ich zmiany powinny zostać przyjęte na podstawie aktów wykonawczych zgodnie z procedurą sprawdzającą.
(43) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie ustanowienie Europejskiego Korpusu Solidarności, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(44) Ze względów skuteczności i efektywności komitet ustanowiony na mocy rozporządzenia (UE) nr 1288/2013 powinien także pomóc Komisji we wdrażaniu niniejszego rozporządzenia. W odniesieniu do Europejskiego Korpusu Solidarności komitet ten powinien być zwoływany w określonej konfiguracji, a jego mandat powinien zostać dostosowany do pełnienia tej nowej roli. Państwa uczestniczące powinny powołać stosownych przedstawicieli na potrzeby tych posiedzeń, uwzględniając przedmiot, cele i działania Europejskiego Korpusu Solidarności.
(45) Należy wprowadzić zmiany do rozporządzenia (UE) nr 1288/2013 w celu uwzględnienia zmian wolontariatu europejskiego wynikających z wolontariatu w ramach niniejszego rozporządzenia.
(46) Pula środków finansowych Europejskiego Korpusu Solidarności w ramach działu 1a wieloletnich ram finansowych również korzysta ze środków przesuniętych z programu "Erasmus+". Środki te powinny pochodzić wyłącznie ze środków przyznanych na finansowanie działań w ramach wolontariatu europejskiego, które wchodziłyby w zakres wolontariatu w ramach niniejszego rozporządzenia.
(47) Pula środków finansowych Europejskiego Korpusu Solidarności w ramach działu 1a wieloletnich ram finansowych powinna zostać dodatkowo uzupełniona przez wkłady finansowe z innych programów i działów budżetu, co wymaga zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1293/2013 12 , a także decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013 13 .
(48) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty jego wejścia w życie. Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
A. TAJANI | J. BOGNER-STRAUSS |
Przewodniczący | Przewodnicząca |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.250.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2018/1475 ustanawiające ramy prawne Europejskiego Korpusu Solidarności oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1288/2013, rozporządzenie (UE) nr 1293/2013 i decyzję nr 1313/2013/UE |
Data aktu: | 02/10/2018 |
Data ogłoszenia: | 04/10/2018 |
Data wejścia w życie: | 05/10/2018 |