KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na podstawie art. 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 Komisja przyjęła rozporządzenie (UE) nr 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiające wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci 2 .
(2) W chwili przyjęcia wykazu dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych pewna liczba oświadczeń zdrowotnych była jednak nadal poddawana ocenie przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") lub rozpatrywana przez Komisję 3 .
(3) Urząd wydał między innymi pozytywną ocenę dla oświadczenia zdrowotnego dotyczącego wpływu węglowodanów na utrzymanie funkcji mózgu i zaproponował, aby w oświadczeniu tym określone były następujące właściwe warunki stosowania "oszacowano, że dzienne spożycie 130 g węglowodanów pokrywa zapotrzebowanie mózgu na glukozę" 4 .
(4) Artykuł 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 stanowi, że do dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych należy dołączyć wszelkie niezbędne warunki ich stosowania łącznie z ograniczeniami. Wykaz dopuszczonych oświadczeń powinien zatem zawierać tekst oświadczeń, szczegółowe warunki ich stosowania oraz, w stosownych przypadkach, warunki lub ograniczenia stosowania lub dodatkowe wyjaśnienia lub ostrzeżenia, zgodnie z zasadami zawartymi w rozporządzeniu (WE) nr 1924/2006 oraz opiniami wydanymi przez Urząd.
(5) Niektóre państwa członkowskie zgłosiły jednak obawy, że takie zezwolenie wraz z odpowiednimi warunkami stosowania mogłoby promować i zachęcać do konsumpcji żywności zawierającej cukry inne niż cukry zawarte w niej w sposób naturalny. Ponadto zawierałyby one sprzeczne i niejasne przesłanie dla konsumentów, zwłaszcza w kontekście krajowych zaleceń żywieniowych dotyczących zmniejszenia konsumpcji cukrów. Uznaje się, że w przypadku tego oświadczenia zdrowotnego możliwe jest osiągnięcie sprzecznych celów poprzez dopuszczenie oświadczenia tylko w szczególnych warunkach stosowania, tj. ograniczenie jego stosowania do żywności, która charakteryzuje się niską zawartością cukrów lub żywności, do której nie zostały dodane cukry, choć może ona zawierać cukry obecne w niej w sposób naturalny.
(6) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane po upływie sześciu miesięcy od daty jego wejścia w życie w celu umożliwienia podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do jego wymagań.
(7) Zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 rejestr oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych zawierający wszystkie dopuszczone oświadczenia zdrowotne należy zaktualizować w świetle niniejszego rozporządzenia.
(8) Podczas określania środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu w stosowny sposób uwzględniono uwagi i stanowiska społeczeństwa oraz zainteresowanych stron, otrzymane przez Komisję.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 432/2012.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 23 października 2013 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |