united kingdom
ukraine

LXXII posiedzenie plenarne COSAC - Budapeszt, 27-29 października 2024 r. - Uwagi z LXXII posiedzenia COSAC

LXXII POSIEDZENIE PLENARNE COSAC
Budapeszt, 27-29 października 2024 r.

Uwagi z LXXII posiedzenia COSAC

(C/2024/7493)

(Dz.U.UE C z dnia 20 grudnia 2024 r.)

Stan Unii Europejskiej w roku transformacji instytucjonalnej i w 15. roku obowiązywania Traktatu z Lizbony

(1) COSAC uznaje, że w poprzednim cyklu instytucjonalnym Europa zmagała się głównie z wieloma kryzysami i reakcjami na kryzysy, w związku z czym państwa członkowskie i ich obywatele musieli stawić czoła znacznej liczbie sytuacji nadzwyczajnych.

(2) COSAC z zadowoleniem przyjmuje decyzje Rady Europejskiej z dnia 27 czerwca 2024 r. w sprawie wyboru przewodniczącego Rady Europejskiej, oraz nominacji przewodniczącej Komisji Europejskiej i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa. W związku z tym COSAC wyraża nadzieję, że nowa Komisja Europejska obejmie urząd do 1 grudnia 2024 r.

(3) COSAC z zadowoleniem przyjmuje również główne cele UE określone w Programie Strategicznym na lata 2024-2029, promujące Europę wolną i demokratyczną, silną i bezpieczną, dostatnią i konkurencyjną.

(4) COSAC upamiętnia straty ludzkie i materialne poniesione w wyniku niedawnych niszczycielskich powodzi w Europie Środkowej i Wschodniej, a także serii pożarów w Europie Południowej, i wyraża solidarność z ofiarami, ich rodzinami oraz ludźmi i społecznościami dotkniętymi poważnymi powodziami i pożarami w poszczególnych krajach.

(5) COSAC podkreśla, że te klęski żywiołowe uwypuklają również potrzebę wzmocnienia gotowości UE do reagowania na takie zdarzenia. W związku z tym COSAC uznaje, że aby stawić czoła wielu potencjalnym zagrożeniom i kryzysom, niezbędna jest współpraca między centrami kryzysowymi państw członkowskich.

(6) COSAC zauważa, że zielona transformacja jest niezbędnym krokiem w kierunku zmniejszenia zależności energetycznej UE oraz rozwiązania problemu zmiany klimatu i utraty różnorodności biologicznej. COSAC uznaje, że aby przyspieszyć tę zieloną transformację, Zielony Ład potrzebuje bazy gospodarczej i zaplecza finansowego, które zapewnią zrównoważony wzrost i będą wspierać obywateli i przedsiębiorstwa, zwłaszcza MŚP, rolników i rybaków.

(7) COSAC docenia fakt, że w ciągu ostatnich lat UE udało się stawić czoła poważnym zagrożeniom dla bezpieczeństwa dostaw energii, odzyskać kontrolę nad rynkiem energii i przyspieszyć transformację w kierunku neutralności klimatycznej. COSAC zwraca uwagę, że przystępność cenowa energii dla gospodarstw domowych i przemysłu ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia zabezpieczenia społecznego i konkurencyjności Europy, oraz podkreśla znaczenie wspierania niskoemisyjnych koszyków energetycznych, które mogą się do tego przyczynić, przy jednoczesnym poszanowaniu neutralności technologicznej.

(8) COSAC zwraca uwagę, że jednolity rynek jest jednym z największych osiągnięć UE, gdyż ułatwia handel transgraniczny, stymuluje wzrost gospodarczy i pobudza innowacje, a jednocześnie znacznie ułatwia życie obywatelom. Dziś - ponad trzydzieści lat po powstaniu - jednolity rynek nadal stanowi fundament i atut integracji europejskiej, pełniąc funkcję silnego katalizatora wzrostu gospodarczego i konkurencyjności. Otoczenie międzynarodowe uległo jednak głębokim zmianom, co uwydatniło potrzebę dalszego rozwoju jednolitego rynku w mniej zintegrowanych obszarach polityki.

(9) COSAC uznaje znaczenie sprawozdania Enrico Letty na temat przyszłości jednolitego rynku europejskiego i apeluje o wspólną refleksję.

(10) COSAC podkreśla potrzebę usunięcia pozostałych barier, zwłaszcza w odniesieniu do usług i towarów podstawowych, oraz apeluje o równy dostęp do jednolitego rynku dzięki poprawie połączalności, a także o zrównoważone i skuteczne ramy pomocy państwa i konkurencji. COSAC wzywa również instytucje europejskie do wzmocnienia europejskiej unii rynków kapitałowych.

(11) COSAC apeluje o odnowioną i ambitną politykę przemysłową, zakotwiczającą i chroniącą bazę przemysłową europejskiego dobrobytu. COSAC podkreśla potrzebę poprawy konkurencyjności Europy, włączając ten cel do wszystkich polityk, poprzez zastosowanie podejścia całościowego. Przyjęcie nowego ładu na rzecz europejskiej konkurencyjności jest kluczowym priorytetem mającym na celu przywrócenie rozwoju gospodarczego i stworzenie warunków dla zrównoważonego wzrostu, pogłębienie jednolitego rynku i skupienie się na wsparciu małych i średnich przedsiębiorstw. COSAC oczekuje na szybki i zdecydowany postęp w pracach nad nowym ładem na rzecz europejskiej konkurencyjności do końca tego roku.

(12) COSAC uznaje znaczenie sprawozdania Mario Draghiego na temat przyszłości europejskiej konkurencyjności i apeluje o wspólną refleksję.

(13) COSAC z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ponad sto organizacji podpisało niedawno pakt na rzecz AI. Jest to dobrowolne zobowiązanie, torujące drogę do zgodności z aktem w sprawie AI i rozpoczynające stosowanie zasad aktu w sprawie AI przed datą jego wejścia w życie.

(14) COSAC podkreśla, że od czasu wejścia w życie Traktatu z Lizbony rola parlamentów narodowych w europejskich ramach konstytucyjnych uległa zwiększeniu i okazały się one aktywnymi podmiotami w zakresie kontroli ex ante polityk UE i wpływania na projekty aktów prawnych UE poprzez stosowanie dialogu politycznego i kontroli przestrzegania zasady pomocniczości na mocy protokołów nr 1 i nr 2 do Traktatu z Lizbony. Konstruktywne zaangażowanie parlamentów narodowych w kształtowanie treści polityk UE powinno zostać w przyszłości wzmocnione poprzez pełne wykonywanie ich funkcji europejskich, w tym prace nad inicjatywą dotyczącą zielonej karty.

(15) COSAC apeluje o lepszy dostęp do dokumentów Rady, aby umożliwić parlamentom narodowym wypełnianie ich roli nadzorczej.

(16) COSAC zwraca się do członków nowej Komisji Europejskiej o regularny udział w posiedzeniach COSAC.

(17) COSAC wyraża ubolewanie, że wzmocnienie roli parlamentów narodowych nie należy do priorytetów strategicznych nowej Komisji Europejskiej, chociaż pomogłoby w rozwiązaniu problemu deficytu demokracji w Unii Europejskiej i przybliżeniu Unii Europejskiej jej obywatelom.

(18) COSAC wzywa do zintensyfikowania dialogu i wymiany poglądów między Komisją Europejską a parlamentami narodowymi, w szczególności podczas opracowywania przez Komisję Europejską priorytetów strategicznych i rocznego programu prac, tak aby oczekiwania parlamentów narodowych mogły zostać uwzględnione w głównych wytycznych polityki UE.

(19) COSAC uważa za pożądane wzmocnienie kontroli zasady pomocniczości przez parlamenty narodowe, w szczególności poprzez wydłużenie z ośmiu do dziesięciu tygodni terminu przyznanego parlamentom narodowym i obniżenie progu zastosowania "żółtej kartki" do jednej czwartej oddanych głosów.

Europejskie bezpieczeństwo i obrona

(20) Ze względu na rosnące zagrożenia i wyzwania dla bezpieczeństwa, w tym zagrożenia hybrydowe i cyberbezpie- czeństwa, COSAC ponownie podkreśla potrzebę zdecydowanych działań UE w zakresie bezpieczeństwa i obrony, w stosownych przypadkach samodzielnych, i we współpracy z wiarygodnymi partnerami. COSAC podkreśla potrzebę zwiększenia zdolności UE do lepszego przewidywania kryzysów, zapobiegania im i przygotowywania się na nie. W procesie tym należy w pełni uwzględnić interesy bezpieczeństwa i obrony wszystkich państw członkowskich.

(21) Przypominając o kompetencjach państw członkowskich w dziedzinie obronności, COSAC wzywa do sprawnej pracy i terminowego przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Programu na rzecz europejskiego przemysłu obronnego (EDIP) w celu wzmocnienia europejskiej bazy technologicznoprzemysłowej sektora obronnego. Ponownie podkreśla również znaczenie trwających prac nad wojskowymi liniami obronnymi na granicach UE z Rosją i Białorusią.

(22) COSAC podkreśla potrzebę ścisłej koordynacji programu UE na rzecz bezpieczeństwa i obrony z partnerami o zbieżnych poglądach na całym świecie, zwłaszcza z NATO i wiarygodnymi europejskimi członkami NATO nienależącymi do UE.

Ukraina

(23) Ponawiając swoje oświadczenia przyjęte na poprzednich posiedzeniach COSAC w Madrycie i Brukseli, COSAC stanowczo i jednoznacznie potępia niesprowokowaną, nieuzasadnioną i bezprawną napaść Rosji na Ukrainę, jej wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie oraz okupację i aneksję części terytorium Ukrainy, co stanowi rażące naruszenie Karty Narodów Zjednoczonych.

(24) COSAC jest poważnie zaniepokojony doniesieniami o egzekucjach ukraińskich jeńców wojennych dokonywanych przez siły rosyjskie. Żadna zbrodnia nie może pozostać bezkarna.

(25) COSAC przypomina o swoim pełnym i niezachwianym poparciu dla niepodległości, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, oraz stanowczo podkreśla niezbywalne prawo Ukrainy do samoobrony przed agresją Rosji.

(26) COSAC potwierdza swoje trwałe zaangażowanie na rzecz wspierania ciągłego i wystarczającego zapewniania Ukrainie i jej mieszkańcom wsparcia politycznego, finansowego, gospodarczego, humanitarnego, wojskowego i dyplomatycznego tak długo i w takiej skali, jak będzie trzeba. Jeżeli chodzi o wsparcie wojskowe, COSAC popiera ideę kontynuowania pomocy wojskowej przez kanały dwustronne i Europejski Instrument na rzecz Pokoju. Nie ma to wpływu na szczególny charakter polityki bezpieczeństwa i obrony niektórych państw członkowskich.

(27) COSAC wzywa UE i jej państwa członkowskie do aktywnych starań o utrzymanie i osiągnięcie globalnej koordynacji oraz jak najszerszego międzynarodowego wsparcia dla Ukrainy, a także do osiągnięcia wszechstronnego, zrównoważonego, sprawiedliwego i trwałego pokoju opartego na ukraińskim planie pokojowym i zasadach Karty Narodów Zjednoczonych. COSAC docenia zwołanie i wyniki Szczytu w sprawie Pokoju w Ukrainie, który odbył się w dniach 15 i 16 czerwca 2024 r. w Szwajcarii. COSAC wzywa do pociągnięcia Rosji i jej przywódców do pełnej odpowiedzialności za prowadzenie wojny napastniczej przeciwko Ukrainie i inne najpoważniejsze przestępstwa w świetle prawa międzynarodowego.

(28) COSAC podkreśla znaczenie utrzymania wsparcia dla Ukrainy wśród państw członkowskich Unii Europejskiej i potwierdza, jak ważne jest, aby nie podejmować działań, które podważają to wsparcie.

(29) COSAC wzywa UE i jej państwa członkowskie do kontynuowania prac nad dalszymi sankcjami wobec Rosji w odpowiedzi na trwającą agresję.

(30) COSAC zdecydowanie potępia ciągłe wsparcie ze strony państw trzecich dla rosyjskiej wojny napastniczej i wzywa je do zaprzestania wszelkiej pomocy.

(31) COSAC z zadowoleniem przyjmuje globalnych i europejskich darczyńców w dziedzinie wsparcia odbudowy Ukrainy i oczekuje wdrożenia Instrumentu na rzecz Ukrainy, udzielenia wyjątkowej pożyczki w ramach pomocy makrofinansowej (MFA) w wysokości do 35 mld EUR oraz nowego mechanizmu pożyczkowego będącego realizacją zobowiązania grupy G-7. COSAC ponownie wyraża swoje uznanie i poparcie dla europejskich i międzynarodowych wysiłków na rzecz przywrócenia i odbudowy Ukrainy. Wzywa instytucje UE i państwa członkowskie do przyspieszenia wysiłków na rzecz wykorzystania dochodów z zamrożonych rosyjskich aktywów do wspierania odbudowy i rekonstrukcji Ukrainy.

(32) COSAC w szczególności potępia ciągły ostrzał krytycznej infrastruktury energetycznej i cywilnej Ukrainy przez Rosję. COSAC wyraża poparcie dla wszelkich starań mających na celu pilne zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego Ukrainy przed zimą i zaspokojenie pilnych potrzeb humanitarnych i ochrony ludności.

(33) COSAC potwierdza, jak ważne jest ciągłe zapewnianie ochrony wszystkim cywilom i zajmowanie się skutkami wojny dla uchodźców i wysiedleńców.

Bliski Wschód

(34) COSAC z całą mocą potępia atak terrorystyczny Hamasu z 7 października 2023 r. i podkreśla, że za wszelką cenę należy zapobiec dalszej eskalacji konfliktu i przekształceniu go w wojnę regionalną.

(35) COSAC podkreśla prawo Izraela do istnienia i jego nieodłączne prawo do samoobrony zgodnie z prawem międzynarodowym.

(36) COSAC wzywa do natychmiastowego i trwałego zawieszenia broni, uwolnienia wszystkich zakładników i zwiększenia bezpiecznych dostaw pomocy humanitarnej przez Strefę Gazy.

(37) COSAC jest głęboko zaniepokojony dużą liczbą ofiar cywilnych i bezpośrednim ryzykiem głodu i chorób zakaźnych w Strefie Gazy. Wzywa wszystkie strony do przestrzegania przepisów międzynarodowego prawa humanitarnego.

(38) COSAC jest bardzo zaniepokojony ostatnimi wydarzeniami na Bliskim Wschodzie, trwającymi konfliktami między Izraelem a Hezbollahem i wzywa wszystkie strony do powstrzymania się od dalszej eskalacji. Należy zwiększyć wsparcie ze strony wiarygodnych partnerów w regionie i podjąć działania mające na celu przeciwdziałanie podmiotom destabilizującym. COSAC potępia ataki na Tymczasowe Siły Zbrojne Organizacji Narodów Zjednoczonych w Libanie (UNIFIL), które stanowią poważne naruszenie prawa międzynarodowego.

(39) COSAC zdecydowanie potępia irańskie ataki na Izrael w dniu 1 października 2024 r. oraz poważnie destabilizujące działania Iranu na całym Bliskim Wschodzie, podejmowane za pośrednictwem grup terrorystycznych i zbrojnych.

(40) COSAC wzywa do politycznego i bezpośredniego dialogu między stronami konfliktu w celu osiągnięcia trwałych, pokojowych rozwiązań i zapewnienia ochrony życia ludności cywilnej.

(41) COSAC z zadowoleniem przyjmuje zatwierdzenie deklaracji Rady z dnia 15 października 2024 r. w sprawie wspierania życia żydowskiego i zwalczania antysemityzmu. COSAC ponownie wyraża poważne zaniepokojenie ostatnimi niepokojącymi incydentami i z całą mocą potępia wszelkie formy dyskryminacji, w tym antysemityzm i nienawiść antymuzułmańską, nietolerancję, rasizm i ksenofobię.

Migracja

(42) COSAC podkreśla, że ciągła presja migracyjna na Europę nakłada różne obciążenia na poszczególne państwa członkowskie i że stawienie czoła tym wyzwaniom, w tym skuteczna ochrona granic zewnętrznych, powinno być wspólnym europejskim celem. COSAC potwierdza potrzebę zapobiegania i przeciwdziałania nielegalnej migracji.

(43) COSAC wzywa do zniesienia przywróconych tymczasowych kontroli na granicach wewnętrznych w strefie Schengen.

(44) COSAC wzywa do podjęcia zdecydowanych działań mających na celu usprawnienie, przyspieszenie i zwiększenie liczby powrotów nielegalnych migrantów oraz do podjęcia działań skierowanych przeciwko dochodowym sieciom przemytu ludzi i przemytnikom. COSAC nalega na podjęcie dodatkowych kroków, aby zapobiec podejmowaniu przez ludzi niebezpiecznych podróży lub padaniu ofiarą przemytu migrantów lub handlu ludźmi.

(45) COSAC wzywa do zacieśnienia współpracy z państwami trzecimi graniczącymi z UE, a także z głównymi krajami pochodzenia i tranzytu, aby zająć się podstawowymi przyczynami migracji, w tym do zawierania nowych umów o partnerstwie i innych skutecznych i innowacyjnych form współpracy.

(46) W tym kontekście COSAC uznaje znaczenie kompleksowych umów o partnerstwie zawartych przez UE z Tunezją, Egiptem czy Libanem, a także niedawnej umowy między UE i Serbią dotyczącej współpracy operacyjnej w zakresie zarządzania granicami z Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) w celu wzmocnienia współpracy w zakresie zarządzania granicami.

(47) COSAC z zadowoleniem przyjmuje konkluzje Rady Europejskiej z 17 października, w których podkreślono znaczenie wdrażania przyjętych przepisów UE i stosowania istniejących przepisów, aby jak najlepiej sprostać obecnym wyzwaniom.

Rozszerzenie Unii Europejskiej

(48) COSAC przypomina o znaczeniu 20. rocznicy rozszerzenia UE w 2004 r., które przyniosło obywatelom wymierne korzyści w postaci wolności, możliwości i dobrobytu, w tym poprzez stworzenie największego na świecie zintegrowanego rynku. Transformacyjny wpływ rozszerzenia UE oraz korzyści, jakie ono przynosi w życiu Europejczyków, są oczywiste i niezaprzeczalne.

(49) COSAC podkreśla- na podstawie doświadczeń z rozszerzeń w latach 2004/2007 i 2013 - że rozszerzenie jest jedną z najbardziej udanych polityk Unii Europejskiej. Aby utrzymać tę korzystną tendencję w przyszłych rundach rozszerzenia, kluczowe jest, aby polityka rozszerzenia opierała się na osiągnięciach oraz była zrównoważona i wiarygodna, zgodnie z kryteriami kopenhaskimi.

(50) COSAC zauważa, że ze względu na sytuację geopolityczną i w zakresie bezpieczeństwa w ciągu ostatnich trzech lat zaszły zasadnicze zmiany w polityce rozszerzenia, i wyraża przekonanie, że rozszerzenie, które ostatnio nabrało tempa, utrzyma się i w najbliższej przyszłości doprowadzi do przystąpienia kolejnych krajów. Instytucje UE podjęły w ostatnich latach historyczne decyzje, w wyniku których dziewięć krajów kandydujących i jeden potencjalny kraj kandydujący poczyniły postępy na drodze do Unii Europejskiej. Proces rozszerzenia nabrał nowej dynamiki i zarówno UE, jak i kraje aspirujące mają obowiązek jak najlepiej wykorzystać tę szansę.

(51) COSAC podziela ocenę Rady Europejskiej, że do przystąpienia muszą być gotowe zarówno przyszłe państwa członkowskie, jak i UE.

(52) COSAC wyraża swoje poparcie dla wszystkich krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących, biorących udział w procesie rozszerzenia, i wzywa je do zintensyfikowania inicjatyw reformatorskich, zwłaszcza w dziedzinie praworządności, przy wsparciu Unii Europejskiej, jej państw członkowskich, Parlamentu Europejskiego i parlamentów narodowych w ramach współpracy dwustronnej i działań w zakresie budowania zdolności. Jednocześnie należy dostrzec i przeprowadzić niezbędne reformy, aby rozszerzona Unia Europejska mogła nadal skutecznie działać na korzyść swoich obywateli.

(53) COSAC potwierdza swoje wsparcie dla Bałkanów Zachodnich zgodnie z przyjętą ponad 20 lat temu Deklaracją z Salonik; wspiera proces akcesyjny i z zadowoleniem przyjmuje przyjęty plan wzrostu gospodarczego dla Bałkanów Zachodnich. Konwergencja gospodarcza stanowi kluczowy element zacieśniania więzi partnerów z Bałkanów Zachodnich z UE, dlatego też plan wzrostu gospodarczego powinien również przyspieszyć procesy reform w poszczególnych krajach.

(54) COSAC uznaje za kamień milowy fakt, że Czarnogóra spełniła kryteria pośrednie w rozdziałach 23. i 24. dotyczących praworządności, co potwierdzono w czerwcu na konferencji międzyrządowej, torując drogę do zamknięcia kolejnych rozdziałów negocjacyjnych w nadchodzących miesiącach. To przełomowe wydarzenie w negocjacjach może stanowić zachętę dla wszystkich krajów kandydujących.

(55) COSAC z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Albania zakwalifikowała się do rozpoczęcia negocjacji w ramach klastra 1 dotyczącego kwestii podstawowych dzięki spełnieniu początkowych kryteriów odniesienia.

(56) COSAC z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie przez Radę ram negocjacyjnych dla negocjacji akcesyjnych Ukrainy i Republiki Mołdawii, oraz rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych z tymi dwoma krajami w dniu 25 czerwca. COSAC wyraża nadzieję, że klaster 1 dotyczący kwestii podstawowych zostanie otwarty do negocjacji w nadchodzących miesiącach, po spełnieniu przez Ukrainę i Mołdawię początkowych kryteriów odniesienia.

(57) COSAC pochwala utworzenie Instrumentu na rzecz Ukrainy o wartości 50 mld EUR, oraz wypłatę pierwszej raty w wysokości 4 365 mln EUR po zadowalającym spełnieniu przez Ukrainę odpowiednich warunków.

(58) COSAC jest zdania, że perspektywa członkostwa w UE stanowi zachętę dla władz Ukrainy do wdrożenia kluczowych reform, które są niezbędne do wzmocnienia praworządności, praw podstawowych i demokracji.

(59) COSAC pochwala również ogłoszenie nowego planu wzrostu gospodarczego dla Republiki Mołdawii, którego celem jest wsparcie przyspieszenia reform związanych z UE, wzrostu gospodarczego i negocjacji akcesyjnych.

(60) COSAC jest zaniepokojony wstępnymi ustaleniami misji obserwacji wyborów w Gruzji, które wskazują na incydenty zakłócające niezależność głosowania. Warunkiem przystąpienia do Unii Europejskiej jest prawidłowe funkcjonowanie demokracji, wolne wybory i pluralizm polityczny. Spełnienie tych warunków jest niezbędne, jeśli naród gruziński ma kontynuować drogę do członkostwa w Unii Europejskiej.

Europejskie trendy demograficzne i reakcje na szczeblu krajowym i europejskim

(61) COSAC z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji Europejskiej "Zmiana demograficzna w Europie: zestaw narzędzi do działania", gdyż trafnie zidentyfikowano w nim główne wyzwania w tej dziedzinie, respektując krajowe kompetencje państw członkowskich i wybory życiowe poszczególnych osób.

(62) COSAC zwraca uwagę, że zmiany demograficzne wpłyną na przyszłość Europy na skalę podobną do skali zielonej i cyfrowej transformacji, o czym już świadczą dysproporcje regionalne i terytorialne oraz różne przepływy migracyjne.

(63) COSAC uważa, że starzenie się społeczeństw w Europie, wyludnianie się obszarów wiejskich i zmniejszanie się liczby ludności w wieku produkcyjnym mają coraz większy wpływ na produktywność i konkurencyjność gospodarek UE, w tym na zdolność obsługi długu publicznego, niedobory siły roboczej i umiejętności, a także na stabilność i adekwatność systemów zabezpieczenia społecznego.

(64) COSAC podkreśla, że zmiany demograficzne wywierają daleko idący wpływ na spójność społeczną, terytorialną i międzypokoleniową UE, zwłaszcza w regionach słabiej zaludnionych, wiejskich i oddalonych. Dlatego polityka spójności w ramach kolejnych wieloletnich ram finansowych powinna uwzględniać wyzwania związane z regionami wyludnionymi i regionami najbardziej oddalonymi.

(65) COSAC zachęca do solidarności międzypokoleniowej i międzysektorowych środków wsparcia w celu wzmocnienia jednostek i rodzin. Z zadowoleniem przyjmuje również proponowany zakres kompetencji w nowej Komisji Europejskiej dotyczący sprawiedliwości międzypokoleniowej. COSAC uważa, że takie nowatorskie zarządzanie jest niezbędne do zapewnienia kompleksowego podejścia opartego na prawach człowieka w całym cyklu życia, które umożliwi wszystkim pokoleniom realizację ich talentów i aspiracji.

(66) COSAC zwraca się do wszystkich zainteresowanych stron i decydentów politycznych o zapewnienie skutecznego wdrożenia ram regulacyjnych dotyczących równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, ukierunkowanych inicjatyw umożliwiających młodszemu pokoleniu podjęcie decyzji o założeniu rodziny oraz dostępu do przystępnych cenowo mieszkań i placówek opieki nad dziećmi.

(67) COSAC wyraża nadzieję, że ukierunkowane środki pomogą zapewnić rodzinom długoterminowe zachęty, torując tym samym drogę do pozytywnych zmian demograficznych w Europie.

Zmiany w prawie

Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.7493

Rodzaj: Informacja
Tytuł: LXXII posiedzenie plenarne COSAC - Budapeszt, 27-29 października 2024 r. - Uwagi z LXXII posiedzenia COSAC
Data aktu: 20/12/2024
Data ogłoszenia: 20/12/2024