(Odesłanie prejudycjalne - Udzielanie zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi Dyrektywa 2004/18/WE - Pojęcie "zamówień publicznych na roboty budowlane" - Zbiór umów obejmujący umowę o przyznanie dotacji i umowę przedwstępną - Bezpośredni interes gospodarczy instytucji zamawiającej - Obiekt budowlany odpowiadający wymogom określonym przez instytucję zamawiającą - Dotacja i umowa przedwstępna stanowiące pomoc państwa zgodną z rynkiem wewnętrznym - Dyrektywa 89/665/EWG - Dyrektywa 2014/24/UE - Konsekwencje stwierdzenia nieskuteczności zamówienia publicznego - Nieważność bezwzględna ex tunc)Język postępowania: słowacki
(C/2024/7136)
(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Okresný súd Bratislava III
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: NFŠ a.s.
Druga strona postępowania: Slovenská republika konajúca prostredníctvom Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
Sentencja
1) Artykuł 1 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi
należy interpretować w ten sposób, że:
"zamówieniem publicznym na roboty budowlane" w rozumieniu tego przepisu jest zbiór umów wiążących państwo członkowskie z wykonawcą obejmujący umowę o przyznanie dotacji i umowę przedwstępną zawarte w celu wybudowania stadionu piłkarskiego, jeżeli ten zbiór kreuje wzajemne zobowiązania pomiędzy tym państwem a tym wykonawcą, obejmujące obowiązek zbudowania tego stadionu zgodnie z warunkami określonymi przez to państwo, a także jednostronną opcję przysługującą wspomnianemu wykonawcy, odpowiadającą zobowiązaniu tego państwa do zakupu tego stadionu, i przyznaje temu wykonawcy pomoc państwa uznaną przez Komisję za zgodną z rynkiem wewnętrznym.
2) Dyrektywę Rady 89/665/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane, w brzmieniu zmienionym dyrektywą 2014/24/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2014 r., a także dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 2004/18/WE, należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoją one na przeszkodzie stosowaniu, ze względu na podniesiony przez instytucję zamawiającą zarzut nieważności, przepisów krajowych przewidujących, że umowa zawarta z naruszeniem przepisów dotyczących udzielania zamówień publicznych jest dotknięta bezwzględną nieważnością ex tunc, pod warunkiem że w odniesieniu do zamówienia publicznego objętego zakresem przedmiotowym dyrektywy 2014/24 przepisy przewidujące taką nieważność są zgodne z prawem Unii, w tym z ogólnymi zasadami tego prawa.