(Odesłanie prejudycjalne - Ochrona danych osobowych - Rozporządzenie (UE) 2016/679 - Artykuł 82 ust) 1 - Prawo do odszkodowania i odpowiedzialność - Niezgodne z prawem przetwarzanie danych - Naruszenie prawa do ochrony danych osobowych - Pojęcie "szkody" - Naprawienie szkody niemajątkowej w formie przeprosin - Dopuszczalność - Zasada skuteczności - Ocena formy i zakresu naprawienia szkody - Ewentualne uwzględnienie postawy i motywacji administratora)(C/2024/6899)
Język postępowania: łotewski
(Dz.U.UE C z dnia 25 listopada 2024 r.)
Sąd odsyłający
Augstaka tiesa (Senats)
Strony w postępowaniu głównym
Strona wnosząca skargę kasacyjną: A
Druga strona postępowania kasacyjnego: Pateretaju tiesibu aizsardzibas centrs
Sentencja
1) Artykuł 82 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) w świetle art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej
należy interpretować w ten sposób, że:
naruszenie przepisów tego rozporządzenia nie jest samo w sobie wystarczające do tego, by mogło stanowić "szkodę" w rozumieniu owego art. 82 ust. 1.
2) Artykuł 82 ust. 1 rozporządzenia 2016/679
należy interpretować w ten sposób, że:
przeprosiny mogą stanowić odpowiednie naprawienie szkody niemajątkowej na podstawie tego przepisu, w szczególności gdy niemożliwe jest przywrócenie stanu sprzed wystąpienia tej szkody, pod warunkiem że taka forma naprawienia szkody może w pełni skompensować szkodę poniesioną przez osobę, której dane dotyczą.
3) Artykuł 82 ust. 1 rozporządzenia 2016/679
należy interpretować w ten sposób, że:
stoi on na przeszkodzie możliwości uwzględnienia postawy i motywacji administratora w celu ewentualnego przyznania osobie, której dane dotyczą, naprawienia szkody w zakresie niższym niż zakres szkody rzeczywiście przez nią poniesionej.