Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Kompleksowa strategia na rzecz różnorodności biologicznej na COP16: połączenie wszystkich sektorów na rzecz wspólnego celu (opinia z inicjatywy własnej)

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Kompleksowa strategia na rzecz różnorodności biologicznej na COP16: połączenie wszystkich sektorów na rzecz wspólnego celu (opinia z inicjatywy własnej)
(C/2024/6880)

Sprawozdawca: Arnaud SCHWARTZ
Doradczynie i doradcy Alexandros KASSAPIS (z ramienia sprawozdawcy)
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego 18.1.2024
Podstawa prawna Art. 52 ust. 2 regulaminu wewnętrznego
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego
Data przyjęcia przez sekcję 3.9.2024
Data przyjęcia na sesji plenarnej 19.9.2024
Sesja plenarna nr

Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się)

590

158/2/7

1.
Wnioski i zalecenia

1.1. W ramach przygotowań do 16. Konferencji Stron Konwencji o różnorodności biologicznej (CBD COP16) EKES pragnie zwrócić uwagę na następujące kwestie:

1.2. Różnorodność biologiczna to zasób zróżnicowania genetycznego stanowiący najważniejszą część kapitału naturalnego, który ludzkość otrzymała w darze od przyrody. Jest ona warunkiem wstępnym długoterminowego bezpieczeństwa żywnościowego i trwałego dobrobytu gospodarczego. Istnienie ludzkości i jej dostatek będą zależały od naszej zdolności do współpracy i poszanowania ograniczeń planety. UE ma do odegrania kluczową rolę zarówno w swoim obrębie, jak i poza swymi granicami, zwłaszcza poprzez unijne prawodawstwo i umowy handlowe, by uniknąć importu lub eksportu żywności, produktów i technologii niezrównoważonych pod względem środowiskowym i społecznym.

1.3. Aby zwiększyć skuteczność, strategie polityczne wspierające różnorodność biologiczną muszą stać się spójniejsze i bardziej kompleksowe we wszystkich sektorach; być lepiej zintegrowane z programami w zakresie klimatu, środowiska i bezpieczeństwa żywnościowego w UE i na świecie; obejmować nie tylko wymiar środowiskowy, ale także społeczny i gospodarczy i musi im towarzyszyć niezbędne wsparcie finansowe.

1.4. Obecnie bardziej niż kiedykolwiek potrzebne są innowacyjne i skuteczne publiczne, prywatne i mieszane mechanizmy finansowania dla najbardziej kluczowych i - w niektórych przypadkach - narażonych zainteresowanych stron (w tym małych gospodarstw rolnych i rybaków, ludności rdzennej itp.); globalna architektura finansowa ze znormalizowanym mechanizmem sprawozdawczości i nowymi wskaźnikami, której centralnym elementem jest poszanowanie ograniczeń planety; ukierunkowanie inwestycji na niskoemisyjne i odporne gospodarki i dobrze prosperujące ekosystemy; a także wsparcie UE dla krajów globalnego Południa w ochronie różnorodności biologicznej.

1.5. Specjalne fundusze, globalny podmiot wyznaczający standardy oraz organ egzekwujący integralność i przejrzystość instrumentów finansowych na rzecz różnorodności biologicznej, a także zaprzestanie finansowania dotacji o skutkach szkodliwych dla środowiska mają zasadnicze znaczenie dla nagradzania usług związanych z różnorodnością biologiczną i sprawiedliwego rekompensowania strat finansowych, które mogą ponieść użytkownicy gruntów podczas działań na rzecz większej różnorodności biologicznej. W perspektywie długoterminowej ich działania doprowadzą natomiast do bardziej zrównoważonej, odporniejszej i zdrowszej produkcji.

1.6. Zdrowie ekosystemów, zwierząt i ludzi jest współzależne, ponieważ są częścią tego samego ekosystemu naturalnego. W związku z tym w Europie należy opracować podejście "Jedno zdrowie".

1.7. Polityka środowiskowa i klimatyczna nie powinny być postrzegane jako obciążenie utrudniające pokonanie obecnego kryzysu, ale raczej jako część niezbędnych długoterminowych rozwiązań z myślą o przyszłości. Silniejsza dyplomacja w dziedzinie zmiany klimatu i różnorodności biologicznej ma również kluczowe znaczenie dla zacieśnienia współpracy międzynarodowej i skutecznego utrzymania naszych ekosystemów, gospodarek i społeczeństw.

1.8. Aby włączyć różnorodność biologiczną do głównego nurtu polityki i określić przyjazne dla środowiska działania na rzecz klimatu, UE powinna przyjąć zintegrowane, wielopoziomowe i wielostronne podejście obejmujące badania naukowe, opracowywanie polityki, zaangażowanie zainteresowanych stron i kampanie uświadamiające.

1.9. Wdrażanie porozumień międzynarodowych, takich jak umowy w sprawie klimatu i różnorodności biologicznej, będzie wymagało na wszystkich szczeblach bardziej inkluzywnego modelu zarządzania z udziałem wielu zainteresowanych stron, obejmującego systematyczne, oparte na dyskusji 1 , wczesne i konsekwentne uczestnictwo obywateli i organizacji społeczeństwa obywatelskiego i całego społeczeństwa, w tym ludzi młodych, sektora prywatnego i środowiska akademickiego. Niezbędne jest przy tym zapewnienie jak najskuteczniejszych mechanizmów rozliczalności oraz sprawiedliwego dostępu do wymiaru sprawiedliwości i danych. Konieczne będzie również umocnienie dialogu społecznego i rokowań zbiorowych w dziedzinie ochrony różnorodności biologicznej oraz zdecydowane zaangażowanie partnerów społecznych.

1.10. Komitet wyraża zaniepokojenie tym, że Komisja nie wspomina w nowych wytycznych politycznych o celach zrównoważonego rozwoju. Ponawia ponadto swój apel o zintegrowaną, całościową strategię zawierającą ambitne długoterminowe cele i plany - agendę UE na rzecz zrównoważonego rozwoju do 2050 r. - aby zapewnić gospodarkę dobrobytu z uwzględnieniem ograniczeń planety. Zamiast realizować cele oddzielnie, UE powinna przyjąć systemowe, międzysektorowe i prognostyczne podejście, aby zmniejszyć złożoność swojej polityki i zwiększyć jej efektywność 2 .

1.11. W tym względzie pomocne mogłoby być powołanie komisarza ds. przyszłych pokoleń, odpowiedzialnego za promowanie długoterminowego, holistycznego i systemowego myślenia oraz skupiającego się na włączeniu do głównego nurtu polityki wskaźników w zakresie dobrostanu i różnorodności biologicznej wykraczających poza dane dotyczące PKB. Dlatego EKES wzywa Parlament Europejski, Radę UE i Komisję Europejską do przyjęcia międzyinstytucjonalnej deklaracji, aby zapewnić solidne ramy gwarantujące ochronę i propagowanie praw przyszłych pokoleń. W tym celu Komisja powinna utworzyć urząd wiceprzewodniczącego wykonawczego ds. przyszłych pokoleń.

2.
Kontekst

2.1. W obliczu obecnego potrójnego kryzysu planetarnego (zmiana klimatu, zanieczyszczenie i utrata różnorodności biologicznej) coraz pilniejsze staje się ponowne przemyślenie naszych relacji z przyrodą oraz ochrona i tam, gdzie to konieczne - odbudowa ekosystemów naturalnych, od których zależy człowiek i większość jego działalności gospodarczej, w tym rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo. Szacuje się, że ponad 50 % światowego PKB zależy od przyrody 3 , a około 40 % miejsc pracy na świecie bezpośrednio zależy od zdrowych ekosystemów 4 .

2.2. W szczególności, podkreślając znaczenie lasów tropikalnych dla różnorodności biologicznej na świecie, EKES zwraca uwagę na takie samo znaczenie różnorodności biologicznej w systemach wodnych i w glebach oraz na znaczenie różnorodności biologicznej w rolnictwie, na przykład roślin uprawnych, z punktu widzenia odpornych metod produkcji żywności.

2.3. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uważa zanieczyszczenie i pogorszenie stanu środowiska za poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi 5 . Czyste, zdrowe i zrównoważone środowisko jest podstawowym prawem człowieka 6 . Zakotwiczenie prawa do zdrowego środowiska w prawodawstwie UE 7  i opracowanie podejścia "Jedno zdrowie" pomogłyby zapewnić zrównoważoną przyszłość obecnemu pokoleniu i tym, które po nim nadejdą.

2.4. Uwidoczniło się również nieproporcjonalne ryzyko utraty różnorodności biologicznej i pogorszenia stanu środowiska dla niektórych społeczności i grup ludzi w obrębie krajów i na szczeblu transgranicznym, co świadczy o potrzebie sprawiedliwej transformacji 8 .

2.5. Globalne ramy różnorodności biologicznej z Kunmingu/Montrealu z 2022 r., znane także jako plan na rzecz różnorodności biologicznej 9 , przyjęte na COP15 do Konwencji ONZ o różnorodności biologicznej (CBD) były historycznym osiągnięciem w mobilizacji na rzecz przeciwdziałania utracie różnorodności biologicznej. W oparciu o realizację celów zrównoważonego rozwoju określono w nich drogę do osiągnięcia do 2050 r. globalnej wizji świata żyjącego w harmonii z przyrodą. Do kluczowych elementów planu na rzecz bioróżnorodności biologicznej zaliczają się cztery cele na 2050 r. i 23 cele na 2030 r.

2.6. Z oceny rozwoju sytuacji wynika jednak, że świat nie spełnia swoich obietnic 10 . Ponadto postępy w UE są opóźnione w stosunku do celów (np. unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030 11 ). Głównymi przyczynami trwającej utraty różnorodności biologicznej są zmiana klimatu, utrata siedlisk (z powodu użytkowania gruntów na potrzeby rolnictwa i urbanizacji), zanieczyszczenie i nadmierna eksploatacja zasobów naturalnych.

2.7. Mechanizmy rynkowe same w sobie nie zapewniają dóbr publicznych ani zrównoważonego globalnego systemu gospodarczego. Dobra publiczne wymagają zarządzania i pieniędzy publicznych, a mechanizmy rynkowe pociągają za sobą konieczność korekt i wytycznych ze strony organów publicznych, aby zapewnić dobrostan społeczny.

2.8. Polityka ochrony środowiska (prawodawstwo, środki, finansowanie) wymaga solidarności i ścisłej współpracy międzynarodowej. Pomimo postępów i skuteczności konwencji ONZ w zakresie wyznaczania celów - ich wdrożenie jest niewystarczające ze względu na brak konsensusu politycznego w sprawie środków i podziału obciążeń na wszystkich szczeblach instytucjonalnych 12 . Jest to zagrożeniem dla odporności ekologicznej planety. Jeśli trend ten nie zostanie odwrócony, przyniesie ze sobą ogromne wyzwania społeczno-gospodarcze i będzie stanowił nieproporcjonalne obciążenie dla młodych ludzi i przyszłych pokoleń, zwłaszcza na globalnym Południu.

2.9. Napięcia polityczne i dezinformacja 13  związane z klimatem i różnorodnością biologiczną, eskalującymi konfliktami, migracją i rosnącymi kosztami utrzymania zagrażają celom Europejskiego Zielonego Ładu, planowi na rzecz różnorodności biologicznej, porozumieniu paryskiemu i Agendzie 2030. Chociaż te wieloaspektowe problemy ujawniły niestabilność naszego systemu gospodarczego, to stanowią one również okazję do transformacji w kierunku gospodarki dobrobytu i nowej narracji dla ludzi i planety 14 .

2.10. Wybory do Parlamentu Europejskiego i odnowienie składu Komisji stanowią okazję do nadania priorytetowego charakteru różnorodności biologicznej i wdrożenia dorobku prawnego w zakresie ochrony środowiska we wszystkich obszarach polityki UE. UE ma wszelkie powody, by przejąć odpowiedzialność za różnorodność biologiczną w skali globalnej i stopniowo wycofywać się z działań, które mają negatywny wpływ na ekosystemy i społeczności w krajach trzecich, zwłaszcza w krajach globalnego Południa.

2.11. Niniejsza opinia z inicjatywy własnej ma następujące cele:

- zbudowanie nowej narracji dla ludzi i planety, z naciskiem na wzajemne powiązania między odpornymi ekosystemami a dobrobytem,

- opracowanie całościowej strategii na rzecz różnorodności biologicznej obejmującej wymiar środowiskowy, gospodarczy i społeczny, powiązania z programami klimatycznymi, środowiskowymi i planem działania "Jedno zdrowie", a także z sektorami najbardziej zależnymi od różnorodności biologicznej i wywierającymi na nią wpływ,

- określenie potrzeb i obaw tych sektorów (w tym rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa i biogospodarki) oraz zaproponowanie rozwiązań ułatwiających im osiąganie unijnych i globalnych celów w zakresie różnorodności biologicznej,

- proponowanie konkretnych zaleceń dotyczących programu nowej Komisji i UN CBD COP16,

- zwiększenie synergii między konwencjami ONZ w sprawie różnorodności biologicznej, klimatu i pustynnienia (UN CBD, UNFCCC i UNCDD).

3.
Finansowanie różnorodności biologicznej

3.1. W ocenach globalnych podkreśla się konieczność zmobilizowania znacznych zasobów finansowych na przystosowanie się do zmiany klimatu i łagodzenie jej skutków oraz na zachowanie, ochronę i odbudowę różnorodności biologicznej, zwłaszcza w kontekście UNFCCC i UN CBD 15 . Zważywszy, że finanse publiczne nie są wystarczające, EKES podkreśla znaczenie mobilizacji inwestycji sektora prywatnego, w tym potencjalnie za pomocą instrumentów finansowych, takich jak jednostki emisji dwutlenku węgla, zamiany długu na różnorodność biologiczną i obligacje powiązane z celami zrównoważonego rozwoju. EKES ostrzega jednak, że należy ściśle zapewnić uczciwy charakter tych instrumentów oraz w szczególności ostrożnie podchodzić do propozycji dotyczących "rynków różnorodności biologicznej". UE powinna działać na forach międzynarodowych, takich jak Międzynarodowa Konferencja w sprawie Finansowania Rozwoju, na rzecz utworzenia światowej komisji w celu zapewnienia przejrzystości i uczciwości instrumentów finansowych na rzecz ochrony różnorodności biologicznej.

3.2. Z uwagi na zauważalną utratę różnorodności biologicznej wskutek zmiany klimatu - EKES wzywa do wycofania dopłat do paliw kopalnych, z zadowoleniem przyjmuje wskazanie dotacji o skutkach szkodliwych dla środowiska i apeluje o ich dalsze identyfikowanie i planowane wycofanie. Trzeba przy tym zadbać o to, by inwestycje z tytułu sprawiedliwej i ekologicznej transformacji miały pozytywny wpływ netto na różnorodność biologiczną i środowisko.

3.3. EKES zwraca się do Komisji o zachęcenie państw członkowskich do dalszego opracowywania, wprowadzania i stosowania zharmonizowanych, ekologicznych i zrównoważonych systemów podatkowych opartych na zasadzie "zanieczyszczający płaci" w sprawiedliwy i nieregresywny sposób 16 . Zasada ta powinna mieć również zastosowanie do gmin i innych władz lokalnych lub regionalnych, a związane z nią fundusze można przeznaczyć na zapobieganie zanieczyszczeniom.

3.4. Komitet stwierdził w kilku opiniach 17 , że nie można oczekiwać od rolników, rybaków i właścicieli lasów, by ponosili koszty ochrony różnorodności biologicznej. Zapewnianie dóbr publicznych i wartości publicznej powinno raczej stanowić dla nich interesującą możliwość zarobkową, co można osiągnąć dzięki zachętom ekologicznym. EKES skrytykował także niedofinansowanie działań w ramach sieci Natura 2000 i wezwał do utworzenia europejskiego funduszu poświęconego różnorodności biologicznej. Komisja i państwa członkowskie muszą teraz uwzględnić te zalecenia.

3.5. EKES zwraca uwagę, że środki publiczne, w tym wieloletnie ramy finansowe (WRF), należy wykorzystywać przede wszystkim dla dobra publicznego, i wzywa do zapewnienia spójności między wszystkimi obszarami polityki (WPR, WPRyb, energetyka, transport, polityka społeczna itp.), finansowaniem i dotacjami, które mają wpływ na ochronę i odbudowę różnorodności biologicznej. W związku z tym EKES uważa, że WPR na okres po 2027 r. musi zapewnić stabilne, długoterminowe ramy polityki ukierunkowane na zrównoważoną produkcję żywności i otwartą strategiczną autonomię UE, a jednocześnie chronić różnorodność upraw i rodzajów rolnictwa w UE i jej ekosystemów 18 .

4.
Zwiększanie różnorodności biologicznej i pozytywnych dla przyrody działań w dziedzinie klimatu - co robić i czego unikać

4.1. Zmiana klimatu jest jedną z głównych przyczyn utraty różnorodności biologicznej. Dlatego też większość strategii politycznych mających na celu przeciwdziałanie zmianie klimatu jest również korzystna dla różnorodności biologicznej. Niektóre rozwiązania technologiczne i cyfrowe na rzecz działań w dziedzinie klimatu mogłyby jednak zaszkodzić różnorodności biologicznej i środowisku (np. sztuczna inteligencja, energia jądrowa, wychwytywanie i sekwestracja dwutlenku węgla itp.). UE powinna kierować się zasadą ostrożności.

4.2. By zwiększyć różnorodność biologiczną i wzmocnić pozytywne dla przyrody działania w dziedzinie klimatu, EKES zaleca następujące działania:

4.2.1. Współpraca między naukowcami z różnych dziedzin (głównie różnorodności biologicznej i klimatu), a także między decydentami i zainteresowanymi stronami. Aby zapewnić społeczności międzynarodowej wytyczne wspierające tę niezbędną współpracę, EKES wzywa do zorganizowania nowych warsztatów współsponsorowanych przez Międzyrządową Platformę Naukowo-Polityczną w sprawie Różnorodności Biologicznej i Funkcjonowania Ekosystemów (IPBES) oraz Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC) 19 . Apeluje również o pilotowanie wielostronnych rozwiązań w zakresie różnorodności biologicznej w ramach europejskich misji w dziedzinie klimatu (np. przystosowanie się do zmiany klimatu i miasta neutralne dla klimatu).

4.2.2. Włączenie różnorodności biologicznej do działań w dziedzinie klimatu i odwrotnie. EKES wzywa Komisję do opracowania zintegrowanych strategii politycznych na rzecz klimatu i różnorodności biologicznej zarówno w wymiarze wewnętrznym, jak i międzynarodowym. W tym celu potrzebne są oceny skutków rozwiązań w dziedzinie klimatu i środków na rzecz różnorodności biologicznej.

4.2.3. Monitorowanie wdrażania dyrektyw dotyczących ochrony przyrody, rozporządzenia o odbudowie zasobów przyrodniczych oraz działań następczych w odniesieniu do obietnic związanych z Konwencją ONZ o różnorodności biologicznej.

4.2.4. Rozwiązania oparte na przyrodzie i ekosystemie, będące środkiem zaradczym przeciwko zmianie klimatu i utracie różnorodności biologicznej 20 , takie jak ochrona siedlisk przyrodniczych, odbudowa ekosystemów, lasów i terenów podmokłych, zrównoważone gospodarowanie gruntami i zrównoważone praktyki rolnicze zapewniają usługi ekosystemowe, a zarazem ograniczają emisję gazów cieplarnianych oraz respektują prawa i kulturę zainteresowanych osób, takich jak społeczności lokalne i ludy tubylcze.

4.2.5. Uwzględnienie gospodarki o obiegu zamkniętym, która zapewnia ramy dla głębokiej zmiany w kierunku zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych i gospodarki dobrobytu działającej z uwzględnieniem ograniczeń planety. Korzyści środowiskowe i społeczno-gospodarcze wynikające z podejścia opartego na obiegu zamkniętym mogą stać się czynnikami sukcesu we wdrażaniu polityki w zakresie różnorodności biologicznej i klimatu.

4.2.6. Świadomość społeczna i edukacja dla wszystkich, a zwłaszcza decydentów, młodych ludzi i przedsiębiorstw, na temat wzajemnych powiązań między różnorodnością biologiczną, zmianą klimatu, stabilnością ekosystemów a dobrostanem człowieka.

4.2.7. Mechanizmy zachęt mające na celu promowanie praktyk przyjaznych dla środowiska i zniechęcanie do działań szkodliwych dla różnorodności biologicznej i środowiska powinny obejmować systemy płatności za usługi ekosystemowe (np. dla rolników, leśników i rybaków), wkład przyrody w życie ludzi 21  oraz programy certyfikacji ekologicznej. Za ostateczność należy uznać wprowadzenie systemu rekompensat ekologicznych opartego na jasnych kryteriach. Na przykład rekompensata za szkodzące przyrodzie projekty budowlane mogłaby być wprowadzona w innym miejscu. Warto również rozważyć utworzenie wspólnego rynku rekompensaty ekologicznej.

4.2.8. Działania międzynarodowe i zielona dyplomacja na rzecz finansowania i inicjatyw związanych z wymianą wiedzy skierowanych do krajów globalnego Południa i ludności rdzennej powinny pomóc w uzupełnieniu wewnętrznych wysiłków UE i zwiększeniu synergii między UN CBD, UNFCCC i UNCDD COP.

4.3. EKES proponuje również mianowanie komisarza ds. przyszłych pokoleń, odpowiedzialnego za popularyzację długofalowego, holistycznego i systemowego myślenia oraz koncentrującego się na włączeniu do głównego nurtu polityki wskaźników dobrostanu i różnorodności biologicznej wykraczających poza dane dotyczące PKB.

5.
Tworzenie pozytywnej narracji na temat różnorodności biologicznej dzięki dużemu udziałowi społeczeństwa obywatelskiego

5.1. Międzypokoleniowy aspekt polityki w zakresie różnorodności biologicznej i ochrony środowiska musi znaleźć odzwierciedlenie w silnym, znaczącym zaangażowaniu młodzieży na wszystkich etapach procesów decyzyjnych: od ustalenia programu i opracowania wniosków ustawodawczych po wdrażanie, monitorowanie i działania następcze 22 , aby zapewnić uwzględnienie wpływu polityki na przyszłe pokolenia 23 .

5.2. Udział społeczeństwa obywatelskiego w zarządzaniu różnorodnością biologiczną ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów w zakresie różnorodności biologicznej oraz uwzględnienia potrzeb i obaw wszystkich sektorów, w tym rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa. EKES proponuje uporządkowanie go na skalę lokalną, europejską, międzynarodową i przekrojową w następujący sposób:

5.2.1. Poziom lokalny i krajowy

- Włączenie różnorodności biologicznej i ekologii do systemów uczenia się przez całe życie i krajowych systemów edukacji ma kapitalne znaczenie dla kształtowania pozytywnej postawy wobec różnorodności biologicznej 24 . Państwa członkowskie powinny zapewnić dostęp do parków narodowych i obszarów przyrodniczych oraz programy podnoszenia świadomości na ich temat, aby sprzyjać poczuciu odpowiedzialności oraz korzyściom z bliższego kontaktu z naturą. Należy wspierać programy edukacyjne, takie jak te organizowane przez Międzynarodową Unię Ochrony Przyrody (IUCN) i Federację EUROPARC 25 .

- Organizowanie lokalnych warsztatów na temat różnorodności biologicznej z udziałem przedstawicieli organizacji społeczeństwa obywatelskiego, społeczności lokalnych, młodzieży, ludności rdzennej, środowisk akademickich oraz sektora finansów i innych odpowiednich sektorów, takich jak rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo.

- Ułatwianie partycypacyjnych procesów decyzyjnych angażujących zainteresowane strony w opracowywanie, wdrażanie i monitorowanie lokalnych działań na rzecz ochrony różnorodności biologicznej.

- Wspieranie inicjatyw oddolnych i projektów ochrony prowadzonych przez lokalną społeczność, umożliwiających społecznościom lokalnym przejmowanie odpowiedzialności za działania na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i zarządzanie nimi oraz pilotowanie nowych modeli biznesowych w zakresie ochrony różnorodności biologicznej (np. ekoturystyka, rolnictwo ekologiczne i regeneracyjne itp.).

5.2.2. Na szczeblu UE:

- Wzmocnienie reprezentacji organizacji społeczeństwa obywatelskiego i ludów tubylczych w procesach kształtowania polityki UE w zakresie różnorodności biologicznej poprzez ich skuteczny udział w mechanizmach konsultacji, organach doradczych i dialogu z zainteresowanymi stronami.

- Organizowanie warsztatów takich jak te, o których mowa w rozdziale 5, oraz usystematyzowanie wielostronnych partnerstw na rzecz współpracy między społeczeństwem obywatelskim, agencjami rządowymi, instytucjami badawczymi i przedsiębiorstwami w celu skutecznego wdrażania środków ochrony różnorodności biologicznej.

5.2.3. W wymiarze międzynarodowym

- Opowiadanie się za lepszym włączeniem przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego do międzynarodowych forów zarządzania różnorodnością biologiczną, takich jak między innymi UN CBD, UN CMS 26  UNFCCC i UNCDD COP.

- Wzmocnienie roli organizacji pozarządowych, organizacji młodzieżowych i organizacji ludności rdzennej oraz innych podmiotów społeczeństwa obywatelskiego w kształtowaniu globalnej polityki i porozumień w zakresie różnorodności biologicznej, takich jak plan na rzecz różnorodności biologicznej.

- Ułatwianie wymiany wiedzy i współpracy między organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w różnych krajach i regionach w celu propagowania najlepszych praktyk w zakresie ochrony różnorodności biologicznej oraz organizowanie opisanych w rozdziale 5 na ich temat.

5.2.4. Cele przekrojowe

- Krzewienie dialogu i współpracy między organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, naukowcami i sektorami takimi jak rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo w celu opracowania rozwiązań korzystnych dla obu stron.

- Wspieranie inicjatyw w zakresie badań i innowacji, w których bada się zrównoważone praktyki i rozwiązania pozytywne dla przyrody, aby przyczynić się do źródeł utrzymania zapewniających godziwe dochody w tych sektorach i zarazem wywrzeć jak najbardziej pozytywny wpływ na klimat.

- Zwiększenie wsparcia finansowego i budowania zdolności społeczeństwa obywatelskiego i organizacji młodzieżowych działających na rzecz różnorodności biologicznej, w tym organizacji skupiających się na wspieraniu zrównoważonego rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa oraz organizacji broniących interesu publicznego w sporach sądowych dotyczących ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji na globalnym Południu.

- Umocnienie dialogu społecznego i rokowań zbiorowych w dziedzinie ochrony różnorodności biologicznej oraz zapewnienie zdecydowanego zaangażowania partnerów społecznych.

5.3. EKES popiera ponadto utworzenie stałego światowego zgromadzenia obywateli zgodnie z propozycją Fundacji Iswe, które spotkało się z poparciem Organizacji Narodów Zjednoczonych i którego utworzenie zostanie ogłoszone podczas Szczytu Przyszłości we wrześniu 2024 r. 27  Uważa również, że takie zgromadzenie powinno zająć się kwestiami poruszonymi w niniejszej opinii. Podkreśla jednak, że nie stanowi to wystarczającego rozwiązania zapewniającego odpowiednią reprezentację zainteresowanych stron w procesie decyzyjnym.

5.4. EKES popiera właściwe egzekwowanie praw środowiskowych określonych w konwencji z Aarhus przez państwa członkowskie UE oraz odpowiednie budowanie zdolności społeczeństwa obywatelskiego, aby zagwarantować jego umiejętność korzystania z tych praw 28 . Popiera również wdrażanie legalnych sposobów ochrony przyrody, takich jak prawa przyrody i prawo do zdrowego środowiska, pod kierunkiem społeczeństwa obywatelskiego 29 .

5.5. Zwiększenie udziału społeczeństwa obywatelskiego jest najlepszym sposobem na uwzględnienie potrzeb i obaw wszystkich sektorów, aby stworzyć pozytywną narrację na temat różnorodności biologicznej, osiągnąć nasze cele w każdej skali i skutecznie rozwiązać bardzo poważny problem.

5.6. Dlatego też, zgodnie z niedawnym sprawozdaniem sprawozdawcy ONZ w sprawie obrońców praw środowiskowych 30 , EKES dostrzega stojące przed nimi zagrożenia i wzywa państwa członkowskie do poszanowania ich praw - w tym między innymi prawa do wolności wypowiedzi, pokojowego zgromadzania się i zrzeszania się - oraz do zajęcia się pierwotnymi przyczynami utraty różnorodności biologicznej.

Bruksela, dnia 19 września 2024 r.

1 Deliberatywny proces uczestnictwa wynika z teorii demokracji deliberatywnej i przekonania, że decyzje polityczne powinny zapadać po przeprowadzeniu otwartej dyskusji i debaty obywatelskiej. Przykłady deliberatywnego procesu uczestnictwa, SALTO.
2 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "UE a Agenda 2030: wzmocnienie realizacji celów zrównoważonego rozwoju" (Dz.U. C, C/2024/876, 6.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/876/oj).
3 "Study for a methodological framework and assessment of potential financial risks associated with biodiversity loss and ecosystem degradation", Komisja Europejska.
4 "World Employment and Social Outlook 2018", MOP.
5 Estimating environmental health impacts, WHO.
6 Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ w sprawie prawa człowieka do czystego, zdrowego i zrównoważonego środowiska, Zgromadzenie Ogólne ONZ.
7 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Prawo do zdrowego środowiska w Unii Europejskiej, szczególnie w kontekście wojny w Ukrainie" (Dz.U. C 228 z 29.6.2023, s. 10), raport informacyjny EKES-u "Ochrona środowiska jako warunek wstępny poszanowania praw podstawowych".
8 NAT/933 "W kierunku wniosku ustawodawczego dotyczącego sprawiedliwej transformacji i w kierunku narzędzi polityki UE, które umożliwią bardziej społeczny Europejski Zielony Ład" (w toku), Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Tworzenie unijnych ram polityki na rzecz sprawiedliwej transformacji - niezbędne środki" (Dz.U. C, C/2024/1576, 5.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/1576/oj).
9 Biodiversity Plan for Life on Earth.
10 CBD Online Reporting Tool.
11 Tablica wskaźników unijnej strategii na rzecz bioróżnorodności.
12 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2030 r." [COM(2020) 652 final - 2020/0300 (COD)] (Dz.U. C 123 z 9.4.2021, s. 76), Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030 - Przywracanie przyrody do naszego życia«" [COM(2020) 380 final] (Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 259), Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Bardziej konstruktywna rola społeczeństwa obywatelskiego we wdrażaniu prawa ochrony środowiska" (Dz.U. C 47 z 11.2.2020, s. 50), Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wdrażanie prawodawstwa UE w zakresie ochrony środowiska w odniesieniu do jakości powietrza i wody oraz do odpadów" (Dz.U. C 110 z 22.3.2019, s. 33), Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Działania UE na rzecz poprawy przestrzegania prawa ochrony środowiska i zarządzania środowiskiem«" [COM(2018) 10 final] (Dz.U. C 283 z 10.8.2018, s. 83).
13 Opinia Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny - Ochrona demokracji przed dezinformacją (Dz.U. C, C/2024/4052, 12.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/4052/oj).
14 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Plan działania na rzecz Europejskiego Zielonego i Społecznego Ładu opartego na gospodarce dobrobytu (Dz.U. C, C/2024/6879, 28.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/6879/oj), Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Zrównoważona gospodarka, jakiej potrzebujemy" (Dz.U. C 106 z 31.3.2020, s. 1).
15 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Finansowanie działań w związku ze zmianą klimatu: nowy plan działania na rzecz osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych i celów zrównoważonego rozwoju (Dz.U. C, C/2024/6881, 28.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/6881/oj).
16 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Bardziej konstruktywna rola społeczeństwa obywatelskiego we wdrażaniu prawa ochrony środowiska" (Dz.U. C 47 z 11.2.2020, s. 50).
17 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odbudowy zasobów przyrodniczych" (COM(2022) 304 final - 2022/0195 (COD)) (Dz.U. C 140 z 21.4.2023, s. 46), Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030 - Przywracanie przyrody do naszego życia«" [COM(2020) 380 final] (Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 259).
18 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Promowanie autonomicznej i zrównoważonej produkcji żywności: strategie na rzecz wspólnej polityki rolnej po 2027 r." (Dz.U. C, C/2024/2099, 26.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/ 2099/oj).
19 Biodiversity and Climate Change workshop report, IPBES i IPCC.
20 IUCN Global Standard for Nature-based Solutions: first edition, IUCN.
21 Nature's Contributions to People (NCP), IPBES.
22 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "W kierunku zorganizowanego zaangażowania młodzieży na rzecz klimatu i zrównoważonego rozwoju w procesie decyzyjnym UE" (Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 44).
23 Test wpływu polityki UE na młodzież, Fit for Future Generations.
24 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wzmocnienie pozycji młodzieży w celu osiągnięcia zrównoważonego rozwoju poprzez edukację" (Dz.U. C 100 z 16.3.2023, s. 38).
25 Federacja EUROPARC.
26 Konwencja ONZ o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt.
27 Globalne i stałe zgromadzenie obywatelskie, Fundacja ONZ.
28 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty" [COM(2020) 642 final - 2020/0289 (COD)] (Dz.U. C 123 z 9.4.2021, s. 66).
29 Badanie EKES-u pt. "Towards an EU Charter of the Fundamental Rights of Nature".
30 State repression of environmental protest and civil disobedience: a major threat to human rights and democracy, Michel Forst, specjalny sprawozdawca OZN zajmujący się obrońcami praw środowiskowych na mocy konwencji z Aarhus.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6880

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Kompleksowa strategia na rzecz różnorodności biologicznej na COP16: połączenie wszystkich sektorów na rzecz wspólnego celu (opinia z inicjatywy własnej)
Data aktu: 28/11/2024
Data ogłoszenia: 28/11/2024