(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)(C/2024/6853)
(Dz.U.UE C z dnia 15 listopada 2024 r.)
Poniższą ocenę przeprowadzono zgodnie z postanowieniami Traktatu Euratom, bez uszczerbku dla ewentualnych dodatkowych ocen, które mogą zostać przeprowadzone na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, oraz wynikających z niego zobowiązań, a także z prawodawstwa wtórnego 1 .
W dniu 7 marca 2024 r. Komisja Europejska otrzymała od rządu Francji - zgodnie z art. 37 traktatu Euratom - dane ogólne dotyczące planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych 2 pochodzących z likwidacji i demontażu elektrowni jądrowej Fessenheim.
Na podstawie tych danych oraz dodatkowych informacji, o które Komisja wystąpiła 31 maja 2024 r. i które zostały przedłożone przez władze francuskie 17 lipca 2024 r., a także po konsultacji z grupą ekspertów, Komisja wydała następującą opinię:
1. Odległość między obiektem a najbliższą granicą z innym państwem członkowskim - w tym przypadku Niemcami - wynosi 1 km.
2. W warunkach normalnej likwidacji i normalnego demontażu elektrowni jądrowej Fessenheim uwolnienia płynnych i gazowych substancji promieniotwórczych nie powinny spowodować znaczącego, z punktu widzenia zdrowia, narażenia ludności w innym państwie członkowskim, biorąc pod uwagę dawki graniczne określone w dyrektywie ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa 3 .
3. Stałe odpady promieniotwórcze są przetwarzane i czasowo przechowywane na terenie obiektu do czasu ich przemieszczenia do licencjonowanego zakładu przetwarzania, obiektu do przechowywania lub obiektu trwałego składowania położonego we Francji.
Inne stałe odpady metalowe mogą być zwolnione z kontroli regulacyjnej w celu ponownego wykorzystania lub recyklingu zgodnie z kryteriami określonymi w podstawowych normach bezpieczeństwa.
4. W przypadku nieplanowanych uwolnień substancji promieniotwórczych, które mogą nastąpić w następstwie wypadków o charakterze i skali rozpatrywanych w danych ogólnych, uwolnienia te nie powinny spowodować znaczącego, z punktu widzenia zdrowia, skażenia promieniotwórczego wody, gleby ani powietrza w innym państwie członkowskim, biorąc pod uwagę poziomy referencyjne określone w dyrektywie ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa.
W związku z powyższym w opinii Komisji wdrożenie planu trwałego składowania wszystkich rodzajów odpadów promieniotwórczych pochodzących z likwidacji i demontażu elektrowni jądrowej Fessenheim, znajdującej się w departamencie Haut-Rhin (Górny Ren) we Francji, zarówno w warunkach normalnej eksploatacji, jak i w razie wypadków o charakterze i skali określonych w danych ogólnych, nie spowoduje znaczącego z punktu widzenia zdrowia skażenia promieniotwórczego wody, gleby ani powietrza w innym państwie członkowskim, biorąc pod uwagę przepisy dyrektywy ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 listopada 2024 r.
1 Przykładowo, zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej bardziej szczegółowej ocenie należy poddać aspekty środowiskowe. Komisja pragnie w szczególności zwrócić uwagę na przepisy dyrektywy 2011/92/UE w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko, zmienionej dyrektywą 2014/52/UE, dyrektywy 2001/42/WE w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, jak również dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory oraz dyrektywy 2000/60/WE ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
2 Składowanie odpadów radioaktywnych w rozumieniu pkt 1 zalecenia Komisji 2010/635/Euratom z dnia 11 października 2010 r. w sprawie stosowania art. 37 Traktatu Euratom (Dz.U. L 279 z 23.10.2010, s. 36).
3 Dyrektywa Rady 2013/59/Euratom z dnia 5 grudnia 2013 r. ustanawiająca podstawowe normy bezpieczeństwa w celu ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z narażenia na działanie promieniowania jonizującego oraz uchylająca dyrektywy 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (Dz.U. L 13 z 17.1.2014, s. 1).