Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie europejskiego semestru na rzecz koordynacji polityki gospodarczej - 2024 r. (2023/2063(INI))

Europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej - 2024 r.
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie europejskiego semestru na rzecz koordynacji polityki gospodarczej - 2024 r. (2023/2063(INI))
(C/2024/6554)

P9_TA(2024)0156

Parlament Europejski,

- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 121 ust. 2 i art. 136,

- uwzględniając Protokół nr 1 do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i TFUE w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej,

- uwzględniając Protokół nr 2 do TUE i TFUE w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności,

- uwzględniając Traktat o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej,

- uwzględniając porozumienie paryskie w kontekście Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu oraz cele zrównoważonego rozwoju,

- uwzględniając dyrektywę Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1177/2011 z dnia 8 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1467/97 w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1173/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie skutecznego egzekwowania nadzoru budżetowego w strefie euro 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1174/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie środków egzekwowania korekty nadmiernych zakłóceń równowagi makroekonomicznej w strefie euro 4 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 5 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania 6 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej 7 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro 8 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności 9  (rozporządzenie w sprawie RRF),

- uwzględniając komunikat Komisji z 4 marca 2021 r. pt. "Plan działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych" (COM(2021)0102),

- uwzględniając zobowiązanie społeczne z Porto podpisane 7 maja 2021 r. przez Radę, Komisję, Parlament i partnerów społecznych,

- uwzględniając ocenę Europejskiej Rady Budżetowej z dnia 28 czerwca 2023 r. w sprawie kursu polityki fiskalnej właściwego dla strefy euro w 2024 r.,

- uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiej Rady Budżetowej z 4 października 2023 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 9 listopada 2022 r. w sprawie kierunków reformy unijnych ram zarządzania gospodarczego (COM(2022)0583),

- uwzględniając wniosek Komisji z 26 kwietnia 2023 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i wielostronnego nadzoru budżetowego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 (COM(2023)0240),

- uwzględniając wniosek Komisji z 26 kwietnia 2023 r. dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1467/97 w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (COM(2023)0241),

- uwzględniając wniosek Komisji z 26 kwietnia 2023 r. dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/85/UE w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (COM(2023)0242),

- uwzględniając deklarację z Grenady przyjętą 6 października 2023 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 21 listopada 2023 r. pt. "Roczna analiza zrównoważonego wzrostu gospodarczego 2024" (COM(2023)0901),

- uwzględniając komunikat Komisji z 21 listopada 2023 r. pt. "Sprawozdanie przedkładane w ramach mechanizmu ostrzegania 2024" (COM(2023)0902) oraz zalecenie Komisji z 21 listopada 2023 r. dotyczące zalecenia Rady w sprawie polityki gospodarczej w strefie euro (COM(2023)0903),

- uwzględniając wniosek z dnia 21 listopada 2023 r. dotyczący wspólnego sprawozdania Komisji i Rady o zatrudnieniu (COM(2023)0904),

- uwzględniając prognozę gospodarczą Komisji z jesieni 2023 r. opublikowaną 15 listopada 2023 r.,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Budżetową,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A9-0063/2024),

A. mając na uwadze, że europejski semestr odgrywa zasadniczą rolę w koordynacji polityki gospodarczej, budżetowej, strukturalnej, społecznej i polityki zatrudnienia w państwach członkowskich, chroniąc tym samym makroekonomiczną stabilność unii gospodarczej i walutowej;

B. mając na uwadze, że według prognozy Komisji z zimy 2024 r. szacuje się, że po silnym ożywieniu w 2022 r. aktywność gospodarcza w 2023 r. wzrosła tylko o 0,5 % zarówno w UE, jak i w strefie euro w obliczu wysokiej inflacji i zaostrzonych warunków finansowania; mając na uwadze, że oczekiwany wzrost PKB został skorygowany w dół do 0,9 % (z 1,3 %) w UE i 0,8 % (z 1,2 %) w strefie euro w 2024 roku; mając na uwadze, że w 2025 r. nadal oczekuje się wzrostu aktywności gospodarczej o 1,7 % w UE i 1,5 % w strefie euro;

C. mając na uwadze, że rynek pracy UE nadal osiągał dobre wyniki w pierwszej połowie 2023 r. pomimo spowolnienia wzrostu gospodarczego; mając na uwadze, że według prognozy Komisji z jesieni 2023 r. niedobory siły roboczej nadal były dotkliwe w wielu sektorach i zawodach, w szczególności w dziedzinach związanych ze zwiększaniem skali i wdrażaniem technologii neutralnych emisyjnie i niskoemisyjnych; mając na uwadze, że bezrobocie osiągnęło historycznie najniższy poziom w całej UE, przy czym było ono zróżnicowane w poszczególnych państwach członkowskich; mając na uwadze, że według Eurostatu w grudniu 2023 r. bezrobocie wśród młodzieży wynosiło 14,7 % w UE i 14,4 % w strefie euro;

D. mając na uwadze, że według prognozy Komisji z zimy 2024 r. inflacja ma spaść z 6,3 % w 2023 r. do 3,0 % w 2024 r. i 2,5 % w 2025 r. w UE oraz z 5,4 % w 2023 r. do 2,7 % w 2024 r. i 2,2 % w 2025 r. w strefie euro; mając na uwadze, że polityka fiskalna musi wspierać politykę pieniężną w ograniczeniu inflacji i zagwarantowaniu stabilności budżetowej, przy jednoczesnym zapewnieniu wystarczającej przestrzeni na dodatkowe inwestycje oraz wsparciu długoterminowego wzrostu;

E. mając na uwadze, że inflacja ma zróżnicowany wpływ na grupy dochodowe, a grupy o niskich dochodach odczuwają jej skutki w sposób nieproporcjonalny; mając na uwadze, że inflacja może doprowadzić do prawdziwego kryzysu kosztów utrzymania w niektórych segmentach społeczeństwa, stanowiąc wyzwanie dla spójności społecznej;

F. mając na uwadze, że relacja długu do PKB ma spaść do 83,1 % w UE w 2023 r. (90,4 % w strefie euro); mając na uwadze, że oczekuje się nieznacznego spadku relacji długu do PKB w UE do około 82,7 % w 2024 r. i 82,5 % w 2025 r.; mając na uwadze, że oczekuje się, że relacja długu do PKB w strefie euro spadnie do około 89,7 % w 2024 r. i 89,5 % w 2025 r.; mając na uwadze, że poziomy zadłużenia poszczególnych państw członkowskich są bardzo zróżnicowane; mając na uwadze, że wysokie relacje długu do PKB w połączeniu z wysokimi stopami procentowymi i niepewną sytuacją makroekonomiczną mogą zagrozić długoterminowej zdolności obsługi zadłużenia i stabilności gospodarczej;

G. mając na uwadze, że według prognozy Komisji z jesieni 2023 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w UE i strefie euro ma spaść do 3,2 % PKB w 2023 r., a następnie do 2,8 % PKB w 2024 r. i 2,7 % w 2025 r.; mając na uwadze, że ogólna klauzula wyjścia w ramach paktu stabilności i wzrostu została dezaktywowana pod koniec 2023 r.; mając na uwadze, że Komisja ogłosiła, iż wiosną 2024 r. przedłoży Radzie wniosek w sprawie wszczęcia procedury nadmiernego deficytu w oparciu o dane o wynikach za 2023 r., zgodnie z obowiązującymi przepisami;

H. mając na uwadze, że oczekuje się, iż w latach 2023 i 2024 ogólny kurs polityki fiskalnej stanie się restrykcyjny i w obu latach zmniejszy się o 0,5 % PKB, głównie w związku z niemal całkowitym wycofaniem środków kryzysowych dotyczących energii;

I. mając na uwadze, że szybka, zdecydowana i skoordynowana reakcja polityczna umożliwiła gospodarce UE ożywienie i stawienie czoła społeczno-gospodarczym skutkom pandemii COVID-19 i rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, a także poradzenie sobie z wynikającym z tego kryzysem energetycznym; mając na uwadze, że w 2023 r. gospodarka uległa spowolnieniu; mając na uwadze, że prognozy te nadal charakteryzują się wysoką niepewnością i ryzykiem związanym z rozwojem trwającej rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie i konfliktem na Bliskim Wschodzie;

J. mając na uwadze, że te zdarzenia geopolityczne zakłócające sytuację gospodarczą wskazują na potrzebę dalszego wzmocnienia otwartej strategicznej autonomii UE oraz utrzymania konkurencyjności UE na globalnym rynku, przy jednoczesnym zadbaniu o to, aby nikt nie pozostał w tyle;

K. mając na uwadze, że finansowanie UE przyczyniło się do wzmocnienia makroekonomicznego na szczeblu UE i zwiększa wewnętrzną i zewnętrzną odporność UE w czasach kryzysu, jednocześnie wspierając państwa członkowskie w finansowaniu niezbędnych inwestycji w priorytety UE, aby sprostać obecnym i przyszłym wyzwaniom;

L. mając na uwadze, że po znacznej ekspansji związanej z kryzysem w latach 2020-2022 oczekuje się, że kurs polityki fiskalnej w strefie euro będzie restrykcyjny w 2023 i 2024 roku; mając na uwadze, że kurs polityki budżetowej powinien pozostać elastyczny w obliczu dużej niepewności;

M. mając na uwadze, że inwestycje publiczne netto jako odsetek PKB znacznie zmniejszyły się w UE w następstwie kryzysu finansowego wynikającego z pandemii COVID-19, osiągając w niektórych przypadkach wartości ujemne; mając na uwadze, że wskaźnik ten nie został jeszcze w pełni przywrócony; mając na uwadze, że powodzenie polityki neutralności klimatycznej i transformacji cyfrowej zależy od wspólnego europejskiego podejścia i wymaga środków zarówno na szczeblu UE, jak i państw członkowskich; mając na uwadze, że przyszła odporność UE jest ściśle związana ze zwiększonymi inwestycjami publicznymi i prywatnymi na rzecz zrównoważonego wzrostu oraz z ambitnym programem reform strukturalnych; mając na uwadze, że należy koniecznie zająć się potrzebą opracowania terminowej strategii w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu inwestycji publicznych po wygaśnięciu Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) w 2026 r.; mając na uwadze, że osiągnięcie celów Europejskiego Zielonego Ładu i porozumienia paryskiego wymaga znacznych inwestycji publicznych i prywatnych;

N. mając na uwadze, że państwa członkowskie muszą dysponować niezbędnymi mechanizmami monitorowania i audytu w celu zapewnienia poszanowania praworządności i ochrony interesów finansowych UE, w szczególności w celu zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i konfliktom interesu oraz zagwarantowania przejrzystości; mając na uwadze, że ważne jest, aby państwa członkowskie wdrożyły odpowiednie zalecenia dla poszczególnych krajów w tym zakresie;

Perspektywy gospodarcze UE

1. wyraża zaniepokojenie sytuacją gospodarczą, utrzymującą się niepewnością, słabym wzrostem, konkurencyjnością i wydajnością w UE; z niepokojem odnotowuje stały wpływ cen energii i inflacji na siłę nabywczą gospodarstw domowych, co skutkuje zwiększonym ryzykiem ubóstwa, w tym ubóstwa energetycznego, dla wielu Europejczyków, oraz na zdolność unijnych przedsiębiorstw, w tym małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), do działania; wzywa państwa członkowskie do podjęcia dalszych kroków w celu przezwyciężenia tych trudności oraz do wdrożenia ukierunkowanych środków w celu zapewnienia uczciwej konkurencji na jednolitym rynku i przeciwdziałania utrzymującej się presji inflacyjnej;

2. zauważa, że wiele państw członkowskich boryka się z wyzwaniami strukturalnymi, które hamują ich potencjał wzrostu; podkreśla, że rozwiązanie problemów strukturalnych jest niezbędne do zapewnienia trwałej odbudowy i ciągłego wzrostu oraz że wdrożenie reform eliminujących słabości strukturalne ma kluczowe znaczenie nie tylko dla zwiększenia wytrzymałości wobec istniejących wyzwań i zdolności do sprostania im, ale także dla osiągnięcia dwojakiej transformacji w sposób zrównoważony i sprawiedliwy; podkreśla, że ambitne reformy strukturalne pozostają niezbędne do wzmocnienia bazy gospodarczej UE, promowania tworzenia przedsiębiorstw i przedsiębiorczości oraz wzmocnienia konkurencyjności, wydajności i ogólnego potencjału wzrostu UE;

3. podkreśla, że brak inwestycji publicznych i prywatnych w niektórych państwach członkowskich ogranicza potencjał zrównoważonego społecznie i trwałego wzrostu gospodarczego; uważa, że przewidywalne zasady, równe warunki działania i zmniejszone koszty przestrzegania przepisów są kluczowymi czynnikami dla przyciągnięcia inwestycji; podkreśla, że inwestycje te mają kluczowe znaczenie dla zdolności UE do sprostania istniejącym wyzwaniom, w tym transformacji ekologicznej i cyfrowej, oraz że zwiększą one odporność i długoterminową konkurencyjność UE w obliczu nadchodzących wyzwań; uważa, że inwestycjom tym powinny towarzyszyć reformy zwiększające wzrost i odporność; zwraca uwagę na inwestycje w odnawialne źródła energii i efektywność energetyczną, które są niezbędne, aby między innymi uniezależnić UE od importu paliw kopalnych i ograniczyć inflację spowodowaną cenami energii; odnotowuje restrykcyjny kurs polityki fiskalnej spodziewany w latach 2023 i 2024; podkreśla, że restrykcyjny kurs polityki fiskalnej nie powinien odbywać się kosztem inwestycji, które powinny zostać zwiększone w całej Unii;

4. podkreśla, że dalsze pogłębianie jednolitego rynku i usuwanie barier dla inwestycji, w tym za pomocą reform, które usprawnią i zdigitalizują planowanie, wydawanie pozwoleń i inne procedury administracyjne, pomogłoby pobudzić inwestycje prywatne; przypomina, że polityka przemysłowa, a także głębokie i zintegrowane rynki kapitałowe UE i innowacje, również mogą wnieść wkład poprzez wspieranie inwestycji, zagwarantowanie globalnej konkurencyjności UE i łagodzenie ryzyka związanego z nadmierną zależnością od ograniczonej liczby krajów spoza UE w odniesieniu do kluczowych technologii, surowców i czynników produkcji przemysłowej;

5. zachęca państwa członkowskie do przeprowadzania przeglądów wydatków jako normalnego elementu rocznej (lub wieloletniej) procedury budżetowej, co pomogłoby poprawić skuteczność i jakość wydatków publicznych; popiera zalecenie Komisji zawarte w rocznej analizie zrównoważonego wzrostu gospodarczego 2024, aby państwa członkowskie jak najszybciej wycofały związane z kryzysem środki wsparcia w dziedzinie energii i stopniowo wycofywały dotacje do paliw kopalnych; podkreśla, że zarówno dochody, jak i wydatki publiczne mają zasadnicze znaczenie dla zagwarantowania stabilności finansów publicznych; wzywa państwa członkowskie do podjęcia działań mających na celu zwalczanie oszustw podatkowych, unikania opodatkowania, uchylania się od opodatkowania i prania pieniędzy; w związku z tym przyjmuje z zadowoleniem porozumienie w sprawie pakietu dotyczącego przeciwdziałania praniu pieniędzy;

6. podziela ocenę Komisji, że ryzyko związane z wysokim zadłużeniem i różnicami w cenach nadal jest istotne, w szczególności w państwach członkowskich, w których obsługa zadłużenia związana jest z refinansowaniem długu na dużą skalę lub w których sektor prywatny narażony jest na gwałtowny wzrost płatności z tytułu odsetek;

7. wzywa państwa członkowskie strefy euro do zbadania wszelkich sposobów zakończenia przeglądu Porozumienia ustanawiającego Europejski Mechanizm Stabilności, aby umożliwić wprowadzenie wspólnego mechanizmu ochronnego dla jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, co w jeszcze większym stopniu wzmocniłoby odporność strefy euro;

Europejski semestr i RRF 8. przypomina, że europejski semestr stanowi ugruntowane ramy koordynacji polityki budżetowej, gospodarczej, społecznej i polityki zatrudnienia w całej Unii zgodnie z Traktatami, w tym Europejskim filarem praw socjalnych, chroniąc tym samym stabilność makroekonomiczną, trwałą konwergencję wyników gospodarczych państw członkowskich i spójność społeczną UE; wzywa do zwiększenia odpowiedzialności państw członkowskich za europejski semestr, na przykład za pośrednictwem władz lokalnych i regionalnych; zauważa, że plan przemysłowy Zielonego Ładu z 2023 r. jest częścią strategii UE na rzecz wzrostu gospodarczego;

9. podziela pogląd, że zalecenia dla poszczególnych krajów na 2024 r. muszą koncentrować się na konkretnych kryteriach; podkreśla, że muszą one również służyć promowaniu solidnego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu, zwiększeniu konkurencyjności i stabilności makroekonomicznej, promowaniu transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz zapewnieniu sprawiedliwości społecznej i międzypokoleniowej; bierze pod uwagę różnice w krajowych prognozach dotyczących wzrostu PKB, inflacji, bezrobocia, salda sektora instytucji rządowych i samorządowych, długu publicznego brutto i salda obrotów bieżących oraz zauważa, że wskazują one na potrzebę elastycznego podejścia opartego na konkretnych realiach każdego państwa członkowskiego; w związku z tym wzywa Komisję do ściślejszego powiązania zaleceń dla poszczególnych krajów z odpowiednimi sprawozdaniami krajowymi; apeluje o skuteczne monitorowanie wdrażania zaleceń dla poszczególnych krajów i odpowiednich reform, a także postępów w zmniejszaniu zidentyfikowanych luk inwestycyjnych; podkreśla, że zalecenia dla poszczególnych krajów muszą uwzględniać zagrożenia społeczne i bezrobocie; zwraca uwagę na malejącą liczbę zaleceń dla poszczególnych krajów w oparciu o tablicę wskaźników społecznych;

10. z zadowoleniem przyjmuje elastyczność w dostosowywaniu RRF, np. w kontekście REPowerEU, w oparciu o wnioski wyciągnięte z jego wdrażania; podkreśla, że kamienie milowe i cele w krajowych planach odbudowy powinny być spójne z zaleceniami dla poszczególnych krajów oraz że państwa członkowskie powinny zająć się co najmniej znaczącą częścią zaleceń dla poszczególnych krajów w ramach swoich krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności; kładzie nacisk na sukces RRF; przypomina, że sukces i skuteczność finansowanych projektów będą mierzone ich wpływem na gospodarkę i zatrudnienie, i wzywa do szybkiej, przejrzystej i skutecznej realizacji tych projektów; podkreśla w związku z tym, że przestrzeganie rozporządzenia w sprawie RRF i jego właściwe wdrożenie ma kluczowe znaczenie dla wiarygodności RRF;

11. zauważa rolę RRF, która polega na stawianiu czoła globalnym wyzwaniom wynikającym z ekologicznej i cyfrowej transformacji gospodarki; podkreśla, że reformy i inwestycje objęte planami odbudowy i zwiększania odporności przyczyniają się do realizacji celów klimatycznych określonych w rozporządzeniu w sprawie RRF i są zgodne z zasadą "nie czyń poważnych szkód"; wzywa państwa członkowskie, aby jak najlepiej wykorzystały tę szansę i posłużyły się RRF do przekształcenia swoich gospodarek i zwiększenia ich konkurencyjności; przypomina, jak ważne jest sprawdzenie, czy fundusze docierają do gospodarki realnej i MŚP, oraz podkreśla znaczenie rozliczalności i przejrzystości w odniesieniu do organów otrzymujących finansowanie UE;

12. podkreśla znaczenie inwestycji prywatnych i publicznych w kontekście ożywienia gospodarczego i zarządzania dwojaką transformacją; przypomina, że RRF nie zastępuje szczególnej roli krajowych inwestycji publicznych; ponownie podkreśla potrzebę zapewnienia jakości, przejrzystości i rozliczalności w inwestycjach publicznych i strategiach krajowych, aby dostosować je do celów dwojakiej transformacji; podkreśla, że te krajowe strategie na rzecz dwojakiej transformacji powinny uzupełniać RRF i inne europejskie instrumenty inwestycyjne;

13. popiera usprawnienie programów polityki spójności UE z potrzebami inwestycyjnymi określonymi w ramach RRF i zaleceń dla poszczególnych krajów; przypomina, że polityka spójności służy szerszemu zestawowi celów niż RRF i może uzupełnić środki uzgodnione w ramach RRF; apeluje, aby udział zainteresowanych stron, w tym partnerów społecznych, organizacji społeczeństwa obywatelskiego i sektora biznesu, był w porównywalnym stopniu uwzględniany przy opracowywaniu i wdrażaniu krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności, jak ma to miejsce w przypadku programów polityki spójności;

14. podkreśla, że koordynacja między odpowiednimi organami, w tym między rządami krajowymi a władzami regionalnymi i lokalnymi, ma zasadnicze znaczenie dla zarządzania RRF oraz przezwyciężenia barier administracyjnych i biurokracji;

15. odnotowuje osiągnięte 10 lutego 2024 r. wstępne porozumienie polityczne między współprawodawcami w sprawie reformy ram zarządzania gospodarczego UE, które ma na celu zapewnienie skutecznej koordynacji polityki gospodarczej i trwałej konwergencji wyników gospodarczych i społecznych państw członkowskich;

16. z zadowoleniem przyjmuje wnioski wyciągnięte z wyborów projektowych dotyczących zarządzania RRF; zauważa, że reforma ram zarządzania gospodarczego nie zapewnia unijnych mechanizmów zachęt finansowych do wspierania i promowania krajowych reform politycznych i inwestycji; podkreśla, że zapewnienie niezbędnego poziomu inwestycji publicznych ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia głównych celów reformy ram zarządzania gospodarczego oraz dla realizacji obecnych i przyszłych priorytetów Unii; obawia się, że niektóre państwa członkowskie nie będą miały zdolności finansowej do samodzielnego sfinansowania sprawiedliwej transformacji ekologicznej i cyfrowej;

17. podkreśla rolę Parlamentu Europejskiego w ramach zarządzania gospodarczego UE i opowiada się za większym zaangażowaniem Parlamentu Europejskiego w europejski semestr, przy pełnym poszanowaniu kompetencji ustanowionych w Traktatach; odnotowuje dialog między Komisją a państwami członkowskimi na temat ich indywidualnych planów fiskalno-strukturalnych; podkreśla potrzebę równego traktowania wszystkich państw członkowskich; podkreśla, że zwiększeniu swobody decyzyjnej Komisji w procesie opracowywania średniookresowych planów fiskalno-strukturalnych musi towarzyszyć większa zgodność z zasadami pod kontrolą Europejskiej Rady Budżetowej, a także większa rozliczalność i lepszy przepływ informacji do Parlamentu Europejskiego; uznaje, że dialog gospodarczy jako część europejskiego semestru stanowi użyteczną podstawę rozliczalności; uważa, że właściwa rozliczalność wymagałaby, aby Parlament Europejski dysponował instrumentami umożliwiającymi mu stosowanie konsekwencji w oparciu o ocenę wyników europejskiego semestru, zgodnie z Traktatami;

°

° °

18. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 41.
2 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 33.
3 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 1.
4 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 8.
5 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 12.
6 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 25.
7 Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 1.
8 Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 11.
9 Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6554

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie europejskiego semestru na rzecz koordynacji polityki gospodarczej - 2024 r. (2023/2063(INI))
Data aktu: 13/03/2024
Data ogłoszenia: 12/11/2024