(C/2024/6102)Język postępowania: portugalski
(Dz.U.UE C z dnia 21 października 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Republika Portugalska (przedstawiciele: P. Barros da Costa, L. Medeiros, N. Domingues i G. Gomes, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- Stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2024/1690 z dnia 12 czerwca 2024 r. wyłączającej z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), dotyczącej dochodzeń nr NACR/2021/002/PT oraz nr NAC/2021/009/PT, w zakresie, w jakim wyłącza z finansowania kwotę 2 914 440,05 EUR (Lata 2018-2021) dotyczącą wydatków zadeklarowanych przez Republikę Portugalską w ramach środków "zwierzęta" w systemie dobrowolnego wsparcia na podstawie tytułu IV, rozdziału 1, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.,
- Obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Skarżąca uważa, że decyzja jest nieważna i podnosi dwa zarzuty skargi.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia przez Komisję Europejską prawa poprzez nieprawidłową wykładnię i zastosowanie art. 30 rozporządzenia delegowanego Komisji nr 640/2014 z dnia 11 marca 2014 r., w szczególności w zakresie spełnienia kryterium kwalifikowalności w związku ze spełnianiem okresu na składanie wniosków, poprzez stwierdzenie, że kryterium kwalifikowalności nie zostało spełnione w okresie na składanie wniosków wówczas, gdy zwierzę weszło w skład gospodarstwa po rozpoczęciu owego okresu na składanie wniosków, tak jak to zostało określone przez portugalskie organy zgodnie z art. 53 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 639/2014 z dnia 11 marca 2014 r., podczas gdy art. 30 tego rozporządzenia pozwala na zastępowanie i nie wymaga, aby zwierzę, które kwalifikuje się do zastąpienia, znajdowało się w gospodarstwie beneficjenta w trakcie okresu składania wniosków.
2. Zarzut drugi dotyczący błędu w ustaleniach faktycznych i prawnych, ponieważ Komisja przyjmuje, że kontrole wyrywkowe w Portugalii obarczone były znacznymi nieprawidłowościami w latach 2017 i 2018, które nie zostały usunięte w kolejnych latach 2018 i 2019 sprzecznie z zaleceniami w wytycznych DG AGRI znajdujących się w dokumencie roboczym pod numerem referencyjnym DS/CDP/2015/02 w odniesieniu do ("obszaru"), z uwagi na to, po pierwsze, że sam charakter spornych środków ("pomoc obszarowa" wobec "wsparcie dla produkcji zwierząt") jest wystarczająco odmienny w zakresie rodzaju i stopnia błędu lub nieprawidłowości, jakie należy wykryć, co powoduje niemożliwość zastosowania mutatis mutadtis twierdzeń zawartych w owym dokumencie roboczym (WD) DS/CDP/2015/02, oraz po drugie, że rząd portugalski posiada zakres uznania przyznany przez art. 35 rozporządzenia Komisji (UE) nr 809/2014 z dnia 17 lipca 2014 r., który pozwala na zapewnienie w ramach tego uznania zwiększenia liczby kontroli w pomieszczeniach, co skutkowało przedstawieniem metodologii, jaką rząd ten posłużył się w celu zwiększenia liczy kontroli w celu wykonania takich środków.