(C/2024/5989)
(Dz.U.UE C z dnia 3 października 2024 r.)
W sprawie E-4/23, Neytendastofa (Islandzka Agencja ds. Konsumentów) przeciwko Íslandsbanki hf. - WNIOSEK skierowany do Trybunału przez sąd apelacyjny (Landsréttur) na podstawie art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczący wykładni dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki, w szczególności art. 5 ust. 1 lit. f), g) i i) oraz art. 10 ust. 2 lit. f) i k), Trybunał w składzie: Páll Hreinsson, prezes, Bernd Hammermann i Michael Reiertsen (sędzia sprawozdawca), sędziowie, wydał w dniu 23 maja 2024 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:
1. Art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 10 ust. 2 lit. f) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz uchylającej dyrektywę Rady 87/102/EWG nakłada na kredytodawcę obowiązek wskazania w wyczerpującym wykazie w, odpowiednio, standardowym europejskim arkuszu informacyjnym dotyczącym kredytu konsumenckiego i umowie o kredyt, warunków, na których opiera się decyzja o dostosowaniu stopy oprocentowania kredytu o zmiennym oprocentowaniu.
2. Wymogi związane z poinformowaniem, przewidziane w art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 10 ust. 2 lit. f) dyrektywy 2008/48/WE, nie są spełnione, jeżeli jednym z warunków zmiany stopy oprocentowania kredytu określonych w samym standardowym europejskim arkuszu informacyjnym dotyczącym kredytu konsumenckiego i umowie o kredyt jest, odpowiednio, ogólne odniesienie do nieprzewidzianego wzrostu kosztów kredytodawcy lub innych okoliczności, które nie są znane kredytodawcy.
3. Wymóg określony w art. 5 dyrektywy 2008/48/WE, zgodnie z którym konsument ma otrzymać informacje niezbędne do porównania różnych ofert w celu podjęcia świadomej decyzji o zawarciu umowy o kredyt, nie jest spełniony, jeżeli brzmienie przepisu w standardowym formularzu zawiera ogólne i niewyczerpujące odniesienia, takie jak "itp.", bez odpowiednich dodatkowych informacji określających kontekst.
4. Art. 5 ust. 1 lit. g) dyrektywy 2008/48/WE wymaga, aby rzeczywistą roczną stopę oprocentowania przedstawić w standardowym europejskim arkuszu informacyjnym dotyczącym kredytu konsumenckiego za pomocą reprezentatywnego przykładu podającego wszystkie założenia przyjęte do obliczenia stopy procentowej, niezależnie od tego, że znane są wszystkie składniki kredytu, na który konsument zamierza się zdecydować. W takich przypadkach przy podawaniu przykładu kredytodawca uwzględnia znane składniki.
5. Art. 5 ust. 1 lit. i) oraz art. 10 ust. 2 lit. k) dyrektywy 2008/48/WE wymagają, aby wszelkie "inne opłaty powstałe w związku z umową o kredyt" były zawsze określone w standardowym europejskim arkuszu informacyjnym dotyczącym kredytu konsumenckiego i w umowie o kredyt, niezależnie od tego, czy dla danego rodzaju kredytu rejestrowane są zarówno transakcje płatności, jak i wypłaty z tytułu kredytu.
6. Art. 5 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2008/48/WE wymaga, aby standardowy europejski arkusz informacyjny dotyczący kredytu konsumenckiego zawierał wszystkie informacje na temat opłat wynikających z umowy o kredyt oraz warunków, na jakich koszty te mogą ulegać zmianie, niezbędne do umożliwienia konsumentowi porównania różnych ofert i faktycznego zapoznania się ze swoimi prawami i obowiązkami wynikającymi z umowy o kredyt. Art. 10 ust. 2 lit. k) dyrektywy 2008/48/WE wymaga, aby w przypadku gdy informacje o opłatach wynikających z umowy o kredyt oraz o warunkach, na jakich opłaty te mogą zostać zmienione, nie zostały podane w samej umowie o kredyt, umowa musi określać, że takie opłaty mają zastosowanie, że mogą one zostać zmienione, oraz musi zawierać jasne i precyzyjne odesłanie do innego dokumentu lub innych trwałych nośników zawierających dalsze informacje na temat tych aspektów.
7. Art. 5 ust. 1 lit. l) dyrektywy 2008/48/WE wymaga, aby standardowy europejski arkusz informacyjny dotyczący kredytu konsumenckiego zawierał wszystkie informacje na temat opłat należnych w przypadku opóźnień w płatnościach oraz warunków, na jakich koszty te mogą zostać zmienione, niezbędne do umożliwienia konsumentowi porównania różnych ofert i faktycznego zapoznania się ze swoimi prawami i obowiązkami wynikającymi z umowy.
Od 17 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.5989 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | WYROK TRYBUNAŁU z dnia 23 maja 2024 r. w sprawie E-4/23 - Neytendastofa (Islandzka Agencja ds. Konsumentów) przeciwko Íslandsbanki hf. (Dyrektywa 2008/48/WE - Umowy o kredyt konsumencki - Ochrona konsumentów - Rzeczywista roczna stopa oprocentowania - Zmienne stopy procentowe - Informacje udzielane przed zawarciem umowy - Informacje zawarte w umowie o kredyt - Przejrzystość - Jasne i zwięzłe informacje - Porównanie różnych ofert - Standardowy europejski arkusz informacyjny dotyczący kredytu konsumenckiego) |
Data aktu: | 23/05/2024 |
Data ogłoszenia: | 03/10/2024 |