WYROK TRYBUNAŁU z dnia 23 maja 2024 r. w sprawie E-4/23 - Neytendastofa (Islandzka Agencja ds. Konsumentów) przeciwko Íslandsbanki hf. (Dyrektywa 2008/48/WE - Umowy o kredyt konsumencki - Ochrona konsumentów - Rzeczywista roczna stopa oprocentowania - Zmienne stopy procentowe - Informacje udzielane przed zawarciem umowy - Informacje zawarte w umowie o kredyt - Przejrzystość - Jasne i zwięzłe informacje - Porównanie różnych ofert - Standardowy europejski arkusz informacyjny dotyczący kredytu konsumenckiego)

WYROK TRYBUNAŁU
z dnia 23 maja 2024 r.
w sprawie E-4/23 Neytendastofa (Islandzka Agencja ds. Konsumentów) przeciwko Íslandsbanki hf.

(Dyrektywa 2008/48/WE - Umowy o kredyt konsumencki - Ochrona konsumentów - Rzeczywista roczna stopa oprocentowania - Zmienne stopy procentowe - Informacje udzielane przed zawarciem umowy - Informacje zawarte w umowie o kredyt - Przejrzystość - Jasne i zwięzłe informacje - Porównanie różnych ofert - Standardowy europejski arkusz informacyjny dotyczący kredytu konsumenckiego)

(C/2024/5989)

(Dz.U.UE C z dnia 3 października 2024 r.)

W sprawie E-4/23, Neytendastofa (Islandzka Agencja ds. Konsumentów) przeciwko Íslandsbanki hf. - WNIOSEK skierowany do Trybunału przez sąd apelacyjny (Landsréttur) na podstawie art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczący wykładni dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki, w szczególności art. 5 ust. 1 lit. f), g) i i) oraz art. 10 ust. 2 lit. f) i k), Trybunał w składzie: Páll Hreinsson, prezes, Bernd Hammermann i Michael Reiertsen (sędzia sprawozdawca), sędziowie, wydał w dniu 23 maja 2024 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:

1. Art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 10 ust. 2 lit. f) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz uchylającej dyrektywę Rady 87/102/EWG nakłada na kredytodawcę obowiązek wskazania w wyczerpującym wykazie w, odpowiednio, standardowym europejskim arkuszu informacyjnym dotyczącym kredytu konsumenckiego i umowie o kredyt, warunków, na których opiera się decyzja o dostosowaniu stopy oprocentowania kredytu o zmiennym oprocentowaniu.

2. Wymogi związane z poinformowaniem, przewidziane w art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 10 ust. 2 lit. f) dyrektywy 2008/48/WE, nie są spełnione, jeżeli jednym z warunków zmiany stopy oprocentowania kredytu określonych w samym standardowym europejskim arkuszu informacyjnym dotyczącym kredytu konsumenckiego i umowie o kredyt jest, odpowiednio, ogólne odniesienie do nieprzewidzianego wzrostu kosztów kredytodawcy lub innych okoliczności, które nie są znane kredytodawcy.

3. Wymóg określony w art. 5 dyrektywy 2008/48/WE, zgodnie z którym konsument ma otrzymać informacje niezbędne do porównania różnych ofert w celu podjęcia świadomej decyzji o zawarciu umowy o kredyt, nie jest spełniony, jeżeli brzmienie przepisu w standardowym formularzu zawiera ogólne i niewyczerpujące odniesienia, takie jak "itp.", bez odpowiednich dodatkowych informacji określających kontekst.

4. Art. 5 ust. 1 lit. g) dyrektywy 2008/48/WE wymaga, aby rzeczywistą roczną stopę oprocentowania przedstawić w standardowym europejskim arkuszu informacyjnym dotyczącym kredytu konsumenckiego za pomocą reprezentatywnego przykładu podającego wszystkie założenia przyjęte do obliczenia stopy procentowej, niezależnie od tego, że znane są wszystkie składniki kredytu, na który konsument zamierza się zdecydować. W takich przypadkach przy podawaniu przykładu kredytodawca uwzględnia znane składniki.

5. Art. 5 ust. 1 lit. i) oraz art. 10 ust. 2 lit. k) dyrektywy 2008/48/WE wymagają, aby wszelkie "inne opłaty powstałe w związku z umową o kredyt" były zawsze określone w standardowym europejskim arkuszu informacyjnym dotyczącym kredytu konsumenckiego i w umowie o kredyt, niezależnie od tego, czy dla danego rodzaju kredytu rejestrowane są zarówno transakcje płatności, jak i wypłaty z tytułu kredytu.

6. Art. 5 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2008/48/WE wymaga, aby standardowy europejski arkusz informacyjny dotyczący kredytu konsumenckiego zawierał wszystkie informacje na temat opłat wynikających z umowy o kredyt oraz warunków, na jakich koszty te mogą ulegać zmianie, niezbędne do umożliwienia konsumentowi porównania różnych ofert i faktycznego zapoznania się ze swoimi prawami i obowiązkami wynikającymi z umowy o kredyt. Art. 10 ust. 2 lit. k) dyrektywy 2008/48/WE wymaga, aby w przypadku gdy informacje o opłatach wynikających z umowy o kredyt oraz o warunkach, na jakich opłaty te mogą zostać zmienione, nie zostały podane w samej umowie o kredyt, umowa musi określać, że takie opłaty mają zastosowanie, że mogą one zostać zmienione, oraz musi zawierać jasne i precyzyjne odesłanie do innego dokumentu lub innych trwałych nośników zawierających dalsze informacje na temat tych aspektów.

7. Art. 5 ust. 1 lit. l) dyrektywy 2008/48/WE wymaga, aby standardowy europejski arkusz informacyjny dotyczący kredytu konsumenckiego zawierał wszystkie informacje na temat opłat należnych w przypadku opóźnień w płatnościach oraz warunków, na jakich koszty te mogą zostać zmienione, niezbędne do umożliwienia konsumentowi porównania różnych ofert i faktycznego zapoznania się ze swoimi prawami i obowiązkami wynikającymi z umowy.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5989

Rodzaj: Informacja
Tytuł: WYROK TRYBUNAŁU z dnia 23 maja 2024 r. w sprawie E-4/23 - Neytendastofa (Islandzka Agencja ds. Konsumentów) przeciwko Íslandsbanki hf. (Dyrektywa 2008/48/WE - Umowy o kredyt konsumencki - Ochrona konsumentów - Rzeczywista roczna stopa oprocentowania - Zmienne stopy procentowe - Informacje udzielane przed zawarciem umowy - Informacje zawarte w umowie o kredyt - Przejrzystość - Jasne i zwięzłe informacje - Porównanie różnych ofert - Standardowy europejski arkusz informacyjny dotyczący kredytu konsumenckiego)
Data aktu: 23/05/2024
Data ogłoszenia: 03/10/2024