Parlament Europejski,- uwzględniając art. 167 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając Konwencję UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego,
- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym oraz zmiany dyrektyw 96/9/WE i 2001/29/WE 1 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/818 z 20 maja 2021 r. ustanawiające program "Kreatywna Europa" (2021-2027) oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1295/2013 2 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) 3 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) 4 ,
- uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z 14 grudnia 2022 r. w sprawie realizacji Nowego europejskiego programu na rzecz kultury i strategii UE w dziedzinie międzynarodowych stosunków kulturalnych 5 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 20 października 2021 r. w sprawie europejskich mediów w dekadzie cyfrowej: plan działania na rzecz wsparcia odbudowy i transformacji 6 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 20 października 2021 r. sprawie sytuacji artystów i odbudowy życia kulturalnego w UE 7 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 19 maja 2021 r. w sprawie sztucznej inteligencji w sektorze edukacji i kultury oraz w sektorze audiowizualnym 8 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 20 października 2020 r. zawierającą zalecenia dla Komisji w sprawie ram aspektów etycznych sztucznej inteligencji, robotyki i powiązanych z nimi technologii 9 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 20 października 2020 r. w sprawie praw własności intelektualnej w dziedzinie rozwoju technologii sztucznej inteligencji 10 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 17 września 2020 r. w sprawie odbudowy życia kulturalnego w Europie 11 ,
- uwzględniając art. 54 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kultury i Edukacji (A9-0388/2023),
A. mając na uwadze, że branża muzyczna jest jednym z głównych filarów kultury, gdyż stanowi żywotny element różnorodności kulturowej i językowej w Unii i dociera do najszerszej publiczności w sektorze kultury i kreatywnym;
B. mając na uwadze, że branża muzyczna stanowi ważną część sektora kultury i kreatywnego i została uznana za jeden z 14 kluczowych ekosystemów pozwalających zbudować europejską gospodarkę, ponieważ przynosi wzrost gospodarczy i tworzy nowe miejsca pracy, w tym dla osób młodych;
C. mając na uwadze, że kompozytorzy, autorzy piosenek i wykonawcy znajdują się na samym początku łańcucha wartości branży muzycznej oraz są pierwszą i najbardziej kreatywną siłą napędową całej produkcji muzycznej dystrybuowanej na platformach streamingowych;
D. mając na uwadze, że szybkie innowacje w dziedzinie technologii cyfrowych w ciągu ostatnich dwudziestu lat radykalnie zmieniły branżę muzyczną, a w szczególności sposób tworzenia, produkcji i dystrybucji muzyki oraz sposób, w jaki odbiorcy uzyskują do niej dostęp i jej słuchają;
E. mając na uwadze, że branża muzyczna stale i szybko dostosowuje się do nowych modeli biznesowych, nowych sposobów interakcji z odbiorcami oraz korzystania z uzupełniających się platform, takich jak platformy społecznościowe lub aplikacje do tworzenia krótkich nagrań wideo, które dają nowe możliwości, ale również powodują wyzwania; mając na uwadze, że w tym kontekście należy zająć się istotnymi wyzwaniami, takimi jak propagowanie różnorodności kulturowej i sprawiedliwego wynagradzania twórców;
F. mając na uwadze, że aktualnie większość z nas słucha muzyki dzięki usługom streamingowym oferowanym przez cyfrowe platformy muzyczne lub platformy, na których użytkownicy mogą zamieszczać utwory, w tym platformy mediów społecznościowych, aplikacje umożliwiające transmisję na żywo lub krótkie nagrania wideo, i które zapewniają dostęp do 100 mln utworów dostępnych w dowolnym miejscu, w dowolnym czasie i na różnego rodzaju urządzeniach, bezpłatnie lub za stosunkowo niską miesięczną opłatą abonamentową;
G. mając na uwadze, że dochody ze streamingu to 67 % globalnych dochodów branży muzycznej 12 ; mając na uwadze, że światowa branża muzyczna odnotowuje stały wzrost, a w 2022 r., po ośmiu latach nieprzerwanego wzrostu, osiągnęła rekordowy dochód w wysokości 22,6 mld USD; mając na uwadze, że rosnąca liczba inwestorów w branży muzycznej świadczy o jej ogromnej ogólnej wartości gospodarczej;
H. mając na uwadze, że autorzy i wykonawcy często nie są doceniani ani wynagradzani w sposób odzwierciedlający rzeczywisty zakres ich wkładu, a to powoduje, że większość twórców otrzymuje bardzo niskie dochody z rynku streamingu i nie może kontynuować kariery zawodowej, co z czasem powoduje brak równowagi, któremu należy zaradzić 13 ; mając na uwadze, że istnieje zapotrzebowanie na bardziej sprawiedliwy model dystrybucji dochodów ze streamingu wśród twórców i wykonawców poprzez zbadanie różnych dostępnych mechanizmów, takich jak modele proporcjonalne i zorientowane na użytkownika lub rozważenie innych, całkowicie nowych; mając na uwadze, że kryteria dotyczące sposobu liczenia odtwarzań przez platformy mogą mieć również wpływ na praktyki manipulowania streamingiem;
I. mając na uwadze, że według badań obecna sytuacja charakteryzuje się nowymi wyzwaniami, a także kilkoma długotrwałymi problemami systemowymi, z którymi nadal boryka się branża muzyczna, w szczególności spadkiem ogólnej wartości produktów, koncentracją dochodów w rękach głównych wytwórni i najbardziej popularnych artystów, brakiem wysokiej jakości danych umożliwiających właściwą identyfikację twórców, wykonawców lub innych podmiotów uprawnionych, manipulacją streamingiem, nielegalnym wykorzystywaniem treści muzycznych przez dostawców usług udostępniania treści online oraz dominujące platformy internetowe i sklepy z aplikacjami; przypomina, że wszystkie te czynniki wpływają na uczciwość i trwałość dochodów generowanych przez muzyczny rynek streamingu;
J. mając na uwadze, że średnia cena abonamentu na muzyczne usługi streamingu nie wzrosła na przestrzeni lat od czasu ich uruchomienia, zwłaszcza jeśli uwzględnić inflację i znaczny wzrost liczby dostępnych treści;
K. mając na uwadze, że praw autorskich nie należy traktować jak bezpłatnych aktywów w strategiach handlowych i promocyjnych serwisów muzycznych;
L. mając na uwadze, że w związku ze stosowaniem algorytmów i systemów rekomendacji muzyczne platformy streamingu odgrywają ważną rolę w odkrywaniu nowych treści, przez co wywierają znaczący wpływ na różnorodność kulturową; mając na uwadze, że mogą one również wpływać na wybór niektórych utworów, selekcjonować je lub zwiększać ich popularność, a tym samym wpływać na wielkość dochodów ich autorów i kompozytorów, a także innych podmiotów w europejskim sektorze kultury i kreatywnym;
M. mając na uwadze, że muzyczne platformy streamingowe powinny kontynuować wysiłki na rzecz zwiększenia ogólnej przejrzystości i identyfikowalności wielu aspektów operacyjnych o dużym znaczeniu dla twórców, wykonawców i innych posiadaczy praw; mając na uwadze, że muzyczne platformy streamingowe nie są zobowiązane do ujawniania swoich algorytmów i narzędzi rekomendacji ani do promowania europejskich utworów muzycznych;
N. mając na uwadze, że promowanie różnorodności kulturowej na europejskim rynku streamingu, w tym promowanie europejskich artystów na całym świecie, wymaga dalszej analizy w celu uwolnienia pełnego potencjału europejskiego sektora kultury i kreatywnego, który nie może zależeć wyłącznie od decyzji handlowych dominujących prywatnych operatorów globalnych;
O. mając na uwadze, że branża muzyczna coraz częściej boryka się z rosnącą ilością treści generowanych przez sztuczną inteligencję, gdyż coraz więcej takich utworów pojawia się każdego dnia na platformach streamingowych, co może jeszcze pogłębić nierównowagę, jeśli chodzi o wyszukiwalność twórców i ich wynagradzanie; mając na uwadze, że rozwój technologii opartych na sztucznej inteligencji powinien raczej służyć ludzkiej kreatywności i ją wspierać, a także być przejrzysty;
P. mając na uwadze, że badania potwierdziły występowanie oszustw i manipulacji w streamingu, gdyż niektóre podmioty manipulują systemem, by przejąć dochody, które powinny trafiać do twórców i wykonawców, na przykład przez wykorzystanie botów do sztucznego zawyżania liczby słuchaczy niektórych zamieszczonych na platformie utworów 14 ; mając na uwadze, że systemy wykrywania i mechanizmy identyfikacji, które mają ograniczać oszustwa na platformach streamingowych, są jak dotąd nieliczne;
Q. mając na uwadze, że trzeba zadbać o właściwe funkcjonowanie jednolitego rynku dystrybucji muzyki w internecie; mając na uwadze, że dlatego należy podjąć bardziej ukierunkowane wysiłki, aby wyeliminować rozbieżności i zakłócenia równowagi z uwagi na ich wpływ na rynek, a w szczególności na udział w dochodach platform streamingowych; mając na uwadze, że w tym celu należy przeprowadzić dalsze badania i analizy, aby zebrać dane i zidentyfikować czynniki, które mogą utrudniać rozpowszechnianie utworów muzycznych w całej Europie;
R. mając na uwadze, że właściwa identyfikacja twórców nie tylko pozwala lepiej docenić ich pracę i ją wynagradzać, lecz zapewnia także różnorodność i przejrzystość na platformach;
1. podkreśla, że należy popierać i tworzyć regulacje na rzecz sprawiedliwego i zrównoważonego ekosystemu streamingu muzyki w Unii, który zarówno promuje różnorodność kulturową, jak i koryguje nierównowagę negatywnie wpływającą na branżę, zwłaszcza na twórców i wykonawców, aby nie podkopywać jej sukcesów;
2. podkreśla, że wszystkie podmioty w łańcuchu streamingu muzyki muszą angażować się w skuteczny dialog z udziałem twórców i wykonawców oraz wprowadzić niezbędne zmiany, które zapewnią sprawiedliwy, inkluzywny i zrównoważony ekosystem w branży, tak aby mógł on przyczynić się do różnorodności kulturowej dzięki możliwości odkrywania artystów, a także dzięki promowaniu lokalnego repertuaru;
3. z zaniepokojeniem zauważa, że obecny brak równowagi w podziale dochodów na rynku streamingu muzyki szkodzi zarówno autorom, jak i wykonawcom i zagraża trwałości ich kariery zawodowej na rynku cyfrowym; jest zadowolony z wysiłków na rzecz sprawiedliwszego wynagradzania twórców i wykonawców, które doceniają ich rolę w europejskiej branży muzycznej;
4. wzywa Komisję, aby oceniła wpływ praktyk umownych stosowanych na europejskim rynku serwisów streamingowych, a także obowiązującego modelu dystrybucji dochodów z usług streamingu, na różnorodność kulturową oraz na zasadę odpowiedniego i proporcjonalnego wynagradzania twórców i wykonawców, oraz wzywa Komisję do poszukania, we współpracy z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, właściwych rozwiązań, w tym alternatywnych i sprawiedliwszych modeli realokacji dochodów ze streamingu; wzywa Komisję, aby zbadała, czy w branży muzycznej doszło do wysokiego poziomu koncentracji, i by oceniła jej wpływ na różnorodność kulturową, wynagrodzenie twórców i konkurencję;
5. wzywa wszystkie zainteresowane strony, by podjęły niezbędne kroki, które pozwolą wyeliminować istniejącą nierównowagę, i zwraca się do Komisji, aby monitorowała postępy w tym zakresie i do nich zachęcała oraz rozważyła odpowiednie strategie polityczne, jeżeli dobrowolne inicjatywy zainteresowanych stron nie zaoferują sensownych rozwiązań;
W kierunku zrównoważonego ekosystemu dla twórców
6. podkreśla, że kluczową rolę twórców powinna odzwierciedlać ich większa widoczność w muzycznych usługach streamingu oraz bardziej zrównoważony podział dochodów ze streamingu; wzywa branżę do zbadania nowych modeli podziału dochodów ze streamingu, aby zagwarantować ich równą i sprawiedliwą dystrybucję wśród twórców i wykonawców;
7. zachęca Komisję do oceny, czy wykorzystanie nowych technologii, takich jak blockchain, oraz międzynarodowych kodów identyfikacyjnych podmiotów praw autorskich, utworów muzycznych i nagrań dźwiękowych może zwiększyć przejrzystość muzycznego rynku streamingu i opłacalność prowadzonej na nim działalności, w szczególności pod kątem dokładności metadanych i wynagrodzeń, zwłaszcza twórców i wykonawców; ubolewa, że na ogół muzycznym usługom streamingu zdecydowanie brakuje takiej przejrzystości i identyfikowalności;
8. podkreśla, jak ważne jest, by autorzy byli członkami organizacji zbiorowego zarządzania, które mają prawo do zawierania układów zbiorowych i reprezentacji zbiorowej; podkreśla, że negocjacje zbiorowe za pośrednictwem stowarzyszeń autorów gwarantują przypisanie odpowiedniej wartości odtwarzaniu utworów na muzycznym rynku streamingu, a także ułatwiają sprawiedliwy dostęp do rynków i sprzyjają różnorodności kulturowej w Unii; przypomina o znaczeniu dyrektywy 2014/26/UE 15 , która reguluje przyznawanie w internecie licencji wieloterytorialnych dotyczących praw autorskich w odniesieniu do muzycznych usług streamingu, zapewnia twórcom swobodę wyboru najskuteczniejszego sposobu zarządzania ich prawami do wynagrodzenia oraz ustanawia wysoki poziom przejrzystości i zasady dobrego zarządzania dla organizacji zbiorowego zarządzania, co ma kluczowe znaczenie dla skutecznego zarządzania repertuarem na muzycznych platformach streamingowych;
9. podkreśla, że zasadnicze znaczenie ma poprawa identyfikacji wszystkich osób zaangażowanych w proces twórczy, w szczególności autorów i wykonawców, w ramach muzycznych usług streamingowych, dzięki kompleksowemu i dokładnemu przypisaniu metadanych już w momencie powstania utworu, który jest umieszczany w muzycznym serwisie streamingowym; zachęca w związku z tym do stosowania wszystkich międzynarodowych kodów identyfikacyjnych (IPI 16 , ISWC 17 , ISRC 18 , IPN 19 i ISNI 20 ); podkreśla, że właściwa identyfikacja twórców odgrywa kluczową rolę w odnajdywaniu utworów i zapewnia ich wyszukiwalność oraz gwarantuje twórcom odpowiedni udział w dystrybucji dochodów;
10. wzywa wszystkie podmioty z branży muzycznej, aby podwoiły wysiłki na rzecz kompleksowego i prawidłowego przypisywania metadanych piosenkom dzięki identyfikacji i dokładnemu podawaniu danych autorów utworów muzycznych w usługach streamingowych, w tym kiedy treści są umieszczane przez w pełni niezależnych twórców;
11. podkreśla, że należy szerzej informować - w szczególności młodych twórców - o znaczeniu odpowiedniego identyfikowania ich utworów i pobierania za nie wynagrodzenia na rynku streamingu; z zadowoleniem przyjmuje odpowiednie programy i inicjatywy badawcze, w tym na szczeblu międzynarodowym, oraz wzywa Komisję do zbadania sposobów wspierania takich inicjatyw;
12. przypomina o potrzebie dowartościowania praw autorskich niezależnie od oferty muzycznych serwisów streamingowych; zauważa, że z kilku ostatnich badań 21 (22 wynika, że większość twórców i wykonawców nie otrzymuje wystarczających dochodów ze streamingu muzyki; wzywa do przeglądu stawek opłat licencyjnych sprzed epoki cyfrowej, aby dostosować je do sprawiedliwych nowych poziomów; potępia istnienie systemów takich jak np. "payola", który zmusza twórców do akceptowania niższych dochodów w zamian za większą widoczność, co jeszcze bardziej zmniejsza ich i tak bardzo niskie dochody ze streamingu, zwłaszcza że obietnica większej widoczności pozostaje w większości przypadków niespełniona;
13. zauważa, że rynek dostawców muzycznych usług streamingowych na rynku europejskim zdominowało tylko kilka podmiotów globalnych; przypomina, że należy szybko wdrożyć akt o rynkach cyfrowych i akt o usługach cyfrowych, aby stworzyć sprawiedliwy ekosystem wolny od nieuczciwych praktyk konkurencyjnych, które stosują platformy do udostępniania treści i dostawcy muzycznych usług streamingowych umożliwiający użytkownikom nielegalny streaming lub ściąganie chronionych treści; podkreśla potrzebę przejrzystości i skutecznej kontroli w tym zakresie; podkreśla konieczność wyeliminowania takich naruszeń na platformach i przez platformy, a także w sklepach z aplikacjami;
14. podkreśla, że trzeba inwestować w nowe europejskie talenty i muzykę, w tym w lokalnych artystów, artystów niszowych i artystów ze społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji, za pomocą odpowiednich instrumentów finansowania, w tym programu "Kreatywna Europa", aby pobudzić inwestycje w bardziej zróżnicowany - także językowo i gatunkowo - repertuar, w rozwój umiejętności cyfrowych i cyfrową transformację modeli biznesowych, a także podkreśla konieczność uświadamiania twórcom przysługujących im praw;
15. popiera promowanie wymiany informacji na platformach na temat występów artystów na żywo, zwłaszcza artystów lokalnych, aby ułatwić poznawanie nowych artystów i poprawić ich widoczność;
16. zwraca się do wszystkich podmiotów w muzycznej branży streamingowej o współpracę w celu oszacowania i zmniejszenia śladu węglowego muzyki cyfrowej;
Widoczność i wyszukiwalność europejskich utworów muzycznych
17. wzywa do podjęcia działań na szczeblu Unii, by zagwarantować widoczność i dostępność europejskich utworów muzycznych, biorąc pod uwagę nieustanny i przytłaczający wzrost treści na muzycznych platformach streamingowych oraz brak unijnych przepisów, które harmonijnie by je regulowały;
18. z zadowoleniem stwierdza, że Komisja zainicjowała badanie, które ma na celu ocenę wyszukiwalności europejskich utworów muzycznych w ekosystemie muzycznym, w tym za pośrednictwem muzycznych serwisów streamingowych; zwraca się do Komisji, aby na podstawie tych wyników zaproponowała odpowiednie środki, w tym przepisy, które zapewnią widoczność, dostępność i eksponowanie europejskich utworów muzycznych na muzycznych platformach streamingowych;
19. wzywa Komisję, aby wobec tego zagwarantowała, że takie przepisy obejmą szczegółowe wskaźniki różnorodności, które umożliwią niezależną ocenę wykorzystania i widoczności utworów europejskich oraz ich bogactwa gatunkowego i językowego, w tym utworów niezależnych twórców;
20. podkreśla ponadto, że takie przepisy wymagałyby od Komisji identyfikacji najlepszych praktyk w zakresie testowania różnorodności treści promowanych w interfejsach platform oraz regularnego monitorowania i raportowania na ten temat za pomocą jasnej metodyki, która pozwoli zrozumieć i ocenić widoczność europejskich utworów muzycznych, m.in. na zindywidualizowanych playlistach, w interfejsach użytkowników, w wyborach algorytmicznych i systemach rekomendacji, aby zapewnić widoczność i wyszukiwalność;
21. wzywa Komisję do gromadzenia danych i przeprowadzenia dogłębnej analizy, która zapewni wyszukiwalność europejskich utworów muzycznych w muzycznych serwisach streamingowych, a także do zorganizowania ustrukturyzowanego dialogu między wszystkimi zaangażowanymi stronami; zwraca się do Komisji, aby na podstawie ustaleń zastanowiła się nad możliwością narzucenia konkretnych rozwiązań, takich jak obowiązkowy odsetek europejskich utworów muzycznych na muzycznych platformach streamingowych;
22. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by oceniły, jak najlepiej chronić cyfrowe europejskie dziedzictwo muzyczne, przy jednoczesnym zmniejszeniu faktycznej zależności od komercyjnych muzycznych platform streamingowych, i zadbać o obecność i dostępność europejskich utworów muzycznych w perspektywie długoterminowej;
W kierunku etycznego wykorzystywania sztucznej inteligencji (AI)
23. apeluje o etyczne wykorzystywanie AI w sektorze kultury i kreatywnym, w tym w branży muzycznej, i podkreśla, że AI może być narzędziem umożliwiającym artystom poszukiwania, wprowadzanie innowacji i wzbogacanie własnej twórczości; apeluje o maksymalną przejrzystość i podkreśla, że przy tworzeniu, produkcji i nagrywaniu utworów muzycznych za pomocą technologii AI należy przestrzegać wszystkich prawnych wymogów Unii; podkreśla potrzebę zajęcia się konkretnymi konsekwencjami zastosowań AI w sektorze kultury i kreatywnym;
24. wzywa Komisję, aby zaproponowała ukierunkowane przepisy prawne, które zagwarantują przejrzystość algorytmów i systemów rekomendacji treści na wszystkich stosownych muzycznych platformach streamingowych, co pozwoli zapobiegać nieuczciwym praktykom i oszustwom stosowanym, aby obniżyć koszty produkcji i wynagrodzenie zawodowych twórców; zwraca się do serwisów muzycznych o dalsze inwestowanie w odpowiednie narzędzia do wykrywania takich praktyk;
25. podkreśla, że wzrost liczby treści generowanych przez AI doprowadził do wzrostu liczby utworów umieszczanych na platformach streamingowych, co sprawia, że widoczność i wyszukiwalność europejskich utworów muzycznych staje się jeszcze ważniejsza; podkreśla, że należy informować odbiorców, że utwory muzyczne, piosenki lub artyści, których słuchają na muzycznych platformach streamingowych, zostali wygenerowani z dużym udziałem AI lub bez istotnego udziału ludzi; podkreśla w związku z tym, że należy dopilnować, aby konsumenci byli dobrze poinformowani, a także opracować jasne, terminowe i widoczne oznakowanie informujące opinię publiczną o utworach tworzonych wyłącznie przez AI, które nie zawierają żadnych elementów osobistej ekspresji ani kreatywności twórców;
26. z zadowoleniem obserwuje dialog między zainteresowanymi stronami, którego celem jest rozwiązanie problemu rozpowszechniania treści typu deepfake na muzycznych platformach streamingowych, z uwzględnieniem interesów twórców i wykonawców; przypomina, że deepfake to produkty wytwarzane przez modele i aplikacje AI, które mogą wykorzystywać tożsamość, głos i wizerunek twórców i wykonawców bez ich zgody; wzywa do częstszego stosowania narzędzi identyfikacji w celu wykrywania treści typu deepfake i treści zmanipulowanych oraz apeluje o łatwo dostępne mechanizmy sprawozdawczości dla twórców, wykonawców i innych posiadaczy praw;
27. podkreśla, że twórcy, wykonawcy i inni posiadacze praw powinni mieć możliwość zastrzeżenia i udzielania licencji na prawo do korzystania z ich utworów do treningu, rozwoju lub projektowania AI poza kontekstem badań naukowych; podkreśla w związku z tym potrzebę przejrzystości treści chronionych prawem autorskim używanych do trenowania generycznych systemów AI, aby zagwarantować, że odbywa się to zgodnie z obowiązującym unijnym lub krajowym prawem autorskim, i podkreśla, że w związku z tym dostawcy generycznych systemów AI muszą dokumentować i podawać do wiadomości publicznej wystarczająco szczegółowe podsumowanie wykorzystania takich danych do treningu, niezależnie od tego, gdzie miał on miejsce, aby umożliwić właściwe stosowanie wyjątku dotyczącego eksploracji tekstów i danych przewidzianego w unijnym prawie autorskim;
Perspektywy
28. wzywa Komisję, aby utworzyła europejskie obserwatorium muzyki, które przekazywałoby informacje na temat rynków muzycznych w Unii dzięki gromadzeniu i analizowaniu danych w państwach członkowskich, a także analizowało kwestie prawne dotyczące branży muzycznej, zwłaszcza rynku streamingu muzyki, oraz przedstawiało sprawozdania na ten temat, co posłuży rozwojowi tej branży;
29. wzywa Komisję, by dalej doskonaliła program "Kreatywna Europa", zwłaszcza przez kompleksową działalność na rzecz muzyki;
30. podkreśla, że muzyka ma ogromny potencjał dalszego promowania europejskiej kultury, historii, dziedzictwa, wartości i różnorodności; uważa, że może ona również zwiększać miękką siłę Unii; podkreśla, że Unia powinna się skupić na promowaniu europejskich artystów w krajach trzecich; w związku z tym wzywa Komisję do opracowania kompleksowej europejskiej strategii eksportu europejskich utworów muzycznych;
31. zachęca Komisję, aby zorganizowała ustrukturyzowany dialog między wszystkimi zainteresowanymi stronami, który posłuży omówieniu bieżących kwestii wpływających na rynek streamingu muzyki oraz współpracy w celu znalezienia wspólnych rozwiązań na rzecz sprawiedliwszego podziału dochodów, które generują muzyczne platformy streamingowe, w szczególności między twórcami, wykonawcami i mikro- oraz małymi niezależnymi producentami, równolegle do spodziewanych wniosków ustawodawczych dotyczących przejrzystości algorytmów i widoczności europejskich utworów muzycznych;
32. zwraca się do Komisji o rozważenie europejskiej strategii dla przemysłu muzycznego, aby Unia mogła odgrywać rolę w promowaniu różnorodności swych artystów i utworów, koncentrując się na sile i różnorodności europejskiej branży muzycznej, wspieraniu mniejszych podmiotów, pozyskiwaniu inwestycji, zapewnianiu większej widoczności artystom i mierzeniu wyników;
°
° °
33. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.