Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 stycznia 2024 r. w sprawie roli Parlamentu Europejskiego i jego dyplomacji parlamentarnej w polityce zagranicznej i bezpieczeństwa UE (2023/2105(INI))

P9_TA(2024)0013
Rola Parlamentu Europejskiego i jego dyplomacji parlamentarnej w polityce zagranicznej i polityce bezpieczeństwa UE

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 stycznia 2024 r. w sprawie roli Parlamentu Europejskiego i jego dyplomacji parlamentarnej w polityce zagranicznej i bezpieczeństwa UE (2023/2105(INI))

(C/2024/5707)

(Dz.U.UE C z dnia 17 października 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 14 ust. 1, art. 21 i art. 36 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając oświadczenie wiceprzewodniczącej Komisji / wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 20 lipca 2010 r. w sprawie odpowiedzialności politycznej,

- uwzględniając konkluzje Rady z 28 czerwca 2016 r. przyjmujące sprawozdanie pt. "Wspólna wizja, wspólne działanie: silniejsza Europa - globalna strategia na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej",

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 25 marca 2020 r. pt. "Plan działania UE dotyczący praw człowieka i demokracji na lata 2020-2024" (JOIN(2020)0005),

- uwzględniając "Strategiczny kompas na rzecz bezpieczeństwa i obrony - dla Unii Europejskiej, która chroni swoich obywateli, swoje wartości i interesy oraz przyczynia się do międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa" przyjęty 21 marca 2022 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 25 listopada 2020 r. zatytułowany "Trzeci unijny plan działania w sprawie równości płci (GAP III) - Ambitny program na rzecz równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji kobiet w działaniach zewnętrznych UE" (JOIN(2020)0017),

- uwzględniając decyzję Rady 2010/427/UE z 26 lipca 2010 r. określającą organizację i zasady funkcjonowania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych 1 ,

- uwzględniając pkt 34 deklaracji ze szczytu UE-Wspólnota Państw Ameryki Łacińskiej i Karaibów z 18 lipca 2023 r., w którym uznaje się dyplomację parlamentarną za ważny wymiar wzajemnych stosunków,

- uwzględniając swoje zalecenie z 15 marca 2023 r. dla Rady i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa podsumowujące działalność ESDZ i dotyczące silniejszej pozycji UE na świecie 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 18 stycznia 2023 r. w sprawie realizacji wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa - sprawozdanie roczne za 2022 r. 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 18 stycznia 2023 r. w sprawie realizacji wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony - sprawozdanie roczne za 2022 r. 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 12 marca 2019 r. w sprawie budowania zdolności UE do zapobiegania konfliktom i mediacji 5 ,

- uwzględniając swoją decyzję z 13 września 2023 r. w sprawie zmian w Regulaminie Parlamentu Europejskiego służących poprawie uczciwości, niezależności i rozliczalności 6 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0405/2023),

A. mając na uwadze, że rola Parlamentu jako współprawodawcy i organu współtworzącego budżet obejmuje nie tylko politykę wewnętrzną UE, ale także w dużej mierze działania zewnętrzne UE;

B. mając na uwadze, że zgodnie z art. 36 TUE wiceprzewodniczący Komisji / wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa ma regularnie konsultować się z Parlamentem w sprawie głównych aspektów i decyzji w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) oraz informować Parlament o rozwoju strategii politycznych;

C. mając na uwadze, że aby większość umów międzynarodowych mogła wejść w życie, wymagana jest zgoda Parlamentu; mając na uwadze, że jak stanowi art. 218 ust. 10 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Parlament Europejski jest natychmiast i w pełni informowany o takich umowach na wszystkich etapach procedury negocjacyjnej;

D. mając na uwadze, że Parlament kontroluje i omawia zarządzanie sprawami zewnętrznymi UE, zwłaszcza dzięki działaniom Komisji Spraw Zagranicznych oraz jej Podkomisji Praw Człowieka i Podkomisji Bezpieczeństwa i Obrony, a także Komisji Handlu Międzynarodowego i Komisji Rozwoju; mając na uwadze, że ta rola kontrolna obejmuje kwestie związane z przyjmowaniem, wdrażaniem i przeglądem strategii tematycznych, regionalnych i krajowych UE oraz innych dokumentów programowych, takich jak unijny plan działania w sprawie równości płci, a także pomocy finansowej i nominacji na wyższe stanowiska w ramach zewnętrznej reprezentacji UE;

E. mając na uwadze, że jako jedyna instytucja Unii wybierana bezpośrednio przez obywateli UE Parlament prowadzi debaty publiczne na posiedzeniach plenarnych i w komisjach oraz przyjmuje sprawozdania i rezolucje dotyczące polityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE oraz sytuacji w państwach trzecich, zwłaszcza w odniesieniu do praw człowieka, a tym samym przyczynia się do podnoszenia świadomości społecznej i pobudzania dyskusji zarówno w UE, jak i w zainteresowanych krajach; mając na uwadze, że te sprawozdania i rezolucje przyczyniają się do zmian normatywnych na całym świecie i są wnikliwie monitorowane przez podmioty z państw trzecich, w tym rządy, parlamenty oraz przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego i mediów, a także mogą wywoływać reakcje i reperkusje w tych krajach;

F. mając na uwadze, że Parlament posiada wyjątkową sieć 45 stałych delegacji, które utrzymują i pogłębiają stosunki z innymi parlamentami z państw, regionów i organizacji spoza UE; mając na uwadze, że takie organy często stanowią parlamentarny wymiar dwustronnych umów UE z tymi krajami;

G. mając na uwadze, że rola Parlamentu w ustalaniu rocznego budżetu Unii ma kluczowe znaczenie dla wspierania państw o największych potrzebach w przezwyciężaniu długoterminowych wyzwań rozwojowych za pośrednictwem Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy"', a także dla reagowania na poważne klęski humanitarne i sytuacje nadzwyczajne, w szczególności przez zwiększanie pomocy humanitarnej;

H. mając na uwadze, że jednym z celów polityki zewnętrznej UE jest propagowanie równości płci; mając na uwadze, że wszystkie państwa członkowskie UE i Parlament Europejski zobowiązały się do wdrożenia rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1325 (2000) w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa;

I. mając na uwadze, że Parlament Europejski stał się jednym z najbardziej aktywnych parlamentów pod względem parlamentarnej działalności dyplomatycznej i przeznaczanych na nią zasobów; mając na uwadze, że dyplomacja parlamentarna przyczynia się do osiągnięcia celów UE oraz do propagowania wartości, interesów i strategii politycznych UE, również na szczeblu wielostronnym, a tym samym wnosi wartość dodaną przez wspieranie spójniejszych działań zewnętrznych UE; mając na uwadze, że dyplomacja parlamentarna może poprawić komunikację strategiczną oraz widoczność i skuteczność decyzji i przepisów wykonawczych zarówno w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB), jak i wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO);

J. mając na uwadze, że dzięki dyplomacji parlamentarnej Parlament stale angażuje się w dialog ze światowymi przywódcami, funkcjonariuszami wybranymi w wyborach, przedstawicielami rządów i dyplomatami, instytucjami publicznymi, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego oraz przedstawicielami - również z najsłabszych i zagrożonych populacji - i innymi zainteresowanymi stronami z państw i instytucji wielostronnych spoza UE, w szczególności dzięki pracy delegacji i komisji, m.in. przez organizowanie wysłuchań, przyjmowanie sprawozdań i rezolucji i odbywanie wizyt w poszczególnych krajach;

K. mając na uwadze, że zgodnie z art. 36 TUE wiceprzewodniczący Komisji / wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa musi przynajmniej dwa razy do roku występować przed Parlamentem i przedstawiać sprawozdania z bieżącej sytuacji dotyczącej WPZiB i WPBiO oraz odpowiadać na pytania; mając na uwadze, że należy zaktualizować porozumienie międzyinstytucjonalne zawarte 20 listopada 2002 r. między Parlamentem Europejskim a Radą dotyczące dostępu Parlamentu Europejskiego do szczególnie chronionych informacji Rady z zakresu polityki bezpieczeństwa i obrony 7 ;

L. mając na uwadze, że Zespół ds. Wspierania Demokracji i Koordynacji Wyborów Parlamentu Europejskiego, na czele którego stoją przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Rozwoju, a w jego skład wchodzą posłowie do PE z całego spektrum politycznego, nadzoruje wysiłki Parlamentu na rzecz wspierania demokracji poza UE, m.in. w odniesieniu do obserwacji wyborów, mediacji i dialogu; mając na uwadze, że w ramach dialogu im. Jeana Monneta na rzecz pokoju i demokracji Parlament jednoczy przywódców politycznych z państw trzecich, by wspierać komunikację międzypartyjną i budować konsensus; mając na uwadze, że posłowie do PE mogą działać jako specjalni wysłannicy i mediatorzy zapobiegający konfliktom w sytuacjach wysokiego napięcia na całym świecie;

M. mając na uwadze, że Parlament Europejski pomaga parlamentom narodowym i międzynarodowym zgromadzeniom regionalnym poza granicami UE poprawić zdolności instytucjonalne; mając na uwadze, że Parlament Europejski prowadzi stały dialog z tymi organami ustawodawczymi i regularnie wymienia się najlepszymi praktykami;

N. mając na uwadze, że Parlament jest uznanym na arenie międzynarodowej obserwatorem wyborów; mając na uwadze, że delegacje Parlamentu ds. obserwacji wyborów wchodzą w skład unijnych lub międzynarodowych misji obserwacji wyborów;

O. mając na uwadze, że grupy polityczne i poszczególni posłowie do PE korzystają z gęstej i rozbudowanej sieci kontaktów z partiami politycznymi, parlamentarzystami, urzędnikami państwowymi, a także podmiotami sektora prywatnego i społeczeństwa obywatelskiego w państwach trzecich, zwłaszcza w krajach przystępujących do UE i sąsiadujących z UE;

P. mając na uwadze, że oprócz biur kontaktowych Parlamentu Europejskiego poza UE w Londynie i Waszyngtonie Parlament ma swoje przedstawicielstwa przy ONZ w Nowym Jorku, przy Unii Afrykańskiej w Addis Abebie oraz przy Stowarzyszeniu Narodów Azji Południowo-Wschodniej w Dżakarcie, a ich zadaniem jest zacieśnianie współpracy parlamentarnej z tymi organizacjami wielostronnymi;

Q. mając na uwadze, że jak stanowi art. 5 ust. 7 decyzji Rady 2010/427/UE, "delegatury Unii mają kompetencje do zaspokajania potrzeb innych instytucji Unii, w szczególności Parlamentu Europejskiego, w ich kontaktach z organizacjami międzynarodowymi lub państwami trzecimi, przy których delegatury są akredytowane";

Wzmacnianie dyplomacji parlamentarnej

1. z zadowoleniem przyjmuje rosnącą rolę Parlamentu w działaniach zewnętrznych UE, która stopniowo stała się kluczowa i polega na łączeniu uprawnień ustawodawczych, budżetowych i kontrolnych z licznymi formami publicznej i niepublicznej współpracy z organizacjami międzynarodowymi, krajami, społeczeństwami i jednostkami spoza UE;

2. podkreśla odrębną funkcję i wartość unijnej dyplomacji parlamentarnej - obok Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ), Komisji, służb dyplomatycznych i parlamentów państw członkowskich - w uzupełnianiu i wzmacnianiu dyplomacji unijnej i widoczności oraz wpływu polityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE, przy jednoczesnym zachowywaniu własnej autonomii Parlamentu;

3. podkreśla znaczenie dyplomacji parlamentarnej jako sposobu na dotarcie do bardziej zróżnicowanych zainteresowanych stron w krajach partnerskich i państwach trzecich, ponieważ pozwala ona zwiększać świadomość na temat prawa i stanowisk UE, lepiej zrozumieć postrzeganie, wpływ i konsekwencje tego prawa i stanowisk w tych państwach oraz tworzyć sojusze partnerskie i solidne partnerstwa w coraz bardziej złożonym i wielobiegunowym kontekście międzynarodowym;

4. ubolewa, że pomimo szczególnego wkładu Parlamentu w osiąganie celów polityki zagranicznej i polityki bezpieczeństwa UE, a także wartości dodanej i komplementarności dyplomacji parlamentarnej, Komisja, Rada i ESDZ nie uznały go jeszcze w pełni jako integralnego podmiotu w ramach podejścia "Drużyna Europy";

5. uważa, że Parlament ma ogromny niewykorzystany potencjał, by dalej rozwijać swoją rolę dyplomatyczną i wkład w osiąganie celów polityki zagranicznej i polityki bezpieczeństwa UE;

Narzędzia, środki i wartości dyplomacji parlamentarnej

6. podkreśla szczególny, dynamiczny i publiczny wkład Parlamentu w politykę zagraniczną i bezpieczeństwa UE oraz w stawianie czoła globalnym wyzwaniom dzięki pracy komisji zajmujących się sprawami zewnętrznymi, np. Podkomisji Praw Człowieka oraz Podkomisji Bezpieczeństwa i Obrony, które dbają o stosunki z państwami trzecimi, organizacjami międzynarodowymi i społeczeństwem obywatelskim na całym świecie;

7. podkreśla, że stałe delegacje wykonują ważną i uzupełniającą pracę w stosunku do działań komisji dzięki ustanowieniu regularnego i stałego forum dialogu politycznego z państwami i organizacjami międzynarodowymi spoza UE, m.in. za pośrednictwem wspólnych organów parlamentarnych i zgromadzeń wielostronnych;

8. podkreśla, że stałe delegacje odgrywają kluczową rolę jako łącznik między Parlamentem a jego partnerami na całym świecie, co ułatwia kontakty i stale zapewnia informacje komisjom i innym organom Parlamentu podczas omawiania stanowisk i strategii politycznych będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, a także ułatwia słuchanie partnerów i innych zainteresowanych stron i przekazywanie ich opinii właściwym organom w Parlamencie;

9. uważa, że oficjalne misje Parlamentu poza UE stanowią integralną część polityki zewnętrznej UE, dlatego muszą otrzymywać pełne wsparcie delegacji UE, a ESDZ powinna zapewnić im w tym zakresie najwyższy poziom informacji i bezpieczeństwa; wzywa, aby zapewnić Centrum Reagowania Kryzysowego ESDZ wszelkie niezbędne zasoby; uważa, że lepsze koordynowanie, planowanie i ustalanie priorytetów tych misji między różnymi organami Parlamentu zwiększyłyby spójność, wiarygodność i wpływ dyplomatycznej roli Parlamentu;

10. sugeruje, aby właściwe organy Parlamentu Europejskiego ustanowiły wewnętrzną koordynację, m.in. przez okresowe sporządzanie wykazów państw o priorytetowym znaczeniu, z którymi należy współpracować - w oparciu o przewidywane akty ustawodawcze oraz priorytety geopolityczne lub strategiczne - przez organizowanie wspólnej wymiany poglądów z tymi państwami na temat stosunków UE czy horyzontalnych kwestii geopolitycznych lub kwestii konfliktów oraz przez wspieranie synergii między misjami Parlamentu za granicą, by uniknąć niepotrzebnego powielania, a także usprawnić zasoby i zwiększyć spójność komunikatów Parlamentu;

11. podkreśla, że parlamentarzyści powinni posiadać odpowiednią wiedzę o kulturze i międzynarodowych stosunkach kulturalnych państwa trzeciego, gdy udają się tam na oficjalną misję, dzięki czemu mogą wspierać kulturę dialogu w kontekście dialogu kultur; wzywa w związku z tym ESDZ, a zwłaszcza jej dział komunikacji strategicznej i prognoz strategicznych, by w pełni wspierała oficjalne misje Parlamentu w państwach trzecich;

12. uważa, że dialog polityczny między Parlamentem i jego poszczególnymi posłami a podmiotami rządowymi, parlamentarnymi i podmiotami społeczeństwa obywatelskiego na całym świecie przyczynia się do propagowania priorytetów, poglądów i wartości UE dotyczących globalnych standardów w takich obszarach jak powszechne prawa człowieka i demokracja, prawa osób LGBTI, prawa kobiet i równouprawnienie płci, dyplomacja klimatyczna i energetyczna, łączność, sztuczna inteligencja oraz polityka cyfrowa i technologiczna;

13. podkreśla konsekwentne zaangażowanie, z jakim Parlament przyznaje prawom człowieka, praworządności i demokracji centralne miejsce w działaniach zewnętrznych UE oraz zapewnia kluczowe forum, dzięki któremu społeczeństwo obywatelskie i podmioty demokratyczne z całego świata mogą zostać wysłuchane, a ich głos staje się ważny; podkreśla w związku z tym swoje działania na rzecz obrońców praw człowieka, zagrożonych parlamentarzystów i młodych przywódców politycznych, a także na rzecz udziału kobiet w życiu politycznym i walki z dezinformacją; apeluje, aby w następnej kadencji Parlament dalej rozwijał swoje działania oraz udzielał głosu osobom, których prawa są zagrożone;

14. podkreśla kluczowe znaczenie debat i rezolucji Parlamentu w sprawie łamania praw człowieka, demokracji i praworządności jako jednego z narzędzi o największym wpływie na sytuację praw człowieka w państwach trzecich; apeluje w związku z tym o lepszą widoczność tych debat i rezolucji, również w odniesieniu do porządku obrad sesji plenarnych, oraz o dalszą pracę komisji i innych stałych organów parlamentarnych;

15. podkreśla znaczenie i wyjątkowy charakter roli Parlamentu w misjach obserwacji wyborów oraz, w szerszym ujęciu, w programach wspierania demokracji, takich jak wzmocnienie demokracji parlamentarnej w państwach trzecich oraz w inicjatywach obejmujących mediację, ułatwianie budowania zdolności, zapobieganie konfliktom, wspieranie opartej na konsensusie i demokratycznej kultury parlamentarnej oraz propagowanie praw człowieka; wzywa do lepszego uwzględniania ustaleń z działań Zespołu ds. Wspierania Demokracji i Koordynacji Wyborów dotyczących konkretnych państw, a także ustaleń wynikających z unijnych misji obserwacji wyborów w odpowiednich pracach komisji i delegacji, a także na sesjach plenarnych, gdy dotyczą one tych samych państw;

16. wzywa do ściślejszej koordynacji z Komisją, w tym z Dyrekcją Generalną ds. Europejskiej Polityki Sąsiedztwa i Negocjacji w sprawie Rozszerzenia oraz Dyrekcją Generalną ds. Partnerstw Międzynarodowych, w zakresie wspierania demokracji parlamentarnej na całym świecie i zwiększenia wsparcia instytucjonalnego dla parlamentów; sugeruje, że ustanowiona przez Parlament sieć wsparcia demokracji tworzona z parlamentami narodowymi mogłaby stać się stałą przestrzenią instytucjonalną służącą koordynacji działań i wykorzystywaniu wiedzy eksperckiej;

17. podkreśla, że we wszystkich działaniach i misjach, w tym w przedstawicielstwach Parlamentu, podczas wyjazdów poza UE należy osiągnąć równowagę płci oraz szerzyć wiedzę ekspercką w tym zakresie przez oddelegowanie ekspertów ds. równości płci w ramach działań i programów pomocy parlamentarnej;

Wkład Parlamentu w politykę zagraniczną i bezpieczeństwa UE

18. uważa, że nadchodząca kadencja parlamentarna i powołanie nowej Komisji powinny być okazją do umocnienia ram stosunków międzyinstytucjonalnych między Parlamentem, ESDZ i Komisją, w tym delegaturami UE, by wzmocnić dyplomację parlamentarną i unijne narzędzia w obszarze działań zewnętrznych;

19. w szczególności apeluje o wzmocnienie nadzoru Parlamentu nad pracami w ramach polityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE przez zwiększenie poziomu odpowiedzialności i przejrzystości ESDZ i służb zewnętrznych Komisji; podkreśla w tym kontekście, że trzeba zaktualizować oświadczenie z 2010 r. w sprawie odpowiedzialności politycznej i ponownie zdefiniować stosunki między ESDZ a Parlamentem;

20. wzywa Komisję, Radę i państwa członkowskie do rzeczywistego zaangażowania Parlamentu we wdrażanie i kontrolę kwestii o strategicznym znaczeniu dla spraw zagranicznych UE, w tym stosowanie środków ograniczających, a także w kontrolę instrumentów finansowania zewnętrznego;

21. podkreśla prawo Parlamentu do informacji na temat WPZiB na mocy art. 36 TUE, m.in. dostępu we właściwym czasie do sprawozdań, strategii krajowych oraz innych poufnych informacji wyznaczających kierunek polityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE; w tym kontekście podkreśla, że jak najszybciej trzeba zakończyć aktualizację porozumienia międzyinstytucjonalnego z 20 listopada 2002 r. między Parlamentem Europejskim a Radą dotyczącego dostępu Parlamentu Europejskiego do posiadanych przez Radę informacji sensytywnych w dziedzinie polityki bezpieczeństwa i obrony;

22. podkreśla, że funkcja nadzorcza i uprawnienia Parlamentu do monitorowania negocjacji i wdrażania umów międzynarodowych przyznają mu kluczową rolę w kształtowaniu współpracy Unii z państwami i organizacjami międzynarodowymi spoza UE oraz jej ogólnych działań na arenie międzynarodowej, co pozwoliłoby również UE propagować uwzględnianie aspektu płci i dyplomację klimatyczną w stosunkach międzynarodowych; ubolewa w związku z tym nad tak zwanymi nieformalnymi lub doraźnymi ustaleniami, które nie wymagają zgody Parlamentu, a tym samym podważają jego autorytet jako współprawodawcy i jego rolę nadzorczą;

23. uważa, że ambasadorów UE w państwach o znaczeniu strategicznym i specjalnych przedstawicieli UE należy zatwierdzać dopiero po uzyskaniu pozytywnej oceny Komisji Spraw Zagranicznych Parlamentu;

24. wzywa do bardziej systematycznego udziału przewodniczących komisji ds. zewnętrznych Parlamentu w posiedzeniach i wydarzeniach wysokiego szczebla dotyczących WPZiB, w tym Rady do Spraw Zagranicznych; apeluje o wystawianie wspólnych delegacji ESDZ, Komisji i Parlamentu na najważniejsze spotkania wielostronne i regionalne;

25. nalega, aby wszystkie kluczowe strategiczne dokumenty programowe przyjęte przez Komisję i Radę w związku z prowadzeniem polityki zewnętrznej UE opracowywać po konsultacji z Parlamentem oraz z uwzględnieniem jego roli i wkładu;

26. wzywa Parlament, aby dalej zacieśniał stosunki z parlamentami państw członkowskich, które są właściwymi organami do pełnienia roli łącznika z organami wykonawczymi państw członkowskich; podkreśla w związku z tym, że konferencja międzyparlamentarna poświęcona WPZiB i WPBiO, a także konferencje międzyparlamentarne organizowane corocznie przez Podkomisję Praw Człowieka stanowią ważne forum wymiany informacji i najlepszych praktyk między parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim w odnośnych dziedzinach i powinny otrzymać odpowiednie wsparcie;

27. uważa, że Parlament może odegrać wyjątkową rolę w przybliżaniu polityki zagranicznej UE obywatelom Unii i we wzmacnianiu jej legitymacji demokratycznej, np. przez współpracę z podmiotami szczebla niższego niż krajowy, takimi jak rządy i parlamenty regionalne, a tym samym umożliwienie wkładu dyplomacji wielopoziomowej w działania zewnętrzne na szczeblu UE oraz opierania się dyplomacji wielopoziomowej na tych działaniach zewnętrznych zgodnie z odpowiednimi ramami prawnymi i instytucjonalnymi polityki zagranicznej UE i państw członkowskich;

28. ponownie wzywa, by rozwijać autonomiczną dyplomację UE uwarunkowaną wspólną kulturą dyplomatyczną z perspektywy UE, i podkreśla rolę Parlamentu w tym zakresie; uważa, że wdrożenie projektu pilotażowego Parlamentu dotyczącego utworzenia Europejskiej Akademii Dyplomatycznej, a zwłaszcza jej przyszłej i stałej struktury, stanowi konkretny krok w tym kierunku; apeluje, by zagwarantować, że Parlament będzie miał stały udział w przyszłych organach zarządzających lub kierowniczych Europejskiej Akademii Dyplomatycznej, a także w jej programach i działaniach szkoleniowych, oraz że będzie w nich aktywnie uczestniczyć;

29. jest zdania, że w kontekście regresu w zakresie praw człowieka i demokracji na całym świecie Parlament ma do odegrania szczególną rolę w obronie multilateralizmu opartego na zasadach, demokracji i praworządności, w propagowaniu praw człowieka i pluralizmu politycznego, w przeciwdziałaniu dezinformacji i obcym ingerencjom w państwach trzecich oraz we wspieraniu demokratycznie wybranych parlamentów na całym świecie, by mogły umacniać swoje role instytucjonalne i wewnętrzne metody pracy za pomocą ukierunkowanych programów; zauważa, że posłowie do PE mogą zajmować się bardziej delikatnymi kwestiami, takimi jak naruszenia praw człowieka, wydawać publiczne oświadczenia, poszukiwać publicznych lub prywatnych kanałów komunikacji lub angażować się we współpracę z lokalnymi partnerami, gdy przestrzeń tradycyjnej dyplomacji jest bardziej ograniczona;

30. podkreśla szczególną rolę organów parlamentarnych we wspieraniu krajów partnerskich, a w szczególności krajów objętych procesem rozszerzenia i potencjalnych krajów kandydujących na Bałkanach Zachodnich i we wschodnim sąsiedztwie; wzywa, aby kraje te wzmacniały swoją pozycję w procesie przystąpienia do UE, biorąc pod uwagę szczególną i kluczową rolę, jaką parlamenty narodowe odgrywają w tym procesie reform, m.in. za pośrednictwem zbliżania ustawodawstwa, nadzoru i informowania obywateli; przypomina, że delegatury UE muszą aktywnie wspierać taką współpracę międzyparlamentarną w krajach kandydujących i potencjalnych krajach kandydujących;

31. z zadowoleniem przyjmuje innowacyjne podejścia, takie jak współpraca między komisjami rozpoczęta niedawno między Parlamentem Europejskim a Radą Najwyższą Ukrainy, i zachęca do rozwijania dalszych inicjatyw w tym obszarze, biorąc pod uwagę polityczne znaczenie procesu rozszerzenia;

32. ponawia swój apel o zwiększenie zdolności instytucjonalnych UE w zakresie dyplomacji prewencyjnej, zapobiegania konfliktom i mediacji oraz uważa, że Parlament może zapewnić wiedzę fachową i znaczący wkład za pośrednictwem swoich organów i działań w tej dziedzinie, np. przez zaangażowanie w mechanizmy wczesnego ostrzegania i wizyty na miejscu;

33. podkreśla, że szeroka sieć międzyparlamentarna, którą Parlament rozwinął za pośrednictwem stałych delegacji i zgromadzeń wielostronnych, stanowi jeden z głównych instrumentów do omawiania i koordynowania stanowisk z partnerami międzynarodowymi na forach wielostronnych, np. w odniesieniu do rezolucji ONZ, uwzględniania aspektu płci, dyplomacji klimatycznej lub stanowisk na forum grupy G-20, a także do wyjaśniania partnerom intencji UE i propagowania jej działań; podkreśla istotny wkład, jaki Parlament wnosi w prace forów wielostronnych dzięki uczestnictwu m.in. w szczytach parlamentarnych grup G-7 i G-20 oraz w posiedzeniach Unii Międzyparlamentarnej;

34. podkreśla rolę Parlamentu Europejskiego w globalnym propagowaniu równouprawnienia płci, w tym walki z kobietobójstwem i przemocą ze względu na płeć, oraz praw osób LGBTI w działaniach zewnętrznych UE; zwraca uwagę na znaczenie parlamentarzystów w propagowaniu wrażliwości na kwestie płci w stosunkach zewnętrznych przez podnoszenie świadomości, budowanie zdolności i dzielenie się dobrymi praktykami, co obejmuje m.in. wartość dodaną wynikającą z równowagi płci w parlamentach i uwzględnianie perspektywy płci w funkcjonowaniu organów parlamentarnych; wzywa Parlament Europejski, by dalej wspierał ten istotny wymiar dyplomacji parlamentarnej w kontaktach z krajami partnerskimi;

35. uważa, że w odniesieniu do celu zrównoważonego rozwoju nr 5 (osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt) Parlament musi odgrywać znaczącą rolę w osiąganiu kluczowych założeń strategicznych w zakresie równości płci;

36. podkreśla działania Parlamentu na rzecz ratyfikacji i wdrożenia odpowiednich konwencji ONZ i innych konwencji międzynarodowych oraz protokołów fakultatywnych, takich jak porozumienie paryskie i Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej;

Drużyna Europy - Parlament jako partner w polityce zagranicznej

37. uważa, że chociaż Parlament powinien zachować pełną autonomię w realizacji swojego programu polityki zewnętrznej, wspólne wizyty ad hoc i oświadczenia Parlamentu oraz przedstawicieli Komisji i Rady dotyczące kluczowych wydarzeń w państwach trzecich stanowią obiecujący obszar dla wdrożenia podejścia "Drużyna Europy"; w związku z tym wzywa, by uruchomić międzyinstytucjonalny program pilotażowy "Drużyna Europy" w wybranych państwach trzecich; apeluje, aby ten program pilotażowy zapewnił pełną integrację narzędzi Parlamentu w ramach wspólnego międzyinstytucjonalnego podejścia do zainteresowanych krajów;

38. potępia decyzję niektórych krajów, również tych, które zawarły umowy z UE, o zakazie wjazdu delegacji Parlamentu i indywidualnych posłów do PE na niektóre lub wszystkie ich terytoria; potępia groźby i sankcje wobec posłów do PE ze strony państw trzecich; nalega, aby Komisja i państwa członkowskie podejmowały natychmiastowe i zdecydowane działania, np. w razie konieczności sankcje, w przypadku gdy organy Parlamentu lub indywidualni posłowie do PE są celem środków ograniczających ze strony państw trzecich;

39. zaznacza, że obserwacja wyborów jest najlepiej ustrukturyzowaną dziedziną współpracy między Parlamentem a ESDZ, a obie instytucje prowadzą działania w zakresie obserwacji wyborów, które są ze sobą dobrze zintegrowane pod wieloma względami;

40. ponawia swój apel o bardziej strategiczną koordynację między instytucjami UE w odniesieniu do pilnych indywidualnych przypadków związanych z obrońcami praw człowieka, dziennikarzami lub członkami grup szczególnie wrażliwych; jest przekonany, że w takich przypadkach dyplomacja parlamentarna może okazać się skutecznym i uzupełniającym mechanizmem współpracy z państwami trzecimi; wzywa do utworzenia międzyinstytucjonalnej grupy zadaniowej ds. obrońców praw człowieka, by koordynować europejskie wysiłki w priorytetowych sprawach związanych z obrońcami praw człowieka;

41. ponownie zwraca się do wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa o przyjęcie, we współpracy z państwami członkowskimi i Parlamentem, rocznego wykazu państw, które budzą poważne obawy w związku z trudną sytuacją obrońców praw człowieka i działaczy na rzecz demokracji, co pozwoliłoby m.in. na w pełni skoordynowaną praktyczną reakcję "Drużyny Europy" w terenie; uważa, że Parlament mógłby odegrać decydującą rolę przez wykorzystanie swoich środków instytucjonalnych i środków innego rodzaju do wspierania tego ukierunkowanego i wspólnego podejścia;

42. wzywa wszystkie delegatury UE, aby publikowały na swoich stronach internetowych informacje o pracach Parlamentu dotyczących danego kraju - również w języku lokalnym - oraz by podejmowały działania następcze wraz z władzami lokalnymi i grupami społeczeństwa obywatelskiego;

°

° °

43. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 201 z 3.8.2010, s. 30.
2 Dz.U. C, C/2023/410, 23.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/410/oj.
3 Dz.U. C 214 z 16.6.2023, s. 26.
4 Dz.U. C 214 z 16.6.2023, s. 54.
5 Dz.U. C 23 z 21.1.2021, s. 16.
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0316.
7 Dz.U. C 298 z 30.11.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5707

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 stycznia 2024 r. w sprawie roli Parlamentu Europejskiego i jego dyplomacji parlamentarnej w polityce zagranicznej i bezpieczeństwa UE (2023/2105(INI))
Data aktu: 16/01/2024
Data ogłoszenia: 17/10/2024