(C/2024/5409)Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Republika Włoska (przedstawiciele: G. Palmieri, w charakterze pełnomocnika, którą wspierają G. Caselli, S. Fiorentino i G. Galluzzo, Avvocati dello Stato)
Strona pozwana: Republika Austrii
Żądania strony skarżącej
Strona skarżąca wnosi do Trybunału o:
1) stwierdzenie,
a) że Republika Austrii uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 34 i 35 TFUE poprzez przyjęcie §§ 3 i 4 Verordnung A 12 Inntalautobahn - Nachtfahrverbot für Schwerfahrzeuge 1 , które zakazuje ruchu transgranicznego określonych samochodów ciężarowych na odcinku autostrady A 12 w określonych godzinach nocnych;
b) że Republika Austrii uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 34 i 35 TFUE poprzez przyjęcie §§ 3 i 4 Verordnung A 12 Inntalautobahn - Sektorales Fahrverbot 2 , które zakazuje przewozu określonych towarów na odcinku autostrady A 12, i to także w odniesieniu do zwolnienia z zakazu pojazdów, które spełniają normę EURO VI i których pierwsza rejestracja miała miejsce po dniu 31 sierpnia 2018 r.;
c) że Republika Austrii uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 34 i 35 TFUE poprzez przyjęcie Verordnung über den Winterfahrverbotskalender 2023 3 , które zakazuje - we wszystkie soboty w miesiącach zimowych, w godzinach od 7:00 do 15:00, na autostradach A 12 i A 13 - ruchu określonych samochodów ciężarowych podróżujących do Włoch lub Niemiec bądź do kraju, do którego można dotrzeć przez Włochy lub Niemcy;
d) że Republika Austrii uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 34 TFUE poprzez przyjęcie środków skutkujących ograniczeniem natężenia ruchu poprzez ograniczenie liczby samochodów ciężarowych, które mogą wjechać na autostradę A 12 w pobliżu Kufstein, do maksymalnie 300 takich samochodów na godzinę w określonych dniach ("dozowanie");
2) obciążenie Republiki Austrii kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Austriackie autostrady A 12 i A 13 należą do tak zwanej "osi Brenner", będącej częścią transeuropejskiego korytarza drogowego łączącego Skandynawię z Morzem Śródziemnym.
Skarga wniesiona przez Republikę Włoską jest skierowana przeciwko czterem wprowadzonym przez władze austriackiego kraju związkowego Tyrol środkom, które mają na celu ograniczenie ruchu samochodów ciężarowych na autostradach A 12 i A 13, a są to: zakaz ruchu w godzinach nocnych, sektorowy zakazu ruchu, zimowy zakaz ruchu oraz ograniczenie ruchu poprzez "dozowanie". Każdemu z tych czterech środków poświęcono odrębny zarzut, dotyczący naruszenia swobody przepływu towarów (art. 34 i 35 TFUE 4 .
Generalnie skarga zmierza do wykazania, że pomimo dwóch wyroków Trybunału w sprawach C-320/03 i C-28/09 5 Republika Austrii utrzymała w mocy środki skutkujące niezgodnymi z prawem ograniczeniami swobodnego przepływu towarów oraz wprowadziła inne środki, które z kolei stanowią środki o skutku równoważnym z ograniczeniami ilościowymi w przywozie i w wywozie oraz przyczyniają się do zaostrzenia ogólnego naruszenia odnośnej podstawowej swobody.
1 Verordnung des Landeshauptmannes von Tirol vom 27. Oktober 2010, mit der auf der A 12 Inntalautobahn ein Nachtfahrverbot für Schwerfahrzeuge erlassen wird (Nachtfahrverbot für Schwerfahrzeuge) [rozporządzenia premiera kraju związkowego Tyrol z dnia 27 października 2010 r. wprowadzającego zakaz ruchu samochodów ciężarowych w godzinach nocnych na autostradzie A 12 w Dolinie Innu (zakaz ruchu samochodów ciężarowych w godzinach nocnych)], LGBl. nr 64/2010, w brzmieniu zmienionym przez LGBl. nr 141/2021.
2 Verordnung des Landeshauptmannes von Tirol vom 18. Mai 2016, mit der auf einem Abschnitt der A 12 Inntalautobahn der Transport bestimmter Güter im Fernverkehr verboten wird (Sektorales Fahrverbot), [rozporządzenia premiera kraju związkowego Tyrol z dnia 18 maja 2016 r. wprowadzającego zakaz przewozu określonych towarów w transporcie długodystansowym na odcinku autostrady A 12 w Dolinie Innu (sektorowy zakaz ruchu)], LGBl. nr 44/2016, w brzmieniu zmienionym przez LGBl. nr 48/2023.
3 Verordnung der Bundesministerin für Klimaschutz, Umwelt, Energie, Mobilität, Innovation und Technologie, mit der für die A 12 Inntalautobahn und die A 13 Brennerautobahn an bestimmten Samstagen im Winter 2023 ein Fahrverbot für Lastkraftfahrzeuge verfügt wird (Winterfahrverbotskalender 2023) [rozporządzenia ministry federalnej ds. ochrony klimatu, środowiska, energii, mobilności, innowacji i technologii wprowadzającego zakaz ruchu samochodów ciężarodwych na autostradach A 12 Dolina Innu i A 13 Brenner w określone soboty w zimie 2023 r. (kalendarz zimowego zakazu ruchu 2023)], BGBl. II, nr 3/2023.
4 Zarzut czwarty jest oparty tylko na art. 34 TFUE.
5 Wyroki: z dnia 15 listopada 2005 r., Komisja/Austria, C-320/03, EU:C:2005:684; z dnia 21 grudnia 2011 r., Komisja/Austria, C-28/ 09, EU:C:2011:854.