(C/2024/5306)Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 9 września 2024 r.)
Sąd odsyłający
Cour de cassation
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Fauré Le Page Maroquinier SAS, Fauré Le Page Paris SAS
Druga strona postępowania: Goyard ST-Honoré SAS
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 3 ust. 1 lit. g) dyrektywy 2008/95/WE 1 z dnia 22 października 2008 r. mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych należy interpretować w ten sposób, że wskazanie nierzeczywistej daty w znaku towarowym, przekazujące nieprawdziwe informacje co do długoletniości działalności, rzetelności i know-how wytwórcy towarów, a zatem co do jednej z niematerialnych właściwości owych towarów, jest wystarczające do stwierdzenia rzeczywistego wprowadzenia w błąd lub dostatecznie wysokiego prawdopodobieństwa wprowadzenia w błąd konsumenta?
2) Jeśli odpowiedź na pierwsze pytanie jest przecząca, czy przepis ten należy interpretować w ten sposób, że:
a) znak towarowy może zostać uznany za wprowadzający w błąd, jeżeli istnieje prawdopodobieństwo, iż konsument oznaczonych nim towarów i usług sądzi, że właściciel tego znaku towarowego produkuje te towary od wieków, co nadaje im wizerunek prestiżu, podczas gdy tak nie jest?
b) aby stwierdzić istnienie rzeczywistego wprowadzenia w błąd lub dostatecznie wysokiego prawdopodobieństwa wprowadzenia w błąd konsumenta, od czego zależy uznanie znaku towarowego za wprowadzający w błąd, znak towarowy musi stanowić wystarczająco konkretne określenie potencjalnych właściwości towarów i usług, dla których został zarejestrowany, tak aby u docelowego konsumenta wywołać przekonanie, że towary i usługi posiadają pewne właściwości, których w rzeczywistości nie posiadają?