Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania w związku z wyborem członków Rady Audytowej, o której mowa w rozporządzeniu 2024/792 i decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2024/1697

Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania w związku z wyborem członków Rady Audytowej, o której mowa w rozporządzeniu 2024/792 i decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2024/1697
(C/2024/5143)

I. Rada Audytowa

Rada Audytowa, ustanowiona decyzją wykonawcza Komisji (UE) 2024/1697 1  na podstawie art. 36 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/792 2 , wspiera Komisję w ocenie skuteczności ukraińskich systemów zarządzania i kontroli w odniesieniu do środków finansowych udostępnionych w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy. Rada Audytowa sygnalizuje wszelkie problemy systemowe lub potencjalne słabości tych systemów.

Rada Audytowa przyjmuje zalecenia dla Ukrainy we wszystkich przypadkach, w których - zdaniem Rady Audytowej - właściwe organy ukraińskie nie poczyniły niezbędnych kroków w celu zapobieżenia nadużyciom finansowym, korupcji, konfliktowi interesów i nieprawidłowościom, które wpłynęły lub co do których istnieje poważne ryzyko, że wpłyną na należyte zarządzanie finansami w odniesieniu do wydatków finansowanych w ramach Instrumentu, a także w celu wykrywania i eliminowania tych zjawisk, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie i ich ścigania.

Rada Audytowa przedkłada Komisji sprawozdania, w tym wydane przez nią zalecenia dla Ukrainy, z częstotliwością co najmniej jednego sprawozdania co trzy miesiące na podstawie programu prac przedłożonego Komisji do wiadomości w terminie trzech miesięcy od daty rozpoczęcia działalności przez Radę.

Rada Audytowa składa się z trzech członków i ma siedzibę w Brukseli. Komisja zapewnia członkom Rady Audytowej odpowiednie wsparcie logistyczne, w szczególności przestrzeń biurową i wsparcie informatyczne. Radę Audytową wspomaga sekretariat z siedzibą w Kijowie, który będzie otrzymywał instrukcje od przewodniczącego Rady Audytowej. który z kolei jest wyznaczany przez dyrektora generalnego DG NEAR.

II. Członkowie Rady Audytowej

Rada Audytowa składa się z trzech członków i ma siedzibę w Brukseli. Członkowie Rady Audytowej są powołani w charakterze specjalnych doradców w rozumieniu art. 5 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej na kadencję, która potrwa do 30 czerwca 2028 r.

Orientacyjna liczba dni roboczych w roku, wymaganych do wykonania zadań opisanych poniżej, jest następująca:

- trzydzieści (30) dni roboczych na uczestnictwo w posiedzeniach w Brukseli,

- trzydzieści (30) dni roboczych na przeprowadzenie prac przygotowawczych, które mogą być realizowane zdalnie,

- trzydzieści (30) dni roboczych na odbycie wizyt w Kijowie.

Dyrektor Generalny DG NEAR wyznacza jednego z członków na przewodniczącego Rady Audytowej i jednego na wiceprzewodniczącego. Zadania przewodniczącego wymieniono poniżej, natomiast zadania pozostałych członków Rady Audytowej będą uzależnione od obowiązków przewodniczącego. Jeżeli przewodniczący nie może wykonywać swoich obowiązków, są one wykonywane przez wiceprzewodniczącego.

Przewodniczący:

- zwołuje posiedzenia Rady Audytowej i im przewodniczy oraz organizuje prace Rady;

- z pomocą sekretariatu Rady Audytowej organizuje każdego roku co najmniej sześć posiedzeń Rady w Brukseli; w uzasadnionych przypadkach posiedzenia mogą się odbywać w innych miejscach lub online;

- zapewnia, każdego roku i o ile pozwalają na to okoliczności, co najmniej sześć wizyt Rady Audytowej w Kijowie;

- przekazuje każdemu z członków Rady Audytowej i kierownikowi Sekretariatu uprawnienia do podpisywania dokumentów w imieniu Rady Audytowej;

- jest odpowiedzialny za opracowanie, w terminie sześciu miesięcy od rozpoczęcia działalności przez Radę Audytową, regulaminu wewnętrznego Rady, który będzie regulował sposób organizacji jej pracy;

- gwarantuje, aby posiedzenia Rady Audytowej służyły omawianiu ustaleń Sekretariatu, dostarczaniu wskazówek dotyczących prac Sekretariatu oraz składaniu sprawozdań Komisji;

- gwarantuje, aby Rada Audytowa składała Komisji sprawozdania co najmniej raz na trzy miesiące i niezwłocznie przekazywała Komisji wszelkie informacje, o których powzięła wiedzę w związku z wszelkimi stwierdzonymi przypadkami niewłaściwego zarządzania wydatkami w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy lub o poważnych obawach, że takie niewłaściwe zarządzanie miało miejsce;

- za pośrednictwem kierownika sekretariatu zapewnia wytyczne dotyczące pracy Sekretariatu Rady Audytowej.

III. Kryteria kwalifikowalności

Członkowie Rady są wybierani spośród byłych wysokich rangą urzędników publicznych, takich jak byli członkowie Trybunału Obrachunkowego, Trybunału Sprawiedliwości lub byli urzędnicy, którzy mieli co najmniej rangę dyrektora w instytucji Unii, lub byli urzędnicy publiczni wysokiego szczebla w instytucjach państw członkowskich, posiadający obszerne doświadczenie w dziedzinie audytu, kontroli finansowej, zamówień publicznych, zwalczania nadużyć finansowych lub korupcji.

Ponadto kandydaci muszą spełniać następujące kryteria formalne przed upływem terminu zgłaszania kandydatur:

- Obywatelstwo: posiadać obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej;

- Dyplom ukończenia studiów wyższych:

- posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów

- lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).

- Doświadczenie zawodowe: posiadać co najmniej 15-letnie doświadczenie na wysokim szczeblu zgromadzone po nabyciu kwalifikacji, o których mowa powyżej, z czego 10-letnie doświadczenie w odpowiednich dziedzinach: audytu, kontroli finansowej, zamówień publicznych, zwalczania nadużyć finansowych lub korupcji.

- Znajomość języków: musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej oraz znać na odpowiednim poziomie przynajmniej jeden inny język urzędowy UE.

- Niezależność i konflikt interesów: osoba kandydująca jest niezależna w wykonywaniu swoich obowiązków. Nie może ona znajdować się w sytuacji konfliktu interesów między obowiązkami, które pełni jako przewodniczący Rady Audytowej, a innymi oficjalnymi obowiązkami.

IV. Kryteria wyboru

Członkowie Rady zostaną wybrani na podstawie:

- ich cech osobistych i zawodowych, oraz

- ich obszernego doświadczenia w odpowiednich dziedzinach (audyt, kontrola finansowa, zamówienia publiczne, zwalczanie nadużyć finansowych lub korupcji) oraz udokumentowanych kompetencji.

Kryteria podstawowe:

- rozległe doświadczenie w zakresie audytów, w tym audytów systemów, a także w zakresie kontroli finansowej, zamówień publicznych, zwalczania nadużyć finansowych lub korupcji,

- duże zdolności koncepcyjne i analityczne,

- doskonałe umiejętności w zakresie komunikacji ustnej i pisemnej,

- solidna znajomość języka angielskiego pozwalająca na efektywną i skuteczną komunikację z podmiotami wewnętrznymi i zewnętrznymi.

Kryteria pożądane:

- dogłębna znajomość rozporządzenia finansowego UE,

- znajomość strategii Komisji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych,

- doświadczenie w postępowaniu z przypadkami nadużyć finansowych i nieprawidłowości na szczeblu unijnym lub krajowym,

- doświadczenie zawodowe w zakresie prezentacji wyników przeprowadzonych analiz podczas konferencji, seminariów i warsztatów.

V. Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Członkowie Rady Audytu nie zwracają się o instrukcje do rządu Ukrainy ani żadnej innej instytucji, organu, urzędu lub agencji ani nie przyjmują od nich instrukcji. Członkowie Rady Audytu będą zobowiązani do przedłożenia:

- oświadczenia, w którym zobowiążą się działać w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym,

- oświadczenia zawierającego wykaz wszystkich innych realizowanych działań,

- oświadczenia odnośnie do wszelkich interesów, które można by uznać za mające niekorzystny wpływ na ich niezależność. W swoim zgłoszeniu kandydaci muszą potwierdzić gotowość do złożenia takich oświadczeń. Członkowie Rady Audytowej przeszli postępowanie sprawdzające lub, jeżeli nie zostali jeszcze zweryfikowani, są gotowi poddać się postępowaniu sprawdzającemu w państwie członkowskim, którego są obywatelami.

VI. Warunki powołania

Członkowie Rady oraz trzej zastępcy członków Rady zostaną powołani w drodze procedury naboru.

Po przeanalizowaniu wszystkich zgłoszeń na rozmowę kwalifikacyjną zostaną zaproszeni kandydaci o najwyższych kwalifikacjach, których profil zostanie uznany za najodpowiedniejszy.

Dokonując wyboru, Komisja dopilnuje, aby wybrane osoby dysponowały profilami zawodowymi, które wzajemnie się uzupełniają.

Przewodniczący i wiceprzewodniczący zostaną wyznaczeni w oparciu o ich doświadczenie zawodowe i umiejętności zarządcze.

VII. Polityka równych szans

Instytucje Unii Europejskiej stosują politykę równych szans i przyjmują zgłoszenia kandydatów niezależnie od płci, rasy, koloru skóry, pochodzenia etnicznego lub społecznego, cech genetycznych, języka lub wyznania, przekonań politycznych lub wszelkich innych opinii, przynależności do mniejszości narodowej, majątku, urodzenia, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej.

VIII. Warunki zatrudnienia

Członkowie Rady Audytowej są powołani w charakterze specjalnych doradców w rozumieniu art. 5 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej na kadencję, która potrwa do 30 czerwca 2028 r. Ich umowy o pracę w charakterze specjalnych doradców, zawarte na okres dwóch lat, będą przedłużane do końca ich kadencji.

Członkowie Rady Audytowej otrzymują wynagrodzenie za każdy dzień pracy. Wynagrodzenie będzie obliczane na podstawie wynagrodzenia podstawowego urzędnika Unii Europejskiej w grupie zaszeregowania AD 14 stopień 1; od wynagrodzenia będzie odprowadzany podatek na rzecz Unii Europejskiej.

Siedziba Rady Audytowej znajduje się w Brukseli (Belgia). Członkowie Rady będą uprawnieni do zwrotu kosztów podróży służbowych na warunkach określonych w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej oraz w przepisach wykonawczych przyjętych przez Komisję.

IX. Jak wysłać zgłoszenie?

Zgłoszenie można złożyć za pośrednictwem: https://ec.europa.eu/dgs/personnel_administration/open_applications/.

W celu uproszczenia procedury wszelka wymiana informacji z kandydatami dotycząca procedury naboru będzie odbywać się w języku angielskim. Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o przesłanie emaila na adres NEAR-UFABS@ec.europa.eu.

X. Termin

Termin nadsyłania wniosków upływa 9 września 2024 r.

Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów na wymienione stanowisko wyłącznie w drodze odpowiedniego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

XI. Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

1 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2024/1697 z dnia 12 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia Rady Audytowej Instrumentu na rzecz Ukrainy (Dz.U. L, 2024/1697, 17.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/1697/oj).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy (Dz.U. L, 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5143

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania w związku z wyborem członków Rady Audytowej, o której mowa w rozporządzeniu 2024/792 i decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2024/1697
Data aktu: 13/08/2024
Data ogłoszenia: 13/08/2024