Sprawa C-361/24, Grecniaka: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof (Austria) w dniu 17 maja 2024 r. - RX/FZ i VT

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof (Austria) w dniu 17 maja 2024 r. - RX/FZ i VT

(Sprawa C-361/24, Grecniaka 1 )

(C/2024/5077)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 26 sierpnia 2024 r.)

Sąd odsyłający

Oberster Gerichtshof

Strony w postępowaniu głównym

Strona wnosząca skargę rewizyjną: RX

Druga strona w postępowaniu rewizyjnym: FZ, VT

Pytania prejudycjalne

1. Czy art. 12 rozporządzenia Rady (WE) nr 4/2009 2  (zwanego dalej "rozporządzeniem 4/2009") należy interpretować w ten sposób, że dwie sprawy zawisły "między tymi samymi stronami", jeżeli w jednej z tych spraw małoletni dochodzą swoich roszczeń wobec ojca z tytułu bieżących alimentów, a w drugiej sprawie ojciec dodatkowo do rozwiązania jego małżeństwa z matką małoletnich żąda ustalenia jego zobowiązań alimentacyjnych wobec małoletnich, mimo że małoletni nie są powodami, ani pozwanymi w postępowaniu rozwodowym?

2. a) Czy art. 12 rozporządzenia 4/2009 należy interpretować w ten sposób, że sprawy toczą się "o to samo roszczenie", jeżeli w jednej z tych spraw małoletni dochodzą swoich roszczeń o bieżące alimenty ze skutkiem natychmiastowym, a w drugiej sprawie ojciec, oprócz rozwiązania małżeństwa z matką, żąda również ustalenia jego zobowiązań alimentacyjnych na rzecz małoletnich jako skutku rozwodu, a więc w odniesieniu do okresu przyszłego, którego początek nie jest jeszcze możliwy do przewidzenia?

2. b) Czy dla tej oceny ma znaczenie to, czy bieżące alimenty, których żądają małoletni, są formalnie ograniczone terminem do zakończenia postępowania rozwodowego?

2. c) Czy odpowiedź na oba pytania przedstawione w pkt 2.a) i 2.b) będzie inna, jeżeli małoletni żądają bieżących alimentów w formie tymczasowego zarządzenia?

2. d) Czy ma znaczenie, czy nakładanie się okresów jest wykluczone już po złożeniu wniosku lub praktycznie mało prawdopodobne, ponieważ prawo do alimentów przyznane tymczasowo w Austrii jest ograniczone terminem do zakończenia austriackiego (głównego) postępowania alimentacyjnego zawieszonego do wydania rozstrzygnięcia w przedmiocie jurysdykcji w polskim postępowaniu rozwodowym?

3. Czy art. 14 rozporządzenia 4/2009 należy interpretować w ten sposób, że w przypadku zawisłości sprawy głównej, wnioskodawca może wszcząć tymczasowe postępowanie zabezpieczające zgodnie z art. 14 przed wszystkimi sądami, o których mowa w art. 3 i nast. rozporządzenia 4/2009, mimo że sądy te nie są dla niego dostępne w odniesieniu do (kolejnej) sprawy głównej z uwagi na dokonane już wszczęcie postępowania głównego i wynikającą z tego tytułu zawisłość sprawy w rozumieniu art. 12?

4. W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie trzecie: Czy art. 14 rozporządzenia 4/2009 należy interpretować w ten sposób, że wnioskodawca może wszcząć także tymczasowe postępowanie zabezpieczające na podstawie art. 14 również przed sądem, przed którym już wszczęto postępowanie główne, ale który zawiesił obecnie swoje postępowanie ze względu na wcześniejsze wszczęcie postępowania głównego i wynikającą z tego tytułu zawisłość sprawy w rozumieniu art. 12?

5. W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie trzecie: Czy art. 14 rozporządzenia 4/2009 należy interpretować w ten sposób, że można żądać udzielenia środków tymczasowych, w tym tymczasowych środków zabezpieczających, przed sądem mającym jurysdykcję na podstawie przepisów krajowych tylko w przypadku, gdy istnieje rzeczywisty związek pomiędzy żądanym środkiem a mającą charakter terytorialny jurysdykcją w rozumieniu orzecznictwa C-391/95, van Uden i C-125/79, Denilauler/S.N.C. Couchet Frères?

Jeżeli tak, czy oprócz rokującej skuteczność egzekucji w tym państwie członkowskim można brać pod uwagę również inne kryteria rzeczywistego związku (w niniejszej sprawie w szczególności miejsce zamieszkania małoletnich występujących z wnioskiem; toczenie się postępowania głównego z wniosku małoletnich, które zostało zawieszone; miejsce zamieszkania dłużnika alimentacyjnego w przypadku wszczęcia postępowania głównego z wniosku małoletnich, które zostało zawieszone)?

6. W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie trzecie: Czy art. 5 rozporządzenia 4/2009 należy interpretować w ten sposób, że wdanie się przez ojca w spór dotyczący tymczasowych alimentów na rzecz małżonka skutkuje również wdaniem się w spór dotyczący tymczasowych alimentów na rzecz dziecka, jeżeli wszystkie roszczenia alimentacyjne wiążą się z opuszczeniem rodziny przez ojca/męża i są przedmiotem tego samego postępowania rozwodowego skutkującego zawisłością sprawy, jednakże udzielenia środków zabezpieczających w zakresie alimentacji należy dochodzić zgodnie z prawem krajowym w różnych rodzajach postępowań?

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 4/2009 z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń oraz współpracy w zakresie zobowiązań alimentacyjnych (Dz.U. 2009, L 7, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5077

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-361/24, Grecniaka: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof (Austria) w dniu 17 maja 2024 r. - RX/FZ i VT
Data aktu: 26/08/2024
Data ogłoszenia: 26/08/2024