Sprawa C-361/24, Grecniaka: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof (Austria) w dniu 17 maja 2024 r. - RX/FZ i VT

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof (Austria) w dniu 17 maja 2024 r. - RX/FZ i VT

(Sprawa C-361/24, Grecniaka 1 )

(C/2024/5077)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 26 sierpnia 2024 r.)

Sąd odsyłający

Oberster Gerichtshof

Strony w postępowaniu głównym

Strona wnosząca skargę rewizyjną: RX

Druga strona w postępowaniu rewizyjnym: FZ, VT

Pytania prejudycjalne

1. Czy art. 12 rozporządzenia Rady (WE) nr 4/2009 2  (zwanego dalej "rozporządzeniem 4/2009") należy interpretować w ten sposób, że dwie sprawy zawisły "między tymi samymi stronami", jeżeli w jednej z tych spraw małoletni dochodzą swoich roszczeń wobec ojca z tytułu bieżących alimentów, a w drugiej sprawie ojciec dodatkowo do rozwiązania jego małżeństwa z matką małoletnich żąda ustalenia jego zobowiązań alimentacyjnych wobec małoletnich, mimo że małoletni nie są powodami, ani pozwanymi w postępowaniu rozwodowym?

2. a) Czy art. 12 rozporządzenia 4/2009 należy interpretować w ten sposób, że sprawy toczą się "o to samo roszczenie", jeżeli w jednej z tych spraw małoletni dochodzą swoich roszczeń o bieżące alimenty ze skutkiem natychmiastowym, a w drugiej sprawie ojciec, oprócz rozwiązania małżeństwa z matką, żąda również ustalenia jego zobowiązań alimentacyjnych na rzecz małoletnich jako skutku rozwodu, a więc w odniesieniu do okresu przyszłego, którego początek nie jest jeszcze możliwy do przewidzenia?

2. b) Czy dla tej oceny ma znaczenie to, czy bieżące alimenty, których żądają małoletni, są formalnie ograniczone terminem do zakończenia postępowania rozwodowego?

2. c) Czy odpowiedź na oba pytania przedstawione w pkt 2.a) i 2.b) będzie inna, jeżeli małoletni żądają bieżących alimentów w formie tymczasowego zarządzenia?

2. d) Czy ma znaczenie, czy nakładanie się okresów jest wykluczone już po złożeniu wniosku lub praktycznie mało prawdopodobne, ponieważ prawo do alimentów przyznane tymczasowo w Austrii jest ograniczone terminem do zakończenia austriackiego (głównego) postępowania alimentacyjnego zawieszonego do wydania rozstrzygnięcia w przedmiocie jurysdykcji w polskim postępowaniu rozwodowym?

3. Czy art. 14 rozporządzenia 4/2009 należy interpretować w ten sposób, że w przypadku zawisłości sprawy głównej, wnioskodawca może wszcząć tymczasowe postępowanie zabezpieczające zgodnie z art. 14 przed wszystkimi sądami, o których mowa w art. 3 i nast. rozporządzenia 4/2009, mimo że sądy te nie są dla niego dostępne w odniesieniu do (kolejnej) sprawy głównej z uwagi na dokonane już wszczęcie postępowania głównego i wynikającą z tego tytułu zawisłość sprawy w rozumieniu art. 12?

4. W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie trzecie: Czy art. 14 rozporządzenia 4/2009 należy interpretować w ten sposób, że wnioskodawca może wszcząć także tymczasowe postępowanie zabezpieczające na podstawie art. 14 również przed sądem, przed którym już wszczęto postępowanie główne, ale który zawiesił obecnie swoje postępowanie ze względu na wcześniejsze wszczęcie postępowania głównego i wynikającą z tego tytułu zawisłość sprawy w rozumieniu art. 12?

5. W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie trzecie: Czy art. 14 rozporządzenia 4/2009 należy interpretować w ten sposób, że można żądać udzielenia środków tymczasowych, w tym tymczasowych środków zabezpieczających, przed sądem mającym jurysdykcję na podstawie przepisów krajowych tylko w przypadku, gdy istnieje rzeczywisty związek pomiędzy żądanym środkiem a mającą charakter terytorialny jurysdykcją w rozumieniu orzecznictwa C-391/95, van Uden i C-125/79, Denilauler/S.N.C. Couchet Frères?

Jeżeli tak, czy oprócz rokującej skuteczność egzekucji w tym państwie członkowskim można brać pod uwagę również inne kryteria rzeczywistego związku (w niniejszej sprawie w szczególności miejsce zamieszkania małoletnich występujących z wnioskiem; toczenie się postępowania głównego z wniosku małoletnich, które zostało zawieszone; miejsce zamieszkania dłużnika alimentacyjnego w przypadku wszczęcia postępowania głównego z wniosku małoletnich, które zostało zawieszone)?

6. W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie trzecie: Czy art. 5 rozporządzenia 4/2009 należy interpretować w ten sposób, że wdanie się przez ojca w spór dotyczący tymczasowych alimentów na rzecz małżonka skutkuje również wdaniem się w spór dotyczący tymczasowych alimentów na rzecz dziecka, jeżeli wszystkie roszczenia alimentacyjne wiążą się z opuszczeniem rodziny przez ojca/męża i są przedmiotem tego samego postępowania rozwodowego skutkującego zawisłością sprawy, jednakże udzielenia środków zabezpieczających w zakresie alimentacji należy dochodzić zgodnie z prawem krajowym w różnych rodzajach postępowań?

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 4/2009 z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń oraz współpracy w zakresie zobowiązań alimentacyjnych (Dz.U. 2009, L 7, s. 1).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024