(Sprawa C-41/23 1 , Peigli 2 )(Odesłanie prejudycjalne - Polityka społeczna - Porozumienie ramowe w sprawie pracy na czas określony zawarte przez UNICE, CEEP oraz ETUC - Klauzule 2 i 4 - Zasada niedyskryminacji - Równość traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy - Sędziowie honorowi i sędziowie sądów powszechnych - Klauzula 5 - Sankcje za nadużywanie umów o pracę na czas określony - Dyrektywa 2003/88/WE - Artykuł 7 - Coroczny płatny urlop)
(C/2024/4831)
Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 12 sierpnia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Consiglio di Stato
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: AV, BT, CV, DW
Druga strona postępowania: Ministero della Giustizia
Sentencja
1) Artykuł 7 dyrektywy 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy oraz klauzulę 4 porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony, zawartego w dniu 18 marca 1999 r., ujętego w załączniku do dyrektywy Rady 99/70/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. dotyczącej Porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony, zawartego przez Europejską Unię Konfederacji Przemysłowych i Pracodawców (UNICE), Europejskie Centrum Przedsiębiorstw Publicznych (CEEP) oraz Europejską Konfederację Związków Zawodowych (ETUC)
należy interpretować w ten sposób, że:
stoją one na przeszkodzie uregulowaniom krajowym, które w odróżnieniu od tego, co przewidują dla sędziów sądów powszechnych, nie przewidują w odniesieniu do znajdujących się w porównywalnej sytuacji sędziów honorowych prawa do otrzymania ekwiwalentu pieniężnego za okres urlopu wiążący się z zawieszeniem ich działalności orzeczniczej, a także prawa do korzystania z systemu zabezpieczenia społecznego i obowiązkowego ubezpieczenia od wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
2) Klauzulę 5 pkt 1 porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony, zawartego w dniu 18 marca 1999 r., ujętego w załączniku do dyrektywy 99/70,
należy interpretować w ten sposób, że:
stoi ona na przeszkodzie uregulowaniom krajowym, na mocy których stosunek pracy sędziów honorowych może być kolejno odnawiany, bez ustanowienia skutecznych i odstraszających sankcji w celu ograniczenia nadużywania tych odnowień lub przekształcenia stosunku pracy tych sędziów w stosunek pracy na czas nieokreślony.