(C/2024/4312)Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 15 lipca 2024 r.)
Sąd odsyłający
Oberlandesgericht Wien
Strony w postępowaniu głównym
Wnioskodawca: Bundeswettbewerbsbehörde
Druga strona postępowania: M. GmbH
Pytania prejudycjalne
1. a. Czy art. 6 ust. 1 lit. e) dyrektywy (UE) 2019/633 1 należy interpretować w ten sposób, że przepis ten w przypadku, gdy nabywca na podstawie jednolicie umotywowanej decyzji wbrew art. 3 ust. 1 d) wspomnianej dyrektywy wzywa do zapłaty w tym samym dniu oddzielnie różnych dostawców, którzy podlegają ochronie na podstawie art. 1 tej dyrektywy, sto i na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, zgodnie z którym te wezwania do zapłaty są oceniane w całości jako jedno jednolite naruszenie (jedność czynu) z możliwością wyłącznie jednokrotnego nałożenia sankcji?
1. b. Czy dla udzielenia odpowiedzi na pytanie 1.a. w świetle wymogu zawartego w art. 6 ust. 1 zdanie ostatnie dyrektywy (UE) 2019/633, zgodnie z którym sankcja musi być skuteczna, proporcjonalna i odstraszająca oraz uwzględniać charakter, czas trwania, powtarzanie się i wagę naruszenia, ma znaczenie okoliczność, że zgodnie z krajowym austriackim przepisem ustanawiającym sankcję (§ 6 ust. 2 FBWG 2 ) można wymierzyć grzywnę z tego tytułu w kwocie nieprzekraczającej (tylko) 500 000 EUR?
2. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1.a.:
Czy art. 6 ust. 1 lit. e) dyrektywy (UE) 2019/633 należy interpretować w ten sposób, że każde wezwanie do zapłaty skierowane do poszczególnych dostawców - jeżeli narusza zakaz zawarty w art. 3 ust. 1 lit. d) dyrektywy (UE) 2019/633 - należy oceniać jako podlegającą sankcji odrębną praktykę handlową, z tytułu której należy orzec oddzielną sankcję (grzywnę) zgodnie z zasadą kumulacji, a zatem należy nałożyć wiele grzywien, biorąc pod uwagę okoliczność, że krajowy austriacki przepis ustanawiający sankcję (§ 6 ust. 2 FBWG) przewiduje wymierzenie grzywny nieprzekraczającej 500 000 EUR?
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/633 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych (Dz.U. 2019, L 111, s. 59).
2 Bundesgesetz zur Verbesserung der Nahversorgung und der Wettbewerbsbedingungen (Ustawa federalna o poprawie lokalnych dostaw i warunków konkurencji (Ustawa o warunkach uczciwej konkurencji, BGBl. nr 392/1977]. w ostatniej zmienionej wersji (Ustawa federalna zmieniająca ustawę federalną o poprawie lokalnych warunków dostaw i konkurencji, BGBl nr I 239/2021).