Stosunki między UE a USAZalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2023 r. dla Rady, Komisji oraz Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa w sprawie stosunków między UE a USA (2023/2126(INI))
(C/2024/4187)
(Dz.U.UE C z dnia 2 sierpnia 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z 2 grudnia 2020 r. zatytułowany "Nowa agenda UE-USA na rzecz globalnych zmian" (JOIN(2020)0022),
- uwzględniając konkluzje Rady w sprawie stosunków UE-USA z 7 grudnia 2020 r.,
- uwzględniając wspólne oświadczenie przewodniczącej Ursuli von der Leyen i prezydenta Joe Bidena z 10 marca 2023 r.,
- uwzględniając wspólne oświadczenie Transatlantyckiego Dialogu Legislatorów z 17 czerwca 2023 r.,
- uwzględniając szczyt NATO, który odbył się 11-12 lipca 2023 r. w Wilnie,
- uwzględniając sprawozdanie z oceny końcowej grupy zadaniowej UE-NATO ds. odporności infrastruktury krytycznej z 29 czerwca 2023 r.,
- uwzględniając wspólne amerykańsko-unijne oświadczenie Rady UE-USA ds. Handlu i Technologii z 31 maja 2023 r.,
- uwzględniając zalecenie Komisji z 14 czerwca 2023 r. dotyczące decyzji Rady upoważniającej do podjęcia rokowań w sprawie umowy ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie wzmocnienia międzynarodowych łańcuchów dostaw minerałów krytycznych (COM(2023)0327),
- uwzględniając 9. wspólne oświadczenie Rady ds. Energii UE-USA z 7 lutego 2022 r. oraz 10. wspólne oświadczenie Rady ds. Energii UE-USA z 4 kwietnia 2023 r.,
- uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1724 i (UE) 2019/1020 (COM(2023)0160),
- uwzględniając wspólne oświadczenie Komisji Europejskiej i Stanów Zjednoczonych w sprawie europejskiego bezpieczeństwa energetycznego z 25 marca 2022 r.,
- uwzględniając piąte posiedzenie wysokiego szczebla w ramach dialogu UE-USA na temat Chin oraz czwarte posiedzenie w ramach konsultacji wysokiego szczebla UE-USA na temat Indo-Pacyfiku, które to posiedzenia odbyły się 22 czerwca 2023 r.,
- uwzględniając trzecią wspólną deklarację UE-NATO podpisaną 10 stycznia 2023 r.,
- uwzględniając porozumienie administracyjne między Europejską Agencją Obrony a Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych Ameryki podpisane 26 kwietnia 2023 r.,
- uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2021/750 z dnia 6 maja 2021 r. w sprawie udziału Stanów Zjednoczonych Ameryki w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" 1 ,
- uwzględniając wspólny komunikat w sprawie strategii kosmicznej UE na rzecz bezpieczeństwa i obrony z 10 marca 2023 r.,
- uwzględniając koncepcję strategiczną NATO, którą przyjęto na szczycie w Madrycie 29 czerwca 2022 r.,
- uwzględniając Strategiczny kompas UE na rzecz bezpieczeństwa i obrony przyjęty w marcu 2022 r.,
- uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 20 czerwca 2023 r. pt. "Europejska strategia bezpieczeństwa gospodarczego" (JOIN(2023)0020),
- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie stosunków transatlantyckich, w szczególności rezolucję z 26 marca 2009 r. w sprawie stanu stosunków transatlantyckich po wyborach prezydenckich w USA 2 , rezolucję z 13 czerwca 2013 r. na temat roli UE w promowaniu szerszego partnerstwa transatlantyckiego 3 , rezolucję z 12 września 2018 r. w sprawie stosunków między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi 4 oraz rezolucję z 6 października 2021 r. w sprawie przyszłości stosunków między UE a Stanami Zjednoczonymi 5 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 18 stycznia 2023 r. w sprawie realizacji wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa - sprawozdanie roczne za 2022 r. 6 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 18 stycznia 2023 r. w sprawie realizacji wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony - sprawozdanie roczne za 2022 r. 7 ,
- uwzględniając art. 118 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0372/2023),
A. mając na uwadze, że Stany Zjednoczone są najważniejszym sojusznikiem Unii Europejskiej; mając na uwadze, że podstawą partnerstwa transatlantyckiego są silne więzi polityczne, kulturalne, gospodarcze i historyczne oraz wspólne wartości, takie jak wolność, demokracja, promowanie pokoju i stabilności, ludzka godność oraz praworządność, a także wspólne cele, takie jak dobrobyt, otwarte i zintegrowane gospodarki, postęp społeczny, integracja, trwały rozwój oraz pokojowe rozwiązywanie konfliktów; mając na uwadze, że silna i dynamiczna współpraca transatlantycka oparta na zasadach partnerskiego przywództwa i odpowiedzialności jest niezbędna w dzisiejszym zmiennym i nieprzewidywalnym kontekście geopolitycznym, abyśmy mogli przetrwać liczne kryzysy, w tym wojny, trudną odbudowę gospodarczą po pandemii, zmianę klimatu, wyzwania związane z migracją i ochroną infrastruktury krytycznej, coraz mniejszą dostępność surowców, która ogólnie negatywnie wpływa na globalne łańcuchy dostaw, a także abyśmy mogli bronić demokracji przed rosnącym autorytaryzmem na całym świecie;
B. mając na uwadze, że wielostronny porządek oparty na zasadach nabiera nowego kształtu, a niektóre z dawnych sojuszy zaczynają wyłaniać się ponownie, co wymaga intensywniejszej dyplomacji publicznej po obu stronach Atlantyku;
C. mając na uwadze, że partnerstwo transatlantyckie i ścisła współpraca w sprawach zagranicznych i kwestiach bezpieczeństwa mają zasadnicze znaczenie dla obrony i umacniania zasad prawa międzynarodowego, porządku międzynarodowego opartego na zasadach i współpracy wielostronnej w obliczu licznych zagrożeń i kryzysów po obu stronach Atlantyku, w szczególności rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie i rosnącego wielowymiarowego zagrożenia stwarzanego przez bardziej pewne siebie Chiny, a także dla stawiania czoła wspólnym globalnym wyzwaniom, takim jak zapewnienie stabilności gospodarczej i wzrostu gospodarczego, walka ze zmianą klimatu, promowanie transformacji cyfrowej, ochrona zdrowia na świecie oraz walka z terroryzmem, przestępczością zorganizowaną i handlem narkotykami;
D. mając na uwadze, że Rada UE-USA ds. Handlu i Technologii stała się kluczowym narzędziem rozwoju dialogu transatlantyckiego, gdyż stanowi platformę wysokiego szczebla, która umożliwia koordynację podejścia do kluczowych kwestii związanych ze światowym handlem, gospodarką i technologią, a także walkę z dezinformacją i wsparcie dla Ukrainy;
E. mając na uwadze, że Stany Zjednoczone, które udzielają Ukrainie ponadpartyjnego poparcia, powinny nadal wykazywać się prawdziwą solidarnością z tym państwem oraz ściśle współpracować z Unią, ponieważ wspólnie działamy, by chronić pokój, bezpieczeństwo i demokrację na kontynencie europejskim oraz zasady prawa międzynarodowego, międzynarodowego porządku opartego na zasadach i Karty Narodów Zjednoczonych; mając na uwadze, że mamy nadzieję, iż mimo wewnętrznych podziałów politycznych USA nadal będzie znacząco wspierać Ukrainę;
F. mając na uwadze, że przy dalszej współpracy transatlantyckiej w obszarach, które są przedmiotem wspólnego zainteresowania, UE powinna również zwiększać swoją strategiczną suwerenność i w razie potrzeby autonomię w stosunkach politycznych, dotyczących obronności, gospodarczych i handlowych;
G. mając na uwadze, że w nadchodzących miesiącach stawianie czoła brutalności rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie oraz pomaganie jej tę wojnę wygrać będzie jeszcze bardziej istotne oraz musi pozostać wspólnym zobowiązaniem transatlantyckim niezależnie od rozwoju sytuacji politycznej; mając na uwadze, że jako UE i USA - wraz z NATO oraz naszymi partnerami o podobnych poglądach z całego świata - będziemy nieustannie wspierać Ukrainę oraz reagować na jej potrzeby w zakresie pomocy humanitarnej, wsparcia wojskowego oraz odbudowy gospodarczej i społecznej, a także dążyć do ukarania Rosji za zbrodnie wojenne i zbrodnię agresji; mając na uwadze, że należy dołożyć wszelkich starań, aby wykorzystywać akt na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez wspólne zamówienia (EDIRPA), ustawę o wspieraniu produkcji amunicji oraz Europejski Instrument na rzecz Pokoju, aby zapewniać utrzymanie dostaw zapewniających wsparcie Ukrainie;
H. mając na uwadze, że rosyjska inwazja na Ukrainę i możliwość rozprzestrzenienia się tej agresji poważnie zagrażają bezpieczeństwu we wschodnim sąsiedztwie i na Bałkanach Zachodnich;
I. mając na uwadze, że na szczycie UE-USA w Waszyngtonie 20 października 2023 r. potwierdzono zasady partnerstwa między USA i UE; mając na uwadze, że obie strony powinny nadal starać się osiągać konkretne rezultaty w naszych stosunkach;
J. mając na uwadze, że dialog transatlantycki i dyplomacja parlamentarna UE-USA są niezbędne, abyśmy mogli sprostać obecnym wielowymiarowym zagrożeniom i najpilniejszym wyzwaniom globalnym, takim jak zmiana klimatu, zagrożenie ze strony reżimów autorytarnych i totalitarnych na całym świecie, między innymi w Europie i Azji, rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie, niepokojąca sytuacja na Bliskim Wschodzie, walka z globalnymi sieciami przestępczymi, urzeczywistnienie równości płci i braku dyskryminacji oraz zapewnienie zrównoważonej modernizacji; mając na uwadze, że w dialogu UE-USA należy nieustannie budować stosunki dwustronne, aby konsolidować stosunki transatlantyckie, eliminować rosnące różnice między obszarami miejskimi i wiejskimi oraz dążyć do transformacji cyfrowej i ekologicznej jako środków zrównoważonej modernizacji;
K. mając na uwadze, że cenne mogą okazać się regularne konsultacje między Parlamentem Europejskim a Kongresem USA na temat wkładu w prace Rady UE-USA ds. Handlu i Technologii, ze szczególnym uwzględnieniem zbieżności polityki w sferze cyfrowej oraz sposobów wspierania wspólnych wysiłków na rzecz innowacji cyfrowych, regulacji i wspólnych norm;
L. mając na uwadze, że zacieśnienie parlamentarnego wymiaru współpracy między Kongresem USA, Parlamentem Europejskim i parlamentami państw członkowskich, szczególnie jeśli chodzi o sprawy zagraniczne, handel i technologię oraz regulacje dotyczące np. sztucznej inteligencji (AI) i innowacji, miałoby ogromny pozytywny wpływ na liczne kwestie, którymi się razem zajmujemy, i zwiększyłoby świadomość społeczną, legitymację demokratyczną, możliwości nadzoru oraz zdolność do osiągania naszych wspólnych celów;
M. mając na uwadze, że jedną z głównych sekcji Strategicznego kompasu, przyjętego w marcu 2022 r., poświęcono roli partnerstw oraz wezwano w niej do rozwoju odpowiednio dostosowanych partnerstw dwustronnych, w szczególności z USA i NATO;
N. mając na uwadze, że 22 czerwca 2023 r. odbyło się piąte posiedzenie wysokiego szczebla w ramach dialogu UE-USA na temat Chin oraz czwarte posiedzenie w ramach konsultacji wysokiego szczebla UE-USA na temat Indo-Pacyfiku; mając na uwadze, że dialog UE-USA pozostaje elementem istotnym dla zacieśniania współpracy przeciwko rosnącemu autorytaryzmowi na całym świecie i wymuszeniom gospodarczym, dla utrzymania pokoju i stabilności w Cieśninie Tajwańskiej oraz dla reagowania na poważne naruszenia praw człowieka przez Chiny;
O. mając na uwadze, że NATO pozostaje fundamentem wspólnej obrony swoich członków i gwarantem bezpieczeństwa transatlantyckiego;
P. mając na uwadze, że 23 i 24 marca 2023 r. Unia Europejska i Stany Zjednoczone przeprowadziły pierwsze wspólne ćwiczenia floty morskiej;
Q. mając na uwadze, że Ameryka Łacińska to region, który łączą z UE i USA liczne wartości, interesy, więzi historyczne, kulturalne i ludzkie oraz istotne powiązania gospodarcze;
R. mając na uwadze, że współpraca między UE a USA w Afryce ma znaczenie nie tylko dla bezpieczeństwa oraz zwalczania terroryzmu i przestępczości zorganizowanej, ale również dla innowacji, inwestycji, infrastruktury, energii, zdrowia i bezpieczeństwa żywnościowego;
S. mając na uwadze, że amerykańska inicjatywa na rzecz prewencji europejskiej pomaga zwiększać gotowość bojową europejskich sojuszników i zapobiegać rosyjskiej agresji;
T. mając na uwadze, że od 2015 r. USA zainwestowały ponad 35 miliardów USD w inicjatywę na rzecz prewencji europejskiej, wspierając rozmieszczanie oddziałów amerykańskich w Europie, a także wspomagając rozwój, zdolności i gotowość bojową w Europie;
U. mając na uwadze wzrost obecności gospodarczej i wojskowej Chin w krajach śródziemnomorskich i afrykańskich;
V. mając na uwadze zagrożenie terroryzmem wewnętrznym i zewnętrznym, głównie ze strony grup takich jak ISIS i grup z nią powiązanych, ale także Hezbollahu i Hamasu, które otrzymują wsparcie od Iranu i Rosji,
W. mając na uwadze, że nowe technologie, takie jak AI, zdolności kosmiczne i informatyka kwantowa stwarzają nowe możliwości dla ludzkości, ale również tworzą wyzwania w polityce obronnej i zagranicznej, które wymagają jednoznacznej strategii i konsensusu między państwami członkowskimi UE a USA,
1. zaleca Radzie, Komisji i wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa:
a) działania na rzecz jeszcze silniejszego, korzystnego dla obu stron partnerstwa w zakresie przywództwa i odpowiedzialności między UE i USA, aby bronić multilateralizmu i stawiać czoła globalnym wyzwaniom oraz nowym, niebezpiecznym realiom geopolitycznym, które wpływają na nasze wspólne wartości, interesy, bezpieczeństwo i dobrobyt oraz kształtują nasze społeczeństwa, społeczności i instytucje;
b) zdecydowane podkreślanie, w obliczu pogarszania się bezpieczeństwa na świecie, że bardziej niż kiedykolwiek potrzebna jest teraz transatlantycka jedność, aby reagować na wyzwania, przed którymi stoimy w związku z licznymi globalnymi kryzysami, od nielegalnej wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie przez nieustannie rosnące napięcia, a czasem przemoc, na Bliskim Wschodzie, aż po coraz bardziej pewne siebie Chiny, które częściej podważają europejskie wartości na całym świecie;
c) zacieśnianie w związku z tym więzi ze Stanami Zjednoczonymi oraz współpracy w ramach istniejących mechanizmów takich jak Rada UE-USA ds. Handlu i Technologii, a także zachęcenie Izby Reprezentantów do powołania stałej delegacji Kongresu ds. Transatlantyckiego Dialogu Legislatorów, zgodnie ze wspólnym oświadczeniem z 1999 r. w sprawie ustanowienia Transatlantyckiego Dialogu Legislatorów między Kongresem USA a Parlamentem Europejskim, co zwiększyłoby naszą zdolność do dialogu politycznego i współpracy;
d) działania na rzecz usprawnienia komponentu transatlantyckiej dyplomacji parlamentarnej poprzez wzmocnienie roli Transatlantyckiego Dialogu Legislatorów i dążenie do częstszej i bardziej regularnej wymiany informacji między komisjami spraw zagranicznych Kongresu i Parlamentu Europejskiego;
e) potwierdzenie naszej wspólnej transatlantyckiej przyjaźni z Ukrainą i Izraelem w oparciu o nasze wspólne, całkowite potępienie rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, haniebnych ataków terrorystycznych Hamasu na Izrael, nasze wspólne wysiłki na rzecz uwolnienia wszystkich zakładników porwanych przez Hamas oraz nasze wspólne poparcie dla prawa Izraela do obrony zgodnie z prawem humanitarnym i międzynarodowym, a także wyrażenie głębokiego smutku i pełnej solidarności z niewinnymi ofiarami po obu stronach;
f) pracę nad agendą transatlantycką, w której priorytetowo traktowano by wielostronną współpracę na rzecz bardziej sprawiedliwego i zdrowszego świata, walkę ze zmianą klimatu, promowanie pokojowego rozwiązywania konfliktów, kontrolę zbrojeń, rozbrojenie, walkę z rasizmem oraz reformę zarządzania gospodarczego, w centrum uwagi stawiając walkę z nierównościami i transformację ekologiczną oraz skupiając się na długotrwałej i przyjaznej dla środowiska transformacji gospodarki;
g) potwierdzenie, że strategiczne stosunki transatlantyckie i ich oparcie na naszych wspólnych wartościach nieustannie mają znaczenie dla odbudowy i ożywienia wielostronnego porządku międzynarodowego opartego na zasadach, w centrum którego znajdują się system ONZ i prawo międzynarodowe, dla globalnego umacniania demokracji i wartości demokratycznych, dla propagowania praw człowieka oraz dla kształtowania regulacji dotyczących przyszłości cyfrowej i technologicznej zgodnie ze wspólnymi wartościami i z zasadami zrównoważonego rozwoju gospodarczego i wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu i tworzeniu miejsc pracy na całym świecie;
h) zacieśnienie współpracy z partnerami o podobnych poglądach i innymi globalnymi partnerami w reformowaniu i wzmacnianiu wielostronnego ładu sprzyjającego włączeniu społecznemu, w tym z ONZ, Radą Bezpieczeństwa i Radą Praw Człowieka i jej agencjami, Światową Organizacją Zdrowia (WHO), Światową Organizacją Handlu, Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie oraz NATO;
i) wzmocnienie partnerstwa transatlantyckiego w walce o demokrację, podstawowe wolności, prawa człowieka, równość płci, praworządność, międzynarodowy porządek oparty na zasadach i multilateralizm, zwłaszcza w obliczu rosnącego autorytaryzmu na całym świecie; wywiązanie się z niedawnego zobowiązania do zwiększenia finansowania programu Erasmus+ i podwojenia wsparcia UE dla programu Fulbright-Schuman, a także do wspierania wymiany między amerykańskimi i europejskimi studentami i naukowcami;
j) zbadanie możliwości rozpoczęcia negocjacji w obszarach sektorowych, takich jak gospodarka i handel, gdyż UE i USA nie prowadzą negocjacji w sprawie niezbędnej kompleksowej umowy dotyczącej handlu, energetyki, inwestycji i zamówień publicznych;
k) wyrażenie ubolewania, że negocjacje w sprawie układu o stowarzyszeniu między Mercosurem a UE, który właściwie uzupełniałby umowę handlową między USA a UE, nie przyniosły jeszcze zadowalających rezultatów; działania na rzecz szybkiego zawarcia tej umowy;
l) pokazywanie - wspólnie z naszymi partnerami w USA, za pomocą konkretnych działań - że demokracja przynosi korzyści jednostkom i społeczeństwom na całym świecie i jest w stanie stawić czoła autokratycznej presji i wpływom oraz innym poważnym zagrożeniom dla naszych stabilnych systemów; dążenie do wzmocnienia struktur demokratycznych, które od dziesięcioleci gwarantują dobrobyt i stabilność po obu stronach Atlantyku i na całym świecie; opracowanie skutecznych rozwiązań globalnych problemów, które mają wpływ na nasze systemy polityczne, społeczne i gospodarcze;
m) poprawę rozliczalności i odporności naszych systemów demokratycznych, szczególnie w okresie poprzedzającym przyszłoroczne wybory po obu stronach Atlantyku, zwłaszcza w świetle niedawnych prób ingerencji w procesy wyborcze, a także wzmocnienie transatlantyckiego dialogu i transatlantyckiej współpracy w zakresie polityki wspierającej demokrację, prawa człowieka i praworządność oraz zwalczającej dezinformację i ingerencje obcych reżimów autorytarnych, w tym ingerencje wyborcze, dezinformację oraz wymuszenia ekonomiczne i polityczne, jak również w zakresie naszej zdolności do opowiadania się po stronie naszych wartości na całym świecie;
n) wspólne potępienie wszelkich form rasizmu, nienawiści i przemocy, a także wszelkiej dyskryminacji ze względu na płeć, rasę, klasę, kastę, religię, niepełnosprawność, wygląd lub wiek oraz podjęcie zdecydowanych kroków, aby rozwiązać problem rasizmu systemowego i utrwalonych nierówności;
o) pracę nad poprawą sytuacji w zakresie równości płci i praw kobiet, przy czym należy podkreślić, że konieczne są wzmożone wysiłki w sprawach takich jak równa reprezentacja na wszystkich szczeblach życia politycznego, społecznego i gospodarczego, równość wynagrodzeń, udział w rynku pracy oraz zdrowie i prawa seksualne i reprodukcyjne;
p) wspieranie strategicznej autonomii UE jako środka służącego nie tylko realizacji jej uzasadnionych interesów, lecz także wzmacnianiu więzi transatlantyckich i zwiększaniu wspólnych wpływów UE i USA w celu kształtowania przyszłych stosunków międzynarodowych wraz z partnerami o podobnych poglądach, między innymi z globalnego Południa;
q) zwrócenie uwagi na konkluzje ze szczytu UE-USA, który odbył się 20 października 2023 r., w sprawie poprawy pozycji UE na świecie przez zwiększenie inwestycji w nowe czyste technologie i wzmocnienie produkcji przemysłowej UE;
r) zachęcanie do organizowania dorocznego szczytu UE-USA, aby lepiej koordynować transatlantyckie reakcje na liczne nowe globalne kryzysy;
s) zwiększenie produkcji, sprzętu i zdolności badawczych i wojskowych oraz ogólne budowanie zdolności, a tym samym dążenie do silniejszego partnerstwa UE-USA i sprawiedliwszego dzielenia obciążeń w dziedzinie obronności, m.in. w ramach NATO, przy jednoczesnym uznaniu, że Stany Zjednoczone pozostają najważniejszym partnerem UE pod względem bezpieczeństwa i obrony kontynentu europejskiego;
t) zwrócenie uwagi na znaczenie ogromnego przeszłego i obecnego wkładu USA w europejskie bezpieczeństwo i obronę; zadbanie o to, by państwa członkowskie UE przestrzegały zobowiązań dotyczących wydatków na obronność i znacznie zwiększyły krajowe inwestycje w tej dziedzinie, aby sprawiedliwiej dzielić obciążenia z USA;
u) opieranie się na trzeciej wspólnej deklaracji UE-NATO oraz zacieśnianie współpracy tych dwóch organizacji w takich obszarach jak odporność i ochrona infrastruktury krytycznej, nowe i przełomowe technologie, przestrzeń kosmiczna, wpływ zmiany klimatu na bezpieczeństwo, walka z piractwem oraz zagraniczne manipulacje informacjami i ingerencje w informacje;
v) znaczne wzmocnienie konsultacji, współpracy i planowania awaryjnego na potrzeby wspólnych reakcji na wydarzenia geopolityczne i eskalujące sytuacje, takie jak trwająca wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie, w szczególności poprzez współpracę na rzecz wzmocnienia wschodniej flanki NATO, aby zapewniać bezpieczeństwo i stabilność regionów Morza Czarnego i Bałtyku, przygotowywać się do odbudowy Ukrainy oraz zapobiegać wszelkim poważnym zakłóceniom w globalnym swobodnym przepływie towarów; oparcie tej współpracy na jedności i solidarności między państwami członkowskimi UE, poszanowaniu ich rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa oraz na przestrzeganiu zasad związanych z istniejącą europejską strukturą bezpieczeństwa i prawem międzynarodowym, w tym suwerennością i integralnością terytorialną krajów sąsiadujących;
w) maksymalizowanie wartości dodanej stosunków transatlantyckich w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony poprzez wykorzystywanie możliwości współpracy oferowanych przez dialog UE-USA na temat bezpieczeństwa i obrony, aby zwiększyć bezpieczeństwo w regionie Partnerstwa Wschodniego, którego stabilność ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa całego kontynentu europejskiego;
x) umieszczenie kontroli broni i rozbrojenia na wysokiej pozycji w transatlantyckiej i międzynarodowej agendzie na forach międzynarodowych, takich jak ONZ, w szczególności w Komisji Budowania Pokoju, aby wzmacniać koordynację i zapobiegać konfliktom na całym świecie; dążenie, wraz z partnerami transatlantyckimi, do międzynarodowych negocjacji dotyczących porozumień o kontroli zbrojeń, w szczególności rozbrojenia jądrowego i nierozprzestrzeniania broni, w tym nowych technologii wojskowych, takich jak sztuczna inteligencja, broń kosmiczna, biotechnologie i broń hipersoniczna;
y) zapewnienie komplementarności między Strategicznym kompasem UE, podobnymi odpowiednimi dokumentami obowiązującymi w USA, takimi jak strategia bezpieczeństwa narodowego, oraz koncepcją strategiczną NATO; pogłębianie partnerstwa w obszarach współpracy przewidzianych w Koncepcji strategicznej NATO, Strategicznym kompasie UE i podobnych dokumentach obowiązujących w USA, zwłaszcza pod względem mobilności wojskowej, cyberbezpieczeństwa, badań w dziedzinie obronności, infrastruktury podwójnego zastosowania, odporności oraz wspólnych ćwiczeń z udziałem wszystkich stron;
z) zapewnienie lepszej interoperacyjności między UE, jej państwami członkowskimi, Stanami Zjednoczonymi i NATO, aby osiągać wspólne cele dotyczące bezpieczeństwa i obrony; nieustanne zachęcanie państw członkowskich UE, które należą również do NATO, aby spełniały wymogi sojuszu dotyczące wydatków, dzięki czemu sojusz będzie skuteczniejszy, a obciążenia sprawiedliwiej rozłożone;
aa) oceny możliwości dalszej współpracy w dziedzinie obronności między UE, jej państwami członkowskimi i USA poprzez wprowadzenie w życie porozumienia administracyjnego między Europejską Agencją Obrony a Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych oraz wkład Stanów Zjednoczonych w projekt mobilności wojskowej realizowany w ramach PESCO, z uwagi na znaczenie tego porozumienia w obecnej sytuacji geopolitycznej; uznanie, że dziedzina obrony obywatelskiej jest obszarem rozwijającym się zarówno w UE, jak i w USA, a zatem należy wspólnie dążyć do korzystnej dla obu stron współpracy w tym powstającym sektorze; zacieśnienie współpracy na rzecz bezpieczeństwa morskiego, a także intensyfikację wspólnych ćwiczeń flot morskich, aby wzmocnić interoperacyj- ność i integrację ich systemów;
ab) kontynuację bieżącej koordynacji wsparcia wojskowego, które powinno odpowiadać potrzebom wojskowym Ukrainy i być udzielane w ramach grupy kontaktowej ds. obrony Ukrainy, aby pomóc jej opierać się rosyjskiej wojnie napastniczej i ją zakończyć oraz jak najszybciej przywrócić pełną kontrolę Ukrainy nad całym jej terytorium uznanym przez społeczność międzynarodową, poprzez w szczególności wymianę informacji wywiadowczych, pomoc wojskową, pomoc humanitarną, wsparcie polityczne oraz wzmocnienie najbardziej narażonej na zagrożenie części wschodniej flanki NATO; wezwanie państw członkowskich do współpracy z partnerami transatlantyckimi, aby zapewnić Ukrainie odpowiednie wsparcie wojskowe i gwarancje bezpieczeństwa, produkować i dostarczać amunicję jej siłom zbrojnym oraz zapewniać temu państwu zasoby i infrastrukturę niezbędną do obsługi sprzętu wojskowego;
ac) wspólne zapewnienie, by zasoby dostarczone rządowi Ukrainy miały jak największy wpływ na obronę terytorium Ukrainy, oraz wprowadzenie dodatkowych mechanizmów nadzorowania wszystkich tych wydatków;
ad) wspólne postępy w kluczowych dossier dotyczących kwestii polityki zagranicznej, w tym stosunków z Chinami, wschodniego i południowego sąsiedztwa Europy, Afryki, Ameryki Łacińskiej i Karaibów oraz Indo-Pacyfiku; rozwój ściślejszej i ambitniejszej współpracy w ramach dialogu UE-USA o bezpieczeństwie i obronie oraz konsultacji wysokiego szczebla UE-USA w sprawie Indo-Pacyfiku; dalsze rozwijanie współpracy strategicznej dotyczącej obszarów wspólnych osiągnięć, takich jak Bałkany Zachodnie, Sahel i Arktyka, oraz promowanie pokoju i stabilności, dyplomacji prewencyjnej i lepszego przewidywania, aby powstrzymać wszelkie wrogie wpływy;
ae) dalszą pełną unijno-amerykańską koordynację skutecznych sankcji międzynarodowych wobec Rosji, Białorusi i wszystkich podmiotów, które wspomagają, bezpośrednio lub w sposób utajony, rosyjską agresję, aby ograniczać możliwości Rosji do dalszego prowadzenia wojny i do atakowania innych sąsiadów, oraz znaczne wzmożenie działań, których celem jest zapobieganie obchodzeniu sankcji i eliminacja luk prawnych, zwłaszcza w sektorze energii; oferowanie różnych zachęt i zacieśnianie współpracy z partnerami na całym świecie, aby skonsolidować jak najsilniejszy opór wobec wojen napastniczych wszczynanych przez Rosję i zabezpieczyć bieżącą globalną współpracę w zakresie sankcji wobec tego państwa i jego nielicznych sojuszników;
af) koordynację wykazów sankcji amerykańskiej ustawy Magnickiego i globalnego systemu sankcji UE oraz współpracę na rzecz zachęcania innych państw o podobnych poglądach do przyjęcia analogicznych systemów sankcji za łamanie praw człowieka i korupcję;
ag) wspólną mobilizację wsparcia międzynarodowego dla formuły pokojowej zaprezentowanej przez Ukrainę, przy jednoczesnym wsparciu dla utworzenia specjalnego trybunału międzynarodowego do ścigania zbrodni agresji popełnionej przeciwko Ukrainie przez politycznych i wojskowych przywódców Federacji Rosyjskiej i jej sojuszników;
ah) dalszą kompleksową koordynację działań UE, USA i innych partnerów z grupy G-7, aby zbadać, jak nadzwyczajne dochody podmiotów prywatnych pochodzące bezpośrednio z unieruchomionych rosyjskich aktywów państwowych mogłyby zostać przeznaczone na wsparcie Ukrainy oraz jej odbudowy zgodnie z obowiązującymi przepisami;
ai) kontynuację kluczowej współpracy między UE i USA, niezależnie od wyników wyborów po obu stronach Atlantyku, aby wesprzeć proces reform na rzecz integracji europejskiej Ukrainy i realizację zobowiązań związanych z przystąpieniem do NATO, a także opracować długoterminowy plan odbudowy wraz z unijnym Instrumentem na rzecz Ukrainy i w ramach mechanizmów zapewniających odporność, rozliczalność i pełną przejrzystość, aby jak najbardziej ograniczyć negatywne skutki rosyjskiej wojny napastniczej i zapewnić szybką odbudowę Ukrainy po wojnie; zapewnienie, by współpraca ta obejmowała rozminowywanie i usuwanie niewybuchów - działania konieczne do odbudowania Ukrainy, w tym jej produkcji rolnej, która ma zasadnicze znaczenie dla gospodarki tego kraju oraz dla światowego bezpieczeństwa żywnościowego;
aj) zacieśnienie współpracy dwustronnej między UE i USA w organizacjach i na forach regionalnych i międzynarodowych, takich jak G7 i G20, a także na szczeblu Zgromadzenia Ogólnego ONZ, aby izolować Rosję, reagować na wyzwania ze strony Chin i ogólnie umacniać współpracę z krajami szczerze zainteresowanymi promowaniem mul- tilateralizmu i obroną międzynarodowego porządku opartego na zasadach;
ak) wspieranie utworzenia Transatlantyckiej Rady Politycznej kierowanej przez osoby odpowiedzialne za politykę zagraniczną UE i USA, służącej jako forum regularnego i skutecznego zinstytucjonalizowanego dialogu na temat polityki zagranicznej i polityki bezpieczeństwa między UE a USA;
al) dążenie do konwergencji stanowisk transatlantyckich wobec Chin, oparcie się na zmniejszaniu ryzyka i strategicznej zależności, zgodnie z priorytetami strategicznej autonomii UE, oraz budowę odpornych łańcuchów dostaw, przy jednoczesnym poszukiwaniu, w miarę możliwości, sposobów prowadzenia dialogu z Chinami na temat określonych globalnych wyzwań;
am) zbadanie sposobów tworzenia synergii i możliwości unijno-amerykańskiej współpracy z Chinami w wielu dziedzinach, by zająć się wspólnymi globalnymi wyzwaniami, takimi jak zmiana klimatu, zagrożenia dla zdrowia, przygotowanie do pandemii, pomoc humanitarna, poszanowanie praw człowieka - w tym wolności wyznania - zagraniczne manipulacje informacjami i ingerencje w informacje, cyberprzestrzeń, kontrola zbrojeń, nierozprzestrzenianie broni, nowe przełomowe technologie, zarządzanie obszarami morskimi i zwalczanie nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów (połowów NNN);
an) współpracę z partnerami regionalnymi i USA, aby zapewnić swobodę żeglugi w Cieśninie Tajwańskiej, na Morzu Południowochińskim i Wschodniochińskim, co ma kluczowe znaczenie dla regionalnych i globalnych przepływów handlowych; zwiększenie wysiłków na rzecz utrzymania pokoju i stabilności w Cieśninie Tajwańskiej oraz sprzeciwienie się wszelkim jednostronnym działaniom, w szczególności opartym na groźbach lub użyciu siły, które podważają pokój i stabilność po obu stronach cieśniny;
ao) zacieśnienie współpracy i koordynacji z USA, G-7 i innymi demokratycznymi sojusznikami o podobnych poglądach, aby zapewnić alternatywę dla inicjatywy Pasa i Szlaku oraz dostęp do surowców krytycznych;
ap) działania, razem z partnerami o podobnych poglądach, takimi jak USA, na rzecz umożliwienia Tajwanowi realnego uczestnictwa w posiedzeniach, mechanizmach i działaniach odpowiednich instytucji międzynarodowych, takich jak WHO, Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego i Ramowa konwencja ONZ w sprawie zmian klimatu;
aq) koordynację działań z USA i innymi partnerami o podobnych poglądach w kwestiach, w których działania Chin są sprzeczne z euroatlantyckimi interesami bezpieczeństwa, priorytetowo traktując wyzwania w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, technologii hybrydowych, technologii powstających i przełomowych, przestrzeni kosmicznej, kontroli zbrojeń i nierozprzestrzeniania broni;
ar) rozwiązanie problemów związanych z tym, że w ostatnich latach Chiny znacznie zwiększyły konwencjonalne i jądrowe zdolności zbrojne, tworząc tysiące precyzyjnych głowic bojowych powiązanych z zaawansowanymi systemami dowodzenia i kontroli, oraz z tym, że państwo to wykazuje niechęć do rozmawiania o swoim potencjalnym udziale w wielostronnych instrumentach kontroli zbrojeń;
as) uznanie, że Chiny często wykorzystują nabywanie własności intelektualnej i postępy technologiczne osiągnięte przez czołowe ośrodki badawcze do własnych celów wojskowych, dlatego UE powinna pracować nad stworzeniem długoterminowej strategii przeciwdziałania realizowanej przez Chiny strategii fuzji wojskowo-cywilnych w Europie;
at) wewnętrzny audyt praktyk państw członkowskich w zakresie zamówień publicznych, aby zagwarantować, że w produktach zintegrowanych z ich krajowymi sieciami i instytucjami obrony nie ma technologii pochodzących z chińskich przedsiębiorstw, z uwagi na bliskie powiązania Komunistycznej Partii Chin z przemysłem w Chinach, w szczególności z sektorem bezpieczeństwa;
aau) wspieranie ściślejszego partnerstwa oraz współpracy w zakresie bezpieczeństwa i gospodarki ze Stanami Zjednoczonymi i innymi partnerami o podobnych poglądach w Indo-Pacyfiku, w tym z Japonią, Republiką Korei, Australią, Nową Zelandią i Tajwanem, aby budować stabilność i dobrobyt w regionie oraz stawiać czoła wyzwaniom, które mają wpływ na nasze wspólne wartości, interesy, bezpieczeństwo i dobrobyt, w szczególności wszelkim jednostronnym próbom zmiany status quo między ChRL a Tajwanem; zwrócenie uwagi, że ciągłe prowokacje wojskowe Chin stanowią zagrożenie nie tylko dla Tajwanu, lecz także dla całego Indo-Pacyfiku oraz obecnego ładu światowego;
av) dalsze partnerstwo strategiczne i dalszą współpracę UE i USA na Bałkanach Zachodnich, aby zapewnić tam pokój i stabilność poprzez wspieranie krajów regionu na drodze do integracji europejskiej i członkostwa w NATO oraz w radzeniu sobie z wyzwaniami takimi jak reforma ordynacji wyborczej i konstytucji w Bośni i Hercegowinie oraz wspierany przez UE dialog między Belgradem a Prisztiną; zintensyfikowanie wysiłków na rzecz wzmocnienia ram bezpieczeństwa w tym regionie, ponieważ poprawiłoby to stabilność tego obszaru i przyczyniłoby się do integracji euroatlantyckiej krajów Bałkanów Zachodnich; zapewnienie większego wsparcia UE i NATO dla tych krajów, aby przeciwdziałać szkodliwym ingerencjom zagranicznym i zagrożeniom hybrydowym ze strony państw trzecich;
aw) usprawnienie wspólnego podejścia do regionu, w szczególności Bośni i Hercegowiny, Kosowa i Serbii;
ax) sprzeciwianie się umacnianiu się secesjonistycznej polityki oraz wzrostowi przemocy politycznej wobec dziennikarzy i funkcjonariuszy kosowskich organów ścigania, w tym porwaniom i zabójstwom; przyjęcie z dużym zadowoleniem obecnej współpracy i dalszego zacieśniania współpracy ze Stanami Zjednoczonymi i partnerami o podobnych poglądach w Radzie Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych, by zapewnić przedłużenie mandatu EUFOR Althea i utrzymać stabilność w Bośni i Hercegowinie;
ay) dalszą współpracę UE z USA na rzecz wspierania reform demokratycznych w Ukrainie, Mołdawii i Gruzji na drodze do członkostwa w UE oraz zbliżenie Ukrainy i Gruzji do członkostwa w NATO, które jest ich celem, ponieważ ma to kluczowe znaczenie dla prodemokratycznych reform oraz bezpieczeństwa, stabilności i dobrobytu ich społeczeństw; połączenie tych działań z zastosowaniem skutecznych mechanizmów, które pozwolą zakończyć rosyjską okupację terytoriów tych państw; wsparcie demokratycznych aspiracji narodu białoruskiego;
az) współpracę ze światowymi partnerami, aby wzmacniać nasze zdolności i skuteczność w działaniach realizowanych w ramach prawdziwego, przejrzystego partnerstwa oraz nasze zaangażowanie na rzecz wartości demokratycznych, praw człowieka, równości płci i międzynarodowego porządku opartego na zasadach, a także aby sprawniej pracować nad skutecznym rozwojem cyfrowym, ekologicznym i gospodarczym oraz łącznością; ściślejszą współpracę z USA, aby odpowiednio skoordynować unijną inicjatywę Global Gateway z partnerstwem G-7 na rzecz globalnej infrastruktury i inwestycji;
ba) wspólne rozmowy z innymi globalnymi partnerami i poszukiwanie nowych sposobów ponownego zaangażowania krajów wschodzących, takich jak Kazachstan czy Armenia, we współpracę w dziedzinie między innymi spraw zagranicznych, bezpieczeństwa, obrony, handlu, infrastruktury i inwestycji, oraz zaoferowanie im wyjścia z Organizacji Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym i Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej;
bb) nawiązanie wspólnej współpracy UE-USA z krajami Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej we wszystkich już uzgodnionych aspektach;
bc) dostrzeżenie, że ponieważ Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna coraz bardziej zbliża się z Rosją i innymi aktorami, takimi jak Iran i Chiny, rozpowszechnia technologie rakietowe małego i średniego zasięgu, handluje bronią jądrową z reżimami o podobnych poglądach oraz często wykorzystuje swój program broni jądrowej do wymuszania ustępstw politycznych i gospodarczych na społeczności międzynarodowej, to UE i USA powinny wznowić wysiłki, aby zapobiec dalszemu rozszerzaniu wrogich działań tego państwa;
bd) podkreślenie, że należy pilnie pogłębić współpracę UE i USA na Bliskim Wschodzie i kontynuować dobre dwustronne zobowiązania wynikające z naszych strategii politycznych na rzecz procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie i rozwiązania dwupaństwowego, a także wzmocnić koordynację wsparcia pozytywnych zmian, pokoju i stabilności w całym regionie, w tym porozumień abrahamowych; przyjęcie z zadowoleniem starań USA na rzecz stabilizacji stosunków dwustronnych i wielostronnych w regionie;
be) dalsze wspieranie inicjatyw NATO na rzecz budowania zdolności, które istotnie przyczyniają się do stabilizacji na Bliskim Wschodzie;
bf) dalsze potępianie Iranu za jego wrogie wpływy na Bliskim Wschodzie, w tym za jego wsparcie niedawnych haniebnych ataków terrorystycznych Hamasu na Izrael; współpracę ze Stanami Zjednoczonymi i Międzynarodową Agencją Energii Atomowej, aby pilnować, czy Iran wywiązuje się z międzynarodowych zobowiązań nuklearnych, oraz wspólne działać, jeżeli tego nie robi; zbadanie możliwości ściślejszej harmonizacji sankcji wobec Iranu za naruszenia międzynarodowych zobowiązań nuklearnych i praw człowieka przez to państwo i jego popleczników, w szczególności przez Hezbollah; wspieranie starań USA i innych sojuszników na rzecz przeciwdziałania wrogości Iranu oraz uznanie Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej za organizację terrorystyczną;
bg) ścisłą koordynację działań w obliczu trudnej i niestabilnej sytuacji w regionie Sahelu, zwłaszcza w związku z licznymi zamachami stanu, do których doszło w wielu krajach w tym regionie w ostatnich latach;
bh) zapewnienie wsparcia gospodarczego, politycznego i operacyjnego wraz z organizacjami regionalnymi w Afryce, takimi jak Unia Afrykańska, połączone siły Grupy Pięciu na rzecz Sahelu i Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS);
bi) wzmocnienie współpracy transatlantyckiej w zakresie orientacji sytuacyjnej, reakcji dyplomatycznych, dyplomacji prewencyjnej, rozwiązywania konfliktów, budowania zdolności i zwiększania cyberodporności poprzez unijno- amerykański dialog o cyberbezpieczeństwie;
bj) opieranie się na strategii UE wobec Arktyki we wszystkich kwestiach, którymi się razem zajmujemy, i opracowanie wspólnej kompleksowej strategii dla tego regionu, dotyczącej w szczególności zrównoważonego rozwoju i badań naukowych, gwarantującej stabilność polityczną i pokój w regionie; wspólne szerzenie wiedzy o sytuacji na Dalekiej Północy i w Arktyce oraz opracowanie nowej strategii, która skupiałaby się na odstraszaniu i obronie, w tym na wolności żeglugi i reagowaniu na agresywne działania podmiotów państwowych;
bk) wspieranie prawa międzynarodowego, zawartego w szczególności w Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS), oraz pokojowego rozstrzygania sporów zgodnie z prawem międzynarodowym, między innymi poprzez mechanizmy określone w tej konwencji;
bl) wzmocnienie współpracy, aby w skoordynowany sposób zwalczać połowy NNN na poziomie globalnym;
bm) opracowanie wspólnego podejścia politycznego, aby zaradzić szybko pogarszającej się sytuacji humanitarnej w Afganistanie, przekonać rząd talibów, by zakończył politykę apartheidu płciowego wobec afgańskich kobiet i dziewcząt, oraz prowadzić dialog z narodem afgańskim;
bn) dalszą operacjonalizację ścisłego transatlantyckiego dialogu i współpracy w zakresie odnawialnych źródeł energii zgodnie z zielonym programem działań UE z uwagi na to, jakie znaczenie dla UE i USA ma odgrywanie wiodącej roli w dziedzinie innowacji, z myślą o synergicznych inwestycjach, systemach dotacji, które mogą wspierać sprawną współpracę w transatlantyckiej przestrzeni technologicznej i produkcji energii odnawialnej, opartą na wspólnych standardach technologicznych i służącą ich zachowywaniu;
bo) współpracę ze Stanami Zjednoczonymi i partnerami na całym świecie, by minimalizować ryzyko wynikające z rozprzestrzeniania się technologii wrażliwych, przy zachowaniu otwartości na współpracę międzynarodową; wzmocnienie koordynacji kontroli wywozu technologii krytycznych do państw autorytarnych stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa sojuszu transatlantyckiego
bp) postulowanie współpracy UE z USA nad uregulowaniem wdrożenia sieci 5G tak, aby było ono zgodne z rygorystycznymi standardami bezpieczeństwa, które pozwalają chronić krajowe i międzynarodowe sieci informacji zdolne do szyfrowania komunikacji;
bq) ściślejszą współpracę na rzecz wypracowywania demokratycznych standardów wykorzystywania technologii, zwłaszcza AI, by bronić naszych wartości, zwiększać nasze bezpieczeństwo i wspierać cyfrowe normy wzmacniające demokrację w naszych państwach i na całym świecie;
br) konsolidację mechanizmów koordynacji i pogłębienie synergii, aby zabezpieczyć wspólne dostawy surowców krytycznych, przywracać równowagę w łańcuchach dostaw takich materiałów i w rezultacie zmniejszać strategiczne zależności od niedemokratycznych dostawców; sprawne uzgodnienie unijno-amerykańskiej umowy w sprawie minerałów krytycznych, aby ograniczyć negatywne skutki ustawy o obniżeniu inflacji dla europejskich producentów;
bs) zwiększenie wspólnych wysiłków transatlantyckich, by zabezpieczać kluczową infrastrukturę transatlantycką oraz rozwijać - wraz z wiarygodnymi partnerami o podobnych poglądach - bezpieczną, odporną infrastrukturę łączności na potrzeby technologii informacyjno-komunikacyjnych na całym świecie, w szczególności kabli telekomunikacyjnych, oraz w pełni je chronić przed działaniami złośliwych podmiotów, które starają się zakłócić działanie internetu i przesył danych po obu stronach Atlantyku;
bt) zadbanie o to, by UE i USA wraz z innymi odpowiednimi partnerami stworzyły solidne ścieżki transatlantyckiego transferu danych i bezpieczne alternatywy, aby można było utrzymywać i ewentualnie szybko przywracać przepływ danych nawet w przypadku prób jego zakłócenia, pamiętając o tym, jak ważne jest zachowanie pełnej ochrony danych osobowych;
bu) rozważenie utworzenia wspólnych delegacji Parlamentu i Kongresu USA na posiedzenia ministerialne Rady UE-USA ds. Handlu i Technologii, przy czym konsultacje między takimi wspólnymi delegacjami a uczestnikami posiedzenia ministerialnego miałyby się odbywać przy okazji takich posiedzeń Rady, aby umożliwić Parlamentowi i Kongresowi wniesienie wkładu w refleksje na temat celów i wyzwań Rady oraz sposobów wspierania realizacji jej programu;
bv) pogłębienie współpracy ze Stanami Zjednoczonymi w zakresie badań przestrzeni kosmicznej i promowanie struktury dialogu kosmicznego UE-USA jako uzupełnienia unijnej strategii kosmicznej na rzecz bezpieczeństwa i obrony; zacieśnienie współpracy w oparciu o obecne unijne programy, takie jak Galileo i Copernicus; podkreślenie, że współpraca między UE a USA w dziedzinie przestrzeni kosmicznej może pomóc upowszechniać standardy bezpieczeństwa kosmicznego i najlepsze praktyki wśród całej społeczności międzynarodowej; zaangażowanie Centrum Satelitarnego Unii Europejskiej w analizę bezpieczeństwa satelitarnego UE i państw członkowskich oraz ich podatności na zagrożenia, jak również określenie obszarów, w których można nawiązać współpracę z USA w tej dziedzinie;
bw) zacieśnienie współpracy między UE, USA i pozostałymi państwami amerykańskimi i afrykańskimi basenu Oceanu Atlantyckiego, aby stawić czoła wyzwaniom i zagrożeniom takim jak terroryzm, zagrożenia dla bezpieczeństwa, handel ludźmi, bronią i narkotykami, przestępczość zorganizowana i piractwo; harmonizację działań na rzecz walki z terroryzmu i radykalizacji, obejmujących zapewnianie wystarczających zasobów, lepszą wymianę informacji wywiadowczych, lepszą orientację sytuacyjną w kluczowych obszarach - do których należą pojawiające się "raje bezpieczeństwa" i wykorzystywanie przez terrorystów technologii powstających i przełomowych - a także taktykę hybrydową, wspólne szkolenia i działania edukacyjne, wspólne kursy antyterrorystyczne, programy wymiany dla funkcjonariuszy i ćwiczenia taktyczne, a także dopilnowanie, by sprawami związanymi z terroryzmem zajmowali się odpowiednio wyszkoleni sędziowie i prawnicy;
bx) wzmocnienie wspólnej koordynacji i wymiany informacji dotyczących zagrożeń hybrydowych, zwłaszcza cyberataków i kampanii dezinformacyjnych oraz zwrócenie uwagi na wyjątkowe wymagania, jakie zagrożenia te postawią przed strukturami obronnymi i na potrzebę posiadania zaawansowanej technologicznie bazy przemysłowej, oraz zauważenie, że stosunki UE-USA są odpowiednim narzędziem do zajęcia się tą kwestią;
by) zachęcenie do dalszych postępów w związku ze wspólnym zestawem propozycji, w szczególności jeśli chodzi o trwające kontakty z nową Komórką UE ds. Syntezy Informacji o Zagrożeniach Hybrydowych oraz Komórką Analizy Zagrożeń Hybrydowych NATO w sprawie wymiany informacji w obszarze orientacji i analizy sytuacyjnej oraz współpracy taktycznej i operacyjnej w ramach operacji Sea Guardian i Irini oraz bieżącej współpracy między unijnym zespołem reagowania na incydenty komputerowe a natowskim centrum cyberbezpieczeństwa;
bz) kontynuację pomyślnej współpracy na rzecz przeciwdziałania zagranicznym manipulacjom informacjami i ingerencjom w informacje oraz zwiększenie naszej wspólnej gotowości do przeciwdziałania wykorzystywaniu postępu technologicznego do naruszania naszych wspólnych interesów i odporności na takie naruszenia; dopilnowanie, by we współpracy UE-USA w zakresie zwalczania dezinformacji i obcych ingerencji uwzględniano fakt, że niektóre organizacje zajmujące się kwestiami społecznymi, takimi jak prawa seksualne i reprodukcyjne kobiet, i prowadzące lobbing w UE otrzymują finansowanie spoza UE, w tym od skrajnie prawicowych grup z USA, i zamierzają wpływać na podstawowe europejskie wartości;
ca) wymianę informacji i wspólne stawianie czoła rozprzestrzenianiu się rosyjskich i chińskich wpływów i działań hybrydowych, w tym manipulacji informacjami, cyberataków, ingerencji wewnętrznych oraz wymuszeń ekonomicznych i politycznych, zwłaszcza w kontekście bezprawnej wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie i wpływu tego konfliktu na Bałkany Zachodnie, Zakaukazie, Afrykę i Amerykę Łacińską; przeciwdziałanie destrukcyjnym wysiłkom Rosji i innych autorytarnych reżimów na rzecz osłabienia demokracji na świecie i funkcjonowania gospodarek rynkowych;
cb) ścisłą koordynację i harmonizację wysiłków na rzecz demokratycznej światowej zbieżności w zakresie pionierskich technologii, w szczególności sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz nano- i biotechnologii; ścisłą koordynację wysiłków UE-USA w ramach grupy G7, Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, Rady Europy, Globalnego Partnerstwa na rzecz Sztucznej Inteligencji i innych forów wielostronnych, aby ustanowić ramy zarządzania AI w oparciu o nasze wspólne wartości i nasze wspólne zobowiązanie do ich przestrzegania; zacieśnienie współpracy między UE a USA na rzecz rozwoju zdolności w zakresie obliczeń kwantowych;
cc) kontynuację i intensyfikację rozmów dwustronnych na temat technologii, aby objąć wiodącą rolę w opracowywaniu międzynarodowych norm dla powstających technologii, m.in. AI oraz cyberbezpieczeństwa, dalszą współpracę transatlantycką nad usprawnianiem zamówień publicznych i interoperacyjnością technologii oraz ustanowienie transatlantyckiego partnerstwa handlowo-inwestycyjnego;
cd) dążenie do osiągnięcia porozumienia między UE i USA w sprawie wspólnej metodyki obliczania śladu węglowego, która umożliwiłaby osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku i rozwój transatlantyckiego rynku towarów niskoemisyjnych, sprzyjała wspólnym wysiłkom transatlantyckim na rzecz innowacji klimatycznych oraz zwiększyła zdolność UE i USA do odgrywania wiodącej roli na światowym rynku towarów niskoemisyjnych i promowania w tym celu globalnych standardów;
ce) zadbanie, by Stany Zjednoczone pozostały ważnym partnerem w zakresie bezpieczeństwa energetycznego UE, co potwierdzają od rosyjskiej inwazji Ukrainy;
cf) przyjęcie z zadowoleniem pogłębienia transatlantyckiej współpracy energetycznej za pomocą nowych instrumentów, takich jak grupa zadaniowa ds. bezpieczeństwa energetycznego ustanowiona w 2022 r., oraz z wykorzystaniem innych forów zorganizowanego dialogu, takich jak Rada ds. Energii UE-USA;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszego zalecenia Radzie, Komisji, Wiceprzewodniczącemu Komisji / Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz komisji spraw zagranicznych Kongresu Stanów Zjednoczonych.