Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie ustanowienia unijnego organu ds. etyki (2023/2741(RSP))

P9_TA(2023)0281
Ustanowienie unijnego organu ds. etyki Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie ustanowienia unijnego organu ds. etyki (2023/2741(RSP))
(C/2024/4002)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego art. 9, 10, 13, art. 15 ust. 3 i art. 17 ust. 3, oraz Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 298,

- uwzględniając wytyczne polityczne na następną kadencję Komisji Europejskiej (2019-2024), przedstawione 16 lipca 2019 r. przez Ursulę von der Leyen jako kandydatkę na przewodniczącą Komisji Europejskiej,

- uwzględniając swoją rezolucję z 16 września 2021 r. w sprawie wzmocnienia przejrzystości i uczciwości w instytucjach UE poprzez ustanowienie niezależnego unijnego organu ds. etyki 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 grudnia 2022 r. w sprawie podejrzeń o korupcję ze strony Kataru oraz szerszej potrzeby przejrzystości i odpowiedzialności w instytucjach europejskich 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 16 lutego 2023 r. w sprawie ustanowienia niezależnego unijnego organu ds. etyki 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 16 lutego 2023 r. w sprawie działań następczych w związku ze środkami, o które zwrócił się Parlament w celu wzmocnienia integralności instytucji europejskich 4 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 8 czerwca 2023 r. pt. "Wniosek w sprawie międzyinstytucjonalnego organu ds. etyki" (COM(2023)0311),

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że niezależność, przejrzystość i rozliczalność instytucji publicznych oraz ich wybieralnych przedstawicieli, a także unijnych komisarzy i urzędników są niezwykle ważne dla wzbudzania zaufania obywateli, niezbędnego do tego, aby demokratyczne instytucje funkcjonowały zgodnie z prawem;

B. mając na uwadze, że niedawne doniesienia o korupcji słusznie nasiliły publiczną i polityczną kontrolę obecnych norm i praktyk w Parlamencie i innych instytucjach;

C. mając na uwadze, że obecne ramy etyczne są fragmentaryczne w instytucjach, agencjach i organach UE, charakteryzujących się różnymi zasadami, procesami i poziomami egzekwowania, co tworzy skomplikowany i trudny do egzekwowania system oraz podważa zaufanie obywateli UE;

D. mając na uwadze, że niedociągnięcia obecnych unijnych ram etycznych wynikają w dużej mierze z faktu, że ramy te opierają się na podejściu samoregulacyjnym oraz że zasoby i kompetencje są niewystarczające do weryfikacji informacji; mając na uwadze, że utworzenie niezależnego organu ds. etyki powinno się przyczynić do wzmocnienia zaufania do instytucji UE i ich legitymacji demokratycznej;

E. mając na uwadze, że w TUE i TFUE ustanowiono europejskie ramy zarządzania oparte na podziale władzy, określające oddzielne prawa i obowiązki każdej instytucji;

F. mając na uwadze, że w rezolucji z 16 września 2021 r. Parlament szeroko poparł wniosek dotyczący ustanowienia niezależnego organu ds. etyki;

G. mając na uwadze, że ani razu nie nałożono kary finansowej za naruszenie kodeksu postępowania posłów; mając na uwadze, że w rocznych sprawozdaniach komitetu doradczego ds. postępowania posłów udokumentowano 26 takich naruszeń;

H. mając na uwadze, że porozumienia międzyinstytucjonalnego między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości weszło w życie 20 maja 2021 r.; mając na uwadze, że organizacje pozarządowe będące w centrum afery katarskiej nie zostały zarejestrowane, a mimo to miały nieograniczony dostęp do Parlamentu Europejskiego; mając na uwadze, że w późniejszych doniesieniach ujawniono znaczne deficyty pod względem kontroli i rozliczalności interesariuszy działających w imieniu państw niebędących członkami UE lub finansowanych przez te państwa;

1. zauważa, że wniosek Komisji dotyczący ustanowienia międzyinstytucjonalnego organu ds. etyki jest niezadowalający, nie dość ambitny i nie pozwoli na powstanie niezależnego organu ds. etyki z prawdziwego zdarzenia, o który Parlament zaapelował w rezolucji z 16 września 2021 r., a następnie w rezolucji z 16 lutego 2023 r.;

2. ubolewa, że Komisja przedstawiła wniosek z dużym opóźnieniem, mimo że przewodnicząca Komisji zobowiązała się do tego w swoich wytycznych politycznych, kiedy wybrano ją na to stanowisko;

3. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja zamierza ułatwiać dialog między instytucjami na temat ustanowienia tego organu zgodnie z wytycznymi politycznymi na kadencję Komisji Europejskiej w latach 2019-2024, co przyczyni się do niezależnego dochodzenia w sprawie obecnych norm i zasad w instytucjach;

4. ubolewa nad faktem, że Komisja zaproponowała, aby pięciu niezależnych ekspertów zaangażowano jedynie jako obserwatorów, a nie jako pełnoprawnych członków; przypomina, że wniosek Parlamentu z 2021 r. zakładał powstanie dziewięcioosobowego organu, w którym zasiadaliby niezależni eksperci ds. etyki, a nie po jednym członku z każdej instytucji uczestniczącej; ponownie podkreśla, że członkowie organu muszą być niezależni, wybrani w oparciu o swoje kompetencje, doświadczenie i kwalifikacje zawodowe, a także uczciwość osobistą, muszą wykazać się nienaganną postawą etyczną i złożyć oświadczenie o braku konfliktu interesów;

5. ponownie stoi na stanowisku, że organ ds. etyki powinien móc prowadzić z własnej inicjatywy dochodzenia dotyczące zarzutów naruszenia zasad etycznych przez obecnych lub byłych posłów i pracowników oraz prowadzić dochodzenia na miejscu i dochodzenia oparte na dokumentacji z wykorzystaniem informacji, które zgromadził lub które otrzymał od osób trzecich, oraz powinien mieć prawo do żądania dokumentów administracyjnych, przy jednoczesnym poszanowaniu immunitetu posłów i swobody sprawowania przez nich mandatu oraz przy zachowaniu mających zastosowanie gwarancji proceduralnych; proponuje, aby organowi ds. etyki nadać uprawnienia do zajmowania się indywidualnymi przypadkami na wniosek instytucji uczestniczącej lub na wniosek co najmniej jednego członka organu, w tym jego niezależnych ekspertów;

6. podkreśla, że organ ten powinien mieć możliwość wydawania właściwym organom odpowiednich instytucji uczestniczących zaleceń dotyczących sankcji; proponuje, aby jego zalecenia podawano do wiadomości publicznej wraz z decyzją podjętą przez daną instytucję lub po upływie terminu;

7. proponuje, aby niezależni eksperci zajmowali się indywidualnymi sprawami wraz z członkiem organu, który reprezentuje daną instytucję w konkretnym przypadku i mógłby uczestniczyć w obradach organu;

8. ponownie podkreśla, że organ ds. etyki powinien być w stanie w stosownych przypadkach przyjmować i oceniać deklaracje interesów i aktywa od instytucji uczestniczących;

9. zaznacza, że organ ten powinien odgrywać rolę zapobiegawczą dzięki podnoszeniu świadomości członków instytucji uczestniczących i doradzaniu im, jak unikać konfliktów interesów; zauważa, że należy jasno określić zakres i kompetencje takiego organu z myślą o należytym przestrzeganiu autonomii instytucjonalnej i różnic instytucjonalnych, a także funkcji jego członków;

10. ubolewa, że wniosek Komisji dotyczy członków instytucji uczestniczących, ale nie dotyczy pracowników, którzy podlegają wspólnym obowiązkom określonym w regulaminie pracowniczym; ponownie apeluje, aby w zakresie prac organu ds. etyki uwzględnić pracowników instytucji uczestniczących;

11. podkreśla, że organ ten powinien chronić sygnalistów, w szczególności europejskich urzędników publicznych, tak by mogli oni bez strachu przed represjami zgłaszać swoje obawy dotyczące ewentualnych naruszeń obowiązujących przepisów;

12. apeluje o większe ambicje w zakresie organizacji sekretariatu organu ds. etyki oraz o przeznaczenie na niego wystarczających zasobów, co umożliwi temu organowi wykonywanie wszystkich zadań;

13. podkreśla, że organ ds. etyki powinien zapewniać podział władzy i unikać powielania zadań, dlatego jego mandat nie powinien pokrywać się z mandatem Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, Prokuratury Europejskiej, policji i prokuratury krajowej ani Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich;

14. zaleca wzmocnienie wewnętrznych procedur Parlamentu dotyczących postępowania w przypadku naruszeń przepisów, w szczególności kodeksu postępowania, jaśniejsze zdefiniowanie katalogu sankcji oraz przeprowadzenie reformy strukturalnej komitetu doradczego, a także regularne zdawanie publicznych sprawozdań z jego prac; podkreśla, że Parlament prowadzi obecnie przegląd swoich ram instytucjonalnych i podejmie konkretne działania reformatorskie, aby uprościć przepisy oraz zwiększyć ich przejrzystość i skuteczność egzekwowania; zobowiązuje się w szczególności do pilnego zreformowania komitetu doradczego przez wyposażenie go w uprawnienia dochodzeniowe i poprawę egzekwowania wszystkich obowiązujących przepisów, w tym zdolności do bezpośredniego rozpatrywania skarg oraz, co najważniejsze, do decydowania o sankcjach;

15. uważa, że negocjacje w sprawie przejrzystości i etyki trzeba prowadzić z wzorcową przejrzystością; podkreśla, że wszystkie grupy polityczne powinny być reprezentowane w grupie kontaktowej Parlamentu, której zespół negocjacyjny będzie składał sprawozdania, co jest zwykłą praktyką;

16. uważa, że złożony charakter zainteresowanych stron nie powinien być przyczyną dalszych opóźnień w ustanowieniu organu ds. etyki; zobowiązuje się do zakończenia negocjacji międzyinstytucjonalnych do końca 2023 r., tak aby nowy organ ds. etyki mógł zacząć działać najpóźniej na początku następnej kadencji; zobowiązuje się ponadto do rozpoczęcia negocjacji międzyinstytucjonalnych na podstawie stanowiska wyrażonego w rezolucji z 16 września 2021 r.;

17. podkreśla, że w aferze katarskiej organizacje pozarządowe były przypuszczalnie wykorzystywane jako wektory obcej ingerencji w demokrację europejską; apeluje o pilny przegląd obowiązujących przepisów w celu zwiększenia przejrzystości i odpowiedzialności organizacji pozarządowych w ich kontaktach z posłami;

18. apeluje w szczególności, aby ustanowiono solidne standardy dotyczące przejrzystości i dostępu do instytucji obowiązujące podmioty wpisane do rejestru służącego przejrzystości, w tym organizacje pozarządowe; ponownie podkreśla w tym kontekście, że należy przeprowadzić kompleksowy wstępny przegląd finansowy tych podmiotów, zanim zostaną one wpisane do rejestru służącego przejrzystości;

19. przypomina, że zjawisko "drzwi obrotowych" dotyczy również organizacji pozarządowych, i apeluje o dalszą - pilnie potrzebną - analizę tego rodzaju konfliktów interesu; podkreśla, że członkowie organu ds. etyki muszą w każdych okolicznościach unikać konfliktów interesów i w związku z tym muszą niezwłocznie zrezygnować z prac nad dossier mających związek z obszarem działalności organizacji pozarządowych, od których otrzymują wynagrodzenie;

20. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji pozostałym instytucjom i organom doradczym wymienionym w art. 13 Traktatu o Unii Europejskiej.

1 Dz.U. C 117 z 11.3.2022, s. 159.
2 Dz.U. C 177 z 17.5.2023, s. 109.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0055.
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0054.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4002

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie ustanowienia unijnego organu ds. etyki (2023/2741(RSP))
Data aktu: 12/07/2023
Data ogłoszenia: 17/07/2024