Język postępowania: polski
(Dz.U.UE C z dnia 24 czerwca 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Smart Kid S.A. (Warszawa, Polska) (przedstawiciel: Z. Kiedacz, radca prawny)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenia nieważności decyzji Komisji Europejskiej C(2024)1118 z 15 lutego 2024 r., wydanej w sprawie rozpatrywanej przez Komisję Europejską pod sygnaturą EASE 2023/2923, częściowo odmawiającej dostępu do dokumentów publicznych na wniosek Smart Kid z 17 maja 2023 r.;
- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia przez Komisję Europejską art. 15 ust. 3 TFUE w związku z art. 1, 2 oraz 4 ust. 2 tiret pierwsze rozporządzenia 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 1 .
- Strona skarżąca podnosi, iż art. 15 ust. 3 TFUE w związku z art. 1 i 2 rozporządzenia 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady przewidują ogólne prawo każdej osoby prawnej mającej siedzibę statutową w Państwie Członkowskim do dostępu do dokumentów organów Unii, zgodnie z zasadami ogólnymi i ograniczeniami regulującymi korzystanie z tego prawa, określonymi w rozporządzeniu 1049/2001. Komisja Europejska narusza to prawo, niezasadnie i nieprawidłowo stosując wyjątek z art. 4 ust. 2 tiret pierwsze rozporządzenia 1049/2001, tj. nietrafnie powołując się na interes handlowy autorów dokumentów.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przez Komisję obowiązki uzasadniania określonego w art. 296 ust. 2 TFUE.
- Strona skarżąca twierdzi, iż jak wynika z art. 296 ust. 2 TFUE, przyjmowane przez instytucje UE akty prawne podlegają obowiązkowi uzasadnienia. Uzasadnienie powinno być dostosowane do charakteru rozpatrywanego aktu i powinno przedstawiać w sposób zrozumiały i jednoznaczny rozumowanie instytucji, która jest autorem danego aktu. Sposób uzasadnienia skarżonej decyzji w znacznej mierze utrudnia skarżącemu możliwość analizy zasadności działań Komisji Europejskiej.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.3785 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-227/24: Skarga wniesiona w dniu 26 kwietnia 2024 - Smart Kid/Komisja |
| Data aktu: | 24/06/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/06/2024 |