(C/2024/3543)(Dz.U.UE C z dnia 31 maja 2024 r.)
RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE
OŚWIADCZAJĄ, że podczas budowania dostatniej, inkluzywnej, bezpiecznej i zrównoważonej przyszłości potrzebne są kreatywność, energia oraz różnorodne talenty wszystkich obywateli, a zwłaszcza młodych ludzi, po to aby można było pielęgnować demokrację, chronić pokój, trwać przy wartościach europejskich oraz jak najlepiej korzystać z transformacji ekologicznocyfrowej. Europejski Rok Młodzieży ("rok młodzieży") 1 przypomniał, że Europa potrzebuje wszystkich swoich młodych ludzi, i zwrócił uwagę, w jaki sposób Unia Europejska (UE) nadaje dodatkową wartość ich życiu, wspiera ich rozwój osobisty i wyposaża ich w kluczowe zasoby i umiejętności, aby mogli stawać się aktywnymi obywatelami oraz propagatorami solidarności i pozytywnych zmian. Rok młodzieży unaocznił też oczekiwania młodych ludzi, którzy uważają, że polityka Unii w stosownych dziedzinach powinna uwzględniać perspektywę młodzieży, w szczególności w wyniku włączania problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityk 2 .
PODKREŚLAJĄ, że rok młodzieży okazał się kulminacyjnym momentem współpracy europejskiej, a jego spuścizna musi przetrwać, żeby można było pozostawić przyszłym pokoleniom lepszy świat. Każdemu podejmowanemu przez UE działaniu powinna przyświecać idea solidarności międzypokoleniowej. Aby podtrzymać zobowiązanie Unii Europejskiej względem młodych ludzi w Europie - ze szczególnym uwzględnieniem młodych ludzi o mniejszych szansach - współpraca w ramach europejskiej polityki młodzieżowej, której wyrazem jest strategia UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027, musi zostać dostosowana do nowych wydarzeń i potrzeb zidentyfikowanych podczas roku młodzieży. Podjęte muszą zostać dalsze kroki, aby można było osiągnąć - z myślą o młodych ludziach i z ich udziałem - wymierne rezultaty.
ZWRACAJĄ UWAGĘ na istotną rolę rad młodzieżowych, organizacji młodzieżowych, organizacji zajmujących się pracą z młodzieżą oraz osób pracujących z młodzieżą na wszystkich szczeblach, a także m.in. organów krajowych w mobilizowaniu młodych ludzi i zabieraniu głosu w ich imieniu, co można było obserwować w trakcie roku młodzieży.
POTWIERDZAJĄ, że włączanie problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityk oraz utrwalanie wyraźnej perspektywy młodzieżowej we wszystkich stosownych unijnych politykach to dla Unii Europejskiej ważne obszary działań.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ różnorodne inicjatywy mające zająć się spuścizną roku młodzieży 3 oraz zamiar przedstawiony w komunikacie w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży 4 , aby podjąć działania w dwóch kluczowych dziedzinach: dążyć do tego, by głos młodzieży miał większą wagę w kształtowaniu polityki UE, oraz poruszać kwestie młodzieży we wszystkich obszarach polityki.
ODNOTOWUJĄ kluczowe działania zaproponowane w komunikacie w odpowiedzi na kwestie zgłaszane przez młodych ludzi w pięciu istotnych dla nich kluczowych dziedzinach polityki: zdrowie i dobrostan, środowisko i klimat, kształcenie i szkolenie, współpraca międzynarodowa i wartości europejskie oraz zatrudnienie i włączenie.
APELUJĄ do Komisji o prowadzenie - we współpracy z państwami członkowskimi w ramach stosownych kompetencji - pracy z młodzieżą i na rzecz młodzieży, po to by:
1. Promować i wspierać włączanie problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityk. Wspierać i promować przy tym wymianę sprawdzonych rozwiązań i budowy zdolności między państwami członkowskimi a stosownymi zainteresowanymi stronami, w tym - o ile istnieją - koordynatorami krajowymi, w związku z podejmowaniem kwestii zgłaszanych przez młodzież we wszystkich obszarach.
2. Korzystając z okazji, kontynuować współtworzenie oraz przygotować i rozpowszechnić działania z zakresu wzajemnego uczenia się 5 , takie jak grupy ekspertów, partnerskie uczenie się czy nowa platforma zainteresowanych stron w dziedzinie młodzieży, po to by poszukiwać konkretnych instrumentów włączania problematyki do głównego nurtu, takich jak test lub kontrola wpływu polityki na młodzież czy podobne narzędzie, które można by wdrożyć na szczeblu UE - wraz z młodymi ludźmi i innymi stosownymi zainteresowanymi stronami, takimi jak Rada Europy, organizacje reprezentujące młodych ludzi w całej Unii Europejskiej oraz Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Instrumenty włączania problematyki do głównego nurtu powinny być zgodne z zasadą dobrego zarządzania, przejrzystości, obiektywizmu oraz opierania się na dowodach, w szczególności w przypadku oceny i selektywności.
3. Zwiększyć jakość, widoczność i zasięg unijnego dialogu młodzieżowego, zgodnie ze stosownymi strategiami inkluzywności, i ustanowić związki z programem prac Komisji Europejskiej, z należytym poszanowaniem specyfiki unijnego dialogu młodzieżowego i ram, w których jest organizowany. Można to zrobić m.in. w kontekście śródokresowego przeglądu strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 i poprzez zmianę rezolucji Rady w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym - strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027, aby dostosować te rezolucje do nowych wydarzeń i potrzeb, oraz poprzez ustanowienie strategii komunikacyjnej 6 na rzecz unijnego dialogu młodzieżowego.
4. Wspólnymi siłami dokładniej rozważyć i ukształtować rolę, mandat, cel i skład nowej platformy zainteresowanych stron w dziedzinie młodzieży, z należytym uwzględnieniem stosownych kompetencji.
5. Kontynuować wysiłki na rzecz przekazywania młodym ludziom informacji o możliwościach poprzez Europejski Portal Młodzieżowy językiem przyjaznym dla młodzieży, w sposób dostępny i w formatach odpowiadających ich potrzebom - w szczególności potrzebom osób o mniejszych szansach - zwłaszcza w dziedzinie partycypacji demokratycznej i inkluzywnych społeczeństw oraz korzystania z przysługujących im praw wynikających z obywatelstwa UE.
6. Dalej kształtować proponowane kluczowe działania, o których mowa powyżej, we współpracy z krajowymi radami młodzieżowymi państw członkowskich i w stosownym przypadku na szczeblu regionalnym lub lokalnym, zapewniając zarazem możliwości włączania młodych ludzi z różnych środowisk, o mniejszych szansach, w tym młodych ludzi z obszarów wiejskich, oddalonych, peryferyjnych, mniej rozwiniętych i najbardziej oddalonych, a także młodych ludzi będących w trudnej sytuacji.
7. Pamiętając o znaczeniu programów UE na rzecz młodzieży, takich jak Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności, nadal oferować możliwości poprzez te programy oraz zapewnić ich większą dostępność i inkluzywność, zwłaszcza poprzez wprowadzenie mikrodotacji i poprzez tworzenie synergii między krajowymi a unijnymi programami i działaniami na rzecz mobilności młodzieży.
8. Zadbać o uwzględnienie spuścizny roku młodzieży podczas zmiany strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027, po to by podtrzymać zaangażowanie Unii Europejskiej względem młodych ludzi w Europie.
9. Wykorzystać plany prac UE na rzecz młodzieży w celu zajęcia się wspólnymi obszarami działań wskazanymi w niniejszych konkluzjach.
10. Przedstawić Radzie i jej państwom członkowskim informacje o realizacji wspomnianych wyżej środków w unijnym sprawozdaniu na temat młodzieży.
1 Przewidziany w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2316 z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022), Dz.U. L 462 z 28.12.2021.
2 Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie promowania włączania problematyki młodzieżowej w główne polityczne procesy decyzyjne w Unii Europejskiej (C/2023/1342), a zwłaszcza pkt 30 i 32.
3 Wśród inicjatyw tych były: konferencja Claim the Future z 6 grudnia 2022 r. zamykająca Europejski Rok Młodzieży, wydarzenie polityczne z 26 kwietnia 2023 r. poświęcone testowi/kontroli wpływu polityki UE na młodzież, a także brukselskie wydarzenie z 19 czerwca 2023 r. poświęcone włączaniu polityki młodzieżowej do głównego nurtu i podejmujące kwestię spuścizny roku młodzieży.
4 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022), COM(2024)1.
5 "Wzajemne uczenie się z udziałem państw członkowskich, Komisji Europejskiej i właściwych interesariuszy powinno być jednym z narzędzi służących czynieniu postępów w zakresie polityki młodzieżowej, zarówno w dziedzinach kluczowych, jak i międzysektorowych. Grupy ekspertów będą nadal opracowywać wytyczne polityczne i praktyczne narzędzia oraz dzielić się dobrymi praktykami; niniejsza strategia zapewni nowe narzędzia wzajemnego uczenia się, takie jak wzajemne oceny i wzajemne doradztwo, fora wysokiego szczebla, analizy i badania, zgodnie z priorytetami samej strategii UE na rzecz młodzieży, jak i w ramach trzyletnich planów prac. Podejście do wysokiej jakości informacji młodzieżowej, działań informacyjnych i rozpowszechniania informacji przyjęte w strategii będzie bardziej systematyczne i oparte na jej istniejących sieciach". Rezolucja Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży: strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (2018/C 456/01).
6 Zob. pkt 35 rezolucji Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 9. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego (2023/C 185/04), pkt 34 rezolucji Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 8. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego (2021/C 504/01) i pkt 14 rezolucji Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie przeglądu usystematyzowanego dialogu, obejmującego włączenie społeczne młodzieży (2014/C 183/03).