Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie spuścizny Europejskiego Roku Młodzieży 2022

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie spuścizny Europejskiego Roku Młodzieży 2022

(C/2024/3543)

(Dz.U.UE C z dnia 31 maja 2024 r.)

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE

OŚWIADCZAJĄ, że podczas budowania dostatniej, inkluzywnej, bezpiecznej i zrównoważonej przyszłości potrzebne są kreatywność, energia oraz różnorodne talenty wszystkich obywateli, a zwłaszcza młodych ludzi, po to aby można było pielęgnować demokrację, chronić pokój, trwać przy wartościach europejskich oraz jak najlepiej korzystać z transformacji ekologicznocyfrowej. Europejski Rok Młodzieży ("rok młodzieży") 1  przypomniał, że Europa potrzebuje wszystkich swoich młodych ludzi, i zwrócił uwagę, w jaki sposób Unia Europejska (UE) nadaje dodatkową wartość ich życiu, wspiera ich rozwój osobisty i wyposaża ich w kluczowe zasoby i umiejętności, aby mogli stawać się aktywnymi obywatelami oraz propagatorami solidarności i pozytywnych zmian. Rok młodzieży unaocznił też oczekiwania młodych ludzi, którzy uważają, że polityka Unii w stosownych dziedzinach powinna uwzględniać perspektywę młodzieży, w szczególności w wyniku włączania problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityk 2 .

PODKREŚLAJĄ, że rok młodzieży okazał się kulminacyjnym momentem współpracy europejskiej, a jego spuścizna musi przetrwać, żeby można było pozostawić przyszłym pokoleniom lepszy świat. Każdemu podejmowanemu przez UE działaniu powinna przyświecać idea solidarności międzypokoleniowej. Aby podtrzymać zobowiązanie Unii Europejskiej względem młodych ludzi w Europie - ze szczególnym uwzględnieniem młodych ludzi o mniejszych szansach - współpraca w ramach europejskiej polityki młodzieżowej, której wyrazem jest strategia UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027, musi zostać dostosowana do nowych wydarzeń i potrzeb zidentyfikowanych podczas roku młodzieży. Podjęte muszą zostać dalsze kroki, aby można było osiągnąć - z myślą o młodych ludziach i z ich udziałem - wymierne rezultaty.

ZWRACAJĄ UWAGĘ na istotną rolę rad młodzieżowych, organizacji młodzieżowych, organizacji zajmujących się pracą z młodzieżą oraz osób pracujących z młodzieżą na wszystkich szczeblach, a także m.in. organów krajowych w mobilizowaniu młodych ludzi i zabieraniu głosu w ich imieniu, co można było obserwować w trakcie roku młodzieży.

POTWIERDZAJĄ, że włączanie problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityk oraz utrwalanie wyraźnej perspektywy młodzieżowej we wszystkich stosownych unijnych politykach to dla Unii Europejskiej ważne obszary działań.

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ różnorodne inicjatywy mające zająć się spuścizną roku młodzieży 3  oraz zamiar przedstawiony w komunikacie w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży 4 , aby podjąć działania w dwóch kluczowych dziedzinach: dążyć do tego, by głos młodzieży miał większą wagę w kształtowaniu polityki UE, oraz poruszać kwestie młodzieży we wszystkich obszarach polityki.

ODNOTOWUJĄ kluczowe działania zaproponowane w komunikacie w odpowiedzi na kwestie zgłaszane przez młodych ludzi w pięciu istotnych dla nich kluczowych dziedzinach polityki: zdrowie i dobrostan, środowisko i klimat, kształcenie i szkolenie, współpraca międzynarodowa i wartości europejskie oraz zatrudnienie i włączenie.

APELUJĄ do Komisji o prowadzenie - we współpracy z państwami członkowskimi w ramach stosownych kompetencji - pracy z młodzieżą i na rzecz młodzieży, po to by:

1. Promować i wspierać włączanie problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityk. Wspierać i promować przy tym wymianę sprawdzonych rozwiązań i budowy zdolności między państwami członkowskimi a stosownymi zainteresowanymi stronami, w tym - o ile istnieją - koordynatorami krajowymi, w związku z podejmowaniem kwestii zgłaszanych przez młodzież we wszystkich obszarach.

2. Korzystając z okazji, kontynuować współtworzenie oraz przygotować i rozpowszechnić działania z zakresu wzajemnego uczenia się 5 , takie jak grupy ekspertów, partnerskie uczenie się czy nowa platforma zainteresowanych stron w dziedzinie młodzieży, po to by poszukiwać konkretnych instrumentów włączania problematyki do głównego nurtu, takich jak test lub kontrola wpływu polityki na młodzież czy podobne narzędzie, które można by wdrożyć na szczeblu UE - wraz z młodymi ludźmi i innymi stosownymi zainteresowanymi stronami, takimi jak Rada Europy, organizacje reprezentujące młodych ludzi w całej Unii Europejskiej oraz Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Instrumenty włączania problematyki do głównego nurtu powinny być zgodne z zasadą dobrego zarządzania, przejrzystości, obiektywizmu oraz opierania się na dowodach, w szczególności w przypadku oceny i selektywności.

3. Zwiększyć jakość, widoczność i zasięg unijnego dialogu młodzieżowego, zgodnie ze stosownymi strategiami inkluzywności, i ustanowić związki z programem prac Komisji Europejskiej, z należytym poszanowaniem specyfiki unijnego dialogu młodzieżowego i ram, w których jest organizowany. Można to zrobić m.in. w kontekście śródokresowego przeglądu strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 i poprzez zmianę rezolucji Rady w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym - strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027, aby dostosować te rezolucje do nowych wydarzeń i potrzeb, oraz poprzez ustanowienie strategii komunikacyjnej 6  na rzecz unijnego dialogu młodzieżowego.

4. Wspólnymi siłami dokładniej rozważyć i ukształtować rolę, mandat, cel i skład nowej platformy zainteresowanych stron w dziedzinie młodzieży, z należytym uwzględnieniem stosownych kompetencji.

5. Kontynuować wysiłki na rzecz przekazywania młodym ludziom informacji o możliwościach poprzez Europejski Portal Młodzieżowy językiem przyjaznym dla młodzieży, w sposób dostępny i w formatach odpowiadających ich potrzebom - w szczególności potrzebom osób o mniejszych szansach - zwłaszcza w dziedzinie partycypacji demokratycznej i inkluzywnych społeczeństw oraz korzystania z przysługujących im praw wynikających z obywatelstwa UE.

6. Dalej kształtować proponowane kluczowe działania, o których mowa powyżej, we współpracy z krajowymi radami młodzieżowymi państw członkowskich i w stosownym przypadku na szczeblu regionalnym lub lokalnym, zapewniając zarazem możliwości włączania młodych ludzi z różnych środowisk, o mniejszych szansach, w tym młodych ludzi z obszarów wiejskich, oddalonych, peryferyjnych, mniej rozwiniętych i najbardziej oddalonych, a także młodych ludzi będących w trudnej sytuacji.

7. Pamiętając o znaczeniu programów UE na rzecz młodzieży, takich jak Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności, nadal oferować możliwości poprzez te programy oraz zapewnić ich większą dostępność i inkluzywność, zwłaszcza poprzez wprowadzenie mikrodotacji i poprzez tworzenie synergii między krajowymi a unijnymi programami i działaniami na rzecz mobilności młodzieży.

8. Zadbać o uwzględnienie spuścizny roku młodzieży podczas zmiany strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027, po to by podtrzymać zaangażowanie Unii Europejskiej względem młodych ludzi w Europie.

9. Wykorzystać plany prac UE na rzecz młodzieży w celu zajęcia się wspólnymi obszarami działań wskazanymi w niniejszych konkluzjach.

10. Przedstawić Radzie i jej państwom członkowskim informacje o realizacji wspomnianych wyżej środków w unijnym sprawozdaniu na temat młodzieży.

1 Przewidziany w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2316 z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022), Dz.U. L 462 z 28.12.2021.
2 Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie promowania włączania problematyki młodzieżowej w główne polityczne procesy decyzyjne w Unii Europejskiej (C/2023/1342), a zwłaszcza pkt 30 i 32.
3 Wśród inicjatyw tych były: konferencja Claim the Future z 6 grudnia 2022 r. zamykająca Europejski Rok Młodzieży, wydarzenie polityczne z 26 kwietnia 2023 r. poświęcone testowi/kontroli wpływu polityki UE na młodzież, a także brukselskie wydarzenie z 19 czerwca 2023 r. poświęcone włączaniu polityki młodzieżowej do głównego nurtu i podejmujące kwestię spuścizny roku młodzieży.
4 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022), COM(2024)1.
5 "Wzajemne uczenie się z udziałem państw członkowskich, Komisji Europejskiej i właściwych interesariuszy powinno być jednym z narzędzi służących czynieniu postępów w zakresie polityki młodzieżowej, zarówno w dziedzinach kluczowych, jak i międzysektorowych. Grupy ekspertów będą nadal opracowywać wytyczne polityczne i praktyczne narzędzia oraz dzielić się dobrymi praktykami; niniejsza strategia zapewni nowe narzędzia wzajemnego uczenia się, takie jak wzajemne oceny i wzajemne doradztwo, fora wysokiego szczebla, analizy i badania, zgodnie z priorytetami samej strategii UE na rzecz młodzieży, jak i w ramach trzyletnich planów prac. Podejście do wysokiej jakości informacji młodzieżowej, działań informacyjnych i rozpowszechniania informacji przyjęte w strategii będzie bardziej systematyczne i oparte na jej istniejących sieciach". Rezolucja Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży: strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (2018/C 456/01).
6 Zob. pkt 35 rezolucji Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 9. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego (2023/C 185/04), pkt 34 rezolucji Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 8. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego (2021/C 504/01) i pkt 14 rezolucji Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie przeglądu usystematyzowanego dialogu, obejmującego włączenie społeczne młodzieży (2014/C 183/03).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3543

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie spuścizny Europejskiego Roku Młodzieży 2022
Data aktu: 31/05/2024
Data ogłoszenia: 31/05/2024