Sprawa T-203/24: Skarga wniesiona w dniu 15 kwietnia 2024 r. - Zalando/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 15 kwietnia 2024 r. - Zalando/Komisja
(Sprawa T-203/24)

(C/2024/3353)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Zalando SE (Berlin, Niemcy) (przedstawiciele: R. Briske, J. Trouet, K. Ewald i L. Schneider, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności (domniemanej) decyzji Komisji Europejskiej odrzucającej ponowny wniosek skarżącej o sygnaturze EASE 2023/6032;

- obciążenie pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy: naruszenie prawa dostępu do dokumentów przewidzianego w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 1

- Pozwana niesłusznie odrzuciła pierwotny wniosek i ponowny wniosek skarżącej i powołała się na niemające znaczenia wyjątki przewidziane w art. 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia nr 1049/2001.

- Żaden interes handlowy osoby fizycznej lub prawnej nie sprzeciwia się ujawnieniu, ponieważ potencjalnie zainteresowanym przedsiębiorstwem jest właśnie sama skarżąca. Ponadto na przeszkodzie zastosowaniu przepisu ustanawiającego wyjątek stoi okoliczność, że dokumenty nie pochodzą od samej skarżącej i że nigdy nie powoływała się ona na ich poufność. Przeciwnie, żądane dokumenty są głównie informacjami dotyczącymi średniej miesięcznej liczby aktywnych odbiorców usługi skarżącej w Unii w odniesieniu do wzoru obliczeniowego przewidzianego w art. 4 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/1127 2  w celu ustalenia opłaty nadzorczej zgodnie z art. 43 rozporządzenia (UE) 2022/2065 3 . Ponieważ jednak liczba ta musi zostać opublikowana w drodze ustawy zgodnie z art. 24 ust. 2 rozporządzenia 2022/2065, etapy obliczeń, na których się opiera, nie mogą być poufne.

- Ponadto ustalenie opłaty nadzorczej nie jest "śledztwem" w rozumieniu art. 4 ust. 2 tiret trzecie rozporządzenia nr 1049/2001. Pozwana nie przygotowuje bowiem opinii ani nie bada ewentualnego naruszenia rozporządzenia 2022/2065. Chodzi tu raczej o etapy obliczeń matematycznych i analizę danych.

- Nie istnieje również domniemanie nieujawniania, ponieważ przypadki określone w orzecznictwie są pozbawione znaczenia, a przypadek ustalania opłat na podstawie rozporządzenia 2022/2065 nie jest z nimi porównywalny.

- Ponieważ proces podejmowania decyzji w sprawie opłat został zakończony najpóźniej wraz z dokonaniem płatności przez skarżącą, art. 4 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia nr 1049/2001 również nie ma zastosowania.

- Wreszcie pozwana nie może również powoływać się na art. 4 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia nr 1049/2001, ponieważ ujawnienie nie naruszyłoby poważnie procesu podejmowania decyzji przez pozwaną: chodzi tu o informacje dotyczące usługi skarżącej, które w większości były gromadzone i przetwarzane przez komercyjnych dostawców zewnętrznych.

2. Zarzut drugi: naruszenie obowiązku uzasadnienia

- W swojej decyzji pozwana naruszyła obowiązek uzasadnienia przewidziany w art. 296 TFUE, w związku z czym nie jest ona zrozumiała dla skarżącej jako adresata. W swojej pierwszej odmowie pozwana nie odniosła się konkretnie do ani jednego dokumentu, lecz ogólnie odmówiła ujawnienia, przedstawiając przewrotną argumentację przemawiającą za domniemaniem nieujawniania.

3. Zarzut trzeci: naruszenie podstawowego prawa dostępu do dokumentów

- Odmawiając bezprawnie skarżącej dostępu, pozwana naruszyła również podstawowe prawo dostępu skarżącej do dokumentów wynikające z art. 42 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 4 .

4. Zarzut czwarty: naruszenie podstawowego prawa do dobrej administracji

- Jednocześnie pozwana naruszyła podstawowe prawo skarżącej do dobrej administracji ustanowione w art. 41 ust. 2 lit. b) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, ponieważ odmawiając całkowicie dostępu pozwana zupełnie pominęła rolę skarżącej jako zainteresowanego przedsiębiorstwa.

1 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. 2001, L 145, s. 43).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/1127 z dnia 2 marca 2023 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 o szczegółową metodykę i procedury dotyczące opłat nadzorczych pobieranych przez Komisję od dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych (Dz.U. 2023, L 149, s. 16).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) (Dz.U. 2022, L 277, s. 1).
4 Dz.U. 2012, C 326, s. 391.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024