Skarga przeciwko Islandii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 27 marca 2024 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Hildur Hjorvar, Catherine Howdle i Melpo-Menie Joséphides, działające w charakterze pełnomocni- czek Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue des Arts 19H, 1000 Bruksela, Belgia.Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:
1. orzeczenie, że Islandia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 7 Porozumienia EOG poprzez nie- włączenie do krajowego porządku prawnego aktu, o którym mowa w pkt 1a załącznika XXII do Porozumienia EOG (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/1042 z dnia 18 czerwca 2021 r. ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 w odniesieniu do specyfikacji technicznych i procedur dotyczących systemu integracji rejestrów oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/2244), dostosowanego protokołem 1 do Porozumienia EOG, oraz
2. obciążenie Islandii kosztami postępowania.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
- W niniejszym wniosku Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o orzeczenie przez Trybunał, że Islandia nie przyjęła środków niezbędnych do włączenia do krajowego porządku prawnego aktu przywołanego w pkt 1a załącznika XXII do Porozumienia EOG, dostosowanego protokołem 1 do tego Porozumienia, jak wymaga tego art. 7 Porozumienia EOG.
- W odpowiedzi z 15 marca 2024 r. na uzasadnioną opinię Urzędu z 22 listopada 2023 r. Islandia oznajmiła, że wdrożenie aktu nastąpi niezwłocznie.
- Gdy termin zastosowania się przez Islandię do uzasadnionej opinii upłynął 22 stycznia 2024 r., Islandia nie poinformowała Urzędu o żadnych środkach, które przyjęła, aby włączyć akt do krajowego porządku prawnego.
- W momencie składania niniejszego wniosku Urząd zauważa, że Islandia nie włączyła aktu do krajowego porządku prawnego ani nie poinformowała o tym Urzędu.