Sprawa T-45/24: Skarga wniesiona w dniu 24 stycznia 2024 r. - ePURE i Pannonia Bio/Parlament i Rada

Skarga wniesiona w dniu 24 stycznia 2024 r. - ePURE i Pannonia Bio/Parlament i Rada
(Sprawa T-45/24)

(C/2024/1885)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: ePURE, de Europese Producenten Unie van Hernieuwbare Ethanol (Etterbeek, Belgia), Pannonia Bio Zrt. (Budapeszt, Węgry) (przedstawiciele: M.-S. Dibling i G. Michaux, adwokaci)

Strona pozwana: Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności art. 3 ust. 8 lit. c), art. 4 ust. 1, 4 i 5 oraz załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2405 z dnia 18 października 2023 r. w sprawie zapewnienia równych warunków działania dla zrównoważonego transportu lotniczego 1  w zakresie, w jakim wyłączają one biopaliwa produkowane z roślin spożywczych i pastewnych oraz roślin międzyplonowych z definicji lub udziałów minimalnych zrównoważonych paliw lotniczych oraz wprowadzają minimalne udziały dla syntetycznych paliw lotniczych;

- obciążenie Parlamentu Europejskiego i Rady kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi siedem zarzutów.

1. Zarzut pierwszy, dotyczący tego, że pozwane popełniły oczywisty błąd w ocenie, gdyż zaprzeczyły dostępnym danym naukowo-technicznym przy opracowywaniu swojej polityki, naruszając w ten sposób art. 191 TFUE, i nie przedstawiły wystarczającego uzasadnienia, naruszając w ten sposób również art. 296 TFUE, w celu wykluczenia biopaliw produkowanych z roślin zgodnych z dyrektywą w sprawie odnawialnych źródeł energii (zwaną dalej "dyrektywą RED"), przy jednoczesnym przyznaniu preferencji syntetycznym paliwom lotniczym.

2. Zarzut drugi, dotyczący tego, że pozwane naruszyły zasadę proporcjonalności, faktycznie wprowadzając zakaz stosowania w paliwach lotniczych biopaliw produkowanych z roślin zgodnych z dyrektywą RED, tj. ewidentnie zrównoważonych surowców.

3. Zarzut trzeci, dotyczący naruszenia przez pozwane zasady równego traktowania poprzez (i) równe traktowanie biopaliw produkowanych z roślin zgodnych z dyrektywą RED z jednej strony, oraz paliw kopalnych i biopaliw na bazie oleju palmowego z drugiej strony, (ii) odmienne traktowanie biopaliw produkowanych z roślin zgodnych z dyrektywą RED w sektorze lotnictwa oraz w sektorach transportu drogowego i kolejowego, (iii) odmienne traktowanie biopaliw produkowanych z surowców wskazanych w załączniku IX B do dyrektywy RED w stosunku do biopaliw produkowanych z roślin zgodnych z dyrektywą RED, a także (iv) wykluczenie biopaliw produkowanych z roślin zgodnych z dyrektywą RED z definicji zrównoważonych paliw lotniczych, przy jednoczesnym uznaniu obowiązkowego udziału syntetycznych paliw lotniczych w zrównoważonych paliwach lotniczych.

4. Zarzut czwarty, dotyczący tego, że pozwane naruszyły zasadę neutralności technologicznej, uznając za główną przyczynę promowania danego rodzaju paliwa (tj. syntetycznych paliw lotniczych) jego zdolność do zapewnienia niemal 100 % ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, a jednocześnie odmawiając podobnego przychylnego traktowania biopaliwom produkowanym z roślin zgodnym z dyrektywą RED (i innym zrównoważonym paliwom lotniczym) - które mogą zapewnić ponad 100 % ograniczenie emisji gazów cieplarnianych - a nawet całkowicie wyłączając je z samej definicji zrównoważonych paliw lotniczych.

5. Zarzut piąty, dotyczący tego, że pozwane naruszyły zasady pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ zaskarżone przepisy znacznie odbiegają - bez odpowiedniego uzasadnienia - od dyrektywy RED w odniesieniu do traktowania biopaliw produkowanych z roślin, co doprowadziło do braku pewności prawa i zanegowania uzasadnionych oczekiwań zainteresowanych podmiotów gospodarczych.

6. Zarzut szósty, dotyczący nadużycia władzy przez pozwane poprzez przyjęcie środka, w odniesieniu do którego nie przyznano im uprawnień.

7. Zarzut siódmy, dotyczący naruszenia przez pozwane prawa skarżących do dobrej administracji zgodnie z art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.

1 Dz.U. L 2023/2405 z 31.10.2023.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1885

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-45/24: Skarga wniesiona w dniu 24 stycznia 2024 r. - ePURE i Pannonia Bio/Parlament i Rada
Data aktu: 11/03/2024
Data ogłoszenia: 11/03/2024