Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: ePURE, de Europese Producenten Unie van Hernieuwbare Ethanol (Etterbeek, Belgia), Pannonia Bio Zrt. (Budapeszt, Węgry) (przedstawiciele: M.-S. Dibling i G. Michaux, adwokaci)
Strona pozwana: Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności art. 3 ust. 8 lit. c), art. 4 ust. 1, 4 i 5 oraz załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2405 z dnia 18 października 2023 r. w sprawie zapewnienia równych warunków działania dla zrównoważonego transportu lotniczego 1 w zakresie, w jakim wyłączają one biopaliwa produkowane z roślin spożywczych i pastewnych oraz roślin międzyplonowych z definicji lub udziałów minimalnych zrównoważonych paliw lotniczych oraz wprowadzają minimalne udziały dla syntetycznych paliw lotniczych;
- obciążenie Parlamentu Europejskiego i Rady kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi siedem zarzutów.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący tego, że pozwane popełniły oczywisty błąd w ocenie, gdyż zaprzeczyły dostępnym danym naukowo-technicznym przy opracowywaniu swojej polityki, naruszając w ten sposób art. 191 TFUE, i nie przedstawiły wystarczającego uzasadnienia, naruszając w ten sposób również art. 296 TFUE, w celu wykluczenia biopaliw produkowanych z roślin zgodnych z dyrektywą w sprawie odnawialnych źródeł energii (zwaną dalej "dyrektywą RED"), przy jednoczesnym przyznaniu preferencji syntetycznym paliwom lotniczym.
2. Zarzut drugi, dotyczący tego, że pozwane naruszyły zasadę proporcjonalności, faktycznie wprowadzając zakaz stosowania w paliwach lotniczych biopaliw produkowanych z roślin zgodnych z dyrektywą RED, tj. ewidentnie zrównoważonych surowców.
3. Zarzut trzeci, dotyczący naruszenia przez pozwane zasady równego traktowania poprzez (i) równe traktowanie biopaliw produkowanych z roślin zgodnych z dyrektywą RED z jednej strony, oraz paliw kopalnych i biopaliw na bazie oleju palmowego z drugiej strony, (ii) odmienne traktowanie biopaliw produkowanych z roślin zgodnych z dyrektywą RED w sektorze lotnictwa oraz w sektorach transportu drogowego i kolejowego, (iii) odmienne traktowanie biopaliw produkowanych z surowców wskazanych w załączniku IX B do dyrektywy RED w stosunku do biopaliw produkowanych z roślin zgodnych z dyrektywą RED, a także (iv) wykluczenie biopaliw produkowanych z roślin zgodnych z dyrektywą RED z definicji zrównoważonych paliw lotniczych, przy jednoczesnym uznaniu obowiązkowego udziału syntetycznych paliw lotniczych w zrównoważonych paliwach lotniczych.
4. Zarzut czwarty, dotyczący tego, że pozwane naruszyły zasadę neutralności technologicznej, uznając za główną przyczynę promowania danego rodzaju paliwa (tj. syntetycznych paliw lotniczych) jego zdolność do zapewnienia niemal 100 % ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, a jednocześnie odmawiając podobnego przychylnego traktowania biopaliwom produkowanym z roślin zgodnym z dyrektywą RED (i innym zrównoważonym paliwom lotniczym) - które mogą zapewnić ponad 100 % ograniczenie emisji gazów cieplarnianych - a nawet całkowicie wyłączając je z samej definicji zrównoważonych paliw lotniczych.
5. Zarzut piąty, dotyczący tego, że pozwane naruszyły zasady pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ zaskarżone przepisy znacznie odbiegają - bez odpowiedniego uzasadnienia - od dyrektywy RED w odniesieniu do traktowania biopaliw produkowanych z roślin, co doprowadziło do braku pewności prawa i zanegowania uzasadnionych oczekiwań zainteresowanych podmiotów gospodarczych.
6. Zarzut szósty, dotyczący nadużycia władzy przez pozwane poprzez przyjęcie środka, w odniesieniu do którego nie przyznano im uprawnień.
7. Zarzut siódmy, dotyczący naruszenia przez pozwane prawa skarżących do dobrej administracji zgodnie z art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.1885 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-45/24: Skarga wniesiona w dniu 24 stycznia 2024 r. - ePURE i Pannonia Bio/Parlament i Rada |
Data aktu: | 11/03/2024 |
Data ogłoszenia: | 11/03/2024 |