(Sprawa C-86/22 1 , Papier Mettler Italia)[Odesłanie prejudycjalne - Zbliżanie ustawodawstw - Środowisko naturalne - Dyrektywa 94/62/WE - Opakowania i odpady opakowaniowe - Dyrektywa 98/34/WE - Procedura udzielania, informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego - Ciążący na państwach członkowskich obowiązek notyfikowania Komisji Europejskiej każdego projektu przepisu technicznego - Uregulowania krajowe przewidujące bardziej restrykcyjne przepisy techniczne niż przepisy przewidziane w uregulowaniach Unii Europejskiej]
(C/2024/1370)
Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2024 r.)
Sąd odsyłający
Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Papier Mettler Italia Srl
Druga strona postępowania: Ministero della Transizione Ecologica, Ministero dello Sviluppo Economico
przy udziale: Associazione Italiana delle Bioplastiche e dei Materiali Biodegradabili e Compostabili - Assobioplastiche
Sentencja
1) Artykuł 8 i 9 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego, zmienionej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r.,
należy interpretować w ten sposób, że:
stoją one na przeszkodzie przyjęciu uregulowań krajowych zakazujących wprowadzania do obrotu toreb jednorazowych wytwarzanych z materiałów nieulegających biodegradacji i nienadających się do kompostowania, lecz spełniających inne wymogi określone w dyrektywie 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, zmienionej dyrektywą Komisji 2013/2/UE z dnia 7 lutego 2013 r., jeżeli owe uregulowania przekazano Komisji Europejskiej zaledwie kilka dni przed ich przyjęciem i opublikowaniem.
2) Artykuł 18 dyrektywy 94/62, zmienionej dyrektywą 2013/2, w związku z art. 9 dyrektywy 94/62, ze zmianami, i załącznikiem II do niej,
należy interpretować w ten sposób, że:
stoi on na przeszkodzie uregulowaniom krajowym zakazującym wprowadzania do obrotu toreb jednorazowych wytwarzanych z materiałów nieulegających biodegradacji i nienadających się do kompostowania, lecz spełniających inne wymogi określone w dyrektywie 94/62, ze zmianami. Uregulowania te mogą być jednak uzasadnione celem polegającym na zapewnieniu wyższego poziomu ochrony środowiska, jeżeli spełnione są przesłanki przewidziane w art. 114 ust. 5 i 6 TFUE.
3) Artykuł 18 dyrektywy 94/62, zmienionej dyrektywą 2013/2, w związku z art. 9 ust. 1 dyrektywy 94/62, ze zmianami, i załącznikiem II do niej,
należy interpretować w ten sposób, że:
jest on bezpośrednio skuteczny, wobec czego w sporze między jednostką a władzami krajowymi sąd krajowy powinien odstąpić od stosowania uregulowań krajowych sprzecznych ze wspomnianym art. 18.
4) Artykuł 18 dyrektywy 94/62, zmienionej dyrektywą 2013/2,
należy interpretować w ten sposób, że:
uregulowania krajowe zakazujące wprowadzania do obrotu toreb jednorazowych wytwarzanych z materiałów nieulegających biodegradacji i nienadających się do kompostowania, lecz spełniających inne wymogi określone w dyrektywie 94/62, ze zmianami, mogą stanowić wystarczająco istotne naruszenie tego art. 18.