Art. 8. rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w sprawie normalizacji europejskiej 2 stanowi, że Komisja przyjmuje roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej. Zgodnie z odpowiednimi przepisami w niniejszym zawiadomieniu Komisji określono normy europejskie i europejskie dokumenty normalizacyjne, o których opracowanie w 2024 r. Komisja zamierza wystąpić do europejskich organizacji normalizacyjnych, a także szczegółowe cele i polityki dotyczące tych norm i dokumentów (zob. załącznik).Niniejsze zawiadomienie sporządzono w celu szczególnego wsparcia polityki i prawodawstwa UE przyczyniających się do stworzenia ekologicznego, cyfrowego i odpornego jednolitego rynku, jak również do osiągnięcia celów UE na arenie międzynarodowej.
Rola, jaką normalizacja odgrywa w polityce UE, była poruszana w szeregu dokumentów programowych Komisji, w szczególności w strategii normalizacji 3 i w strategii przemysłowej UE 4 . Normy stanowią wsparcie dla różnych obszarów polityki UE i służą zapewnieniu, aby unijne produkty i usługi były konkurencyjne w skali światowej i uwzględniały najnowsze osiągnięcia w dziedzinie bezpieczeństwa, ochrony i zdrowia oraz aktualne kwestie społeczne i środowiskowe. Ponadto są one ważnym narzędziem waloryzacji badań naukowych, prac rozwojowych i innowacji poprzez weryfikację poprawności projektów i stymulowanie wdrażania zupełnie nowych przemysłowych łańcuchów wartości w obszarach ekologii i cyfryzacji 5 .
Zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w rocznym programie prac Unii Komisja uwzględnia również cele związane z międzynarodowym wymiarem normalizacji europejskiej. Komisja będzie kontynuować współpracę w zakresie normalizacji z partnerami międzynarodowymi poprzez realizację działań przewidzianych w ramach partnerstw cyfrowych z Japonią, Koreą Południową i Singapurem, w kontekście Rady UE-USA ds. Handlu i Technologii oraz w ramach grup G-7 i G-20. W umowach o wolnym handlu zawieranych przez UE z partnerami międzynarodowymi Komisja promuje podejście wspierające międzynarodowe procesy normalizacyjne zgodnie z zasadami Światowej Organizacji Handlu, takimi jak przejrzystość, otwartość, bezstronność i konsensus, skuteczność i adekwatność, spójność i aspekty dotyczące rozwoju. Komisja będzie promować współpracę i wymianę informacji w zakresie normalizacji, w tym na szczeblu międzynarodowym, jako istotny element rozdziału dotyczącego barier technicznych w handlu i dobrych praktyk regulacyjnych w ramach każdej negocjowanej przez nią umowy o wolnym handlu. Ponadto Komisja będzie kontynuować dialog z innymi państwami w celu rozważenia potencjalnych obszarów współpracy w zakresie ogólnoświatowych wyzwań.
Rola międzynarodowej współpracy w dziedzinie badań naukowych i innowacji jest równie istotna dla wspierania wiodącej roli UE jako podmiotu ustanawiającego normy o zasięgu światowym, jak wskazano w komunikacie dotyczącym globalnego podejścia do badań naukowych i innowacji 6 .
Załącznik do niniejszego zawiadomienia zawiera wykaz działań mających na celu opracowanie i nowelizację norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych. Działania te są konieczne i odpowiednie dla wsparcia prawodawstwa i polityki Unii, a tym samym wzmacniają wiodącą rolę, jaką UE odgrywa w tworzeniu ogólnoświatowych norm.
W rocznym programie prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej Komisja określa strategiczne priorytety polityczne w odniesieniu do normalizacji europejskiej. Od czasu opublikowania strategii normalizacji w 2022 r. w zawiadomieniach Komisji określano wykaz priorytetowych działań politycznych spośród punktów wymienionych w załączniku. Te priorytetowe dokumenty normalizacyjne wspierają kluczowe polityki UE w procesie tworzenia ekologicznego, cyfrowego i odpornego jednolitego rynku i zasługują na szczególną uwagę ze strony europejskiego systemu normalizacyjnego, w tym w postaci przyspieszonego opracowywania dokumentów normalizacyjnych.
Po przyjęciu przez Komisję decyzji o ustanowieniu Forum Wysokiego Szczebla ds. Normalizacji Europejskiej 7 - do którego doszło w styczniu 2023 r. - Komisja otrzymuje od tego forum porady dotyczące priorytetowych działań w ramach rocznego programu prac Unii. Porady te zostały uwzględnione w tegorocznym zawiadomieniu Komisji.
W tym kontekście Komisja określiła następujące działania normalizacyjne jako priorytety polityczne:
1. Technologie na potrzeby europejskich obliczeń wielkiej skali oraz europejskiej infrastruktury komunikacji kwantowej: zgodnie z zaleceniem Komisji w sprawie obszarów technologii krytycznych dla bezpieczeństwa gospodarczego UE, na potrzeby pogłębionej oceny ryzyka z udziałem państw członkowskich 8 , Komisja ponownie uwzględnia pozycje dotyczące priorytetów politycznych w obszarze technologii kwantowych zawarte w rocznym programie prac Unii na 2023 r.
2. Surowce krytyczne - recykling magnesów trwałych oraz poszukiwanie, wydobycie, rafinacja i recykling surowców krytycznych: podobnie jak w 2023 r. Komisja podkreśla, że surowce krytyczne stanowią priorytet polityczny w kontekście wniosku Komisji dotyczącego aktu w sprawie surowców krytycznych 9 , jak również podkreśla potwierdzoną rolę surowców krytycznych w utrzymaniu odpornych łańcuchów dostaw.
3. Unijne ramy dotyczące wiarygodnych danych: Komisja dodaje nowe działanie priorytetowe w zakresie ram dotyczących wiarygodnych danych w celu wsparcia wdrażania aktu w sprawie danych 10 .
4. Europejskie ramy tożsamości cyfrowej: Komisja dodaje nową priorytetową pozycję w celu wsparcia ustanowienia europejskich ram tożsamości cyfrowej.
5. Ekoprojekt w zakresie klimatyzatorów i pomp ciepła typu powietrze-powietrze: Komisja dodaje nową pozycję priorytetową dotyczącą pomp ciepła w oparciu o cele wniosku Komisji dotyczącego aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie 11 oraz niewątpliwą rolę, jaką normy odgrywają w osiągnięciu celów tego wniosku.
6. Wymogi dotyczące cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi: Komisja ponownie uwzględnia priorytet polityczny z 2023 r. dotyczący wymogów w zakresie cyberbezpieczeństwa, który ma na celu stworzenie warunków do opracowywania bezpiecznych produktów z elementami cyfrowymi.
7. Technologie wodorowe i ich komponenty: Komisja ponownie uwzględnia priorytet polityczny z 2023 r. dotyczący technologii wodorowych i ich komponentów, który ma na celu ulepszenie rozwoju i utrzymania infrastruktury wodorowej i jej komponentów technologicznych na jednolitym rynku.
8. Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych: Komisja dodaje nową pozycję priorytetową dotyczącą infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, na potrzeby zapewnienia automatycznej łączności między infrastrukturą ładowania a pojazdami elektrycznymi, przy jednoczesnym zapewnieniu interoperacyjności infrastruktury ładowania między różnymi producentami, systemami i sieciami.