Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Przyszłość polityki młodzieżowej w UE. Refleksja nad polityką młodzieżową i włączaniem problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityki w kontekście Europejskiego Roku Młodzieży 2022

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Przyszłość polityki młodzieżowej w UE. Refleksja nad polityką młodzieżową i włączaniem problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityki w kontekście Europejskiego Roku Młodzieży 2022 (2023/C 79/06)

Sprawozdawca: Tine RADINJA (SI/Zieloni), burmistrz gminy Škofja Loka
ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR),

Uwagi wstępne

1. Celem niniejszego dokumentu jest zaproponowanie nowej i kompleksowej refleksji nad polityką młodzieżową, włączeniem problematyki młodzieżowej do głównego nurtu różnych dziedzin polityki oraz aktywnym udziałem młodzieży w budowaniu przyszłości Europy w kontekście Europejskiego Roku Młodzieży 2022 zainicjowanego decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2316 1  i zaleconego na Konferencji w sprawie przyszłości Europy. Ponadto KR zdecydowanie zaleca włączanie problematyki młodzieży do głównego nurtu polityki, co jest jednym z głównych celów Europejskiego Roku Młodzieży 2022.

2. Podkreśla, że pandemia COVID-19 spowodowała, że wielu młodych ludzi straciło prawie dwa lata możliwości kształcenia, pracy, zdrowego rozwoju psychicznego i życia społecznego. W związku z tym Europejski Rok Młodzieży powinien nie tylko służyć docenieniu wyrzeczeń młodszych pokoleń podczas pandemii, lecz także wywołać trwałe zmiany wykraczające poza Europejski Rok Młodzieży. W miarę jak społeczeństwo otrząsa się ze skutków pandemii, zaangażowanie młodych ludzi i zrozumienie ich obaw mają kluczowe znaczenie dla wyjścia z kryzysu.

3. Zwraca uwagę, że polityka młodzieżowa i włączanie młodzieży do głównego nurtu polityki mają szczególnie istotny aspekt terytorialny i społeczny, ponieważ istnieją znaczne nierówności w dostępie do podstawowych usług, edukacji, zatrudnienia, mieszkalnictwa i mobilności społecznej w różnych regionach UE, co w różny sposób wpływa na młodzież. Władze lokalne i regionalne posiadają ważne kompetencje w wielu dziedzinach istotnych z punktu widzenia polityki młodzieżowej, takich jak mieszkalnictwo, edukacja, zatrudnienie, walka z ubóstwem, dyskryminacja, wsparcie dla osób uczących się, stowarzyszenia młodzieżowe, praca z młodzieżą, działania kulturalne i zajęcia rekreacyjne. Dlatego też na wszystkich etapach koordynacji i wdrażania strategii UE na rzecz młodzieży należy w większym stopniu uwzględniać poziom lokalny i regionalny.

Włączanie problematyki młodzieży do głównego nurtu polityki

4. Wzywa do włączania problematyki młodzieży do głównego nurtu polityki i uwzględniania perspektywy opartej na prawach młodzieży w procesie kształtowania polityki na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim oraz do systematycznego uwzględniania punktu widzenia młodzieży i perspektyw dla niej we wszystkich dziedzinach polityki. Ponadto we wszystkich dyskusjach politycznych należy konsultować się z młodzieżą i organizacjami młodzieżowymi, aby konsekwentnie stosować podejście uwzględniające problematykę młodzieży, w tym podczas realizacji krajowych planów wdrażania pakietów finansowania i odbudowy Next Generation EU.

5. Wzywa Komisję Europejską do wdrożenia unijnego testu młodzieży, który umożliwiłby ocenę wpływu polityki na młodych ludzi. Przed przyjęciem jakichkolwiek nowych polityk należy podjąć co najmniej trzy następujące kroki: nawiązać konstruktywne kontakty z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, w tym ekspertami ds. młodzieży i przedstawicielskimi organizacjami młodzieżowymi zajmującymi się odnośnymi tematami, dokonać oceny wpływu, który polityka będzie miała na młodych ludzi, oraz zaproponować środki, które złagodziłyby ewentualne negatywne skutki.

6. Wzywa instytucje europejskie, rządy krajowe i samorządy lokalne do gromadzenia danych dotyczących młodzieży we wszystkich obszarach polityki. Dane te powinny w sposób spójny dotyczyć różnych grup wiekowych. Gromadzenie danych powinno odbywać się we współpracy z organizacjami młodzieżowymi, a strategie polityczne powinny być wdrażane w celu zwiększenia ich umiejętności korzystania z danych, umożliwiając im dostęp do informacji, ich analizowanie i interpretowanie w celu opracowania opartych na dowodach działań wspierających i projektów propagujących zmiany.

7. Podkreśla potrzebę uwzględnienia polityki młodzieżowej we wszystkich nurtach polityki UE za pomocą podejścia horyzontalnego i zachęcania do współpracy międzysektorowej, międzyregionalnej i transgranicznej,

8. Apeluje o środki, które wzmocnią organizacje młodzieżowe i poprawią ich pozycję, ponieważ silne europejskie organizacje młodzieżowe przyczyniają się do edukacji obywatelskiej, zwiększenia wiedzy na temat demokracji i większej aktywności obywatelskiej.

9. Ubolewa, że w ostatnich latach kurczy się przestrzeń obywatelska dla organizacji młodzieżowych, i apeluje o bardziej wystarczające i trwałe zasoby, a także o finansowanie operacyjne odpowiadające potrzebom strukturalnym organizacji młodzieżowych. Należy je rozdzielać w przejrzysty sposób, co będzie wspierać silny sektor młodzieżowy, który zapewni młodym ludziom ze wszystkich środowisk dostęp do bezpiecznej przestrzeni umożliwiającej uczestnictwo, zaangażowanie i rozwój aktywności obywatelskiej.

10. Podkreśla znaczenie europejskich regionów i gmin dla powodzenia strategii UE na rzecz młodzieży oraz wkład, jaki mogą one wnieść poprzez edukację i kulturę we wspieranie integracyjnego społeczeństwa dla młodych ludzi. Zachęca do wzmocnienia regionalnego i lokalnego wymiaru dialogu UE z młodzieżą.

11. Wzywa władze lokalne i regionalne do traktowania kwestii młodzieżowych jako stałego priorytetu w kształtowaniu polityki i proponuje przyjęcie lokalnej strategii na rzecz młodzieży przez wszystkie władze lokalne i regionalne.

12. Apeluje do Komisji Europejskiej o wzmocnienie wymiaru młodzieżowego w programach Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności oraz o podjęcie dalszych działań w celu zapewnienia, by w programach mogły wziąć udział wszystkie grupy młodych ludzi oraz aby młodzi ludzie mieli mocną pozycję i otrzymali odpowiednie wsparcie, w tym w trakcie uczestnictwa w programach. Zwraca się do państw członkowskich i władz lokalnych i regionalnych, by wspierały kampanie informacyjne pokazujące młodzieży korzyści płynące z tych programów oraz związany z nimi rozwój na płaszczyźnie osobistej i zawodowej, a także by w swych placówkach edukacyjnych i uniwersyteckich zachęcały ją do udziału w obu tych programach.

Zatrudnienie i ochrona socjalna

13. Wzywa do przedsięwzięcia odpowiednich środków w celu zapewnienia młodym ludziom prawa do stabilnego i wartościowego zatrudnienia oraz godnych warunków pracy w całej Europie.

14. Podkreśla, że kształcenie w zakresie przedsiębiorczości, przedsiębiorczość społeczna i gospodarka społeczna odgrywają pozytywną rolę w zmniejszaniu bezrobocia wśród młodzieży, oraz wzywa decydentów na szczeblu europejskim i krajowym do podjęcia działań na rzecz usunięcia barier dla młodych przedsiębiorców, w tym barier powstrzymujących przed uzyskaniem statusu przedsiębiorcy w trakcie studiów.

15. Wzywa państwa członkowskie oraz władze lokalne i regionalne, by wspierały zbliżenie młodych ludzi do instytucji europejskich oraz by w placówkach edukacyjnych i uniwersyteckich propagowały ich mobilność między państwami członkowskimi. Podkreśla przy tym możliwości rozwoju zawodowego i osobistego wynikające z tej mobilności, a także związane z nią pozytywne doświadczenia z punktu widzenia rozwoju młodych Europejczyków.

16. Proponuje, aby Komisja Europejska ustanowiła środki wspierające, uzupełniające i koordynujące mające na celu zmniejszenie niepewności zatrudnienia wśród młodych ludzi, ułatwienie lepszego dostępu do ochrony socjalnej, która eliminuje wszelkie formy dyskryminacji ze względu na wiek na równi ze starszymi grupami wiekowymi, oraz zniesienie minimalnych wynagrodzeń dla młodzieży.

17. Zaleca ściślejszą koordynację polityki zatrudnienia młodzieży, zwłaszcza odnośnie do wdrażania wzmocnionej gwarancji dla młodzieży przez lokalne i regionalne publiczne służby zatrudnienia.

18. Apeluje o skuteczny zakaz bezpłatnych staży we wszystkich państwach członkowskich w ramach przeprowadzanego przez Komisję Europejską przeglądu ram jakości staży oraz o wprowadzenie środków, w tym dyrektywy UE, w celu zadbania o to, aby staże, praktyki zawodowe i przyuczanie do zawodu zapewniały minimalne standardy praw w zakresie warunków pracy, w szczególności dostępu do ustawowych wynagrodzeń minimalnych i do ochrony socjalnej.

19. Podkreśla znaczenie odpowiedniej i przystępnej cenowo opieki nad dziećmi, aby umożliwić rodzicom, również młodym, (ponowne) wejście na rynek pracy.

20. Wzywa Komisję i państwa członkowskie do zaproponowania konkretnych środków mających na celu poprawę integracji młodych ludzi ze wszystkich środowisk na rynku pracy, zwalczanie dyskryminacji i zapewnienie równych szans. W związku z tym konieczna jest dalsza koordynacja, aby skuteczniej docierać do młodych osób znajdujących się w trudnej sytuacji, które borykają się z licznymi barierami wynikającymi w szczególności z ubóstwa, płci, orientacji seksualnej i tożsamości płciowej, niepełnosprawności, niskiego poziomu wykształcenia, przynależności do mniejszości etnicznych lub środowisk migracyjnych.

21. Podkreśla ponownie, że należy przyznać, "że młodzież LGBTI+ w Europie znajduje się w szczególnie niekorzystnej sytuacji, gdyż jest narażona na dyskryminację, wiktymizację, stygmatyzację i niegodziwe traktowanie od najmłodszych lat. Doświadcza ona trudności z ujawnieniem swojej tożsamości rodzinie i społeczności, boryka się z ograniczonym zrozumieniem ze strony profesjonalnych usługodawców i szerszego społeczeństwa, jeśli chodzi o kwestie LGBTI+, a także stoi przed wyzwaniami związanymi ze zdrowiem psychicznym, fizycznym i seksualnym" 2 . Apeluje w związku z tym o skuteczne środki na szczeblu europejskim, aby w pełni wzmocnić pozycję młodych osób LGBTI+.

22. Podkreśla, że utrudniony dostęp do mieszkań i ich wysokie koszty znacznie przyczyniają się do ograniczenia autonomii młodych ludzi, utrudniając mobilność edukacyjną i zawodową, a także zmniejszając siłę nabywczą młodszych pokoleń. Dlatego też wzywa do uznania za priorytet przyjęcia środków wspierających, w tym poprzez uruchomienie funduszy UE, mających na celu zapewnienie odpowiednich i przystępnych cenowo warunków mieszkaniowych dla wszystkich młodych ludzi w Europie.

23. Zaznacza, że z powodu pandemii COVID-19 wielu młodych Europejczyków jest bardziej zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Apeluje o unijne środki mające na celu zagwarantowanie młodym ludziom nieustannego i wystarczającego wsparcia finansowego w czasie kryzysu.

24. Sugeruje, że potrzebna jest dalsza koordynacja w celu wymiany dobrych praktyk, celów i wskaźników dotyczących walki z ubóstwem, ryzykiem wykluczenia społecznego i niepewnością sytuacji społecznej młodych ludzi.

25. Zwraca uwagę na krytyczną sytuację młodych uchodźców, zwłaszcza małoletnich bez opieki, i wzywa do przyjęcia środków wsparcia, by umożliwić wszystkim młodym uchodźcom i ich rodzinom dostęp do podstawowych usług, takich jak edukacja, mieszkalnictwo i opieka zdrowotna, a także ochronę ich praw człowieka.

Zdrowie fizyczne i psychiczne i dobrostan młodych ludzi

26. Podkreśla znaczenie dostępu do powszechnych, przystępnych cenowo i wysokiej jakości usług zdrowotnych, zarówno profilaktycznych, jak i leczniczych; w związku z tym zwraca uwagę na konieczność usunięcia barier, na które napotykają młodzi ludzie nieposiadający dostępu do zabezpieczenia społecznego.

27. Podkreśla, że koniecznie potrzebne jest zmazanie piętna i uznanie wyzwań i barier w zakresie zdrowia psychicznego, z którymi młodzi ludzie borykają się wskutek pandemii, oraz natychmiastowe podjęcie działań w celu zaspokojenia ich potrzeb w tym zakresie.

28. Sugeruje zastosowanie całościowego podejścia do zdrowia psychicznego poprzez propagowanie praw socjalnych i pakietów ochrony ekonomicznej w celu uwzględnienia społecznoekonomicznych uwarunkowań zdrowia psychicznego, z ukierunkowanym wsparciem, świadczeniem podstawowych usług i zapewnieniem podstawowych praw dla młodych ludzi doświadczających wykluczenia, dyskryminacji i marginalizacji.

29. Apeluje o przyjęcie środków, które sprawią, że wsparcie zdrowia psychicznego będzie przystępne cenowo i dostępne dla wszystkich młodych ludzi, w tym dla osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji. Ponadto wzywa do zwiększenia dostępności i finansowania opieki zdrowotnej w zakresie zdrowia psychicznego, tak aby każdy mógł uzyskać potrzebną pomoc.

30. Zwraca się o zwiększenie inwestycji w już istniejące oddolne inicjatywy na rzecz budowania społeczności, tj. ośrodków młodzieżowych, bezpłatnej i dostępnej oferty kulturalnej i działalności sportowej oraz o wspieranie organizacji społeczeństwa obywatelskiego działających na rzecz zdrowia psychicznego.

31. Wzywa do opracowania strategii UE w zakresie zdrowia psychicznego obejmującej środki profilaktyczne, znaczące wzmocnienie pozycji i aktywne zaangażowanie europejskiej młodzieży w podejmowanie decyzji dotyczących jej zdrowia psychicznego oraz ukierunkowane wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego na każdym etapie życia.

32. Podkreśla potrzebę zapewnienia pełnej ochrony praw seksualnych i reprodukcyjnych młodych ludzi, w tym dostępu do przystępnych cenowo środków antykoncepcyjnych i produktów menstruacyjnych.

33. Z zadowoleniem przyjmuje to, że Komisja Europejska powołała Grupę Sterującą ds. Promocji Zdrowia, Profilaktyki Chorób i Zarządzania Chorobami Niezakaźnymi. Apeluje jednak, aby w ramach grupy sterującej położono większy nacisk na sytuację młodych ludzi.

Znaczące uczestnictwo

34. Ponawia poparcie dla promowania "rozwoju osobowości osób z niepełnosprawnościami, a szczególnie dzieci i młodzieży, podobnie jak każdej innej osoby, poprzez dostęp do sztuki, kultury, rekreacji, wypoczynku, sportu i turystyki" 3  jako kluczowy element dobrostanu osób z niepełnosprawnościami. Dlatego też podkreśla rolę sportu we włączeniu społecznym osób z niepełnosprawnościami i "wzywa państwa członkowskie do promowania programów ułatwiających udział dzieci i młodzieży oraz osób z niepełnosprawnością wiążącą się z dużymi ograniczeniami" 4 .

35. Podkreśla, że Europejski Rok Młodzieży 2022 jest doskonałą okazją do zachęcania młodzieży do znaczącego uczestnictwa w życiu demokratycznym, a jego rezultatem powinno być strukturalne wzmocnienie demokracji dla młodych ludzi, z naciskiem na rolę reprezentatywnych organizacji młodzieżowych.

36. Zaleca zaangażowanie młodzieży w opracowywanie, ukierunkowywanie, wdrażanie i ocenę strategii politycznych na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym, które mają wpływ na młodych ludzi, oraz w związane z tym formalne mechanizmy konsultacji. Ponadto należy monitorować wyniki i realizację tych inicjatyw, aby zagwarantować, że udział młodych ludzi przyniesie wymierne rezultaty lub że będzie istniało wyraźne wyjaśnienie, dlaczego pomysły lub inicjatywy nie mogły zostać wdrożone.

37. W celu wzmocnienia zaufania młodych ludzi do funkcjonowania instytucji oraz w celu wspierania refleksji, wolności wypowiedzi, podejmowania decyzji i znajomości zasad demokracji oraz wolności indywidualnych i zbiorowych apeluje do wszystkich właściwych organów na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim o ustanowienie rad młodzieżowych.

38. Wzywa do wykorzystania wyników już istniejących mechanizmów partycypacyjnych, takich jak dialog UE z młodzieżą, który zapewnia wszystkim młodym ludziom z UE przestrzeń do wyrażania opinii na istotne tematy i wpływania na procedury legislacyjne w bezpośredniej współpracy z decydentami. Proces ten powinien być dalej rozwijany i obejmować inne instytucje UE.

39. Apeluje o środki na rzecz wsparcia i wzmocnienia pozycji młodych ludzi w zakresie zrównoważonego rozwoju i przeciwdziałania zmianie klimatu oraz wykorzystania ich potencjału do przeprowadzenia znaczących zmian w społeczeństwach.

40. Zachęca państwa członkowskie do poważnego zastanowienia się nad obniżeniem wieku uprawniającego do głosowania do 16 lat we wszystkich wyborach lokalnych i regionalnych w Europie oraz wzywa do tworzenia danych i wymiany wiedzy na temat wpływu rozwiązań instytucjonalnych na udział młodzieży w życiu politycznym, takich jak minimalny wiek uprawniający do głosowania i kandydowania w wyborach lub ograniczenie liczby mandatów politycznych.

41. Wzywa do wspierania i koordynowania środków mających na celu rozwijanie wiedzy młodzieży na temat edukacji obywatelskiej, aby zagwarantować, że młodzi ludzie rozumieją proces decyzyjny w swoich społecznościach lokalnych i są świadomi procesów demokratycznych oraz praw człowieka i obywatela.

42. Podkreśla potrzebę zapewnienia wszystkim młodym ludziom dostępu do wysokiej jakości informacji na temat możliwości uczestnictwa oraz propagowania świadomego uczestnictwa, zwłaszcza w odniesieniu do procesów demokratycznych.

Społeczeństwo integracyjne

43. Popiera koordynację oraz wymianę dobrych praktyk dotyczących roli aspektu płci w ścieżkach kształcenia i zatrudnienia w celu rozpoznania barier i poprawy dostępu kobiet i dziewcząt do wszystkich możliwości edukacyjnych i zawodowych.

44. Popiera uwzględnianie aspektu płci w polityce publicznej na wszystkich poziomach. Ponawia jednocześnie apel o zaangażowanie "władz lokalnych i regionalnych w opracowywanie i realizację kampanii uświadamiającej i komunikacyjnej na szczeblu europejskim niezbędnej do zwalczania stereotypów związanych z płcią i podkreśla potrzebę zwrócenia szczególnej uwagi na młodzież, będącą jedną z grup kluczowych dla wprowadzania zmiany" 5 .

45. Uważa, że priorytetem jest włączenie młodych ludzi ze środowisk migracyjnych do edukacji i życia społecznego, w związku z czym wzywa do dalszej koordynacji i wymiany wiedzy fachowej i dobrych praktyk w zakresie skutecznych strategii politycznych w tym zakresie.

46. Wyraża ponownie głębokie przekonanie, że "cztery kluczowe obszary tematyczne wskazane przez Komisję Europejską [w jej unijnych ramach strategicznych dotyczących Romów] przy określaniu grup celów, a mianowicie edukacja, zatrudnienie, opieka zdrowotna i mieszkalnictwo, odgrywają pierwszoplanową rolę w procesie integracji Romów, podobnie jak usługi społeczne, zwłaszcza na szczeblu lokalnym i regionalnym" 6 . Ponadto wzywa do znacznego wsparcia dzieci romskich w celu skutecznego zaradzenia niskiemu poziomowi wykształcenia.

47. Jest zdania, że walka z dyskryminacją, rasizmem i innymi formami nietolerancji ma kluczowe znaczenie w zwalczaniu brutalnej radykalizacji i uchronieniu młodych ludzi przed popadnięciem w ekstremizm polityczny lub religijny. Uznaje w związku z tym, że system edukacji i organizacje społeczeństwa obywatelskiego powinny odgrywać pierwszoplanową rolę w przekazywaniu wartości demokratycznych i humanistycznych oraz że wzmocniona koordynacja w tej dziedzinie na szczeblu UE mogłaby być przydatna dla wszystkich państw członkowskich.

Praca z młodzieżą

48. Apeluje o środki wsparcia na rzecz rozwoju wysokiej jakości pracy z młodzieżą na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim, w tym o dalsze działania koordynacyjne i wspierające mające na celu zapewnienie wysokiej jakości szkoleń dla pracowników etatowych i wolontariuszy pracujących z młodzieżą oraz przeznaczenie wystarczających zasobów na organizacje zajmujące się pracą z młodzieżą,

49. Uważa, że powodzenie europejskiego programu pracy z młodzieżą na rzecz jakości, innowacji i uznawania tej pracy wymaga znacznego uczestnictwa władz lokalnych i regionalnych. Ponadto należy zapewnić dostępność wystarczających danych i wspólnych wskaźników, w tym na poziomie lokalnym i regionalnym, aby zadbać o skuteczne monitorowanie inicjatywy.

50. Opowiada się za ustanowieniem ram prawnych dotyczących koncepcji pracy z młodzieżą, aby lepiej zdefiniować, czym jest taka praca, jasno określić jej funkcje i kompetencje oraz zapewnić osobom pracującym z młodzieżą szczególne uznanie ich pracy.

51. Wzywa do lepszego uznawania i wspierania wolontariatu.

Kształcenie i szkolenie

52. Wzywa państwa członkowskie oraz władze regionalne i lokalne do zapewnienia powszechnego dostępu do wysokiej jakości edukacji od wczesnego dzieciństwa (ze szczególnym naciskiem na naukę języków obcych) i sugeruje dalszą koordynację i wymianę dobrych praktyk w zakresie włączenia społecznego młodych ludzi - zwłaszcza tych znajdujących się w trudnej sytuacji - do systemu edukacji na wszystkich poziomach oraz w zakresie zapobiegania wczesnemu kończeniu nauki.

53. Apeluje o przedsięwzięcie odpowiednich środków w celu lepszego upowszechniania nabywania kompetencji i uznawania kompetencji nabytych od wczesnego dzieciństwa w ramach edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego oraz o zapewnienie możliwości oficjalnego uznania tych kompetencji w momencie podjęcia lub ponownego podjęcia formalnej edukacji, zatrudnienia itp., a także wzywa do zachęcania do nabywania umiejętności przekrojowych, które odpowiadają zmieniającemu się charakterowi zatrudnienia, do priorytetowego wspierania umiejętności językowych w celu zwiększania szans młodych ludzi na integrację na rynku pracy.

54. Wzywa do wspierania pracowników etatowych i wolontariuszy pracujących z młodzieżą oraz organizacji młodzieżowych jako kluczowych organizatorów kształcenia poprzez edukację pozaformalną i nieformalne uczenie się.

55. Wzywa do przyjęcia środków wsparcia, tak aby wszyscy nauczyciele mogli zdobyć i odświeżać niezbędną wiedzę pedagogiczną i umiejętności na wysokim poziomie, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji cyfrowych, oraz by ich zawód był uznawany i doceniany w społeczeństwie, w tym by miał odpowiednią wartość ekonomiczną na rynku pracy.

56. Popiera tworzenie i dalsze wykorzystywanie istniejących ogólnoeuropejskich platform w celu szerokiego rozpowszechniania treści i narzędzi edukacyjnych w sposób inkluzywny i wielojęzyczny, z uwzględnieniem języków regionalnych.

Transformacja cyfrowa

57. Podkreśla znaczenie dostępu wszystkich młodych ludzi do nowych technologii i odpowiedniego sprzętu oferujących wszystkim równe szanse.

58. Zaleca określenie odpowiednich umiejętności i kompetencji, a także standardów niezbędnych do przejścia do cyfrowej formy edukacji, w tym zbadanie i usunięcie potencjalnych nowych czynników wykluczenia nauczycieli, szkoleniowców i młodzieży.

59. Zachęca do rozwijania kompleksowych kompetencji cyfrowych w systemach kształcenia młodzieży, w tym umiejętności skutecznego korzystania z technologii.

Bruksela, dnia 1 grudnia 2022 r.

1 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2316 z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022) (Dz.U. L 462 z 28.12.2021, s. 1).
2 Unia równości: strategia na rzecz równości osób LGBTIQ na lata 2020-2025" (COR-2020-05861).
3 "Strategia na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami" (COR-2021-01679).
4 Tamże.
5 "Unia równości: strategia na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025" (COR-2020-02016).
6 Unia równości: unijne ramy strategiczne na rzecz równouprawnienia, włączenia społecznego i udziału Romów" (COR-2020-05625).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.79.30

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Przyszłość polityki młodzieżowej w UE. Refleksja nad polityką młodzieżową i włączaniem problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityki w kontekście Europejskiego Roku Młodzieży 2022
Data aktu: 02/03/2023
Data ogłoszenia: 02/03/2023