Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie przyjęcia euro przez Chorwację 1 stycznia 2023 r. (COM(2022)0282 - C9-0195/2022 - 2022/0179(NLE))

P9_TA(2022)0271
Przyjęcie euro przez Chorwację 1 stycznia 2023 r. * Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie przyjęcia euro przez Chorwację 1 stycznia 2023 r. (COM(2022)0282 - C9-0195/2O22 - 2022/0179(NLE)) (Konsultacja)
(2023/C 47/27)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji dotyczący decyzji Rady w sprawie przyjęcia euro przez Chorwację 1 stycznia 2023 r. (COM(2022)0282),

- uwzględniając art. 140 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając sprawozdanie Komisji z konwergencji za rok 2022 oraz sprawozdanie Europejskiego Banku Centralnego z konwergencji z czerwca 2022 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z 1 czerwca 2006 r. w sprawie rozszerzenia strefy euro 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 20 czerwca 2007 r. w sprawie ulepszenia metody konsultacji z Parlamentem w procedurach dotyczących rozszerzenia strefy euro 2 ,

- uwzględniając art. 106 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A9-0187/2022),

A. mając na uwadze, że art. 140 TFUE określa, czy osiągnięty został wysoki poziom trwałej konwergencji, analizując, w jakim stopniu każde państwo członkowskie spełniło następujące kryteria: osiągnięcie wysokiego stopnia stabilności cen; stabilność finansów publicznych, przy czym państwo członkowskie nie jest objęte procedurą nadmiernego deficytu określoną w Protokole nr 12 załączonym do traktatów; poszanowanie zwykłych marginesów wahań kursów przewidzianych mechanizmem kursów wymiany walut; trwały charakter konwergencji osiągniętej przez państwo członkowskie i jego udziału w mechanizmie kursów wymiany walut europejskiego systemu walutowego, co odzwierciedla się w poziomach długoterminowych stóp procentowych (kryteria z Maastricht);

B. mając na uwadze, że Chorwacja spełniła kryteria z Maastricht zgodnie z art. 140 TFUE i Protokołem nr 13 w sprawie kryteriów konwergencji załączonym do traktatów, a ustawodawstwo Chorwacji zostało ocenione przez Komisję i Europejski Bank Centralny (EBC) jako w pełni zgodne z wymogami TFUE oraz ze statutem Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego;

C. mając na uwadze, że zgodnie z TFUE w ocenie należy uwzględnić analizę innych czynników istotnych dla integracji gospodarczej i konwergencji, w tym zmian w bilansie płatniczym oraz integracji rynku produktowego, rynku pracy i rynku finansowego; mając na uwadze, że Komisja uważa, że Chorwacja spełnia warunki przyjęcia euro również w oparciu o te dodatkowe kryteria;

D. mając na uwadze, że w oparciu o powszechną praktykę i wielokrotne doświadczenia z przeszłości, do celów oceny kryterium stabilności cen Komisja wyłącza z oceny państwa o najbardziej stabilnych cenach, których stopa inflacji nie mogła zostać uznana za miarodajną wartość referencyjną dla innych państw członkowskich, i w związku z tym wyłączyła z oceny dwa państwa członkowskie o najbardziej stabilnych cenach;

E. mając na uwadze, że obecne okoliczności, takie jak wzrost cen energii oraz bezprawna i niesprowokowana inwazja Rosji na Ukrainę, miały wpływ na szereg wskaźników wykorzystywanych w sprawozdaniach z konwergencji, co wymaga odpowiedniej refleksji nad ich wdrożeniem; mając na uwadze, że przestrzeganie tych kryteriów przyczynia się do integracji z unią gospodarczą i walutową oraz do zapewnienia długoterminowej stabilności unii gospodarczej i walutowej;

F. mając na uwadze, że wraz z wejściem w życie 1 października 2020 r. ram ścisłej współpracy EBC przejął odpowiedzialność za bezpośredni nadzór nad ośmioma instytucjami o zasadniczym znaczeniu oraz nadzór nad 15 instytucjami o mniejszym znaczeniu w Chorwacji;

G. mając na uwadze, że Chorwacja zobowiązała się do wdrożenia szeregu środków po przystąpieniu do mechanizmu kursów walutowych (ERM II) w lipcu 2020 r. w następujących czterech obszarach: przeciwdziałanie praniu pieniędzy, otoczenie biznesowe, zarządzanie sektorem publicznym i ramy niewypłacalności;

H. mając na uwadze, że sprawozdawca złożył wizytę w Chorwacji w celu dokonania oceny przygotowania tego kraju do wejścia do strefy euro;

1. zatwierdza wniosek Komisji;

2. popiera przyjęcie euro przez Chorwację 1 stycznia 2023 r.;

3. zauważa, że Chorwacja spełnia wszystkie kryteria przyjęcia euro dzięki ambitnym, zdecydowanym, wiarygodnym i trwałym staraniom chorwackiego rządu i chorwackich obywateli;

4. zauważa, że pozytywne oceny Komisji i EBC przeprowadzono w kontekście dłuższego niż początkowo oczekiwano wstrząsu związanego z COVID-19 i późniejszego ożywienia gospodarczego w 2021 r.; zauważa jednak, że niesprowokowana i nielegalna inwazja Rosji na Ukrainę, która rozpoczęła się 24 lutego 2022 r., miała ograniczony wpływ na dane historyczne wykorzystane do przygotowania sprawozdań z konwergencji; jest zatem przekonany o pełnej gotowości Chorwacji do przyjęcia euro od 1 stycznia 2023 r.;

5. podkreśla, że niezależnie od trudnej sytuacji społeczno-gospodarczej spowodowanej kryzysem zdrowotnym i niedawnym wzrostem cen energii, przyjęcie euro przez Chorwację i spełnienie niezbędnych kryteriów stanowią silny sygnał polityczny świadczący o żywotności i atrakcyjności wspólnej waluty Unii; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje nieustające wysiłki podejmowane przez rząd chorwacki w tym obszarze; uważa, że przyjęcie euro przez Chorwację przyczyni się do zwiększenia odporności i jedności Unii oraz poprawi jej pozytywny wizerunek w regionie, zwłaszcza że jest to pierwszy znaczący proces integracji z UE od czasu brexitu;

6. podkreśla, że przyjęcie euro wzmocni gospodarkę Chorwacji i przyniesie korzyści jej obywatelom i przedsiębiorstwom, ponieważ sprawi, że gospodarka tego kraju stanie się bardziej odporna, przyciągnie więcej inwestycji zagranicznych, zwiększy zaufanie inwestorów międzynarodowych i ograniczy wymianę walut, co będzie miało istotny wpływ na kluczowy sektor tego kraju, jakim jest turystyka;

7. z zadowoleniem przyjmuje prace rządu chorwackiego nad wzmocnieniem zdolności instytucjonalnych Chorwacji, wysiłki w celu poprawy otoczenia biznesowego oraz skuteczną i wydajną realizację reform strukturalnych przyczyniających się do zrównoważonego i inkluzywnego wzrostu gospodarczego; z zadowoleniem przyjmuje w szczególności wysiłki na rzecz wzmocnienia instytucjonalnej niezależności Narodowego Banku Chorwacji (Hrvatska narodna banka); wzywa władze chorwackie do dalszego wzmacniania ram instytucjonalnych w celu zapewnienia jakości regulacyjnej;

8. wzywa do szybkiego i skutecznego wdrożenia reform i inwestycji w ramach chorwackiego planu odbudowy i zwiększania odporności, aby pobudzić wzrost gospodarczy i wzmocnić jej spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną;

9. podkreśla, że konwergencja w obszarze nadzoru bankowego przyczynia się do ochrony stabilności finansowej poprzez zapewnienie stosowania jednolitych standardów nadzoru; podkreśla ponadto, że przystąpienie Chorwacji do jednolitego mechanizmu nadzorczego w ścisłej współpracy z EBC pozwoliło na sprawne przystąpienie do unii bankowej;

10. wzywa władze Chorwacji do kontynuowania dobrej kampanii informacyjnej i komunikacyjnej na temat przyjęcia euro;

11. wzywa władze Chorwacji do utrzymania obecnego kierunku praktycznych przygotowań zapewniających sprawne wprowadzenie euro;

12. zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Komisji z konwergencji za rok 2022 poziom cen w Chorwacji osiągnął już wyższy poziom konwergencji cen ze strefą euro niż miało to miejsce w innych państwach członkowskich w momencie przystąpienia do strefy euro; w związku z tym oczekuje od rządu chorwackiego nieustających wysiłków na rzecz zapewnienia, że dalsza konwergencja cen zostanie osiągnięta w zrównoważony sposób oraz że wprowadzenie euro nie doprowadzi do sztucznego wzrostu cen;

13. wzywa rząd Chorwacji, by kontynuował działania mające na celu wywiązanie się z zobowiązania do wdrożenia do 2023 r. nowego planu działania na rzecz przeciwdziałania praniu pieniędzy;

14. zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;

15. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie

znaczących zmian do tekstu przyjętego przez Parlament;

16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszego stanowiska Radzie, Komisji, Europejskiemu Bankowi Centralnemu, Eurogrupie i rządom państw członkowskich.

1 Dz.U. C 298 E z 8.12.2006, s. 249.
2 Dz.U. C 146 E z 12.6.2008, s. 251.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.47.289

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie przyjęcia euro przez Chorwację 1 stycznia 2023 r. (COM(2022)0282 - C9-0195/2022 - 2022/0179(NLE))
Data aktu: 05/07/2022
Data ogłoszenia: 07/02/2023