(C/2023/305)(Dz.U.UE C z dnia 20 października 2023 r.)
Rozporządzeniem w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje ("rozporządzenie w sprawie systematyki") ustanowiono unijny system jednolitej klasyfikacji zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej i nałożono na niektóre przedsiębiorstwa niefinansowe i finansowe obowiązki w zakresie przejrzystości w odniesieniu do tej działalności gospodarczej 1 .
W czerwcu 2021 r. Komisja przyjęła akt delegowany dotyczący klimatu 2 w celu wdrożenia rozporządzenia w sprawie systematyki w odniesieniu do działalności gospodarczej wnoszącej istotny wkład w realizację celów w zakresie łagodzenia zmiany klimatu i przystosowania się do niej (zwanej dalej "działalnością gospodarczą zgodną z systematyką"). W marcu 2022 r. Komisja zmieniła akt delegowany dotyczący klimatu poprzez dodanie kryteriów w odniesieniu do niektórych nowych rodzajów działalności związanych z energią 3 .
W lipcu 2021 r. Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane określające obowiązki przedsiębiorstw w zakresie ujawniania informacji na mocy art. 8 rozporządzenia w sprawie systematyki dotyczących kwalifikowalności ich działalności do systematyki i ich zgodności z systematyką ("akt delegowany określający obowiązki w zakresie ujawniania informacji") 4 .
Komisja opublikowała już trzy zestawy wytycznych dotyczących treści aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji, a mianowicie:
Przedsiębiorstwa niefinansowe rozpoczną zgłaszanie swoich kluczowych wskaźników wyników (KPI) w zakresie zgodności z systematyką od 1 stycznia 2023 r. Celem niniejszego zawiadomienia jest zapewnienie wspomnianym przedsiębiorstwom niefinansowym dalszych wytycznych dotyczące interpretacji i stosowania w formie odpowiedzi na często zadawane pytania (FAQ) dotyczące sprawozdawczości na podstawie aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji. W razie potrzeby Komisja może zaktualizować odpowiedzi na często zadawane pytania.
W tym akcie delegowanym nakłada się na przedsiębiorstwa finansowe obowiązek stosowania kluczowych wskaźników wyników ujawnionych przez ich kontrahentów (np. przedsiębiorstwa niefinansowe) przy obliczaniu wskaźnika zielonych aktywów/wskaźnika zielonych inwestycji. Ponadto w rozporządzeniu w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych 8 wymaga się, aby uczestnicy rynku finansowego stosowali kluczowe wskaźniki wyników ujawnione przez spółki, w które dokonano inwestycji, do oceny poziomu efektywności środowiskowej produktów finansowych wprowadzanych do obrotu.
Niniejsze zawiadomienie jest publikowane wraz z innym zawiadomieniem Komisji w formie odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące technicznych kryteriów kwalifikacji w odniesieniu do działalności gospodarczej zgodnej z systematyką określonej w akcie delegowanym dotyczącym klimatu (zawiadomienie Komisji w sprawie aktu delegowanego dotyczącego klimatu 9 ).
Odpowiedzi na często zadawane pytania zawarte w niniejszym zawiadomieniu wyjaśniają przepisy zawarte już w mającym zastosowanie prawodawstwie. Nie rozszerza się w nich w żaden sposób praw i obowiązków wynikających z takiego prawodawstwa ani nie wprowadza żadnych dodatkowych wymogów dotyczących zainteresowanych podmiotów gospodarczych i właściwych organów. Odpowiedzi na często zadawane pytania mają na celu jedynie wsparcie przedsiębiorstw niefinanso- wych we wdrażaniu odpowiednich przepisów prawnych. Do dokonywania obowiązującej wykładni przepisów UE upoważniony jest jedynie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Poglądy przedstawione w niniejszym zawiadomieniu nie mogą przesądzać o stanowisku, jakie Komisja Europejska może zająć przed sądami unijnymi i krajowymi.
Spis Treści
Glosariusz istotnych terminów i mającego zastosowanie prawodawstwa
SEKCJA I - KWESTIE OGÓLNE
1. Jaki jest przewidywany termin rozpoczęcia stosowania obowiązku ujawniania informacji związanych z systematyką określonych w uzupełniającym akcie delegowanym?
2. Jakie jest przewidywane podejście do zgłaszania informacji związanych z systematyką w zakresie celów środowiskowych?
3. Jaki jest wpływ dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju na zakres jednostek sprawozdawczych objętych aktem delegowanym określającym obowiązki w zakresie ujawniania informacji?
4. Kiedy i w jaki sposób ujawnianie informacji związanych z systematyką powinno być weryfikowane przez kontrolerów zewnętrznych? W jaki sposób to się zmieni przy stosowaniu dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju?
5. Czy przedsiębiorstwa mające siedzibę w krajach EOG są zobowiązane do przekazywania informacji o zgodności ich działalności gospodarczej z systematyką?
6. W jaki sposób jednostki mogą zapewnić, aby informacje zgłaszane dobrowolnie na temat zgodności ich działalności gospodarczej z systematyką nie były sprzeczne z informacjami objętymi obowiązkiem sprawozdawczym na mocy aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji ani nie przedstawiały ich w sposób błędny?
7. W jaki sposób jednostki prowadzące sprawozdawczość mają przekazywać informacje porównawcze w ramach ujawnień na podstawie aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji?
8. W jaki sposób jednostki prowadzące sprawozdawczość powinny rozwiązać problem "podwójnego liczenia" w kontekście działalności gospodarczej przyczyniającej się do realizacji wielu celów środowiskowych?
Wkład w łagodzenie zmian klimatu (CCM) i adaptację do zmian klimatu (CCA)
Przypadek dotyczący rodzajów działalności wnoszących istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu, ujęcie nakładów inwestycyjnych w celu spełnienia kryteriów dotyczących zasady "nie czyń poważnych szkód" w odniesieniu do celów środowiskowych niezwiązanych z klimatem
Uwzględnienie działalności wnoszącej istotny wkład w realizację wielu celów środowiskowych (innych niż tylko łagodzenie zmian klimatu i adaptacja do zmian klimatu)
9. Jaki powinien być poziom konsolidacji kluczowych wskaźników wyników jednostki dominującej w odniesieniu do: (i) jej jednostek zależnych z państw trzecich oraz (ii) jej działalności/aktywów w państwach trzecich lub działalności/aktywów jej unijnych jednostek zależnych? Na jakim poziomie należy ujawniać kluczowe wskaźniki wyników?
10. Jaki jest poziom konsolidacji kluczowych wskaźników wyników grup spoza UE, których jednostka zależna z UE objęta jest zakresem stosowania dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej?
11. Czy jednostka zależna objęta zakresem dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej/dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju może być zwolniona z obowiązku ujawniania informacji związanych z systematyką, jeżeli jej jednostka dominująca ujawnia informacje związane z systematyką na poziomie skonsolidowanym w obowiązkowy lub dobrowolny sposób?
12. Czy w przypadku gdy jednostka prowadząca sprawozdawczość jest zobowiązana do przedstawienia skonsolidowanych kluczowych wskaźników wyników, powinna ona również przedstawić kluczowe wskaźniki wyników swoich jednostek zależnych?
13. Czy istnieje jakikolwiek minimalny próg obrotu, nakładów inwestycyjnych i wydatków operacyjnych, poniżej którego przedsiębiorstwa nie są zobowiązane do zgłaszania kwalifikowalności do systematyki lub zgodności z systematyką swojej działalności gospodarczej ("próg istotności")?
14. W jaki sposób należy ująć obroty, nakłady inwestycyjne i wydatki operacyjne wspólnych przedsięwzięć na potrzeby zgłaszania kluczowych wskaźników wyników związanych z systematyką?
15 W jaki sposób jednostki prowadzące sprawozdawczość powinny ująć instrumenty zabezpieczające (w tym sprzedaż energii w ramach kontraktu terminowego typu forward)?
16. W jaki sposób przedsiębiorstwa niefinansowe powinny skorygować KPI, aby uwzględnić wyemitowane przez nie obligacje ekologiczne, w celu uniknięcia "podwójnego liczenia"? W jaki sposób należy ująć obligacje ekologiczne/dłużne papiery wartościowe i związane z nimi kwestie związane
z podwójnym liczeniem?
17. W jaki sposób jednostka prowadząca sprawozdawczość powinna ująć obrót i nakłady inwestycyjne z grup do zbycia i działalności zaniechanej oraz w kontekście MSSF 5?
18. W jaki sposób jednostki prowadzące sprawozdawczość powinny oceniać kwalifikowalność do systematyki działalności gospodarczej w zakresie adaptacji do zmian klimatu (CCA) na
podstawie art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie systematyki?
19. Jaki jest zgodny z systematyką udział obrotu i odpowiednich nakładów inwestycyjnych/wydatków operacyjnych z działalności wymienionych w załączniku II do aktu delegowanego dotyczącego klimatu?
SEKCJA II - CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA DOTYCZĄCE KPI OBROTU
20. Kiedy przedsiębiorstwo powinno być zobowiązane do składania na podstawie aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji sprawozdań dotyczących działalności gospodarczej, której nie prowadziła sama jednostka sprawozdawcza, leczpodwykonawca?
21. W jaki sposób jednostki prowadzące sprawozdawczość powinny ujawniać obrót z działalności gospodarczej zgodnej z systematyką, z której produkt wykorzystuje się lub zużywa we własnym zakresie?
22. W jaki sposób jednostki prowadzące sprawozdawczość powinny przypisywać obrót do działalności gospodarczej, która zapewnia klientom wiele usług lub produktów?
SEKCJA III - CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA DOTYCZĄCE KLUCZOWEGO WSKAŹNIKA WYNIKÓW DOTYCZĄCEGO NAKŁADÓW INWESTYCYJNYCH
23. W jaki sposób jednostki prowadzące sprawozdawczość powinny traktować finansowanie publiczne i dotacje otrzymane w celu sfinansowania swoich nakładów inwestycyjnych?
24. W którym momencie rozpoczyna się w przypadku przedsiębiorstw niefinansowych trwający od pięciu do dziesięciu lat okres obowiązywania planu dotyczącego nakładów inwestycyjnych do celów sprawozdawczości? Czy okres ten dotyczy zarówno planu rozszerzenia działalności gospodarczej zgodnej z systematyką, jak i modernizacji działalności gospodarczej kwalifikującej się do systematyki, tak aby stała się działalnością gospodarczą zgodną z systematyką?
25. Kiedy zaczyna się 18-miesięczny okres na sfinalizowanie indywidualnych środków, o których mowa w sekcji 1.1.2.2 akapit pierwszy lit. c) załącznika I?
26. Jak kompleksowy i precyzyjny powinien być plan dotyczący nakładów inwestycyjnych, aby uwzględniać go w liczniku kluczowego wskaźnika wyników dotyczącego nakładów inwestycyjnych? Czy rozszerzenie istniejącej działalności gospodarczej zgodnej z systematyką w tym samym zakładzie będzie zaliczane do nakładów inwestycyjnych zgodnie z sekcją 1.1.2.2 akapit pierwszy lit. a) lub b) załącznika I?
27. W jaki sposób należy przedstawiać zgodną z systematyką wartość nakładów inwestycyjnych w sekcji 1.1.2.2 akapit pierwszy lit. a), b) i c) załącznika I?
28. Jaki jest zakres nakładów inwestycyjnych i wydatków operacyjnych, o których mowa w sekcji 1.1.2.2 akapit pierwszy lit. c) i sekcji 1.1.3.2 akapit pierwszy lit. c) załącznika I, tj. zakupu produktów zgodnych z systematyką i indywidualnych środków?
29. W jaki sposób należy ujawniać nakłady inwestycyjne i wydatki operacyjne zintegrowane w łańcuchach wartości w sytuacji, gdy jednostka prowadząca sprawozdawczość prowadzi działalność gospodarczą kwalifikującą się do systematyki zarówno na rynkach wyższego szczebla, jak i na rynkach niższego szczebla? ..
30. Jak należy oceniać nakłady inwestycyjne w odniesieniu do zgodności z systematyką, jeżeli aktywa, które są finansowane z nakładów inwestycyjnych, można wykorzystywać w różnych projektach?
31. Czy przedpłaty można zaliczyć do nakładów inwestycyjnych zgodnych z systematyką?
SEKCJA IV - CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA DOTYCZĄCE KLUCZOWEGO WSKAŹNIKA WYNIKÓW DOTYCZĄCEGO WYDATKÓW OPERACYJNYCH
32. W jaki sposób należy ujmować badania i rozwój w liczniku kluczowego wskaźnika wyników dotyczącego wydatków operacyjnych, jeżeli nie można ich powiązać z konkretną działalnością?
33. Jak należy rozumieć i traktować kategorie wydatków operacyjnych, o których mowa w sekcji 1.1.3.2 akapit pierwszy lit. a)-c) załącznika I (licznik wydatków operacyjnych), w liczniku i mianowniku kluczowych wskaźników wyników dotyczących wydatków operacyjnych?
34. Do których elementów definicji mianownika kluczowego wskaźnika wyników dotyczącego wydatków operacyjnych odnosi się pojęcie "konserwacji i napraw oraz wszelkich innych bezpośrednich wydatków związanych z bieżącą obsługą składników rzeczowych aktywów trwałych" zgodnie z punktem 1.1.3.1 załącznika I?
Dodatek - Glosariusz istotnych terminów i mającego zastosowanie prawodawstwa
Rozporządzenie |
Odniesienie |
Dyrektywa o rachunkowości |
Dyrektywa 2013/34/UE 10 |
Załącznik I |
Załącznik I do aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji |
Załącznik II |
Załącznik II do aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji |
CapEx |
Nakłady inwestycyjne |
CapEx KPI |
Kluczowy wskaźnik wyników dotyczący nakładów inwestycyjnych, o którym mowa w sekcji 1.1.2. załącznika I |
Uzupełniający akt delegowany |
Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1214 11 |
CSRD |
Dyrektywa w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju 12 |
Adaptacja do zmian klimatu (CCA) |
Adaptacja do zmian klimatu (CCA), o której mowa w art. 9 lit. b) rozporządzenia w sprawie systematyki |
Łagodzenie zmian klimatu (CCM) |
Łagodzenie zmian klimatu (CCM), o którym mowa w art. 9 lit. a) rozporządzenia w sprawie systematyki |
Akt delegowany dotyczący klimatu (DA) |
Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2139 13 |
Akt delegowany określający obowiązki w zakresie ujawniania informacji |
Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2178 14 |
DNSH |
Zasada "nie czyń poważnych szkód" |
Działalność wspomagająca |
Działalność gospodarcza, o której mowa w art. 16 rozporządzenia w sprawie systematyki |
Pierwsze zawiadomienie Komisji |
Zawiadomienie Komisji w sprawie interpretacji niektórych przepisów prawnych aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji na mocy art. 8 rozporządzenia w sprawie unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju dotyczących zgłaszania kwalifikującej się działalności gospodarczej i kwalifikujących się aktywów 15 |
Pierwszy dokument służb Komisji |
Dokument służb Komisji pt. "FAQ: What is the EU Taxonomy Article 8 delegated act and how will it work in practice?" ["Często zadawane pytania: Czym jest akt delegowany określający obowiązki w zakresie ujawniania informacji na mocy art. 8 rozporządzenia w sprawie unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju i jak w praktyce będzie wyglądało jego stosowanie?"] 16 |
MSR |
Międzynarodowe standardy rachunkowości |
MSSF |
Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej |
Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) |
Kluczowe wskaźniki wyników przedsiębiorstw niefinansowych, o których mowa w załączniku I |
Cele środowiskowe niezwiązane z klimatem |
Cele środowiskowe, o których mowa w art. 9 lit. c), d), e) i f) rozporządzenia w rozporządzeniu w sprawie systematyki (zrównoważone wykorzystywanie i ochrona zasobów wodnych i morskich; przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym; zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola; ochrona i odbudowa bioróżnorodności i ekosystemów) |
Dyrektywa w sprawie sprawozdawczości niefinansowej |
Dyrektywa 2014/95/UE 17 |
OpEx |
Wydatki operacyjne |
OpEx KPI |
Kluczowy wskaźnik wyników dotyczący wydatków operacyjnych, o którym mowa w sekcji 1.1.3. załącznika I |
Jednostka prowadząca sprawozdawczość |
Przedsiębiorstwo niefinansowe podlegające obowiązkowi sprawozdawczemu zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie systematyki |
Drugi dokument służb Komisji |
Dokument służb Komisji pt. "FAQ: How should financial and non-financial undertakings report Taxonomy-eligible economic activities and assets in accordance with the Taxonomy Regulation Article 8 Disclosures Delegated Act?" ["Często zadawane pytania: W jaki sposób przedsiębiorstwa finansowe i niefinansowe powinny ujawniać informacje dotyczące działalności gospodarczej i aktywów kwalifikujących się do systematyki zgodnie z aktem delegowanym określającym obowiązki w zakresie ujawniania informacji na mocy art. 8 rozporządzenia w sprawie systematyki?"] 18 |
Istotny wkład |
Istotny wkład w realizację co najmniej jednego z celów środowiskowych określonych w art. 9 zgodnie z art. 10-16 rozporządzenia w sprawie systematyki |
Rozporządzenie w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych |
Rozporządzenie (UE) 2019/2088 19 |
Działalność gospodarcza zgodna z systematyką |
Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 1 pkt 2 aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji |
Działalność gospodarcza kwalifikująca się do systematyki |
Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 1 pkt 5 aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji |
Działalność gospodarcza niekwalifikująca się do systematyki |
Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 1 pkt 6 aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji |
Rozporządzenie w sprawie systematyki |
Rozporządzenie (UE) 2020/852 20 |
TSC |
Techniczne kryteria kwalifikacji |
Działalność na rzecz przejścia |
Działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie systematyki |
KPI obrotu |
Kluczowy wskaźnik wyników dotyczący obrotu, o którym mowa w sekcji 1.1.1. załącznika I |
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (Dz.U. L 442 z 9.12.2021, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1214 z dnia 9 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2139 w odniesieniu do działalności gospodarczej w niektórych sektorach energetycznych oraz rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2178 w odniesieniu do publicznego ujawniania szczególnych informacji w odniesieniu do tych rodzajów działalności gospodarczej (Dz.U. L 188 z 15.7.2022, s. 1).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2178 z dnia 6 lipca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 przez sprecyzowanie treści i prezentacji informacji dotyczących zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej, które mają być ujawniane przez przedsiębiorstwa podlegające art. 19a lub 29a dyrektywy 2013/34/UE, oraz określenie metody spełnienia tego obowiązku ujawniania informacji (Dz.U. L 443 z 10.12.2021, s. 9).
7 Zawiadomienie Komisji w sprawie interpretacji niektórych przepisów prawnych aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji na mocy art. 8 rozporządzenia w sprawie unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju dotyczących zgłaszania kwalifikującej się działalności gospodarczej i kwalifikujących się aktywów (2022/C 385/01) (Dz.U. C 385 z 6.10.2022, s. 1). Od 1 stycznia 2024 r. przedsiębiorstwa finansowe rozpoczną zgłaszanie wskaźnika zielonych aktywów/wskaźnika zielonych inwestycji. W odpowiednim czasie może zostać przyjęte kolejne zawiadomienie w formie odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące sprawozdawczości przedsiębiorstw finansowych na podstawie aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 1).
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19).
11 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1214 z dnia 9 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2139 w odniesieniu do działalności gospodarczej w niektórych sektorach energetycznych oraz rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2178 w odniesieniu do publicznego ujawniania szczególnych informacji w odniesieniu do tych rodzajów działalności gospodarczej (Dz.U. L 188 z 15.7.2022, s. 1).
12 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Dz.U. L 322 z 16.12.2022, s. 15).
13 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (Dz.U. L 442 z 9.12.2021, s. 1).
14 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2178 z dnia 6 lipca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 przez sprecyzowanie treści i prezentacji informacji dotyczących zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej, które mają być ujawniane przez przedsiębiorstwa podlegające art. 19a lub 29a dyrektywy 2013/34/UE, oraz określenie metody spełnienia tego obowiązku ujawniania informacji (Dz.U. L 443 z 10.12.2021, s. 9).
15 Zawiadomienie Komisji w sprawie interpretacji niektórych przepisów prawnych aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji na mocy art. 8 rozporządzenia w sprawie unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju dotyczących zgłaszania kwalifikującej się działalności gospodarczej i kwalifikujących się aktywów (2022/C 385/01) (Dz.U. C 385 z 6.10.2022, s. 1).
17 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy (Dz.U. L 330 z 15.11.2014, s. 1).
18 Dokument służb Komisji opublikowany w internecie w grudniu 2021 r. (zaktualizowany w styczniu 2022 r.).
19 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 1).
20 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
21 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1214 z dnia 9 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2139 w odniesieniu do działalności gospodarczej w niektórych sektorach energetycznych oraz rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2178 w odniesieniu do publicznego ujawniania szczególnych informacji w odniesieniu do tych rodzajów działalności gospodarczej (Dz.U. L 188 z 15.7.2022, s. 1).
22 Zgodnie z terminem wskazanym w art. 10 aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji, a także w odniesieniu do działalności związanej z energią jądrową i gazem ziemnym, do 31 grudnia 2023 r. przedsiębiorstwa finansowe ujawniają - z wykorzystaniem wzorów 1, 4 i 5 określonych w załączniku XII do tego aktu delegowanego - wyłącznie elementy wymagane na mocy art. 10 ust. 3 dotyczące kwalifikowalności i braku kwalifikowalności działalności związanej z energią jądrową i gazem ziemnym do systematyki, w ramach zgłaszania kwalifikowalności do systematyki, o którym mowa w art. 8 ust. 8 tego aktu. Od 1 stycznia 2024 r. przedsiębiorstwa finansowe ujawniają również wskaźniki zgodności działalności związanej z energią jądrową i gazem ziemnym zgodności z systematyką z wykorzystaniem wzorów 2 i 3 określonych w załączniku XII do aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji, o których mowa w art. 8 ust. 8 tego aktu. Przedsiębiorstwa finansowe uwzględniają działalność związaną z energią jądrową i gazem ziemnym w swoich kluczowych wskaźnikach wyników, wykorzystując najnowsze dostępne dane i kluczowe wskaźniki wyników swoich kontrahentów zgodnie z art. 8 ust. 4 akapit drugi aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji.
23 Aby uzyskać więcej informacji, zob. odpowiedź na pytanie nr 1 w pierwszym zawiadomieniu Komisji.
24 Zob. art. 5 dotyczący transpozycji dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju.
25 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
26 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (wersja przekształcona) (Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1).
27 Dyrektywa 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz zmieniająca dyrektywę 2001/34/WE (Dz.U. L 390 z 31.12.2004, s. 38).
28 W art. 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie systematyki wyjaśniono, że "każde przedsiębiorstwo podlegające obowiązkowi publikowania informacji niefinansowych na mocy art. 19a lub 29a dyrektywy 2013/34/UE zawiera w swoim oświadczeniu na temat informacji niefinansowych lub w skonsolidowanym oświadczeniu na temat informacji niefinansowych informacje na temat tego, w jaki sposób i w jakim stopniu działalność tego przedsiębiorstwa jest związana z działalnością gospodarczą, która kwalifikuje się jako zrównoważona środowiskowo [...]."
29 Aby uzyskać więcej informacji na temat stopniowego wprowadzania standardów sprawozdawczości na podstawie dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, zob. odpowiedź na pytanie nr 3 w niniejszym zawiadomieniu.
30 Zob. na przykład motyw 11 aktu delegowanego dotyczącego klimatu oraz sekcje 3.6, 3.10, 3.13, 4.5, 4.6, 4.7, 4.18, 4.19, 4.22, 4.23 załącznika I do aktu delegowanego dotyczącego klimatu w zakresie przetwórstwa przemysłowego i działalności związanej z energią.
31 Aby uzyskać więcej informacji na temat pojęcia dobrowolnej sprawozdawczości, zob. odpowiedź na pytanie nr 7 w pierwszym zawiadomieniu Komisji.
32 Aby uzyskać więcej informacji, zob. dokument służb Komisji "FAQs: How should financial and non-financial undertakings report Taxonomy-eligible economic activities and assets in accordance with the Taxonomy Regulation Article 8 Disclosures Delegated Act?" ["Często zadawane pytania: W jaki sposób przedsiębiorstwa finansowe i niefinansowe powinny ujawniać informacje dotyczące działalności gospodarczej i aktywów kwalifikujących się do systematyki zgodnie z aktem delegowanym określającym obowiązki w zakresie ujawniania informacji na mocy art. 8 rozporządzenia w sprawie systematyki?"], w szczególności przypis 35 stanowiący część odpowiedzi na pytanie nr 31.
33 Dalsze wskazówki dotyczące dobrowolnej sprawozdawczości i stosowania szacunków w odniesieniu do sprawozdawczości w zakresie kwalifikowalności w pierwszym roku sprawozdawczym (pierwszych latach sprawozdawczych) można znaleźć w dodatku opracowanym w ramach platformy ds. zrównoważonego finansowania, w załączniku: https://finance.ec.europa.eu/system/files/2021-12/sustai nable-finance-taxonomy-eligibility-reporting-voluntary-information_en.pdf.
34 ESMA/2015/1415en - Wytyczne ESMA w sprawie alternatywnych pomiarów wyników.
35 ESMA32-51-370 - Pytania i odpowiedzi dotyczące wytycznych ESMA w sprawie alternatywnych pomiarów wyników z dnia 1 kwietnia 2022 r. (uwaga: dokument ten może zostać zaktualizowany, w związku z czym zawsze należy odwoływać się do jego najnowszej wersji dostępnej na stronie internetowej ESMA: https://www.esma.europa.eu/).
36 W ramach technicznych kryteriów kwalifikacji dotyczących zasady "nie czyń poważnych szkód" w zakresie adaptacji do zmian klimatu wymaga się, aby w odniesieniu do istniejącej działalności i nowej działalności z wykorzystaniem nowych aktywów rzeczowych podmiot gospodarczy integrował rozwiązania w zakresie adaptacji, które zmniejszają najważniejsze zidentyfikowane ryzyka fizyczne związane z klimatem, istotne dla tej działalności w momencie projektowania i budowy, i wdrażał te rozwiązania przed rozpoczęciem działalności.
37 W ramach działalności wspomagającej istotny wkład w adaptację do zmian klimatu, w tym niektórych rodzajów działalności w zakresie inżynierii, ubezpieczeń i edukacji, można zgłosić KPI obrotu w stosunku do adaptacji do zmian klimatu, ale nie dla łagodzenia zmian klimatu, ponieważ w przypadku działalności tego rodzaju nie ustanowiono kryteriów dotyczących istotnego wkładu w łagodzenie zmian klimatu.
38 W przypadku gdy działalność, o której mowa w poprzednim zdaniu, nie jest działalnością wspomagającą, KPI obrotu w ramach celu polegającego na łagodzeniu zmian klimatu należy zgłaszać w osobnym wierszu bez znacznika "E". We wszystkich przypadkach przedsiębiorstwo powinno unikać podwójnego liczenia zgodnie z sekcją 1.2.2.2 załącznika I. Kluczowy wskaźnik wyników zgłoszony w kolumnie 4 powinien być taki sam jak w kolumnie 18.
39 Obrót z takiej działalności zostanie ujęty w liczniku KPI obrotu dopiero wtedy, gdy działalność ta będzie zgodna z systematyką.
40 Zob. akt delegowany dotyczący klimatu, sekcja 3.3 załącznika I "Wytwarzanie niskoemisyjnych technologii na potrzeby transportu".
41 Po ustanowieniu technicznych kryteriów kwalifikacji dotyczących istotnego wkładu w osiągnięcie wspomnianych celów może zaistnieć potrzeba zwiększenia nakładów inwestycyjnych, aby działalność wnosiła istotny wkład w realizację tych celów.
42 Aby uzyskać więcej informacji, zob. odpowiedź na pytanie nr 1 w pierwszym zawiadomieniu Komisji.
43 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/815 z dnia 17 grudnia 2018 r. uzupełniające dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu sprawozdawczego (rozporządzenie w sprawie ESEF) (Dz.U. L 143 z 29.5.2019, s. 1).
44 W odpowiedzi na pytanie nr 3 w niniejszym zawiadomieniu zawarto odesłanie do opisu stosowania etapowego.
45 Zgodnie z art. 40a ust. 1 akapit trzeci dyrektywy o rachunkowości zmienionej dyrektywą w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju.
46 Przedsiębiorstwo finansowe ujawnia wskaźnik zielonych aktywów/wskaźnik zielonych inwestycji w oparciu o KPI obrotu przedsiębiorstw, w które dokonano inwestycji, oraz wskaźnik zielonych aktywów/wskaźnik zielonych inwestycji w oparciu o kluczowy wskaźnik wyników dotyczący nakładów inwestycyjnych tych przedsiębiorstw zgodnie z sekcją 1.2 załącznika III; sekcją 1.2.1 akapit czwarty lit. a) załącznika V; sekcją 2.4 akapit pierwszy załącznika VII oraz sekcją 1 akapit czwarty załącznika IX.
47 Art. 7 ust. 4 akapit ostatni aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji.
48 Zob. sekcja 1.2.3.2 akapit ostatni załącznika I.
49 Zob. sekcja 1.2.3.1 akapit ostatni załącznika I.
50 W opisie działalności dodano zdanie w brzmieniu: "Działalność gospodarcza należąca do tej kategorii stanowi działalność wspomagającą zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2020/852, jeżeli spełnia techniczne kryteria kwalifikacji określone w niniejszej sekcji".
51 Sekcja 1.1.2.2 akapit ostatni i sekcja 1.1.3.2 akapit czwarty załącznika I.
52 Koszt sprzedaży/konsumpcji wewnętrznej działalności zgodnej z systematyką może kwalifikować się jako wydatki operacyjne na podstawie sekcji 1.1.3.2 lit. c) załącznika I.
53 Zaleca się, aby przedsiębiorstwa włączyły swoje plany dotyczące nakładów inwestycyjnych do swoich planów przejściowych, o których mowa w dyrektywie w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju.
54 W akapicie trzecim odpowiedzi na pytanie nr 11 w pierwszym zawiadomieniu Komisji odniesienie do sekcji 1.1.3.2 odnosi się do sekcji 1.1.2.2 załącznika I.