1. Wprowadzenie
1.1. Cel i struktura niniejszych wytycznych
1.2. Możliwość zastosowania art. 101 do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych
1.2.1. Wprowadzenie
1.2.2. Ramy analityczne
1.2.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1
1.2.4. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel
1.2.5. Skutki ograniczaj ące konkurencję
1.2.6. Ograniczenia dodatkowe
1.2.7. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3
1.2.8. Horyzontalne porozumienia kooperacyjne, które zasadniczo nie są objęte zakresem stosowania art. 101 ust. 1
1.3. Związek z innymi wskazówkami, przepisami i orzecznictwem
2. Porozumienia badawczo-rozwojowe
2.1. Wprowadzenie
2.2. Rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych
2.2.2. Definicja porozumień badawczo-rozwojowych w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych
2.2.3. Warunki uzyskania wyłączenia na podstawie rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych
2.2.4. Najpoważniejsze i wykluczone ograniczenia konkurencji
2.2.5. Odpowiedni czas na ocenę zgodności z warunkami rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych
2.2.6. Cofnięcie przywileju wyłączenia grupowego
2.2.7. Okres przejściowy
2.3. Indywidualna ocena porozumień badawczo-rozwojowych na podstawie art. 101 ust. 1
2.3.1. Rynki właściwe
2.3.2. Główne problemy w zakresie konkurencji
2.3.3. Porozumienia badawczo-rozwojowe, które zasadniczo nie ograniczają konkurencji
2.3.4. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel
2.3.5. Skutki ograniczaj ące konkurencję
2.4. Indywidualna ocena porozumień badawczo-rozwojowych na podstawie art. 101 ust. 3
2.4.1. Przyrost wydajności
2.4.2. Niezbędność
2.4.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów
2.4.4. Nieeliminowanie konkurencji
2.5. Odpowiedni czas na ocenę
2.6. Przykłady
3. Porozumienia produkcyjne
3.1. Wprowadzenie
3.2. Rynki właściwe
3.3. Rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych
3.3.1. Porozumienia produkcyjne objęte rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych
3.3.3. Dystrybucja w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych
3.3.4. Usługi w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych
3.3.5. Próg udziału w rynku i okres wyłączenia
3.3.6. Najpoważniejsze ograniczenia konkurencji w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych
3.3.7. Cofnięcie przywileju przewidzianego w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych
3.3.8. Okres przejściowy
3.4. Indywidualna ocena porozumień produkcyjnych na podstawie art. 101 ust. 1
3.4.1. Główne problemy w zakresie konkurencji
3.4.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel
3.4.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję
3.5. Indywidualna ocena porozumień produkcyjnych na podstawie art. 101 ust. 3
3.5.1. Przyrost wydajności
3.5.2. Niezbędność
3.5.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów
3.5.4. Nieeliminowanie konkurencji
3.6. Porozumienia w sprawie wspólnego korzystania z infrastruktury telefonii ruchomej
3.7. Przykłady
4. Porozumienia o zakupach
4.1. Wprowadzenie
4.2. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1
4.2.1. Główne problemy w zakresie konkurencji
4.2.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel
4.2.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję
4.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3
4.3.2. Niezbędność
4.3.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów
4.3.4. Nieeliminowanie konkurencji
4.4. Przykłady
5. Porozumienia o komercjalizacji
5.1. Wprowadzenie
5.2. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1
5.2.1. Główne problemy w zakresie konkurencji
5.2.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel
5.2.3. Skutki ograniczaj ące konkurencj ę
5.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3
5.3.1. Przyrost wydajności
5.3.2. Niezbędność
5.3.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów
5.3.4. Nieeliminowanie konkurencji
5.4. Konsorcja wspólnie składające ofertę
5.5. Przykłady
6. Wymiana informacji
6.1. Wprowadzenie
6.2. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1
6.2.1. Wprowadzenie
6.2.2. Główne problemy w zakresie konkurencji wynikaj ące z wymiany szczególnie chronionych informacji handlowych
6.2.3. Charakter wymienianych informacji
6.2.4. Cechy wymiany szczególnie chronionych informacji handlowych
6.2.6. Ograniczenie konkurencji ze wzgl ędu na cel
6.2.7. Ograniczenie konkurencji ze wzgl ędu na skutek
6.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3
6.3.1. Przyrost wydajności
6.3.2. Niezbędność
6.3.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów
6.3.4. Nieeliminowanie konkurencji
6.4. Przykłady, etapy samooceny oraz tabela zawierająca wskazówki dotyczące odpowiedzialno ści w różnych warunkach
7. Porozumienia standaryzacyjne
7.1. Wprowadzenie
7.2. Rynki właściwe
7.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1
7.3.1. Główne problemy w zakresie konkurencji
7.3.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel
7.3.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję
7.4. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3
7.4.1. Przyrost wydajności
7.4.2. Niezbędność
7.4.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów
7.4.4. Nieeliminowanie konkurencji
7.5. Przykłady
8. Standardowe warunki
8.1. Definicje
8.2. Rynki właściwe
8.3.1. Główne problemy w zakresie konkurencji
8.3.2. Ograniczenie konkurencji ze względu na cel
8.3.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję
8.4. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3
8.4.1. Przyrost wydajności
8.4.2. Niezbędność
8.4.3. Przeniesienie na konsumentów
8.4.4. Nieeliminowanie konkurencji
8.5. Przykłady
9. Porozumienia w sprawie zrównoważonego rozwoju
9.1. Wprowadzenie
9.2. Porozumienia w sprawie zrównoważonego rozwoju, które prawdopodobnie nie będą stwarzać problemów w zakresie konkurencji
9.3. Ocena porozumień w sprawie zrównoważonego rozwoju na podstawie art. 101 ust. 1
9.3.1. Zasady ogólne
9.3.2. Porozumienia standaryzacyjne dotyczące zrównoważonego rozwoju
9.4. Ocena porozumień w sprawie zrównoważonego rozwoju na podstawie art. 101 ust. 3
9.4.1. Przyrost wydajności
9.4.2. Niezbędność
9.4.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów
9.4.4. Nieeliminowanie konkurencji
9.5. Zaangażowanie organów publicznych
9.6. Przykłady
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.259.1 |
| Rodzaj: | Komunikat |
| Tytuł: | Komunikat komisji "Wytyczne w sprawie stosowania art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych" |
| Data aktu: | 21/07/2023 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2023 |
| Data wejścia w życie: | 21/07/2023 |