5 kwietnia 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przekazywania postępowań w sprawach karnych.EIOD w pełni popiera cel Komisji, jakim jest ustanowienie wspólnych zasad przekazywania postępowań karnych z jednego państwa członkowskiego do drugiego, aby skutecznie zwalczać przestępczość transgraniczną i zapewnić, by dochodzenie lub ściganie przestępstwa prowadziło najodpowiedniejsze do tego celu państwo członkowskie.
Z zadowoleniem przyjmuje również wyjaśnienie podane we wniosku, że przyszłe rozporządzenie będzie podstawą prawną wymiany danych osobowych między państwami członkowskimi w celu przekazywania postępowań karnych zgodnie z art. 8 i art. 10 lit. a) dyrektywy (UE) 2016/680 Parlamentu Europejskiego i Rady 1 .
EIOD zwraca się do prawodawcy o dalsze wyjaśnienie ról i obowiązków władz centralnych zgodnie z tym wnioskiem, a także odniesień do ram prawnych ochrony danych.
1. WPROWADZENIE
1. 5 kwietnia 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przekazywania postępowań w sprawach karnych 2 ("wniosek").
2. Celem wniosku jest przyjęcie nowego instrumentu dotyczącego przekazywania postępowań karnych między państwami członkowskimi w celu:(1) poprawy skuteczności i prawidłowości przebiegu postępowań w UE;(2) poprawy poszanowania praw podstawowych w procesie przekazywania postępowań karnych;(3) poprawy skuteczności i pewności podczas przekazywania postępowań karnych;(4) umożliwienia przekazywania postępowań karnych, jeżeli leży to w interesie wymiaru sprawiedliwości, ale obecnie nie jest możliwe między państwami członkowskimi, oraz ograniczenia zjawiska bezkarności 3 .
3. Inicjatywa ta została uwzględniona w programie prac Komisji na 2022 r 4 . i jest częścią unijnej strategii zwalczania przestępczości zorganizowanej 2021-2025 5 .
4. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 5 kwietnia 2023 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia UE o ochronie danych 6 . EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 62 wniosku. W tym względzie EIOD z zadowoleniem zauważa również, że uprzednio przeprowadzono już z nim nieformalne konsultacje, zgodnie z motywem 60 rozporządzenia UE o ochronie danych.
5. WNIOSKI
13. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:
(1) wyjaśnienie ról i obowiązków władz centralnych w motywie 58 i art. 22 ust. 2 wniosku,
(2) wyjaśnienie i dostosowanie motywów 55 i 58, jeśli chodzi o odniesienia do ram prawnych ochrony danych.
Bruksela, 22 maja 2023 r.
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).
2 COM(2023) 185 final.
3 Zob. s. 3 uzasadnienia.
4 https://commission.europa.eu/system/files/2023-01/cwp2022_en.pdf
5 Komunikat Komisji w sprawie unijnej strategii zwalczania przestępczości zorganizowanej 2021-2025, COM(2021) 170 final.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).