PRZYPOMINAJĄC, ŻE
1. Cele niniejszej rezolucji to zadbanie o to, by wyniki 9. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego (EUYD) zostały uznane przez odpowiednie zainteresowane strony na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim oraz by te strony podjęły w związku z tymi wynikami stosowne działania następcze, a także zapewnienie jakości i ciągłości realizacji unijnego dialogu młodzieżowego i jego wyników. Celem niniejszego dokumentu jest również przyczynienie się do zwiększenia przejrzystości EUYD oraz przedstawienie informacji zwrotnych na temat prac wykonanych w ramach 9. i poprzednich cykli.
2. Niniejsza rezolucja oparta jest na rezolucji w sprawie strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 1 i zawartych w niej europejskich celach młodzieżowych, a także na załączniku I do rezolucji w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania EUYD, jak też na wynikach poprzednich cykli unijnego dialogu młodzieżowego. W strategii UE na rzecz młodzieży wzywa się do większego uczestnictwa młodzieży w dialogu z decydentami oraz do angażowania młodzieży z różnych środowisk i grup społecznych.
3. W decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2316 z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022) podkreślono potrzebę dania młodym ludziom możliwości na przyszłość, która będzie bardziej zielona, bardziej cyfrowa i będzie w większym stopniu sprzyjać włączeniu społecznemu.
4. EUYD jest mechanizmem uczestnictwa dla młodzieży w UE. Służy jako forum ciągłej wspólnej refleksji oraz konsultacji w sprawie priorytetów, wdrażania i monitorowania współpracy na szczeblu UE w dziedzinie młodzieży między decydentami, młodymi ludźmi i ich organizacjami przedstawicielskimi, a także badaczami. EUYD umożliwia stałe partnerstwo w zarządzaniu tymi procesami na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim.
5. Wyniki 9. cyklu EUYD opierają się na trzech konferencjach UE na temat młodzieży będących częścią cyklu, na informacjach zwrotnych uzyskanych na podstawie krajowych i europejskich konsultacji jakościowych i wydarzeń z fazy dialogu oraz na wynikach fazy realizacji w państwach członkowskich i na szczeblu europejskim. Wyniki te przyczyniają się do uwzględnienia wielopoziomowej i międzysektorowej realizacji celu młodzieżowego #10 "Zrównoważona zielona Europa" oraz celu młodzieżowego #3 "Włączające społeczeństwa" w ramach cyklu pt. "Wspólne działania na rzecz zrównoważonej i włączającej Europy".
6. Pandemia COVID-19 w dużym stopniu wpłynęła 2 na uczestnictwo młodych ludzi i pogłębiła nierówności między ich grupami. Ponadto wojna napastnicza Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie i wynikające z niej kryzys energetyczny, zwiększona migracja i inflacja na świecie wywołują poważne skutki dla młodzieży i społeczności w Europie. Te kryzysy jeszcze bardziej uwidoczniły fakt, że ludzie młodzi o mniejszych szansach mają gorszy dostęp do praw człowieka, a zwłaszcza do praw socjalnych, niż bardziej uprzywilejowana młodzież.
7. Apel w ramach 8. cyklu skierowany do Komisji Europejskiej i państw członkowskich dotyczy:
- wzmocnienia długoterminowej pamięci instytucjonalnej i ciągłości pracy między cyklami EUYD;
- regularnej wymiany i koordynacji - kierowanej przez młodzież i odpowiednio wspieranej przez trzy prezydencje, Komisję i Europejskie Forum Młodzieży, oraz publikowania dokumentacji europejskiej grupy sterującej na Europejskim Portalu Młodzieżowym;
- stałego przekazywania informacji zwrotnych młodzieży i organizacjom młodzieżowym zaangażowanym we wszystkie etapy EUYD w celu zapewnienia merytorycznego dialogu i uczestnictwa młodzieży na wszystkich szczeblach;
- priorytetowego traktowania EUYD i eksponowania go podczas wydarzeń na szczeblu krajowym i unijnym oraz promowania uczestnictwa młodzieży w procesach decyzyjnych na wszystkich szczeblach.
8. Zestaw narzędzi EUYD w ramach 9. cyklu zapewnił krajowym grupom roboczym środki pozwalające na gromadzenie danych na temat planów opracowanych przez nie na potrzeby cyklu oraz na temat przykładów dobrych praktyk, które grupy robocze zidentyfikowały w następujących pięciu kluczowych dziedzinach:
a) informacja i edukacja,
b) działanie i upodmiotowienie,
c) zarządzanie,
d) mobilność i solidarność,
e) dostęp do infrastruktury.
W procesie tym zebrano opinie młodzieży; przyczynił się on do opracowania metod pracy i najlepszych praktyk, ułatwiając realizację 9. cyklu EUYD.
DOSTRZEGAJĄC, ŻE:
9. EUYD opiera się na przywództwie i współodpowiedzialności krajowych grup roboczych, w miarę możliwości koordynowanych przez krajowe rady młodzieżowe. Umożliwia to uczestnictwo różnej młodzieży w dialogu i łączy z tym procesem rozmaite krajowe, regionalne i lokalne zainteresowane strony.
10. Wkład międzynarodowych pozarządowych organizacji młodzieżowych jest istotny, jeśli chodzi o wnoszenie wielu różnych perspektyw z całej Europy do dialogu politycznego i zapewnianie wysokiej jakości wkładu w transnarodowy wymiar EUYD.
UZNAJĄ, ŻE:
11. Krajowe grupy robocze i międzynarodowe pozarządowe organizacje młodzieżowe stosowały różne metody, takie jak dialog i wydarzenia okrągłego stołu (zarówno w internecie, jak i poza nim), sondaże w mediach społecznościowych i ukierunkowane działania z udziałem młodzieży o mniejszych szansach.
12. Jednym z kluczowych aspektów realizacji 9. cyklu EUYD było umieszczenie młodzieży i organizacji młodzieżowych w centrum projektowania, planowania, realizacji, monitorowania, oceny i działań następczych związanych z cyklem i wszystkimi jego działaniami, na przykład poprzez zapewnienie, by krajowe rady młodzieżowe w ramach prezydencji miały prawo współprzewodniczyć europejskiej grupie sterującej.
ODNOTOWUJĄ NASTĘPUJĄCE ZALECENIA KONFERENCJI UE NA TEMAT MŁODZIEŻY 3 :
13. Zalecenie dotyczące podzagadnienia 1 "Informacja i edukacja": "Wzywamy państwa członkowskie do zapewnienia równego dostępu do przyjaznych dla użytkownika informacji na temat zrównoważonego rozwoju i zmiany klimatu poprzez inkluzywną i wzmacniającą pozycję edukację pozaformalną i formalną, wspierającą dialog międzypokoleniowy i uczenie się międzypokoleniowe".
14. Zalecenie dotyczące podzagadnienia 2 "Działanie i upodmiotowienie": "Nawołujemy państwa członkowskie do zagwarantowania niezależnych rad doradczych na szczeblu lokalnym (np. rad młodzieżowych) składających się z młodzieży i przez nią wybieranych, z intersekcjonalnym naciskiem na młodzież o mniejszych szansach, z zastosowaniem zrównoważonego podejścia".
15. Zalecenie dotyczące podzagadnienia 3 "Zarządzanie": "Zalecamy opracowanie przepisów zapewniających rozliczal- ność i przejrzystość w procesach kształtowania polityki w zakresie środowiska i zrównoważonego rozwoju oraz wspieranie mechanizmów uczestnictwa i oceny, które to umożliwiają, (np. organy młodzieżowe, oceny dokonywane przez młodzież) na szczeblu lokalnym, regionalnym i europejskim".
16. Zalecenie dotyczące podzagadnienia 4 "Mobilność i solidarność": "Nawołujemy Komisję Europejską i państwa członkowskie do opracowania planów działania ukierunkowanych na sektor edukacji formalnej i rynek pracy, tak aby zapewnić formalne uznawanie doświadczenia i kompetencji kluczowych zdobytych dzięki uczestnictwu w wolontariacie i mobilności edukacyjnej".
17. Zalecenie dotyczące podzagadnienia 5 "Dostęp do infrastruktury": "Zalecamy, aby Komisja Europejska i państwa członkowskie zapewniły przystępny cenowo i dostępny »Youth Climate Ticket« (»młodzieżowy bilet klimatyczny«) jako uniwersalne, multimodalne narzędzie transportu publicznego na szczeblu regionalnym, krajowym i międzynarodowym oraz aby Komisja Europejska wspierała państwa członkowskie w rozwijaniu zrównoważonych sposobów zapewnienia transportu publicznego".
UZNAJĄ, ŻE:
18. Uczestnicy konferencji UE na temat młodzieży podkreślili, że wszystkie aspekty EUYD powinny stać się bardziej inklu- zywne i zróżnicowane oraz że powinno się zwiększyć zasięg EUYD, tak aby objął on różne grupy młodzieży - również za pomocą długoterminowej strategii komunikacyjnej, np. wspólnego logo, szeroko zakrojonego promowania wyników oraz dostępnych i przyjaznych dla młodzieży informacji - a nie tylko delegatów konferencji i głównych uczestników EUYD.
19. Uczestnicy konferencji UE na temat młodzieży podkreślili ponadto, że skuteczna współpraca międzysektorowa na szczeblu krajowym i unijnym ma duże znaczenie dla sprawienia, aby wyniki EUYD wykraczały poza sferę polityki młodzieżowej, tak aby wpływ dialogu nie ograniczał się do sektora młodzieżowego. Ponadto zauważono, że państwa członkowskie i krajowe grupy robocze odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu systematycznego monitorowania i informacji zwrotnych, co służy zwiększeniu wewnętrznej przejrzystości procesu.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ:
20. Decyzję w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022) 4 zwracającą uwagę na młodzież i jej ważną rolę w społeczeństwie, a także wzmacniającą pozycję młodego pokolenia, które najbardziej ucierpiało podczas pandemii COVID-19, i odbudowującą jego zaufanie.
21. Rozwój Europejskiego Portalu Młodzieżowego i jego ponownie potwierdzoną funkcję jako punktu kompleksowej obsługi dla EUYD oraz powiązane dokumenty jako wkład w zapewnienie pamięci instytucjonalnej między cyklami.
22. Konkluzje Rady w sprawie zachęcania młodych ludzi jako podmiotów kształtujących zmianę do zaangażowania na rzecz ochrony środowiska, w szczególności nacisk na wspieranie młodych ludzi w ich zaangażowaniu na rzecz środowiska i ich roli sprawczej w bieżącym rozwoju całego społeczeństwa.
23. Konkluzje Rady w sprawie promowania wymiaru międzypokoleniowego w obszarze młodzieży w celu wspierania dialogu i spójności społecznej, w szczególności podkreślające korzyści płynące z połączenia doświadczeń i kompetencji różnych pokoleń w budowaniu pokojowych i spójnych społeczeństw.
24. Nacisk 8. cyklu EUYD na cel młodzieżowy #9 "Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich" oraz proces partycypacyjny, który doprowadził do zatwierdzenia konkluzji Rady w sprawie wzmacniania zarządzania wielopoziomowego przy promowaniu uczestnictwa młodych ludzi w procesach decyzyjnych oraz konkluzji Rady w sprawie ochrony i tworzenia dla młodych ludzi przestrzeni obywatelskich, które ułatwiają merytoryczne uczestnictwo młodzieży.
25. Aktywne uczestnictwo młodzieży i krajowych grup roboczych w 9. cyklu EUYD oraz włączanie organizacji młodzieżowych w różne wydarzenia, tak aby uzyskiwać informacje zwrotne w całym cyklu oraz podczas realizacji Europejskiego Roku Młodzieży, a także udział młodzieży w nieformalnym posiedzeniu ministrów edukacji i młodzieży w Strasburgu, w seminarium w Strasburgu na temat uczestnictwa młodzieży w projekcie europejskim oraz w konferencji "Zajmij się przyszłością" zorganizowanej w Brukseli i służącej podsumowaniu osiągnięć Europejskiego Roku Młodzieży i rozważaniom nad jego dorobkiem.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI I W RAMACH SWOICH ODNOŚNYCH DZIEDZIN KOMPETENCJI:
26. Uwzględniły, w stosownych przypadkach, zalecenia, o których mowa w pkt 13-17 powyżej, podczas wdrażania i oceny odpowiednich reakcji politycznych dotyczących podzagadnień 1-5 dziewiątego cyklu EUYD.
27. Uwzględniły wyniki 9. cyklu EUYD podczas realizowania i oceny obecnych oraz opracowywania przyszłych polityk młodzieżowych, w synergii z wszystkimi politykami mającymi wpływ na młodych ludzi. Zbadały dalsze sposoby realizacji europejskich celów młodzieżowych #10 i #3 oraz ich celów cząstkowych.
28. Promowały, dostrzegały i, w stosownych przypadkach, wspierały finansowo inicjowane i prowadzone przez młodych ludzi działania i programy na rzecz zrównoważonego rozwoju, w szczególności te, które przeciwdziałają zmianie klimatu i zwiększają włączenie społeczne, tak aby mogli oni stać się inicjatorami zmian w całym społeczeństwie.
29. Wzmacniały i udoskonalały EUYD poprzez uwzględnianie i, w miarę możliwości, stosowanie najlepszych praktyk z 9. cyklu EUYD oraz zasad, które przyświecały jego realizacji, w szczególności poprzez umieszczenie młodych ludzi i organizacji młodzieżowych w centrum tego procesu oraz zadbanie o to, by EUYD był procesem prowadzonym przez młodzież, w którym młodzi ludzie i decydenci prowadzą konstruktywny dialog zorientowany na poszukiwanie rozwiązań.
30. W stosownych przypadkach wzmacniały pozycję krajowych rad młodzieżowych jako głównych zainteresowanych stron w krajowych grupach roboczych, aby umożliwić im koordynację i realizację EUYD na szczeblu krajowym.
31. Wezwały odpowiednie strony do zapewnienia krajowym radom młodzieżowym stabilnego wsparcia administracyjnego i finansowego, a także niezbędnych narzędzi, aby w stosownych przypadkach mogły one współprzewodniczyć europejskiej grupie sterującej i odgrywać wiodącą rolę w EUYD podczas prezydencji ich państwa członkowskiego, zwłaszcza za pośrednictwem rozdziału programu Erasmus+ poświęconego młodzieży, zgodnie z jego podstawą prawną i unijnym rozporządzeniem finansowym.
32. Zachęcały młodych ludzi, organizacje młodzieżowe i inne zainteresowane strony działające w obszarze młodzieży do szerszego wykorzystywania możliwości finansowania oferowanych przez rozdział dotyczący młodzieży w ramach unijnego programu Erasmus+ w celu wzmocnienia uczestnictwa młodzieży i dialogu młodzieżowego na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym oraz, w stosownych przypadkach, ściślejszego powiązania tego uczestnictwa i dialogu z EUYD.
33. Dostrzegły zaangażowanie i wkład międzynarodowych pozarządowych organizacji młodzieżowych w EUYD jako podmiotów istotnych dla zapewnienia silnego europejskiego wymiaru dialogu oraz, w stosownych przypadkach, zapewniły niezbędne warunki wstępne do ich aktywnego udziału i zaangażowania w EUYD.
34. Kontynuowały prace prowadzone na wszystkich szczeblach podczas Europejskiego Roku Młodzieży w celu priorytetowego traktowania i zwiększenia dostrzegalności EUYD w wydarzeniach na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i unijnym oraz promowały inkluzywne uczestnictwo młodzieży w procesach decyzyjnych na wszystkich szczeblach zgodnie z najlepszymi praktykami w zakresie włączenia młodzieży.
35. Zadbały o długoterminową strategię komunikacyjną na szczeblu europejskim w celu zwiększenia zasięgu działań informacyjnych dotyczących EUYD w sposób przyjazny dla młodzieży oraz, w stosownych przypadkach, zapewniły krajowym grupom roboczym dodatkowe wsparcie w celu usprawnienia komunikacji w ramach EUYD. Strategię komunikacyjną należy najlepiej stworzyć pod wspólnym przewodnictwem organizacji młodzieżowych, i powinna ona obejmować wspólne logo EUYD służące do oznaczania wszystkich działań EUYD na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym.
36. Podejmowały odpowiednie środki w celu włączenia konstruktywnego uczestnictwa młodzieży w główny nurt wszystkich odpowiednich obszarów polityki, zgodnie z działaniami prowadzonymi w ramach Europejskiego Roku Młodzieży, tak aby wspierać perspektywę młodzieżową we wszystkich odpowiednich obszarach polityki. Obszar polityki młodzieżowej powinien funkcjonować jako pomost łączący z innymi obszarami kształtowania polityki, tak aby zagwarantować, że głos dzieci i młodzieży będzie wzmacniany i uwzględniany w innych sektorach.
37. Dalej rozwijały monitorowanie i informacje zwrotne związane z wynikami unijnego dialogu młodzieżowego w celu zwiększenia przejrzystości i zapewnienia konstruktywnego uczestnictwa młodzieży we wszystkich częściach i na wszystkich etapach procesów decyzyjnych.
38. Zapewniały wsparcie oraz ukierunkowane narzędzia i metody docierania do młodzieży, która zazwyczaj nie uczestniczy w EUYD, w tym młodych ludzi o mniejszych szansach, oraz przygotowania tej młodzieży do EUYD. Mogłyby one być dostosowane do potrzeb poszczególnych grup w indywidualnych przypadkach. Celem byłoby zapewnienie prostych narzędzi komunikacji pod kątem wyjaśnienia EUYD i roli instytucji europejskich w sposób przyjazny dla młodzieży oraz służenie odpowiednim wsparciem w całym procesie.
39. W stosownych przypadkach opracowywały metody i narzędzia realizacji na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i unijnym, dotyczące sposobu podejmowania działań w odpowiedzi na przesłania i postulaty wynikające z EUYD i z konferencji UE na temat młodzieży, a także z Europejskiego Roku Młodzieży.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI:
40. W dalszym ciągu w sposób przyjazny dla młodzieży rozwijała Europejski Portal Młodzieżowy i inne odpowiednie narzędzia komunikacji w celu zwiększenia przyjazności dla użytkownika i dostrzegalności EUYD, w oparciu o dobre praktyki z Europejskiego Roku Młodzieży i z
9. cyklu EUYD.
41. Dalej angażowała unijnego koordynatora ds. młodzieży we włączanie uczestnictwa młodzieży w główny nurt wszystkich odpowiednich obszarów polityki UE zgodnie z dorobkiem Europejskiego Roku Młodzieży oraz zwiększała dostrzegalność EUYD jako instrumentu służącego włączaniu uczestnictwa młodzieży w główny nurt polityki.
A PONADTO ODNOTOWUJĄ, ŻE:
42. Ogólny priorytet tematyczny kolejnych trzech prezydencji (Hiszpania, Belgia i Węgry) brzmi "MŁODZIEŻ JEST POTRZEBNA".
43. Celem jest dalszy rozwój i wzmocnienie EUYD w jego 10. cyklu z uwzględnieniem wyników, zaleceń, obchodów i ocen w ramach poprzednich cykli.
Od 17 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.185.4 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Rezolucji Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 9. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego |
Data aktu: | 26/05/2023 |
Data ogłoszenia: | 26/05/2023 |