Język postępowania: duński(2023/C 179/32)
(Dz.U.UE C z dnia 22 maja 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: J. Samnadda i C. Vang, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Królestwo Danii
Żądania strony skarżącej
- Stwierdzenie, że nie przyjmując do dnia 7 czerwca 2021 r. wszystkich przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym oraz zmiany dyrektyw 96/9/WE i 2001/29/WE 1 , a w każdym razie nie informując o nich Komisji, Królestwo Danii uchybiło zobowiązaniom ciążącym na nim na mocy art. 29 tej dyrektywy;
- nakazanie Królestwu Danii uiszczenia na rzecz Komisji ryczałtu w wysokości 3 642 EUR dziennie, począwszy od następnego dnia po ostatnim dniu terminu na dokonanie transpozycji dyrektywy, tj. od dnia 8 czerwca 2021 r., do dnia usunięcia uchybienia lub, w razie jego braku, do dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie, w wysokości co najmniej 1 456 000 EUR;
- jeżeli uchybienie stwierdzone w pkt 1 będzie po ogłoszeniu wyroku w niniejszej sprawie trwało nadal, nakazanie Królestwa Danii uiszczenia na rzecz Komisji okresowej kary pieniężnej w wysokości 21 840 EUR za każdy dzień zwłoki, począwszy od dnia ogłoszenia wyroku do dnia, w którym Królestwo Danii uczyni zadość zobowiązaniom ciążącym na nim na mocy dyrektywy;
- obciążenie Królestwa Danii kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym oraz zmiany dyrektyw 96/9/WE i 2001/29/WE aktualizuje przepisy dotyczące prawa autorskiego w taki sposób, aby uwzględnić technologie cyfrowe, które zmieniły sposób wytwarzania, rozpowszechniania i udostępniania treści twórczych. Z art. 29 ust. 1 dyrektywy wynika, że miała ona zostać transponowana do prawa krajowego najpóźniej do dnia 7 czerwca 2021 r. i że państwa członkowskie powinny były niezwłocznie poinformować o tym Komisję.
Królestwo Danii nie wywiązało się z tego obowiązku. W dniu 24 czerwca 2021 r. Dania powiadomiła bowiem Komisję o transpozycji art. 17 i dyrektywy, ale nie powiadomiła o transpozycji pozostałych przepisów dyrektywy. W związku z tym w dniu 23 lipca 2021 r. Komisja skierowała do Danii wezwanie do usunięcia uchybienia. W dniu 24 września 2021 r. rząd duński odpowiedział na to wezwanie do usunięcia uchybienia potwierdzając, że dyrektywa nie została w pełni transponowana do prawa duńskiego. W dniu 19 maja 2022 r. Komisja skierowała do Danii uzasadnioną opinię, na którą rząd duński udzielił odpowiedzi w dniu 30 czerwca 2022 r. W swojej odpowiedzi rząd duński wskazał, że dyrektywa nadal nie została w pełni transponowana do prawa duńskiego. W swym ostatnim piśmie z marca 2023 r. rząd duński poinformował, że Królestwo Danii nadal jeszcze nie przyjęło wszystkich przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do dostosowania się do tej dyrektywy.
Ponieważ dyrektywa została przyjęta zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, sprawa wchodzi w zakres stosowania art. 260 ust. 3 TFUE. Dania nie wywiązała się z określonego w art. 29 dyrektywy obowiązku wprowadzenia w życie wszystkich przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania dyrektywy do dnia 7 czerwca 2021 r. oraz niezwłocznego powiadomienia o tym Komisji. Przesłanki stosowania art. 260 ust. 3 TFUE są zatem spełnione.
W tych okolicznościach Komisja zwraca się do Trybunału o nakazanie Królestwu Danii uiszczenia ryczałtu i okresowej kary pieniężnej na podstawie art. 260 ust. 3 TFUE oraz o określenie wymiaru tych sankcji zgodnie z komunikatem Komisji "Sankcji finansowych w postępowaniu w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego".