Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 października 2022 r. w sprawie wyników przeprowadzonego przez Komisję przeglądu 15-punktowego planu działania w sprawie handlu i zrównoważonego rozwoju (2022/2692(RSP))

P9_TA(2022)0354

Wyniki przeprowadzonego przez Komisję przeglądu 15-punktowego planu działania w sprawie handlu i zrównoważonego rozwoju

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 października 2022 r. w sprawie wyników przeprowadzonego przez Komisję przeglądu 15-punktowego planu działania w sprawie handlu i zrównoważonego rozwoju (2022/2692(RSP))

(2023/C 132/13)

(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając nieoficjalny dokument Komisji z 26 lutego 2018 r. pt. "Feedback and way forward on improving the implementation and enforcement of Trade and Sustainable Development chapters in EU Free Trade Agreements" [Informacje zwrotne i możliwe kierunki działania dotyczące usprawnienia wykonywania i egzekwowania rozdziałów dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju zawartych w unijnych umowach o wolnym handlu] (15-punktowy plan działania),

- uwzględniając komunikat Komisji z 22 czerwca 2022 r. pt.: "Siła partnerstw handlowych: współpraca na rzecz zielonego i sprawiedliwego wzrostu" (COM(2022)0409) (komunikat w sprawie przeglądu handlu i zrównoważonego rozwoju),

- uwzględniając Agendę Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030,

- uwzględniając podstawowe konwencje Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP),

- uwzględniając wydaną przez MOP trójstronną deklarację zasad dotyczących przedsiębiorstw wielonarodowych i polityki społecznej (deklarację MNE),

- uwzględniając Ramową konwencję ONZ w sprawie zmian klimatu, w tym porozumienie paryskie z 2015 r.,

- uwzględniając sprawozdania oceniające Międzyrządowego Zespołu PMZ ds. Zmian Klimatu,

- uwzględniając Konwencję o różnorodności biologicznej z 1992 r. i protokoły do niej,

- uwzględniając Konwencję o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem z 1975 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu (COM(2019)0640),

- uwzględniając komunikat Komisji z 20 maja 2020 r. pt. "Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030 - Przywracanie przyrody do naszego życia" (COM(2020)0380),

- uwzględniając komunikat Komisji z 23 lutego 2022 r. w sprawie godnej pracy na całym świecie na rzecz globalnej sprawiedliwej transformacji i trwałej odbudowy (COM(2022)0066),

- uwzględniając komunikat Komisji z 20 maja 2020 r. pt. "Strategia »Od pola do stołu« na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego" (COM(2020)0381),

- uwzględniając swoją rezolucję z 26 listopada 2020 r. w sprawie przeglądu polityki handlowej UE 1  oraz komunikat Komisji z 18 lutego 2021 r. pt. "Przegląd polityki handlowej - otwarta, zrównoważona i asertywna polityka handlowa" (COM(2021)0066),

- uwzględniając pytanie Komisji Handlu Międzynarodowego do Komisji Europejskiej z 16 stycznia 2018 r. w sprawie rozdziałów dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju w umowach handlowych UE (O-000098/2017 - B8-0617/2017),

- uwzględniając nieoficjalny dokument Niderlandów i Francji na temat handlu, skutków społeczno-gospodarczych i zrównoważonego rozwoju z 8 maja 2020 r.;

- uwzględniając swoją rezolucję z 17 lutego 2022 r. w sprawie praw człowieka i demokracji na świecie oraz polityki Unii Europejskiej w tym zakresie - sprawozdanie roczne za rok 2021 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 13 marca 2018 r. w sprawie równouprawnienia płci w umowach handlowych zawieranych przez UE 3 ,

- uwzględniając trzeci unijny plan działania w sprawie równości płci (GAP) opublikowany 25 listopada 2020 r. (JOIN(2020)0017) i rezolucję Parlamentu z 10 marca 2022 r. w tej sprawie 4 ,

- uwzględniając sprawozdania roczne Komisji z wdrażania i egzekwowania umów handlowych UE,

- uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z 20 października 2021 r. pt. "Rozdziały nowej generacji dotyczące handlu i zrównoważonego rozwoju - przegląd 15-punktowego planu działania",

- uwzględniając nieoficjalny dokument Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z października 2021 r. pt. "Strengthening and Improving the Functioning of EU Trade Domestic Advisory Groups" [Wzmocnienie i poprawa funkcjonowania unijnych wewnętrznych grup doradczych ds. handlu],

- uwzględniając podręcznik MOP i Komisji dotyczący oceny przepisów dotyczących pracy w umowach handlowych i inwestycyjnych opublikowany w 2017 r.,

- uwzględniając podręcznik dotyczący wdrażania rozdziału dotyczącego handlu i zrównoważonego rozwoju w umowie handlowej między UE a Ekwadorem opublikowany w 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie z maja 2022 r. w sprawie ostatecznego wyniku Konferencji w sprawie przyszłości Europy, a w szczególności postulat zawarty w jego art. 19 ust. 4,

- uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie wyników przeprowadzonego przez Komisję przeglądu 15-punktowego planu działania w sprawie handlu i zrównoważonego rozwoju (O-000029/2022 - B9-0021/2022).

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Handlu Międzynarodowego,

A. mając na uwadze, że UE angażuje się na rzecz otwartego i opartego na zasadach systemu handlowego - sprawiedliwego, sprzyjającego włączeniu społecznemu i zrównoważonego; mając na uwadze, że polityka handlowa UE jest ważnym narzędziem geoekonomicznym; mając na uwadze, że pozytywny i proaktywny program handlowy jest kluczowy dla dobrobytu gospodarczego, konkurencyjności, innowacji i tworzenia nowych miejsc pracy wysokiej jakości w Europie;

B. mając na uwadze, że UE - będąca największym blokiem handlowym na świecie - jest predestynowana do tego, by prowadzić współpracę i rozmowy, globalnie i dwustronnie, z krajami partnerskimi, tak by ściślej respektowano międzynarodowe normy pracy i przepisy środowiskowe dzięki jej polityce handlowej i umowach handlowych;

C. mając na uwadze, że wszystkie współczesne unijne umowy handlowe zawierają rozdziały dotyczące handlu i zrównoważonego rozwoju; mając na uwadze, że od 2018 r. źródłem wytycznych służących realizacji i egzekwowaniu tych rozdziałów jest 15-punktowy plan działania; mając na uwadze, że Parlament systematycznie apeluje o poprawę wdrażania i skutecznego egzekwowania rozdziałów dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju oraz o możliwość stosowania sankcji w ostateczności;

D. mając na uwadze, że w czerwcu 2021 r. Komisja rozpoczęła szczegółowy przegląd 15-punktowego planu działania w sprawie handlu i zrównoważonego rozwoju, aby poprawić zdolność ogółu umów handlowych do wspierania zrównoważonego handlu we współpracy z partnerami handlowymi;

E. mając na uwadze, że UE, dzięki swojej polityce handlowej i działaniom zewnętrznym, wspólnie z Parlamentem, dzięki jego działalności ustawodawczej i dyplomacji parlamentarnej, ugruntowała ideę, zgodnie z którą warunki wytwarzania towarów i usług związane z prawami człowieka, środowiskiem, pracą i rozwojem społecznym są równie istotne co sam handel tymi towarami i usługami;

1. z zadowoleniem przyjmuje publikację wyników przeglądu dotyczącego handlu i zrównoważonego rozwoju; podkreśla, że Parlament od dawna postulował kompleksowy przegląd rozdziałów dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju oraz położenie większego nacisku na ich wdrażanie i egzekwowanie; zauważa, że Komisja wskazała na możliwości poprawy w odniesieniu do sześciu priorytetów polityki;

2. z zadowoleniem odnotowuje, że Komisja zamierza wzmocnić rozdziały dotyczące handlu i zrównoważonego rozwoju jako instrumenty współpracy oraz wykorzystać wczesną analizę niedociągnięć w celu określenia krajowych priorytetów wdrożeniowych z udziałem społeczeństwa obywatelskiego; zauważa, że przy określaniu niedociągnięć we wdrażaniu należy konsultować się z MOP i z Programem ONZ ds. Ochrony Środowiska oraz uwzględniać wielostronne umowy środowiskowe; uważa szczegółowe, wiążące czasowo plany wdrażania za przydatne narzędzie umożliwiające osiągnięcie pożądanych rezultatów;

3. ponownie podkreśla, że przed rozpoczęciem negocjacji w sprawie nowych umów o wolnym handlu należy starannie ustalić ich zakres; wzywa Komisję, aby ustalając zakres umów, uwzględniła treści istotne z punktu widzenia rozdziału dotyczącego handlu i zrównoważonego rozwoju;

4. popiera plan Komisji, aby udoskonalić postanowienia dotyczące zrównoważonego rozwoju we wszystkich umowach o wolnym handlu z myślą o gospodarce bezemisyjnej oraz priorytetowo traktować dostęp do rynku towarów i usług środowiskowych, a także dostęp do surowców i towarów energetycznych, które mają zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania gospodarki bezemisyjnej, pod warunkiem że jest to zgodne ze zrównoważonymi praktykami, nie szkodzi prawom człowieka, prawom pracowniczym i środowisku w państwach trzecich i respektuje wprowadzoną przez ONZ zasadę dobrowolnej, uprzedniej i świadomej zgody; apeluje, aby przeprowadzono kompleksowe oceny wpływu na zrównoważony rozwój w celu określenia przepisów, które nie należą do rozdziałów dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju, a otwierają możliwości lub mogą stanowić wyzwanie dla realizacji celów zrównoważonego rozwoju;

5. przypomina, że Parlament wezwał do wzmocnienia roli delegatur Unii w monitorowaniu realizacji zobowiązań dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju; apeluje o przydzielenie w tym celu delegaturom Unii wystarczających zasobów finansowych i ludzkich oraz o usprawnienie prac służb Komisji, aby zapewnić odpowiednie zaangażowanie w kwestie zrównoważonego rozwoju związane z handlem, a także apeluje o koordynację i realizację programów budowania zdolności w celu promowania zrównoważonego rozwoju; wzywa Komisję i państwa członkowskie do jak najlepszego wykorzystania podejścia Drużyny Europy w celu zapewnienia koordynacji i spójności podczas współpracy z krajami partnerskimi w związanych z handlem kwestiach zrównoważonego rozwoju;

6. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie funkcji głównego urzędnika ds. egzekwowania przepisów handlowych oraz przeprojektowanie pojedynczego punktu kontaktowego jako ważne kroki w kierunku wzmocnienia realizacji zobowiązań dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju; przypomina o zobowiązaniu Komisji do nadawania takiej samej wagi domniemanym naruszeniom przepisów dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju jak domniemanym naruszeniom zobowiązań w zakresie dostępu do rynku; zauważa, że do tej pory za pośrednictwem pojedynczego punktu kontaktowego złożono tylko jedną skargę związaną z naruszeniem przepisów dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju; podkreśla znaczenie uwzględnienia w przyszłości jasnych i precyzyjnych zobowiązań w rozdziałach dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju;

7. popiera wzmocnienie ustrukturyzowanej roli wewnętrznych grup doradczych na wszystkich etapach cyklu życia umów handlowych i wzywa do przyznania im roli monitorującej w odniesieniu do konkretnego sposobu wdrażania wszystkich kwestii mających wpływ na zrównoważony rozwój w umowach o wolnym handlu, w tym do przydzielenia im nadzoru nad planami wdrażania; wzywa do przyznania wewnętrznym grupom doradczym wystarczających środków finansowych i pomocy technicznej, aby umożliwić im właściwe wykonywanie ich zadań; podkreśla, że Komisja Handlu Międzynarodowego (INTA) Parlamentu Europejskiego zobowiązała się do organizowania dorocznej debaty z przedstawicielami wewnętrznych grup doradczych; uważa, że ściślejsza wymiana informacji między grupami monitorującymi Parlamentu i stałymi sprawozdawcami z jednej strony a wewnętrznymi grupami doradczymi z drugiej strony ma dla wszystkich uczestniczących istotną wartość; wzywa do utworzenia dobrze funkcjonujących wewnętrznych grup doradczych również w krajach i regionach partnerskich, zgodnie z zaleceniami Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i opiniami wewnętrznych grup doradczych UE; z zadowoleniem odnotowuje, że wewnętrzne grupy doradcze mogą również składać skargi zbiorowe oraz że skarżący mający siedzibę w UE może reprezentować związane z handlem i zrównoważonym rozwojem interesy podmiotu mającego siedzibę w kraju partnerskim; wzywa Komisję do zapewnienia, aby - obok wewnętrznych grup doradczych - również organizacje społeczeństwa obywatelskiego mogły składać skargi zbiorowe;

8. podkreśla, że dalsze dostosowanie egzekwowania przepisów dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju do ogólnego systemu rozstrzygania sporów między państwami oraz rozszerzenie etapu zgodności na spory w ramach rozdziałów dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju doprowadzi do lepszego wdrożenia i egzekwowania zaleceń zawartych w sprawozdaniach zespołu ekspertów; jest zdania, że ustalone na szczeblu krajowym wkłady - jako namacalne zobowiązania stron porozumienia paryskiego - powinny być istotnym czynnikiem przy ocenie, czy miało miejsce jakiekolwiek naruszenie porozumienia paryskiego; apeluje, aby arbitrzy odpowiedzialni za takie spory posiadali udokumentowaną wiedzę fachową w odpowiednich dziedzinach;

9. podkreśla, że istotna jest ocena ex post środowiskowych i społecznych skutków wszystkich postanowień umów o wolnym handlu oraz przegląd skuteczności postanowień dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju;

10. z zadowoleniem odnotowuje, że w dokumencie końcowym zawarto powtarzany od dawna apel Parlamentu o to, by stosowanie sankcji handlowych było ostatecznością w przypadku poważnych naruszeń zobowiązań dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju, a konkretnie podstawowych zasad i praw pracy sformułowanych przez MOP, oraz istotnych naruszeń porozumienia paryskiego; wyraża nadzieję, że na 15. Konferencji Stron Konwencji o różnorodności biologicznej, która odbędzie się w grudniu 2022 r., spełnione zostaną warunki, dzięki którym konwencja stanie się możliwa do egzekwowania, jak przewidziano w komunikacie w sprawie przeglądu dotyczącego handlu i zrównoważonego rozwoju;

11. zauważa, że Komisja nie przedstawiła wzorcowego rozdziału dotyczącego handlu i zrównoważonego rozwoju, oraz uznaje jednocześnie, że wszystkie elementy komunikatu w sprawie przeglądu handlu i zrównoważonego rozwoju muszą być opracowane w sposób dostosowany do potrzeb, w zależności od danego partnera handlowego;

12. oczekuje, że zasady dotyczące wyników przeglądu 15-punktowego planu działania dotyczącego handlu i zrównoważonego rozwoju zostaną odzwierciedlone we wszystkich negocjowanych przez UE umowach handlowych i przyszłych umowach handlowych przedkładanych Parlamentowi do zatwierdzenia, a także w procesie modernizacji wszystkich obowiązujących umów o wolnym handlu, z wykorzystaniem specjalnych klauzul przeglądowych zawartych w istniejących umowach lub innych odpowiednich procedur;

13. uważa, że wyniki procesu przeglądu handlu i zrównoważonego rozwoju stanowią ważny krok w kierunku zapewnienia, aby umowy handlowe spełniały od dawna formułowane przez Parlament postulaty oraz oczekiwania społeczeństwa obywatelskiego i obywateli, a jednocześnie w kierunku zagwarantowania, by umowy handlowe UE pozostały dla partnerów handlowych możliwe do negocjacji i atrakcyjne;

14. podtrzymuje swoje zobowiązanie do dalszej intensyfikacji prac parlamentarnych w zakresie kontroli zobowiązań dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju oraz ich realizacji w całym cyklu życia umów handlowych, w tym za pośrednictwem specjalnych grup monitorujących, specjalnych misji parlamentarnych Parlamentu Europejskiego i ewentualnych wspólnych parlamentarnych komisji monitorujących utworzonych we współpracy z krajami partnerskimi; zwraca się do Komisji o okresowe składanie Parlamentowi za pośrednictwem komisji INTA lub specjalnych grup monitorujących sprawozdań na temat postępów osiągniętych w zakresie zobowiązań dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju oraz realizacji tych zobowiązań przez kraje partnerskie;

15. podkreśla, że aby możliwości gospodarcze powstałe w związku z umowami handlowymi przynosiły korzyści zarówno kobietom, jak i mężczyznom, należy uwzględnić aspekt płci w całym procesie, od oceny wpływu na zrównoważony rozwój po wdrażanie, w tym poprzez przewidzenie specjalnych rozdziałów dotyczących płci;

16. przypomina, że jak wskazano w przeglądzie polityki handlowej, wszystkie przyszłe umowy o wolnym handlu UE powinny zawierać rozdział dotyczący zrównoważonych systemów żywnościowych, powiązany z rozdziałem dotyczącym handlu i zrównoważonego rozwoju;

17. podkreśla, że UE - będąca największym na świecie blokiem handlowym - musi podjąć ambitne działania zgodne z kierunkiem wytyczonym przez Światową Organizację Handlu i opracować dodatkowe autonomiczne instrumenty wspierające globalne działania w dziedzinie klimatu, walkę z utratą różnorodności biologicznej i wylesianiem, poprawę dobrostanu zwierząt, ustanowienie zasad zrównoważonego rozwoju mających zastosowanie do przedsiębiorstw, a także wspierające należytą staranność i zwalczanie pracy przymusowej, wspierające rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym i zieloną transformację energetyczną oraz służące zapewnieniu godnej pracy na całym świecie, a także skłaniające partnerów handlowych UE do przestrzegania tych zasad, z wykorzystaniem dialogu i preferencji taryfowych; wzywa Komisję do wykorzystania rozdziałów dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju do promowania ratyfikacji konwencji MOP zawartych w deklaracji MNE;

18. podkreśla, że działania wielostronne są najlepszym sposobem osiągnięcia globalnego przejścia na neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla, sprzyjającą włączeniu społecznemu i zrównoważoną gospodarkę, w której przestrzegane są prawa pracowników, oraz wzywa UE do zintensyfikowania prac w tym celu na szczeblu wielostronnym, zwłaszcza w ramach Światowej Organizacji Handlu, oraz przez wspieranie ściślejszej współpracy z MOP, Programem Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska i współpracy z uwzględnieniem wielostronnych umów środowiskowych;

19. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji, Radzie, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, rządom i parlamentom państw członkowskich, Międzynarodowej Organizacji Pracy, Programowi Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska oraz stronom wielostronnych umów środowiskowych.

1 Dz.U. C 425 z 20.10.2021, s. 155.
2 Dz.U. C 342 z 6.9.2022, s. 191.
3 Dz.U. C 162 z 10.5.2019, s. 9.
4 Dz.U. C 347 z 9.9.2022, s. 150.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.132.99

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 października 2022 r. w sprawie wyników przeprowadzonego przez Komisję przeglądu 15-punktowego planu działania w sprawie handlu i zrównoważonego rozwoju (2022/2692(RSP))
Data aktu: 06/10/2022
Data ogłoszenia: 14/04/2023