united kingdom
ukraine

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wpływu zwiększenia kosztów finansowania zewnętrznego w ramach Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy na budżet UE na 2024 r. (2023/2037(BUI))

P9_TA(2023)0194
Wpływ rosnących kosztów finansowania zewnętrznego Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy na budżet UE na rok 2024 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wpływu zwiększenia kosztów finansowania zewnętrznego w ramach Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy na budżet UE na 2024 r. (2023/2037(BUI))
(C/2023/1084)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 14 marca 2023 r. w sprawie wytycznych budżetowych na rok 2024,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie ulepszenia wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027: gotowy na nowe wyzwania, odporny budżet UE 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 22 listopada 2022 r. w sprawie wdrażania strategii zaciągania pożyczek w celu finansowania Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy - Next Generation EU 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 , wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją w tym kontekście 4 , a także powiązane deklaracje jednostronne 5 ,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 6 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom (decyzja w sprawie zasobów własnych) 7 ,

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 22 grudnia 2021 r. dotyczący decyzji Rady zmieniającej decyzję (UE, Euratom) 2020/2053 w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (COM(2021)0570) oraz stanowisko Parlamentu w tej sprawie z 23 listopada 2022 r. 8 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/2094 z dnia 14 grudnia 2020 r. ustanawiające Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w celu wsparcia odbudowy w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 9 ,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 10  oraz załączone do niego wspólne oświadczenia Parlamentu, Rady i Komisji, a także oświadczenie Komisji,

- uwzględniając art. 93 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0163/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z art. 311 TFUE Unia musi pozyskać środki niezbędne do osiągnięcia swoich celów i prowadzenia swojej polityki;

B. mając na uwadze, że w wieloletnich ramach finansowych (WRF) na lata 2021-2027 przewidziano 12,9 mld EUR w cenach z 2018 r. (15 mld EUR w cenach bieżących) w siedmioletnim okresie na pokrycie kosztów finansowania zewnętrznego związanych z Instrumentem Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI); mając na uwadze, że kwota ta opierała się na założeniu stopniowego wzrostu stóp procentowych pożyczek z 0,55 % w 2021 r. do 1,15 % w 2027 r.;

C. mając na uwadze, że w WRF na lata 2021-2027 spłata kosztów finansowania zewnętrznego EURI podlega pułapowi wydatków w dziale 2b (Odporność i wartości), obok sztandarowych programów, takich jak Erasmus+, Program UE dla zdrowia, program "Obywatelstwo, równość, prawa i wartości" oraz program "Kreatywna Europa";

D. mając na uwadze, że strategia zaciągania pożyczek w ramach EURI została skutecznie wdrożona; mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie, która rozpoczęła się w lutym 2022 r., przyspieszyła inflację, powodując reakcję antyinflacyjną ze strony Europejskiego Banku Centralnego i odpowiadający jej znaczny wzrost stóp procentowych, które obecnie wynoszą ponad 3 %, a tym samym zwiększenie kosztów finansowania zewnętrznego EURI;

E. mając na uwadze, że bez szybkiego podjęcia działań w drodze rewizji WRF zwiększone koszty spłaty EURI prawdopodobnie przekroczą dostępne marginesy w budżecie; mając na uwadze, że konieczne są pilne działania, aby uniknąć sytuacji, która wymagałaby wykorzystania większości, jeśli nie wszystkich, zasobów dostępnych w ramach instrumentu elastyczności i jednolitego marginesu w latach 2023 i 2024; mając na uwadze, że zaciąganie pożyczek w ramach EURI koncentruje się na latach 2022 i 2023 r., przy czym zaplanowane koszty spłaty są znacznie wyższe w drugiej połowie okresu WRF, co oznacza, że wyższe niż prognozowane stopy procentowe będą miały znaczący wpływ na koszty bezwzględne w latach 2025-2027;

F. mając na uwadze, że przyjmując porozumienie w sprawie WRF, Parlament, Rada i Komisja uzgodniły, że wydatki na pokrycie kosztów finansowania EURI muszą mieć na celu nieograniczanie programów i funduszy Unii;

G. mając na uwadze, że w prawnie wiążącym planie działania na rzecz wprowadzenia nowych zasobów własnych trzy instytucje uznają, że zwiększenie wiarygodności i trwałości planu spłaty EURI zależy od wprowadzenia wystarczających nowych zasobów własnych; mając na uwadze, że Rada nadal nie podjęła decyzji w sprawie pierwszego koszyka nowych zasobów własnych; mając na uwadze, że pierwszy koszyk będzie musiał zostać uzupełniony wnioskami dotyczącymi drugiej puli zasobów własnych, aby zapewnić wiarygodny i wystarczający ogólny poziom dodatkowych dochodów, w tym na pokrycie kosztów finansowania zewnętrznego EURI;

1. podkreśla, że Unia w pełni wywiąże się ze swojego prawnego zobowiązania do spłaty kosztów finansowania zewnętrznego związanych z EURI, bez względu na wszystko; przypomina, że decyzja o podwyższeniu pułapu zasobów własnych o 0,6 % dochodu narodowego brutto oznacza, że budżet Unii jest odpowiednio wyposażony do pokrycia kosztów finansowania zewnętrznego EURI;

2. zauważa z rosnącym zaniepokojeniem, że kwoty zaplanowane na spłatę kosztów finansowania zewnętrznego EURI będą prawdopodobnie niewystarczające, zwłaszcza w 2023 i 2024 r., oraz że w obecnej sytuacji nieprzydzielone marginesy w ramach większości pułapów wydatków są albo bardzo ograniczone, albo zupełnie nie istnieją;

3. ponownie nalega, że Komisja musi terminowo przekazywać władzy budżetowej UE szczegółowe informacje na temat obliczeń leżących u podstaw prognoz dotyczących kosztów finansowania zewnętrznego EURI do 2027 r., w tym na temat przyjętych założeń i parametrów; zgadza się z apelem Rady o pełną przejrzystość i widoczność EURI oraz o dostarczenie przez Komisję wszystkich istotnych informacji, w tym tabel zbiorczych dotyczących środków budżetowych;

4. jest głęboko zaniepokojony, że bez podjęcia niezbędnych działań rosnące koszty finansowania zewnętrznego EURI mogą poważnie ograniczyć zdolność budżetu Unii do finansowania priorytetów i strategii politycznych Unii oraz do reagowania na pojawiające się potrzeby; podkreśla, że wpływ ten nakłada się na efekt wysokiej inflacji, która zmniejsza realną wartość budżetu Unii; podkreśla, że ten połączony wpływ oznacza, że budżet Unii jest w mniejszym stopniu w stanie zaspokoić potrzeby obywateli i sprostać wyzwaniom stojącym przed Unią;

5. podkreśla potrzebę podjęcia pilnych działań w drodze rewizji WRF, aby uniknąć sytuacji, w której zwiększone koszty finansowania zewnętrznego EURI mogłyby wyczerpać instrument elastyczności i jednolity margines w latach 2023 i 2024; podkreśla, że niepodjęcie działań nie tylko ograniczyłoby zdolność Unii do reagowania na pojawiające się potrzeby i kryzysy - zarówno w Unii, jak i poza nią - ale również praktycznie uniemożliwiłoby finansowanie ważnych nowych inicjatyw, takich jak proponowany europejski akt w sprawie czipów, bez dokonywania cięć w istotnych istniejących programach lub funduszach; podkreśla, że stanowiłoby to de facto naruszenie zobowiązania trzech instytucji do nieograniczania unijnych programów lub funduszy;

6. przypomina, że w planie działania na rzecz wprowadzenia nowych zasobów własnych przewidziano wprowadzenie pierwszej partii zasobów własnych w najpóźniej w styczniu 2023 r., w następstwie obrad Rady w lipcu 2022 r.; podkreśla, że nieprzestrzeganie planu działania jest niedopuszczalne; w związku z tym wzywa Radę do niezwłocznego przyjęcia niezbędnych zmian do decyzji w sprawie zasobów własnych; wzywa Komisję do przedstawienia jak najszybciej i nie później niż w trzecim kwartale 2023 r. wniosków dotyczących drugiego koszyka nowych zasobów własnych;

7. zwraca ponadto uwagę, że koszty spłaty EURI są uzależnione od warunków rynkowych i podlegają wpływowi czynników zewnętrznych, a zatem są z natury zmienne; podkreśla, że spłata zadłużenia ma również charakter nieuznaniowy i że w związku z tym objęcie jej pułapem w ramach działu WRF jest sprzeczne z realiami takich wydatków; przypomina zatem o żądaniach Parlamentu w trakcie negocjacji w sprawie WRF, aby koszty spłaty EURI zostały przeniesione poza pułapy w celu zmniejszenia presji na WRF, zabezpieczenia finansowania już uzgodnionych programów oraz zapewnienia wystarczającej swobody w ramach pułapów na finansowanie nowych inicjatyw;

8. podkreśla, że zasoby dostępne w marginesach w ramach pułapów WRF i za pośrednictwem instrumentów szczególnych są już niewystarczające w wyniku licznych kryzysów i nowych inicjatyw od początku obecnych WRF oraz że skutki zwiększonych kosztów finansowania zewnętrznego EURI potęgują te braki;

9. ponawia zatem swój apel o pilną i ambitną rewizję WRF; wzywa Komisję, by we wniosku dotyczącym tej rewizji uwzględniła niezbędną strukturę i finansowanie w celu skutecznego zarządzania kosztami spłaty EURI, przy jednoczesnym zachowaniu niezbędnych poziomów finansowania programów i strategii politycznych oraz zapewnieniu wystarczających zasobów i elastyczności budżetu, by sprostać przyszłym potrzebom i reagować na sytuacje kryzysowe;

10. podkreśla, że w szczególności biorąc pod uwagę wpływ kosztów EURI na budżet na 2024 r., zmienione WRF, w tym rozwiązanie strukturalne dla EURI, muszą wejść w życie do 1 stycznia 2024 r.;

11. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0450.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0400.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. C 444 I z 22.12.2020.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0357.
6 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
7 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0404.
9 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 23.
10 Dz.U. L 58 z 23.2.2023.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.1084

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wpływu zwiększenia kosztów finansowania zewnętrznego w ramach Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy na budżet UE na 2024 r. (2023/2037(BUI))
Data aktu: 10/05/2023
Data ogłoszenia: 15/12/2023