INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA STANDARDOWEJ ZMIANY ZMIENIAJĄCEJ JEDNOLITY DOKUMENT
"Montsant"
PDO-ES-A1550-AM04
Data przekazania informacji: 16 listopada 2021 r.
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Zezwolenie na produkcję czerwonego wina "Mistela" z odmian innych niż czerwone
OPIS
Zniesiono obowiązek produkcji czerwonego wina Mistela wyłącznie z czerwonych odmian winorośli.
Zmiana dotyczy pkt 2.1.2 specyfikacji produktu, ale nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ uznano, że nie odpowiada ona żadnej z kategorii zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE
W opisie białego wina Mistela przedstawionym w specyfikacji produktu nie wskazano, jakich odmian należy używać do jego produkcji. Natomiast w przypadku czerwonego wina Mistela odmiany, które mają być używane do jego produkcji, ograniczają się do odmian czerwonych. Do produkcji tych dwóch win likierowych tradycyjnie używa się jednak zarówno czerwonych, jak i białych odmian.
2. Zniesienie maksymalnego limitu dla rzeczywistej i całkowitej zawartości alkoholu w winach likierowych
OPIS
Zniesiono maksymalny limit dla całkowitej i rzeczywistej zawartości alkoholu w winach likierowych.
Zmiana dotyczy pkt 2.1.2 i 2.2 specyfikacji produktu, ale nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ uznano, że nie odpowiada ona żadnej z kategorii zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE
Całkowitą zawartość alkoholu oblicza się z uwzględnieniem cukrów zawartych w winie. Zgodnie ze specyfikacją produktu stężenie cukru w winach likierowych może być wysokie. Stężenie cukru nie może być mniejsze niż 45 g/l w winach słodkich i musi wynosić 100 g/l w winach Mistela oraz 50 g/l w winach Garnacha (nazwa nadana tradycyjnym winom likierowym produkowanym z przejrzałych winogron). Całkowita zawartość alkoholu w winach likierowych często przekracza zatem 20 % obj.
Jeśli chodzi o maksymalną rzeczywistą zawartość alkoholu, nie uważa się za konieczne ustalenie limitu, który jest niższy niż limit określony w przepisach (20 % obj. zamiast 22 % obj.).
3. Dodanie "Cariñena" jako synonimu dla odmiany Mazuela
OPIS
W odniesieniu do zatwierdzonej odmiany czerwonej Mazuela dodano nowy synonim "Cariñena".
Zmiana ta dotyczy pkt 6 specyfikacji produktu i pkt 7 jednolitego dokumentu.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ uznano, że nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE
Jest to oficjalnie uznany synonim powszechnie stosowany na tym obszarze.
4. Dodanie szczegółowych informacji do opisu naturalnego wina słodkiego
OPIS
Zgodnie z nową wersją specyfikacji co najmniej 85 % winogron wykorzystywanych do produkcji naturalnych win słodkich musi należeć do następujących odmian: Garnacha Blanca, Macabeo, Monastrell, Moscatel, Garnacha tinta i Garnacha Peluda.
Zmiana dotyczy pkt 2.1.2 specyfikacji produktu, ale nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ uznano, że nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE
W prawie Unii ustanowiono wymóg, aby co najmniej 85 % winogron wykorzystywanych do produkcji tych win likierowych należało do konkretnych odmian wymienionych w dodatku 3 do załącznika III do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/934. Konieczne było wyszczególnienie tych odmian, ponieważ nie wszystkie odmiany zatwierdzone na potrzeby przedmiotowej ChNP zostały uwzględnione w tym dodatku.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.75.8 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia standardowej zmiany w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
| Data aktu: | 16/02/2022 |
| Data ogłoszenia: | 16/02/2022 |