INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA STANDARDOWEJ ZMIANY
"Grignolino del Monferrato Casalese"
PDO-IT-A1187-AM02
Data przekazania informacji: 22 listopada 2021 r.
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Dodatnie określeń Riserva, Vigna i Riserva Vigna
Opis:
Do istniejącego rodzaju wina "Grignolino del Monferrato Casalese" Rosso (czerwone) dodano określenia Riserva, Vigna i Riserva Vigna.
Uzasadnienie:
Określenie Riserva dodano, aby odnowić tę nazwę pochodzenia, eksponując "wyrafinowaną i dojrzałą" wersję wina, które cieszyło się doskonałą reputacją w przeszłości. Ponadto analiza wskazała na bogatą strukturę i potencjał leżakowania tej odmiany.
Części, których dotyczy zmiana: wszystkie artykuły specyfikacji produktu; sekcje "Opis wina lub win", "Maksymalna wydajność" oraz "Związek produktu z obszarem geograficznym" jednolitego dokumentu.
2. Zmiana mieszanki odmian
Opis:
Zmieniono brzmienie przepisu z "Grignolino: co najmniej 90 %; Freisa: co najmniej 10 %" na "Grignolino: co najmniej 95 %; Freisa i Barbera, osobno lub w połączeniu: co najmniej 5 %".
Uzasadnienie:
Przez wiele lat standardową praktyką w winnicach była uprawa jednej odmiany winorośli. Tendencja ta dotyczy również odmiany Grignolino, która stanowi 100 % winorośli w prawie wszystkich winnicach. Z uwagi jednak na występowanie chorób, takich jak Esca i mikroplazma żółknięcia dorée winorośli, które co roku powodują śmierć pewnej liczby roślin, w winnicach można znaleźć niewielki odsetek - łącznie nie więcej niż 5 % - odmian Barbera lub Freisa, ponieważ są one w stanie lepiej konkurować z dorosłymi roślinami, ale przede wszystkim dlatego, że dobrze nadają się do mieszania z winogronami Grignolino na potrzeby produkcji wina.
Części, których dotyczy zmiana: art. 2 specyfikacji produktu; sekcja "Związek z obszarem geograficznym" jednolitego dokumentu.
3. Zmiana obszaru produkcji
Opis:
Obszar produkcji został nieznacznie rozszerzony w wyniku połączenia gminy Cuccaro Monferrato z inną gminą i zmiany jej nazwy na Lu e Cuccaro Monferrato.
Uzasadnienie:
Od dnia 1 lutego 2019 r. gminy Lu Monferrato i Cuccaro Monferrato zostały połączone w jedną gminę o nazwie Lu e Cuccaro Monferrato.
Nie wydaje się, aby istniały jakiekolwiek uzasadnione powody, dla których nie włączono leżącej na południowo- wschodnim krańcu obszaru gminy Lu Monferrato do obszaru produkcyjnego DOC w chwili jego ustanowienia w 1974 r. Terytorium to nie tylko przylega do pozostałej części tego obszaru, ale panują na nim również takie same warunki: geomorfologiczne, litologiczne i klimatyczne. W Lu Monferrato tradycyjnie produkowano winogrona i wino Grignolino, co znajduje szerokie potwierdzenie w danych historycznych. W związku z tym podjęto decyzję o zastosowaniu nazwy nowej gminy, aby zrekompensować brak Lu Monferrato w poprzedniej wersji specyfikacji produktu. Jest to niewielkie terytorium o właściwościach glebowych zbliżonych do właściwości obszaru produkcyjnego.
Części, których dotyczy zmiana: art. 3 specyfikacji produktu; sekcja "Wyznaczony obszar geograficzny" jednolitego dokumentu.
4. Zmiana i wdrożenie wydajności oraz minimalnej naturalnej objętościowej zawartości alkoholu
Opis:
Zmieniono wydajność oraz minimalną naturalną objętościową zawartość alkoholu w odniesieniu do wina Grignolino del Monferrato Casalese.
Uzasadnienie:
Po uwzględnieniu danych dotyczących produkcji oraz analiz produktów z ostatnich 5 lat, zmianę uznaje się za konieczną, biorąc również pod uwagę zmiany warunków pogodowych powodujące naturalny wzrost zawartości cukru. Zbiory winogron z hektara są również bardzo niskie, a połączenie wydajności z hektara z wydajnością przetwarzania oznacza, że produkcja Grignolino del Monferrato Casalese wynosi 4 500 litrów z hektara, co stanowi nie tylko najniższy wynik w regionie Piemontu, ale również nie odzwierciedla realiów produkcji. Biorąc pod uwagę, że gleby Monferrato Casalese nie są narażone na deficyt wody ze względu na większą zawartość mułu i gliny, rzeczywista produkcja z hektara i stosunek wielkości zbiorów do wielkości produkcji wina z pewnością nie mogą być niższe niż te proponowane w zmianie specyfikacji, stąd proponowane dostosowanie.
Części, których dotyczy zmiana: art. 4 specyfikacji produktu; sekcja "Praktyki winiarskie - Maksymalna wydajność" jednolitego dokumentu.
5. Normy dotyczące uprawy winorośli oraz produkcji wina
Opis:
Bardziej szczegółowo określono warunki uprawy w winnicach (gleba, stanowisko, ekspozycja, gęstość nasadzeń, systemy prowadzenia i metody przycinania).
Uzasadnienie:
Zmieniono strukturę specyfikacji, aby dostosować ją do sposobu sporządzania nowych specyfikacji. Nie wprowadzono żadnych zmian w pierwotnej wersji. Określono również normy dotyczące produkcji wina dla nowych rodzajów, a także poprawiono organizację obowiązujących norm.
Części, których dotyczy zmiana: art. 4 i 5 specyfikacji produktu.
6. Rozszerzenie obszaru produkcji, przetwarzania i dojrzewania wina
Opis:
Obszar produkcji, przetwarzania i dojrzewania wina rozszerzono o następujące gminy w prowincji Asti: Viarigi, Montemagno, Casorzo, Grazzano Badoglio, Moncalvo, Penango, Calliano, Tonco, Scandeluzza e Montiglio Monferrato i Robella d'Asti.
Uzasadnienie:
Terytorium Basso Monferrato [dolnego Monferrato] obejmuje północną część obecnych prowincji Alessandria i Asti i może być uważane za obszar jednorodny. Prowincja Alessandria obejmowała dawniej dużą część gmin położonych na północ od Asti - aż do 1935 roku, kiedy to dekretem królewskim utworzono prowincję Asti (diecezja Casale Monferrato nadal obejmuje obszar Asti stanowiący część Basso Monferrato). Granica administracyjna w rzeczywistości podzieliła jednorodną strefę na dwie części, przez co gospodarstwa prowadzące działalność w gminach prowincji Asti posiadały winnice w prowincji Alessandria lub odwrotnie i w związku z tym były zobowiązane do stosowania odpowiednich nazw. Niniejsza zmiana ma na celu włączenie do obszaru produkcji wina grupy gmin w prowincji Asti, zapewniając w ten sposób gospodarstwom położonym po drugiej stronie granicy z Alessandrią możliwość produkcji wina z winogron wyprodukowanych na obszarze produkcji.
Części, których dotyczy zmiana: art. 5 specyfikacji produktu; sekcja "Wymogi dodatkowe" jednolitego dokumentu.
7. Zmiana cech charakterystycznych w momencie wprowadzenia do obrotu "Grignolino del Monferrato Casalese"
Opis:
Zmieniono cechy charakterystyczne rodzaju "Grignolino del Monferrato Casalese" w momencie wprowadzania do obrotu i dodano deskryptory dla nowych rodzajów Riserva i Vigna.
Uzasadnienie:
Analiza win na przestrzeni ostatnich 5 lat wykazała konieczność dokonania zmian parametrów dotyczących wprowadzania do obrotu, a w szczególności zwiększenia minimalnej całkowitej objętościowej zawartości alkoholu z 11,00 % do 12,00 % oraz ograniczenia minimalnej kwasowości ogólnej z 5,5 g/l do 4,5 g/l. Niektóre z parametrów są bardziej restrykcyjne w przypadku rodzajów Riserva i Vigna.
Części, których dotyczy zmiana: art. 6 specyfikacji produktu; sekcja "Opis wina lub win" jednolitego dokumentu.
8. Pakowanie i etykietowanie
Opis:
Określono niektóre przepisy dotyczące etykietowania, a także dodano metody pakowania i systemy zamykania.
Uzasadnienie:
Poprzednia wersja specyfikacji produktu nie zawierała przepisów dotyczących etykietowania. Zostały one opracowane i uwzględnione w ramach niniejszej zmiany.
Części, których dotyczy zmiana: art. 7 specyfikacji produktu.
9. Związek ze środowiskiem
Opis:
Zaktualizowano artykuł dotyczący związku ze środowiskiem.
Uzasadnienie:
Ustęp zmieniono w oparciu o dokonane zmiany.
Części, których dotyczy zmiana: art. 8 specyfikacji produktu; sekcja "Związek ze środowiskiem" jednolitego dokumentu.
10. Aktualizacja artykułu dotyczącego organu kontrolnego.
Opis:
Zaktualizowano artykuł dotyczący organu kontrolnego.
Uzasadnienie:
Dodano odniesienia do aktów prawnych.
Części, których dotyczy zmiana: art. 10 specyfikacji produktu.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.75.16 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia standardowej zmiany w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
| Data aktu: | 16/02/2022 |
| Data ogłoszenia: | 16/02/2022 |