(2022/C 463/81)
(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2022 r.)
Strony
Strona skarżąca: RM (przedstawiciel: adwokat D. Aukštuolyte)
Strona pozwana: Parlament
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji sekretarza generalnego Parlamentu Europejskiego z dnia 25 lipca 2022 r.;
- stwierdzenie nieważności noty obciążeniowej nr 7020001038 wystawionej przez Parlament Europejski w dniu 27 lipca 2022 r.;
- obciążenie Parlamentu kosztami postępowania poniesionymi przez stronę skarżącą.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że Parlament naruszył przewidziany w art. 98 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1 z dnia 18 lipca 2018 r. pięcioletni termin, w którym nota obciążeniowa powinna zostać wysłana zgodnie z procedurą określoną w art. 68 przepisów wykonawczych do statutu posła do Parlamentu Europejskiego, jako że od dnia 17 czerwca 2016 r. Parlament był w stanie dochodzić swojej wierzytelności od strony skarżącej i posiadał wszystkie potwierdzające dokumenty księgowe dotyczące tej wierzytelności, ale do dnia 27 lipca 2022 r. nie wysłał stronie skarżącej noty obciążeniowej.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że Parlament bez uzasadnienia opóźnił w sposób nieracjonalny i niesprawiedliwy wszczęcie procedury odzyskiwania, nie dochowując zasady rozsądnego terminu przewidzianej w art. 41 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. W związku z tym przysługujące stronie skarżącej prawo do obrony zostało naruszone, ponieważ opóźnione wszczęcie procedury pozbawiło stronę skarżącą możliwości skutecznej obrony przed formułowanymi zarzutami poprzez zebranie koniecznych dowodów, gdy było to jeszcze możliwe.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że Parlament popełnił błąd w ocenie w zakresie, w jakim nie dokonał prawidłowej oceny dowodów i wyjaśnień przedstawionych przez stronę skarżącą w celu potwierdzenia pracy jej lokalnego asystenta, narzucając w ten sposób stronie skarżącej zbyt wysoki standard dowodowy.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.463.55 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-593/22: Skarga wniesiona w dniu 23 września 2022 r. - RM/Parlament |
| Data aktu: | 05/12/2022 |
| Data ogłoszenia: | 05/12/2022 |