Rezolucja rady w sprawie zmienionego dodatku i do wzoru umowy o powołaniu wspólnego zespołu dochodzeniowo-śledczego (zespołu JIT)

REZOLUCJA RADY W SPRAWIE ZMIENIONEGO DODATKU I DO WZORU UMOWY O POWOŁANIU WSPÓLNEGO ZESPOŁU DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZEGO (ZESPOŁU JIT) 1
(2022/C 44/01)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

a także mając na uwadze, co następuje:

1. Artykuł 13 Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej 2  z dnia 29 maja 2000 r. (zwanej dalej "konwencją") zawiera postanowienia dotyczące wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych.

2. W dniu 13 czerwca 2002 r. Rada przyjęła decyzję ramową 2002/465/WSiSW w sprawie wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych 3  (zwaną dalej "decyzją ramową").

3. Każdego roku właściwe organy państw członkowskich oraz właściwe organy państw trzecich tworzą znaczną liczbę wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych (zwanych dalej "zespołami JIT"), podczas gdy agencje UE, w szczególności Eurojust, Europol i OLAF, często również uczestniczą w pracach zespołów JIT.

4. Wzór umowy o powołaniu zespołu JIT, przedstawiony w rezolucji Rady 2017/C 18/01 4 , jest powszechnie stosowany i doceniany przez praktyków.

5. Na 17. dorocznym posiedzeniu sieci zespołów JIT, które odbyło się w dniach 13 i 14 października 2021r., eksperci ds. zespołów JIT stwierdzili, że należałoby zmienić dodatek I do wzoru umowy w celu uwzględnienia zmian w ramach prawnych regulujących Eurojust, Europol i OLAF oraz w związku z potrzebą odzwierciedlenia szczególnych warunków dotyczących ich udziału w zespole JIT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ REZOLUCJĘ:

Zachęca się właściwe organy państw członkowskich, które chcą utworzyć wspólny zespół dochodzeniowo-śledczy wraz z właściwymi organami innych państw członkowskich, zgodnie z warunkami decyzji ramowej i konwencji, lub z właściwymi organami państw trzecich, na podstawie odpowiednich instrumentów międzynarodowych, do wykorzystywania, w stosownych przypadkach, wzoru umowy określonego w rezolucji Rady 2017/C 18/01, aby poczynić ustalenia dotyczące wspólnego zespołu dochodzeniowo-śledczego, przy czym dodatek I do tego wzoru umowy powinien mieć brzmienie jak w załączniku.

Dodatek  I

DO WZORU UMOWY O POWOŁANIU WSPÓLNEGO ZESPOŁU DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZEGO (2017/C 18/01)

Osoby uczestniczące w zespole JIT

I. Porozumienie z Europolem/Eurojustem/Komisją (OLAF):

Udział Eurojustu w zespole JIT

W zespole JIT będą uczestniczyć następujące osoby:

Imię i nazwisko Stanowisko
Zgodnie z pkt [wstawić odpowiedni punkt] umowy o zespole JIT [wstawić nazwę państwa członkowskiego] postanowił/a/y/o, że reprezentujący go/ją/je przedstawiciel krajowy Eurojustu (zastępca/asystent przedstawiciela krajowego Eurojustu*) będzie uczestniczyć we wspólnym zespole dochodzeniowo-śledczym.

Eurojust wspiera działania zespołów JIT zapewniając swoją wiedzę fachową i zasoby do koordynacji dochodzeń/ śledztw i ścigania zgodnie z obowiązującymi ramami prawnymi.

[Wstawić nazwę państwa trzeciego] postanowił/a/y/o, że jego/jej prokurator łącznikowy oddelegowany do Eurojustu uczestniczy we wspólnym zespole dochodzeniowo-śledczym jako formalny przedstawiciel [wstawić nazwę państwa trzeciego ] zgodnie z umową o współpracy podpisaną między Eurojustem a [wstawić nazwę państwa trzeciego].

Jeśli którakolwiek z wyżej wymienionych osób nie może pełnić swoich obowiązków, wyznacza się zastępcę. Pisemne powiadomienie o zastępstwie przesyła się do wszystkich zainteresowanych stron i załącza do niniejszej umowy.

Data/podpis* (*w stosownych przypadkach)

Udział Europolu w zespole JIT

Strony zespołu JIT (kody ISO preferowane):

Data podpisania przez strony zespołu JIT:

Odniesienia (nieobowiązkowo):

1. Uczestnicy z Europolu w zespole JIT

W zespole JIT będą uczestniczyć następujące osoby (identyfikowane przy pomocy numeru personelu):

Numer personelu Europolu Stanowisko Zespół/dział
Jeśli którakolwiek z wyżej wymienionych osób nie może pełnić swoich obowiązków, wyznacza się zastępcę. Pisemne powiadomienie o zastępstwie przesyła się do wszystkich zainteresowanych stron i załącza do niniejszej umowy.

2. Warunki uczestnictwa pracowników Europolu

2.1. Pracownicy Europolu uczestniczący w zespole JIT pomagają wszystkim członkom zespołu i świadczą pełen zakres usług wspierających Europolu na rzecz wspólnego dochodzenia/śledztwa zgodnie z rozporządzeniem w sprawie Europolu. Personel ten nie może stosować środków przymusu. Pracownicy Europolu uczestniczący w zespole JIT mogą jednak, na polecenie i pod kierownictwem szefa (szefów) tego zespołu, być obecni podczas działań operacyjnych zespołu, aby na miejscu doradzać i pomagać jego członkom stosującym środki przymusu, o ile w miejscu działań operacyjnych nie występują żadne krajowe ograniczenia prawne.

2.2. Artykuł 11 lit. a) Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej nie ma zastosowania do pracowników Europolu podczas ich uczestnictwa w działaniach zespołu JIT1. Jeżeli chodzi o przestępstwa popełnione przez pracowników Europolu lub przeciwko nim, podczas działań operacyjnych zespołu JIT pracownicy Europolu podlegają prawu krajowemu państwa członkowskiego, w którym prowadzone są działania operacyjne, mającemu zastosowanie do osób o porównywalnych funkcjach.

2.3. Pracownicy Europolu mogą bezpośrednio współpracować z członkami zespołu JIT i dostarczać wszystkim jego członkom wszelkie niezbędne informacje zgodnie z rozporządzeniem w sprawie Europolu.

Data/podpis

1 Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana) (Dz.U. C 326 z 26.10.2012, s. 266).

Udział OLAF-u w zespole JIT

uzgodniony przez właściwe organy sądowe [państw członkowskich] w dniu [data]

OLAF uczestniczy w pracach zespołu JIT w zakresie pomocy, wiedzy fachowej i zdolności koordynacyjnych (o ile tak uzgodniono). Udział ten odbywa się na warunkach określonych w niniejszej umowie i zgodnie z mającymi zastosowanie instrumentami UE.

Uczestnicy

W zespole JIT będą uczestniczyć następujące osoby z OLAF-u:

Imię i nazwisko Stanowisko
OLAF powiadamia na piśmie pozostałe strony zespołu JIT o dodaniu jakiejkolwiek osoby do wyżej wymienionego wykazu lub usunięciu jakiejkolwiek osoby z wykazu.

Konkretne ustalenia dotyczące uczestnictwa OLAF-u

1. Zasady udziału

1.1. Pracownicy OLAF-u uczestniczący w zespole JIT pomagają w zbieraniu dowodów i służą wiedzą fachową członkom zespołu zgodnie z przepisami o OLAF-ie oraz prawem krajowym państwa członkowskiego, w którym zespół prowadzi działania.

1.2. Pracownicy Europolu uczestniczący w zespole JIT działają pod przewodnictwem kierownika (kierowników) zespołu określonego w pkt [wstawić odpowiedni punkt], umowy (zwanych dalej "kierownikami zespołu JIT") i służą pomocą i wiedzą fachową konieczną do osiągnięcia celów zespołu JIT określonych przez kierownika (kierowników) zespołu.

1.3. Pracownicy OLAF-u mają prawo nie wykonywać zadań, które uważają za naruszenie swoich obowiązków w rozumieniu przepisów o OLAF-ie. W takim przypadku pracownik OLAF-u powiadamia o sytuacji dyrektora lub jego przedstawiciela. OLAF konsultuje się z kierownikiem (kierownikami) zespołu, aby znaleźć rozwiązanie satysfakcjonujące dla wszystkich stron.

1.4. Pracownicy OLAF-u uczestniczący w JIT nie stosują żadnych środków przymusu. Pracownicy OLAF-u uczestniczący w zespole JIT mogą jednak, zgodnie z wytycznymi kierownika (kierowników) tego zespołu, być obecni podczas działań operacyjnych zespołu JIT, aby na miejscu doradzać i pomagać jego członkom stosującym środki przymusu, o ile w miejscu działań operacyjnych nie występują żadne krajowe ograniczenia prawne.

2. Rodzaj pomocy

2.1. Pracownicy OLAF-u uczestniczący w zespole JIT będą - zgodnie z potrzebami lub na wniosek - świadczyć pełen zakres usług wspierających OLAF-u określonych w przepisach o OLAF-ie. Obejmuje to zapewnianie pomocy operacyjnej i technicznej oraz wiedzy fachowej w dochodzeniach/śledztwach w sprawach karnych, a także dostarczanie i weryfikowanie informacji, w tym danych kryminalistycznych i sprawozdań analitycznych.

2.2. Pracownicy OLAF-u uczestniczący w zespole JIT, mogą wspomagać wszystkie działania, w szczególności przez zapewnienie członkom zespołu JIT - w odpowiedzi na wniosek kierownika (kierowników) zespołu - wsparcia administracyjnego, dokumentacyjnego i logistycznego, wsparcia strategicznego, technicznego i kryminalistycznego oraz taktycznej i operacyjnej wiedzy fachowej i doradztwa.

3. Dostęp do systemów przetwarzania informacji OLAF-u

3.1. Pracownicy OLAF-u mogą bezpośrednio współpracować z członkami zespołu JIT i dostarczać członkom i oddelegowanym członkom zespołu JIT - zgodnie z przepisami o OLAF-ie - informacje z odpowiednich akt w systemie zarządzania sprawami OLAF. Należy przestrzegać warunków i ograniczeń dotyczących korzystania z tych informacji.

3.2. Informacje uzyskane przez pracowników OLAF-u, w czasie gdy wchodzili oni w skład zespołu JIT, można- za zgodą państwa członkowskiego, które dostarczyło te informacje, oraz na odpowiedzialność tego państwa - włączyć do odpowiednich akt w systemie zarządzania sprawami OLAF.

4. Koszty i sprzęt
4.1. Państwo członkowskie, w którym podejmowane są czynności w ramach postępowania przygotowawczego, odpowiada za zapewnienie urządzeń technicznych (sprzętu biurowego, zakwaterowania, środków telekomunikacji itp.) koniecznych do wykonania zadań i pokrywa związane z tym koszty. To państwo członkowskie zapewnia również sprzęt służący do łączności biurowej i inny sprzęt techniczny konieczny do wymiany (zaszyfrowanych) danych. Koszty ponosi wspomniane państwo członkowskie.
4.2. OLAF pokrywa koszty wynikające z uczestnictwa pracowników OLAF-u w pracach zespołu JIT.
Data/podpis
1 Są to następujące akty (zwane tutaj "przepisami o OLAF-ie"): decyzja Komisji 1999/352/WE, EWWiS, Euratom z dnia 28 kwietnia 1999 r. ustanawiająca Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), ostatnio zmieniona decyzją Komisji (UE) 2015/512 z dnia 25 marca 2015 r. i uzupełniona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczącym dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich.

II. Porozumienie z organami właściwymi na mocy przypisów przyjętych w ramach Traktatów oraz z innymi organami międzynarodowymi:

1. W zespole JIT będą uczestniczyć następujące osoby:

Imię i nazwisko Stanowisko/Stopień Organizacja

Jeśli którakolwiek z wyżej wymienionych osób nie może pełnić swoich obowiązków, wyznacza się zastępcę. Pisemne powiadomienie o takim zastępstwie przesyła się do wszystkich zainteresowanych stron i załącza do niniejszej umowy.

2. Konkretne ustalenia:

2.1. Pierwszy uczestnik zespołu objętego umową

2.1.1. Cel uczestnictwa

2.1.2. Nadane uprawnienia (jeśli dotyczy)

2.1.3. Postanowienia dotyczące kosztów

2.1.4. Cel i zakres uczestnictwa

1 Rezolucja zatwierdzona przez Radę w drodze procedury pisemnej w dniu 22 grudnia 2021 r. (ST 15085/21 i CM 5966/21).
2 Dz.U. C 197 z 12.7.2000, s. 3.
3 Dz.U. L 162 z 20.6.2002, s. 1.
4 Dz.U. C 18 z 19.1.2017, s.1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024