[Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu](2022/C 258/07)
(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2022 r.)
W dniu 22 marca 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii ("wniosek").
EIOD z zadowoleniem przyjmuje cel wniosku, jakim jest poprawa stanu cyberbezpieczeństwa w unijnych instytucjach, organach, urzędach i agencjach, a także nową rolę dawnego "zespołu reagowania na incydenty komputerowe", obecnie zwanego Centrum ds. Cyberbezpieczeństwa (CERT-UE), biorąc pod uwagę wzmożoną transformację cyfrową, szybko zmieniający się krajobraz zagrożeń cyberbezpieczeństwa oraz niedawną transformację cyfrową spowodowaną także pandemią COVID-19.
EIOD wyraża ubolewanie, że wniosek nie jest zgodny z dyrektywą w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji (NIS) i wnioskiem dotyczącym zmienionej dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych (NIS 2), dzięki czemu osiągnięto by spójne i jednolite zasady dla państw członkowskich i unijnych instytucji, organów, urzędów i agencji, co przyczyniłoby się do ogólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w Unii. EIOD zaleca, aby uzupełnić wniosek o zapis o minimalnych wymogach bezpieczeństwa mających być co najmniej takimi samymi lub wyższymi niż minimalne wymogi bezpieczeństwa podmiotów objętych dyrektywą NIS i wnioskiem NIS 2.
Aby spełnić wymogi wniosku, unijne instytucje, organy, urzędy i agencje oraz CERT-UE będą musiały wprowadzić pewne procesy i środki cyberbezpieczeństwa, co będzie wiązać się z dodatkowym przetwarzaniem danych osobowych. Aby osiągnąć pewność prawa i przewidywalność oraz zapewnić zgodność z EUDPR, EIOD zdecydowanie zaleca, aby we wniosku lub przynajmniej w akcie delegowanym, który będzie przyjęty przez Komisję w późniejszym terminie, wyraźnie określono podstawę prawną przetwarzania danych osobowych przez CERT-UE i unijne instytucje, organy, urzędy i agencje i uwzględniono w szczególności cele przetwarzania i kategorie danych osobowych.
EIOD podkreśla znaczenie uwzględnienia perspektywy prywatności i ochrony danych w zarządzaniu cyberbezpieczeń- stwem, aby osiągnąć pozytywną synergię między wnioskiem a przepisami dotyczącymi prywatności i ochrony danych. Przedstawia także szczegółowe zalecenia dotyczące sposobu osiągnięcia takiej synergii, w tym szczegółowe zobowiązanie urzędników UE odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo do ścisłej współpracy z inspektorem ochrony danych wyznaczonym zgodnie z EUDPR.
EIOD zdecydowanie zaleca, aby wniosek przewidywał ścisłą współpracę między CERT-UE a EIOD w takich działaniach, jak reagowanie na incydenty skutkujące naruszeniem danych osobowych, reagowanie na istotne podatności na zagrożenia, istotne incydenty lub poważne ataki, które mogą potencjalnie skutkować naruszeniem danych osobowych, a także gdy CERT-UE otrzymuje sygnały, że naruszenie przepisów wniosku wiąże się z naruszeniem danych osobowych.
EIOD zdecydowanie zachęca również do tego, aby we wniosku uwzględnić udział EIOD w Międzyinstytucjonalnej Radzie ds. Cyberbezpieczeństwa (IICB).
1. WPROWADZENIE I KONTEKST
1. W dniu 22 marca 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii 1 ("wniosek").
2. Tego samego dnia Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie bezpieczeństwa informacji w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii 2 ("wniosek w sprawie INFOSEC").
3. Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę przedstawiona w dniu 16 grudnia 2020 r. 3 ("strategia") przewiduje oba wnioski. Głównym celem strategii jest wzmocnienie strategicznej autonomii Unii w dziedzinie cyberbezpieczeństwa oraz poprawa jej odporności i zbiorowej reakcji, a także stworzenie globalnego i otwartego internetu z silną ochroną w celu przeciwdziałania zagrożeniom dla bezpieczeństwa oraz dla podstawowych praw i wolności obywateli w Europie 4 .
4. Wniosek stanowi jedną z inicjatyw regulacyjnych strategii, w szczególności w dziedzinie cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach, urzędach i agencjach UE. Zgodnie z uzasadnieniem cel wniosku jest dwutorowy. Uwzględnia:
- zaradzenie coraz bardziej nieprzyjaznemu krajobrazowi zagrożeń cyberbezpieczeństwa oraz nasileniu zaawansowanych cyberataków, których ofiarami są unijne instytucje, organy i agencje, co wymaga dodatkowych inwestycji na rzecz osiągnięcia wysokiego poziomu dojrzałości cybernetycznej oraz
- wsparcie unijnego zespołu reagowania na incydenty komputerowe (CERT-UE) za pomocą ulepszonego mechanizmu finansowania, który jest niezbędny do zwiększenia jego zdolności do pomocy instytucjom, organom i agencjom UE w stosowaniu nowych przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa oraz do poprawy ich cyberodpor- ności.
5. EIOD zauważa, że przedmiot omawianego wniosku wiąże się z wnioskiem dotyczącym dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, uchylającej dyrektywę (UE) 2016/1148 ("wniosek NIS 2"). EIOD nadmienia, że wydał opinię 5/2021 w sprawie strategii cyberbezpieczeństwa 5 i dyrektywy NIS 2 ("opinia NIS 2") 6 . Z tego powodu przedmiotowa opinia będzie odnosić się do opinii NIS 2.
6. Zgodnie ze strategią wniosek ma na celu dalszą poprawę odporności wszystkich unijnych instytucji, organów i agencji oraz ich zdolności reagowania na incydenty. Jest on również zgodny z priorytetami Komisji dotyczącymi rozwinięcia Europy na miarę ery cyfrowej i zbudowania gospodarki gotowej na przyszłość, która to gospodarka będzie przynosić korzyści obywatelom. Ponadto podkreśla się w nim, że bezpieczeństwo i odporność administracji publicznej jest podstawą cyfrowej transformacji całego społeczeństwa.
7. Zgodnie z uzasadnieniem we wniosku:
- przedstawia się środki mające na celu zapewnienie wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa dla instytucji, organów i agencji Unii Europejskiej;
- ustanawia się Międzyinstytucjonalną Radę ds. Cyberbezpieczeństwa, która będzie odpowiedzialna za monitorowanie wdrażania proponowanego rozporządzenia;
- ustanawia się nową rolę zespołu reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, agencjach i organach UE ("CERT-UE") 7 jako Centrum ds. Cyberbezpieczeństwa dla unijnych instytucji, organów i agencji, uwzględniając rozwój sytuacji w państwach członkowskich i na świecie.
8. W dniu 22 marca 2022 r. Komisja Europejska zwróciła się do EIOD o wydanie opinii w sprawie wniosku zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 ("EUDPR") 8 . Uwagi i zalecenia zawarte w przedmiotowej opinii ograniczają się do tych przepisów wniosku, które są najistotniejsze z punktu widzenia ochrony danych i prywatności.
4. WNIOSKI
48. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące główne zalecenia:
- EIOD zaleca, aby w motywie dodać, że wniosek opiera się na wniosku NIS 2, oraz aby w motywach 4 i 5 dokładniej wyjaśnić związek między wnioskiem a dyrektywą NIS oraz wnioskiem NIS 2. Ponadto EIOD sugeruje, aby do tekstu głównego dodać następujące sformułowanie: "Minimalne wymogi bezpieczeństwa powinny być co najmniej takie same lub wyższe niż minimalne wymogi bezpieczeństwa podmiotów objętych dyrektywą NIS i wnioskiem NIS 2";
- EIOD zdecydowanie zaleca, aby we wniosku wyraźnie określić podstawę prawną przetwarzania danych osobowych przez CERT-UE i unijne instytucje, organy, urzędy i agencje, w tym w szczególności cele przetwarzania i kategorie danych osobowych. Ponadto należy wyraźnie określić następujące elementy:
a) identyfikator administratora lub administratorów, podmiotów przetwarzających lub współadministratorów, stosownie do przypadku;
b) kategorie osób, których dane dotyczą;
c) okresy przechowywania danych lub przynajmniej kryteria ustalania takich okresów. EIOD uważa, że powyższe elementy należy wyraźnie opisać we wniosku lub przynajmniej w akcie delegowanym, który zostanie przyjęty przez Komisję w późniejszym terminie. Wniosek powinien przewidywać taką delegację;
- EIOD zdecydowanie zaleca, aby do wykazu podstawowych środków cyberbezpieczeństwa zawartego w załączniku II do wniosku włączyć "szyfrowanie w spoczynku", "szyfrowanie w tranzycie" oraz "szyfrowanie end-to-end";
- EIOD zdecydowanie zaleca, aby we wniosku przewidzieć szczególny obowiązek współpracy lokalnego urzędnika ds. cyberbezpieczeństwa, o którym mowa w art. 4 ust. 5, z inspektorem ochrony danych wyznaczonym zgodnie z art. 43 EUDPR w zakresie pokrywających się działań, takich jak uwzględnienie ochrony danych już w fazie projektowania i domyślnej ochrony w środkach cyberbezpieczeństwa, wybór środków cyberbezpieczeństwa, które obejmują dane osobowe, zintegrowane zarządzanie ryzykiem oraz zintegrowane postępowanie w przypadku incydentów bezpieczeństwa;
- EIOD zdecydowanie zaleca, aby w art. 12 "Misja i zadania CERT-UE" wniosku dodać zapis: "Przy zajmowaniu się incydentami skutkującymi naruszeniem danych osobowych lub poufności łączności elektronicznej CERT-UE ściśle współpracuje z EIOD";
- EIOD zaleca, aby dodać obowiązek informowania EIOD przez CERT-UE o zajmowaniu się istotnymi podatnoś- ciami na zagrożenia, istotnymi incydentami lub poważnymi atakami, które mogą potencjalnie prowadzić do naruszenia danych osobowych lub poufności komunikacji elektronicznej;
- EIOD zaleca, aby w art.12 zapisać, że EIOD będzie uczestniczyć w działaniach CERT-UE podnoszących świadomość w zakresie cyberbezpieczeństwa w unijnych instytucjach, organach, urzędach i agencjach, aby poruszyć kwestię wzajemnych zależności między naruszeniem danych osobowych a cyberincydentami;
- EIOD zaleca, aby do art. 12 wniosku "Misja i zadania CERT-UE" dodać przepis, który określałby, że gdy do CER- T-UE docierają sygnały, że naruszenie przez unijne instytucje, organy, urzędy i agencje obowiązków określonych we wniosku pociąga za sobą naruszenie danych osobowych, bez zbędnej zwłoki zawiadamia EIOD;
- EIOD zdecydowanie zaleca, aby w art. 9 ust. 3 dodać Europejskiego Inspektora Ochrony Danych jako stałego uczestnika IICB z jednym przedstawicielem.
Bruksela, 17 maja 2022 r.
|
Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI |