(Sprawy połączone C-306/19, C-512/19, C-595/19 i od C-608/20 do C-611/20) 1 [Odesłanie prejudycjalne - Artykuł 99 regulaminu postępowania przed Trybunałem - Środowisko - Karta praw podstawowych Unii Europejskiej - Artykuły 16 i 17 - Zasady pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań - Traktat karty energetycznej - Artykuł 10 - Stosowanie - Dyrektywa 2009/28/WE - Artykuł 3 ust. 3 lit. a) - Wspieranie użycia energii ze źródeł odnawialnych - Produkcja energii elektrycznej w słonecznych instalacjach fotowoltaicznych - Zmiana systemu pomocy]
Język postępowania: włoski
(2022/C 237/26)
(Dz.U.UE C z dnia 20 czerwca 2022 r.)
Sąd odsyłający
Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio
Strony w postępowaniu głównym
(Sprawa C-306/19)
Strona skarżąca: Milis Energy SpA
Strona pozwana: Presidenza del Consiglio dei Ministri, Ministero dello Sviluppo economico, Gestore dei servizi energetici (GSE) SpA
(Sprawa C-512/19)
Strona skarżąca: Go Sun Srl, Malby Energy 4 Srl
Strona pozwana: Ministero dello Sviluppo economico, Ministero dell'Economia e delle Finanze, Presidenza del Consiglio dei Ministri, Autorità di Regolazione per Energia, Reti e Ambiente, Gestore dei servizi energetici (GSE) SpA
(Sprawa C-595/19)
Strona skarżąca: Fototre Srl
Strona pozwana: Ministero dello Sviluppo economico, Presidenza del Consiglio dei Ministri, Gestore dei servizi energetici (GSE) SpA
(Sprawy C-608/20, C-609/20, C-610/20 i C-611/20)
Strona skarżąca: Interporto di Trieste SpA (C-608/20), Soelia SpA (C-609/20), Cosilt - Consorzio per lo sviluppo economico locale di Tolmezzo (C-610/20 i C-611/20)
Strona pozwana: Ministero dello Sviluppo economico, Gestore dei servizi energetici (GSE) SpA
Sentencja
Z zastrzeżeniem weryfikacji, których przeprowadzenie należy do sądu krajowego, i z uwzględnieniem wszystkich istotnych elementów art. 3 ust. 3 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, zmieniającej i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE i art. 16 i 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w świetle zasad pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one przepisom krajowym przewidującym zmniejszenie lub odroczenie wypłaty zachęt do wytwarzania energii w słonecznych instalacjach fotowoltaicznych, przyznanych uprzednio w drodze decyzji administracyjnych i potwierdzonych w porozumieniach ad hoc zawartych między operatorami tych instalacji a spółką publiczną, jeżeli przepisy te dotyczą zachęt już przewidzianych, lecz jeszcze niewymagalnych.