(2022/C 158/06)
(Dz.U.UE C z dnia 11 kwietnia 2022 r.)
Sąd odsyłający
High Court (Irlandia)
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: NJ, OZ
Druga strona postępowania: An Bord Pleanala, Ireland, Attorney General
przy udziale: DBTR-SCR1 Fund a Sub Fund of TWC Multi-Family ICAV
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 2 lit. a) dyrektywy 2001/42/WE 1 skutkuje tym, że pojęcie "planów i programów [...], jak również wszelkich ich modyfikacji [...], przygotowywanych lub przyjmowanych przez organ na poziomie krajowym, regionalnym lub lokalnym [.]" obejmuje plan lub program, który jest wspólnie przygotowywany lub przyjmowany przez organ władzy lokalnej i wykonawcę z sektora prywatnego jako właściciela terenów przyległych do terenów będących własnością organu władzy lokalnej?
2) Czy art. 2 lit. a) dyrektywy 2001/42/WE skutkuje tym, że pojęcie "planów i programów [.], jak również wszelkich ich modyfikacji [.], wymaganych przez przepisy ustawowe, wykonawcze lub administracyjne" obejmuje plan lub program, który jest wyraźnie przewidziany w ustawowym planie zagospodarowania przestrzennego organu władzy lokalnej (przy czym ten plan zagospodarowania przestrzennego sporządzono na podstawie przepisu ustawowego), albo w sposób ogólny, albo w przypadku gdy plan zagospodarowania przestrzennego stanowi, że organ władzy lokalnej "przygotuje wytyczne dla poszczególnych obszarów zagospodarowania strategicznego i rewitalizacji [.] przy użyciu odpowiednich mechanizmów planów miejscowych [.], schematycznych planów generalnych i miejscowych planów poprawy stanu środowiska"?
3) Czy art. 3 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2001/42/WE skutkuje tym, że pojęcie "planów i programów, [.] które są przygotowane dla rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, energetyki, przemysłu, transportu, gospodarki odpadami, gospodarki wodnej, telekomunikacji, turystyki, planów zagospodarowania przestrzennego lub użytkowania gruntu i które ustalają ramy dla przyszłego zezwolenia na inwestycję, dotyczącego projektów wymienionych w załącznikach I i II do dyrektywy 85/337/EWG 2 [.]" obejmuje plan lub program, który sam w sobie nie jest wiążący, ale który jest wyraźnie przewidziany w ustawowym planie zagospodarowania przestrzennego, mającym charakter wiążący, lub który proponuje lub przewiduje w istocie modyfikację planu, który sam był przedmiotem strategicznej oceny oddziaływania na środowisko?
4) Czy art. 2 ust. 1 dyrektywy 2011/92/UE 3 skutkuje tym, że w procesie oceny oddziaływania na środowisko właściwy organ nie może uwzględnić obligatoryjnych wytycznych rządowych, w szczególności tych, które nie są oparte wyłącznie na kryteriach środowiskowych, będących wytycznymi określającymi w pewnych okolicznościach sytuacje, w których nie można wykluczyć udzielenia zezwolenia?
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.158.5 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-9/22: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez High Court (Irlandia) w dniu 5 stycznia 2022 r. - NJ, OZ/An Bord Pleanála, Ireland, Attorney General |
| Data aktu: | 11/04/2022 |
| Data ogłoszenia: | 11/04/2022 |